Jump to content
LRforum

halvsyv

Members
  • Posts

    62
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Contact Methods

  • ICQ
    0
  • Yahoo
    halvsyv007@yahoo.co.uk
  • Skype
    halvsyv

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kongsberg
  • Interests
    Land-Rover Series I/II/III, Rover P4, fotografering, kultur og arkeologi. Livsvarig medlem i Norsk Veteranvogn Klubb.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kongsberg, Buskerud, Norge

Recent Profile Visitors

973 profile views

halvsyv's Achievements

Aktiv Medlem

Aktiv Medlem (3/7)

  1. Tusen takk for opplysende og gode svar; da kjøper jeg billigste utgave hos Thansen og muligens et nytt startbatteri i samme slengen — opplever at spenningen faller under start, og at sidespeil plutselig vipper ned under rygging, og automatkassa ikke responderer på manuelle girskift. Navigasjon hopper også ut av Norge…. Aldri hatt problem med start, men batteri mister voltstyrken og da får ikke elektronikken rette driftsspenningen teor jeg…
  2. Noen som har erfaringer med å kjøpe uorginale slitasjeindikator for bremseklosser foran/bak på Discovery 3. Jeg fikk nylig «check brake pads» og byttet bremesklosser nå i forbindelse med hjulskift til vinterhjul. Koplet på indikatorene igjen, og forventet at de ikke lenger kortsluttet mot bremseskiven — men feilmeldingen er der. Fant en amerikansk video på YouTube som beskrev bytte av indikator, en lang ledning klipset fast bak innerskjerm. Ser at Thansen (som holder til her på Kongsberg) selger slike indikatorer, som passer ulike bilmerker. Er det noen av dere på forumet som har erfaring med om det er greit å kjøpe en slik, elle er original tingen? Jeg kjøpte BOSCH bremseklosser på Thansen (støtte lokale forretninger i disse tider) mvh Halvor
  3. Vurderes solgt til entusiast. Lite rust. Lettere restaurering nødvendig. Lav kilometerstand. Seriøse henvendelser.
  4. Vært inne på skruvat.no. Skruvat.no bestselger, bak 229 kr, foran 289 kr Skruvat.no febi.bilstein, foran 399 kr, bak 349 kr Skruvat.no Bosch, foran 539 Skuvat.no Ate Skeuvat no TWR også videre……hvorfor så mange alternativer… Har du erfaringer med noe av dette, eventuelt annet sted/merke som anbefales, og….følger alle delene med, eller må man ha skruer/blikk/klips i tillegg. Det var enklere med Series III, synes jeg…
  5. Er det relativt enkelt å skifte olje på automatkassa på en Disco 3; når man først har gjort det en gang så er sikkert enklere å gjøre gang nummer to.....

     

    Er det mulig å fikse dette uten å ha bilen på bukk, kan man ligge under bilen fxsmpl kjøre den opp på 4 europaller for å vinne litt høgde ?

    1. SveinHa

      SveinHa

      Heisann.

      Jeg har ikke skiftet noen automatkasser selv, den jeg fikk skifta var i en L322 og skiftet ble gjort hos Hellestø på Sola. Vil nok tro det går greit om du har nok høyde og litt hjelpemidler til å ta vekten til kassa...

      Svein.....

  6. Gamlemåten hvor man løsna en tappeplugg, og tappa olja ned i et fat har fungert i åresvis. Når man først må løsne mange skruer, og ta av et bedkyttelsesdeksel - som faktisk er ganske tungt også — så er det mye mer arbeid å skifte olje. Et godt alternativ kan være oljesuger; dytte en tynn slange der peilepinnen står og suge ut olja. Raskt søk på internett viser ulike modeller, størrelser og tekniske løsninger; håndpumpe, elektrisk, luftsrevet. — Og til ulike priser. Hvilken bør jeg velge? Flere av dere har sikkert gjort bomkjøp, kjøpt en som fungerte utmerket første gang, men som mistet sugekrafta, slangene tålte ikke olje, kanskje — eller andre erfaringer som gjorde et dere kjøpte en annen modell som dere lovprise ?!! Del gjerne erfaringer. Jeg skrifter olje på noen biler og traktorer — det blir noen oljeskift i løpet av et år, men ikke veldig mange. Privat/hobbybruk, altså. For motorolja har man jo god tilgang ovenfra, god plass. Å bytte olje på en differensial, uten ei «grav» å stå på er en annen ting... Bør kanskje ha to oljesugere; eller finnes det en som er god til alt, en som man kan bruke en vanlig 20 liters hobby-luftkompressor og 10 meter slange kanskje?
  7. Til minne om 50 år siden månelandingen, er det kanskje ikke så galt å sende dette bildet av min 1974 RR i noe som kan likne på et månelandskap; til forskjell fra bildene tatt på månen, så er dette ikke tatt med en Hasselblad.
  8. WD40 i går, og litt til i dag fiksa biffen.
  9. Er det noen trix for å ta av/ned interiørspeilen ved frontruta; sikkert gjemt en skrue eller to opp i taket...men er det noe trix her. Range Rover 1974 modell
  10. Usikker på hva jeg har sjøl.  Mener jeg har edelbrock forgasser på min 1974 range rover, men skulle gjerne hatt originalt i stedet.

     

    su-forgassere og gammel stil passer min bil best.

     

    halvor, 911 11 707

  11. Freelander 2,0 TD4 (BMW motor) 2003 modell med slarkete gearoverføring; har ikke delekatalog. Ønsker deler -- komplett nye fortrinnsvis -- markert mellom to blå streker i tegningavedlagt. To stag, det ene er litt bøyd. Enkelt å få tak i her i landet, eller er en bestilling fra England nødvendig ? Mvh Halvor Syvertsen Brennerigata 2 3617 Kongsberg 911 11 707 Freelander004.tif
  12. Hva enkeltpersoner på LRforum ikke har vært borti kan sikkert være et egnet tema i seg, men for personer som søker hjelp og råd, tekniske tips og tilsvarende, har det liten nytteverdi.
  13. Er det noen på LRforum, som sitter på erfaring med denne kombinasjonen ? Min Range Rover Classic går pent med ny PowerSpark elektronisk fordeler (sjekk http://www.simonbbc.com/), men den har lett for å stoppe på tomgang. Noen som har erfaring med tette tomgangsdyser, eller eventuelt at motoren drukner i for mye bensin...og at det bør installeres dyser av mindre dimensjon. Jeg har ingen bruksanvisning/verkstedhåndbok på forgasseren, men det er to husteringsskrier i front, og en tomgangsskrue som i praksis begrenser vanding på gasspedal -- kan ikke se at det er egen justering for tomgangsblandingsforhold. Er det noen membraner inne i forgasseren som kan lage bry (slik som på originale forgassere til Land-Rover; dvs Solex/Zenith/SU/Stomberg) mvh Halvor Syvertsen Kongsberg
  14. Tingen er altså å glemme "gammeldags" mekanisk fordeles med stifter, til fordel for en elektronisk.... Noen som erfaring med SimonBbc / Powerspark Electronic Distributor -- lokalisert på tåkeøya.... http://www.simonbbc.com/
  15. Tenningstidspunktet gar en tendens å flytte seg, eventuelt vakumdelel som gror fast, kanskje? Tenkte jeg skulle ta fra hverandre hele sulamitten, men etter å ha sett på delenummer og konferrt dette med delekatalog/verkstedhåndbok ble jeg usikker... Delekatalogen sier at min 1974 Range Rover skal ha Lucas 41487 (1972-1976). Pre 1972 skal ha Lucas 41325. ....fordeleren som sitter i min bil er Lucas 41382 og med en E stemplet etterpå. På linja under står det 35D8 24 74. Det får meg til å tro at denne er produsert i uke 24 i 1974.....og da er den neppe original i en Range Rover som ble førstegangsregistrert i mai 1974.... Noen som formeninger om jeg bør bytte fordeleren....og som kanskje har en 41487 liggende....eller en elektronisk fordeler som kan ersatte denne...stole mer på elektronikk, enn mekanikk. Alle gode tips mottas. Ting har jo fungert, men kanske ikke optimalt. Hva er forskjellen på Lucas 41382 og 41487. Jeg søke på google, men det hjalp ikke denne gang... Halvor Syvertsen Kongsberg
×
×
  • Create New...