Jump to content
LRforum

halvsyv

Members
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About halvsyv

  • Rank
    Aktiv Medlem

Contact Methods

  • ICQ
    0
  • Yahoo
    halvsyv007@yahoo.co.uk
  • Skype
    halvsyv

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kongsberg
  • Interests
    Land-Rover Series I/II/III, Rover P4, fotografering, kultur og arkeologi. Livsvarig medlem i Norsk Veteranvogn Klubb.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kongsberg, Buskerud, Norge

Recent Profile Visitors

612 profile views
  1. Gamlemåten hvor man løsna en tappeplugg, og tappa olja ned i et fat har fungert i åresvis. Når man først må løsne mange skruer, og ta av et bedkyttelsesdeksel - som faktisk er ganske tungt også — så er det mye mer arbeid å skifte olje. Et godt alternativ kan være oljesuger; dytte en tynn slange der peilepinnen står og suge ut olja. Raskt søk på internett viser ulike modeller, størrelser og tekniske løsninger; håndpumpe, elektrisk, luftsrevet. — Og til ulike priser. Hvilken bør jeg velge? Flere av dere har sikkert gjort bomkjøp, kjøpt e
  2. Til minne om 50 år siden månelandingen, er det kanskje ikke så galt å sende dette bildet av min 1974 RR i noe som kan likne på et månelandskap; til forskjell fra bildene tatt på månen, så er dette ikke tatt med en Hasselblad.
  3. WD40 i går, og litt til i dag fiksa biffen.
  4. Er det noen trix for å ta av/ned interiørspeilen ved frontruta; sikkert gjemt en skrue eller to opp i taket...men er det noe trix her. Range Rover 1974 modell
  5. Usikker på hva jeg har sjøl.  Mener jeg har edelbrock forgasser på min 1974 range rover, men skulle gjerne hatt originalt i stedet.

     

    su-forgassere og gammel stil passer min bil best.

     

    halvor, 911 11 707

  6. Freelander 2,0 TD4 (BMW motor) 2003 modell med slarkete gearoverføring; har ikke delekatalog. Ønsker deler -- komplett nye fortrinnsvis -- markert mellom to blå streker i tegningavedlagt. To stag, det ene er litt bøyd. Enkelt å få tak i her i landet, eller er en bestilling fra England nødvendig ? Mvh Halvor Syvertsen Brennerigata 2 3617 Kongsberg 911 11 707 Freelander004.tif
  7. Hva enkeltpersoner på LRforum ikke har vært borti kan sikkert være et egnet tema i seg, men for personer som søker hjelp og råd, tekniske tips og tilsvarende, har det liten nytteverdi.
  8. Er det noen på LRforum, som sitter på erfaring med denne kombinasjonen ? Min Range Rover Classic går pent med ny PowerSpark elektronisk fordeler (sjekk http://www.simonbbc.com/), men den har lett for å stoppe på tomgang. Noen som har erfaring med tette tomgangsdyser, eller eventuelt at motoren drukner i for mye bensin...og at det bør installeres dyser av mindre dimensjon. Jeg har ingen bruksanvisning/verkstedhåndbok på forgasseren, men det er to husteringsskrier i front, og en tomgangsskrue som i praksis begrenser vanding på gasspedal -- kan ikke se at det er egen justering for tomga
  9. Tingen er altså å glemme "gammeldags" mekanisk fordeles med stifter, til fordel for en elektronisk.... Noen som erfaring med SimonBbc / Powerspark Electronic Distributor -- lokalisert på tåkeøya.... http://www.simonbbc.com/
  10. Tenningstidspunktet gar en tendens å flytte seg, eventuelt vakumdelel som gror fast, kanskje? Tenkte jeg skulle ta fra hverandre hele sulamitten, men etter å ha sett på delenummer og konferrt dette med delekatalog/verkstedhåndbok ble jeg usikker... Delekatalogen sier at min 1974 Range Rover skal ha Lucas 41487 (1972-1976). Pre 1972 skal ha Lucas 41325. ....fordeleren som sitter i min bil er Lucas 41382 og med en E stemplet etterpå. På linja under står det 35D8 24 74. Det får meg til å tro at denne er produsert i uke 24 i 1974.....og da er den neppe original i en Range Rover som
  11. Garanti gjelder primært fabrikasjonsfeil, ikke normalt effekttap ved elde eller bruk. At et batteri (eller i dette tilfellet 4) taper seg over tid er helt normalt. Startbatteri er konstruert i den hensikt å gi mye strøm (stor effekt, hvilket er et produkt av strøm og spenning) over kort tid. Normal bruk tilsier at startbatteriet skal topplades i etterkant av start. Kjører man korte turer, slik at batteriet ikke lades tilstrekkelig vil det være nødvendig å lade batteriet, fortrinnsvis med en vedlikeholdslader. CTEK MXS 10 og Sønnak/varta EXIDE 12/7 eksempelvis er produkter som kan anbefale
  12. Beklager at jeg ikke eksemplifiserte noen av rabattebe. Det er mulig at rabattavtalen for medlemmer av NLRK ikke er så godt kjent. rabatten varierer noe fra de ulike varegruppene. Jeg kan nevne eksempelvis - Høyttrykkslanger og koplinger, 35% - Kilereimer, 30% - Panasonic batteriverktøy, 25% - USAG håndverktøy, 39% - Smøremidler og utstyr, 30% Håper dette var oppklarende. Mvh Halvor Syvertsen, Kongsberg, 91 11 17 07 Grunnlegger av NLRK Numedal
  13. Medlemmer av NLRK får rabatt hos TESS, fremforhandlet av meg. Benytt GL4 når dette er rett olje, det er rimeligst i lengda - selv om olja kan være noe mer kostbar.
  14. Hei I løpet av mange år som Land-Rover entusiast har jeg blitt kontaktet av enkeltpersoner som er interessert i en eldre Land-Rover, gjerne Series I eller Series II; nå er det en ekte etusiast som er på jakt etter en 2-dørs Range Rover. Det er flere som har eldre kjøretøy stående og som vurdere salg "til den rette" - å legge ut en annonse på Finn for å motta allverdens merkelige henvendelser er uaktuelt for disse. I tillegg til "Kjøpes" ser jeg for et behov for en underkategori hvor man kan ønske seg en (eldre) RR eller Land-Rover - og hvor potensiell kjøper kan få mulighet til å spes
  15. Moderne bensin er mer flyktig, enn i gamle dager. Bensinen fordamper ved lavere temperatur enn før; hvis bensinen fordamper (går vekk fra kompakt væskeform) før den når frem til bensinpumpa så klarer ikke bensinpumpa å pumpe dampen. Løsningen kan være å fukte ei fille eller mose eller finne andre kalde/våte ting fra naturen -- eller man kan blande inn litt parafin i bensina. Jeg opplevde problemet første gang under Sjøormløpet med en 1954 Land-Rover -- og jeg var ikke den eneste. Mange veteranbiler fikk problemer den varme sommerdagen. Den bensina vi kjøper i dag er ikke hva de
×
×
  • Create New...