Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,627
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Aremark

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

3,772 profile views
  1. Vil tro at Tess har de koblingene og slangestumpene du måtte trenge.
  2. Hva med Freelander 2 da?
  3. Kjenner ikke til hvordan det er med 8-trinnskassen som sitter i 2012 (og nyere), men frem til og med 2011 var det mekanisk. Jeg har det på min, og har måttet smøre opp den et par ganger. Min tanke var at det kanskje var i samme gata som EPB, at det er en elektronisk bryter (eller hjul i dette tilfellet) inne i bilen som ga signal til en eller annen motor som gjorde selve girskiftet mekanisk. Men om alt det mekaniske er på innsiden av kassen så er vel det lite sannsynlig. Ellers kan det jo hende at en diagnose kan gi noen svar.
  4. ...ellers er det ikke ukjent at selve giroverføringen blir grinete med årene, så med en dose smøremiddel, kan det hende at det løsner (om det er problemet)
  5. D4 er ganske solide konstruksjoner og har vel egentlig hatt lite feil. Utover det du nevner her, så er det jo mellomaksel, men om bilen har gått under 100.000 bør ikke det være noe å bry seg om. Sjekk at tilhengerfeste kan tas av og på, de har jo en tendens til å ruste fast. Ellers er det jo det preventive vedlikeholdet, som blant annet bør være å skifte tørkemiddel på kompressoren, samt at det alltid er lurt å bytte alt av væsker og smøremidler når man får en bruktbil i hende. Registerreim (og reim til drivstoffpumpe) skal byttes på 168.000 km om jeg husker rett. Oljepumpe er vel
  6. I like måte. Eneste gangen jeg har hatt bruk for mer enn to hjul i lufta var under bytte av haldex på Freelanderen, og da holdt det med tre hjul, slik at drivakselen kunne roteres med håndmakt.
  7. https://rimmerbros.com/ItemList--Discovery-4-Alternators--m-17646
  8. Man risikerer vel noe mer slitasje på hjullager, men om det ikke er hjul man skal ha på til daglig har det neppe noe å si.
  9. Amen. Men det er lov å forsøke å delegere oppgaver, slik at man ikke er alene om å fikse alt i hele verden.
  10. Whut? Ikke noe tørkemiddel?
  11. Ville begynt med å få kjørt en diagnose. Her er det så mange ting som kan være galt, at å begynne å bytte/fikse ting med gjetting raskt blir en dyr og komplisert affære.
  12. Vår kjære Freelander 2 har fått en ulyd i clutchen sin. Når clutchen er helt ute er det tyst, men når den trås inn, så får man en rytmisk ulyd i takt med turtallet på motoren. Vanskelig å beskrive, men det er en relativt dyp lyd. Ulyden tiltar når clutchen slurer/pedalen er nesten helt ute. Noen som har noen tips om hva det kan være? Bilen har gått drøyt 230.000 km.
  13. Hva slags feilkodeleser bruker du? Om det ikke er en som er tilpasset LR, så kan det hende at det er noen feilmeldinger du ikke ser, og/eller ikke greier å slette. Hadde vel et tilsvarende problem på min D4 for noen år siden. Fikk rød lampe i dashen og feilmelding. Det _var_ redusert ytelse, helt til bilen ble startet på nytt, men feilmeldingen forsvant ikke. Jobbet i Stockholm på den tiden, og et LR-verksted der hadde vært borti problemet tidligere. Løsningen var visstnok å slette alle feilmeldinger, og oppdatere firmware før man startet bilen igjen. Har ikke hatt prob
  14. Punktert. På vei hjem fra en visning fikk vi plutselig "pling" og "Suspension fault" med rød trekant i dashen. Ser etter hvert at bilen holder på å senke seg, og at det var på tide å finne en lomme... I det jeg svinger av så sa det PANG. Vi fryktet naturligvis en sprukket belg, men det viste seg å bare være et flatt hjul. Etter en restart var feilmeldingen i dashen borte, og bilen hevet seg som normalt. Så i morgen må jeg antageligvis få fatt i bergningsbil for å få stakkaren hjem. Tror ikke underlaget der bilen står er egnet for dekkskifte.
  15. Som @Høyland nevner her, så ville jeg begynt med å sjekke nivået på kjølevæske. D4 skal normalt bli veldig god og varm - med eller uten webasto. Ellers kan det hende at du har en gretten steppermotor, men som det også har blitt nevnt tidligere her - få tatt en diagnose om du har passende nivå på kjølevæsken.
×
×
  • Create New...