Jump to content
LRforum

Tore Kjernmoen

LRF Society
  • Content Count

    16,280
  • Joined

  • Last visited

About Tore Kjernmoen

  • Rank
    ................

Contact Methods

  • AIM
    -
  • MSN
    -
  • Yahoo
    -

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ringerike
  • Interests
    -

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Ringerike

Recent Profile Visitors

5,672 profile views
  1. Budskapet i videoen nedenfor er at ikke alle bunnpanner tømmes fullstendig via tappepluggen. En oljesuger vil, om den treffer et lavere punkt, kunne trekke ut mer olje enn hva som kan tømmes via tappepluggen. Denne videoen vil vise at det er en del olje igjen i bunnpannen etter å ha brukt en oljesuger. På biler som ikke tømmes fullstendig via tappepluggen kan en ekstraktor tømme bedre - om den treffer laveste punktet - eler lavere enn tappepluggen. Altså vil det variere fra bil til bil. Jeg tror ikke at å bruke tappepluggen er vesent
  2. Sjekk røret til peilepinnen. Røret kan vær bøyd slik at det kommer i kontakt med veivakslen. Skru ut skruen, trekk ut røret og sjekk slitasjemerke. Selvopplevd og ikke uvanlig i følge IsbjOrn.
  3. Ser ut som om Mobiletron vr-vw010 koster rundt 12£. Den er ikke temperaturkompensert men om den har justerbar ladespenning kan man oppnå noe forbedret lading. Bygger man om en generator til en temperaturkompensert regulator som føler temperaturen på batteriet må (bør) man også bytte den originale interne regulatoren hvor børstene sitter. Selve regulatoren kobles dog ut og erstattes av den nye. Dette er vesetlig mer kostbart men også optimalt mht. ytelse.
  4. Stemmer, Ladac 1204. Kommer for salg på finn.no fra tid til annen men kabelen som skal inn i generatoren mangler som regel. Dog ingen problem å skjøte de som henger på regulatoren. Jeg har modifisert 150A generatoren på min egen 99MY HSE med en av disse. Kjøpte ny regulator (børster) og lagre fra TricoNor samtidig. TricoNor tar sikkert hele jobben om man ikke vil selv. Ladac 1204 på finn.no Et alternativ kan være Java Sea laderegulator. Denne kan kjøpes ny.
  5. Ladespenningen skal ligge på 14.4V ved +25°. Så skal spenningen opp 0,1V for hver 5° lavere temperatur. Tilsvarende 0,1° ned for hver 5 grader høyere temperatur. Og det er her problemet ligger. Ingen original laderegulatorer i biler føler temperaturen på batteriet. Dermed blir ladespenningen alltid for lav i den kalde årstid, kanskje hele året. på P38 blir det enda verre siden batteriet sitter i en boks som kjøles av fartsvinden. Hvilespenningen på et fulladet batteri skal ligge på minst 12,6V. Det vil si frakoblet forbrukere og lader. Det vil du nok aldri oppleve på et batteri so
  6. Det har jeg aldri sett. Men det finnes uoriginale tanker helt i metall. Koster 8 ganger mer og gjør det vanskelig å kontrollere nivået...
  7. Meget tvilsomt. Du får sannsynligvis ikke plugget den inn engang. På meg virker det som om du lager en dårlig løsning på en vanskelig måte... Har du lest svarene fra Håvard og meg? Du kan legg opp wire (Bowden cable) til spjeldene og lage et panel med skyve eller vri-knotter. Disse kablene må også festet i spjeldenden og det er ikke lett å komme til for en slik jobb. Da er du langt på vei til å fikse det egentlige problemet. Riktig måte for å styre viftehastighet er som Håvard sier. Det kan kanskje gå på å forbikjøre alt og bare bruke noen kraftige motstander og få to e
  8. Det er vel i hovedsak to problemer som påvirker hverandre. Ombygging til et mekanisk manuelt system er sannsynligvis mye mer arbeidskrevende enn å fikse det grunnleggende problemet. Styringsenheten er det sjelden problemer med. Spjeldene går tungt Både pakningene rundt spjeldene og opplagringen av akslene er skyld i dette. Det er mulig å sette inn skikkelige lagre eller i det minste en bronsehylse el.l. i stedet for at akslene lagres direkte i plasthuset. Kanskje også noe kan gjøres med pakningene. Børstene i motorene blir nedslitt. Slitte børster gjør motoren svakere v
  9. Sylinderforingene er avfaset (chamfered) på toppen. Dette gir liten kontaktflate mot toppakningen. I tillegg gjør det at det på bildene ser ut som om foringen har glidd ned. På et eller annet tidspunkt ble det laget en kant i bunnen av sylinderen. Så vidt jeg har skjønt kan da ikke foringene gli ned selv om de er løse. Når denne kanten kom vet jeg ikke. Bensin i oljen kan skyldes dårlig eller manglende veivhusventilasjon. Det kommer alltid bensin i oljen grunnet blow-by i sylindrene. Sylinderne er aldri helt tette selv med normale kompresjonsverdier. Om ikke gassene ven
  10. Da er det kanskje hold i "Ancient Aliens" programmene på History Channel også. Steinar, har du noen kommentar til dette? Var det du som startet forumet for så lenge siden eller bare overtok du det på slutten av forrige årtusen?
  11. Kontakt admin via PM eller epost i tilfelle. Han leser neppe dette. Jeg er ute av driften.
  12. På det tidspunktet vi (jeg) begynte med underfora for modeller var det allerede så mange innlegg blandet i hovedforumet at vi vurderte det umulig å sortere dem. Å lage underfora uten å sortere var uønsket. Nye tråder ville blitt opprettet over alt. Nå ser det ikke ut til at det opprettes underfora for nye modeller lenger. Et annet moment er at mange innlegg omhandler omhandle flere modeller og plassering vil bli vanskelig. Det er mye teknologi som deles mellom forskjellige modeller. Løsningen er å bruke å bruke "tags" som kan legges inn på hver ny tråd. Men det er det kun
  13. Jeg har en fra min 07 TDV8. Trodde på et tidspunkt at den var utslitt så jeg kjøpte en ny og det ga ingen endring. Luftfjæringsproblemet var brudd i ledningen til HF sensor så kompressoren er nok helt fin. Ca. 170000km tror jeg. RQG500100. Jeg skal ha et overhalingssett med ny stempelring, pakninger og noen skruer fra BagPipingAndy liggende også. Skal innover til Lysaker en gang i løpet av uka.
  14. Det var tilfelle på min. Vannpumpe ble byttet men feilen bestod...
×
×
  • Create New...