Jump to content
LRforum

trondshj

LRF Society
  • Content Count

    2,614
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About trondshj

  • Rank
    Lykkelig uvitende

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Aremark

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Aremark/Østfold

Recent Profile Visitors

3,569 profile views
  1. Punktert. På vei hjem fra en visning fikk vi plutselig "pling" og "Suspension fault" med rød trekant i dashen. Ser etter hvert at bilen holder på å senke seg, og at det var på tide å finne en lomme... I det jeg svinger av så sa det PANG. Vi fryktet naturligvis en sprukket belg, men det viste seg å bare være et flatt hjul. Etter en restart var feilmeldingen i dashen borte, og bilen hevet seg som normalt. Så i morgen må jeg antageligvis få fatt i bergningsbil for å få stakkaren hjem. Tror ikke underlaget der bilen står er egnet for dekkskifte.
  2. Som @Høyland nevner her, så ville jeg begynt med å sjekke nivået på kjølevæske. D4 skal normalt bli veldig god og varm - med eller uten webasto. Ellers kan det hende at du har en gretten steppermotor, men som det også har blitt nevnt tidligere her - få tatt en diagnose om du har passende nivå på kjølevæsken.
  3. Herlige bilder. Skulle gjerne ha visst hvor du var på en del av de bildene. Ser ut til at sommerferien skal tilbringes i Norge, og da hadde det vært stas å kjenne til noen steder som er litt utenfor allfarvei.
  4. Send PM om dere roter dere nedover mot svenskegrensen også. Vi har tips om overnattingssteder, samt en relativt innholdsrik garasje som både kan tilby fasiliteter for overnatting og diverse som kan hjelpe om bilen skulle få en "vondt" på ferden. Vi er også ganske flinke på å slenge døde dyr på grillen og å sparke dekk her nede.
  5. Har faktisk gitt starthjelp til en sånn. 12V-batteriet var flatt, så med litt strøm fra en fossilbil, så fikk den liv i systemene sine igjen og kunne kjøre hjem. Mulig at 12V-systemet, evt lading av det er en svakhet på disse.
  6. trondshj

    Treg start. TD4

    ...eventuelt drivstoffpumpe i tanken. Har opplevd dette med BMW tidligere. Ved lavt drivstoffnivå begynner de brått å trekke luft, og da blir det gretten motor.
  7. Den annonsen du linker til der er så langt jeg kan se en 8-trinns kasse. Det enkleste å se det på er hjulet for girvalg. 6-trinns hadde spak. Jeg mumlet vel noe om det i tråden som @motom linket til over.
  8. Nei, det endte med verkstedbesøk. Eksakt hva som ble byttet husker vi ikke, men fruen kommer sikkert til å oppdatere tråden når hun har tatt seg en dusj og finner frem kvitteringen. Problemet forsvant i en periode, før det brått kom tilbake, og da var det konstant. I tillegg hadde vi en "festlig" tikking i bilstereoen når man skiftet fra 5. til 6. gir. (Noe man selvsagt gjorde med største forsiktighet... )
  9. Sjekk spenning først. Er det dårlig med strøm, så vil du uansett få et hav av feilkoder som ikke nødvendigvis er relevante. Når du _VET_ at strømmen er som den skal kan man kikke på feilkodene (om det fortsatt er juletre i dashen).
  10. Frontdiff på min D4 tok kvelden. Da var det mye metallspon i oljen. Å bytte frontdiff er ikke en jobb som er helt enkel. Nå er selvsagt ikke fravære av spon i olje en garanti for at ting er i vater, men om oljen er ren og pen, så vil jeg mene at du bør lete etter ulyden et annet sted.
  11. Får håpe den havner et sted hvor noen forstår hvor mye bil som er igjen, slik at den eventuelt kan være med og forlenge livet til andre Freelandere. Gratulerer med ny bil, selv om jeg ser at den allerede har litt issues, men det ordner seg helt sikkert.
  12. Som tidligere eier av Pathfinder kan jeg skrive under på det.
  13. Det begynner å bli såpass lenge siden at jeg egentlig ikke husker det, men siden jeg ikke husker det så var det neppe noe spesielt ved det utover å suge ut gammel olje og fylle på ny. Ellers har jo bakdiffen til tidlige FL2 sine svakheter, så det er svært stor sjanse for at de tar kvelden på et eller annet tidspunkt. Helt malapropos så har jeg også byttet framdiffen på husholdningens D4, og innmaten i den diffen så ikke bra ut.
  14. Skulle du nå være uheldig så har jeg en bakdiff med 122.000 km bak seg liggende i garasjen som du kan få for en rimelig penge. Nei, bakdiffen fyller du til det renner ut, også er du ferdig. Haldex'en skal derimot fylles, og deretter skal man suge ut eksakt x antall milliliter. Husker ikke hvor mye i forbifarten, men det finner du sikkert på nettet. Edit: Det begynte med sølvgrå olje på vår FL2 også. Skiftet vel olje på diffen et par ganger i året, og holdt den vel i live halvannet til to år om jeg husker rett, før det var slutt.
  15. Det er langt mer arbeid å bytte bare mellomaksellageret enn å bytte hele akslingen (med lager). I tillegg er det relativt stor fare for at man ikke får ting helt 100% når man bytter bare lageret, og da kan det raskt bli på'n igjen etter relativt kort tid. Som @Lysholm nevner så skaper det vibrasjoner og noen ganger ulyd. Personlig merket jeg ikke ulyd, men litt vage vibrasjoner i hele bilen.
×
×
  • Create New...