All Activity
- Past hour
-
Som eier av P38 bifalles det Erik skriver, spot on! Begynner å bli gamle biler så vær klar over at alt er gammelt og kan gå i stykker når du begynner å skru. Bilen er dog mye mer driftsikker en det man kan få inntrykk av. Enkel å skru på og det finnes stort sett gode arbeidsbeskrivelser og YouTube video av de fleste vanlige problemer. P38 er en bil man blir veldig glad i tross noen utfordringer. Den har masse sjarm og byr på en annerledes kjøreopplevelse. ps Mantra om at millionbil fortsatt har vedlikeholdskostnader som en millionbil selv om bruktprisen kun er en tiendedel.
- Today
-
Suspension will raise when system cooled. Feilmelding D3
lafterolf replied to sverre's topic in Discovery Forum
Varm kompressor pga slitasje? -
Servo som går tregt - Defender 110 2001 TD5
lafterolf replied to tigergutt's topic in Defender Forum
Snekke fra feks Rrc og D1 passer. -
Skal se om jeg kan få tatt bilde i kveld Det bør nok påregnes å legge inn en ny bit ca 10-20cm i bunnen av ramma på neste PKK. Ellers er den etter mine øyne veldig fin under i forhold til mange andre. Den er behandlet med noe type tectyl/merkasol, tynt lag som ikke skjuler noe
-
https://www.bilnorge.no/bell-aurens-longnose-defender-land-rover/land-rover-i-pinocchio-utgave/4051311
-
Det drypper fra enden av deksel under motor, fargen er nokså svart - kanskje ikke så rart etter å ha vært igjennom all guffa som ligger i dekselet.. Frister ikke å smake heller Skal ta en titt mens motoren går- kanskje jeg kan se en evt dieselregulator lekkasje da?
-
sverre started following Suspension will raise when system cooled. Feilmelding D3
-
Våknet til feilmeldingen i overskriften. Har satt bilen i skyggen uten effekt. Noen som gjetter årsak? Bilen er tilsynelatende helt nede nå. Sverre
-
Servo som går tregt - Defender 110 2001 TD5
tigergutt replied to tigergutt's topic in Defender Forum
Takk, takk! Koster jo ei nyre ei slik snekke :-) -
Kan som lafterolf seier nok overhalast, men det enklaste er å bytte. At den ikkje fungerer på 1/3 av utslag til høgre kan tyde på skade og lekasje i sylinder om det ikkje er ventilen som jukser i ein posisjoner. Gjer og ein grundig visuell sjekk av korleis alle komponent i styringa beveger seg når rattet blir dreiea frå ytterpunkt til ytterpunkt. Det kan vere noko henger eller butter ein stad. Før bytte, sjekk grundig for lekasje ut og nivå på hydraulikkolje. (Hydraulikkolje, det er eit hydraulisk servosystem. Instruksjonsbok fortel kva type olje det er.)
-
Servo som går tregt - Defender 110 2001 TD5
lafterolf replied to tigergutt's topic in Defender Forum
Det er nok en ventil som jukser. Siden den er laget og montert av mennesker kan den nok overhales av samme art. Jeg byttet min, men jeg hadde en brukt liggende. -
Har du noen formening om hva som menes med "ganske fin ramme" og om den har fått lanolinbehandlinger? Basert på de 10-15 bilene jeg har sett på så kan det bety alt fra litt overflaterust til (mer sannsynlig) ganske råtten, bare at det ikke er hull enda.
-
Servo som går tregt - Defender 110 2001 TD5
tigergutt replied to tigergutt's topic in Defender Forum
Akkurat det jeg fryktet. Det som er rart er at den fungerer helt topp 1/3 av utslaget til høyre så går det tungt... Må jeg bytte alt sammen eller kan den overhales, tro? Takk for svar! -
Place/Mechanic/Workshop for oil change in North Norway
gautes replied to Victor Diaz's topic in International Forum
If he stretches the change a bit it will not cause problems. - Yesterday
-
dolomite started following RRC 2-dørs dører kjøpes
-
Hei alle, Jeg er i beita for venstre dør (førerdør) til 2-dørs Classic. Kan eventuelt kjøpe begge sider. Trenger ikke være 'pene'. Om noen har framstoler også, så er det også av interesse. Helge
-
Tidvis ekstra mørk lyd / brumming i eksos og nå oftere. D4
Erik Iversen replied to HalvardAK's topic in Discovery Forum
Blir 500 °c på eksosen under regenerering, så det blir fort varmt ja -
Vurderer kjøp av P38 4.6 - tips til kjøp?
Erik Iversen replied to Andbaug's topic in Range Rover Forum
De største fallgruvene på P38 er vel rust i kanaler, sprekk i blokk på 4.6. (Som egentlig er mer vanlig enn toppakning...) og ombygging til spiralfjærer. Det finnes ikke godkjente kit. Så dette vil bli en 3'er feil (bruksforbud) ved pkk pm kontrolløren gjør jobben rett og følger boka. Vannlekkasjer via kupéfilterene (ja det er 2 stk) eller takluka gir elektrisk tull i a-stolpene. Da samme gir lekkasje fra varmeapparatet... V8'er motoren er i bunn en buick motor fra midt 50-tallet med små justeringer som rover gjorde da de kjøpte motoren på slutten av 60-tallet. Utover ny type oljepumpe på 80-tallet og større borring til 3.9 og videre stroking til 4.2 og 4.6 er det gjort lite for modernisering. Det er med andre ord en gammel motor som er laget for mineralolje og korte serviceintervaller. Er ikke servicer gjort årlig, eller ved kort km-intervall eller feil olje kan du regne med at motoren er godt slitt og kanskje utslitt ved 200 000 km... Men fungere gjør den nok... Dieselmotoren har sine ting, men det trenger vi ikke ta nå ettersom du ser på bensin. Automatkasse er bra. Men også her skal olja skiftes hvert 3. år... Er det blitt fulgt? Tvilsomt...? Andre ting er at bilen er designet på 80-tallet og bygget på 90-tallet - lenge før wifi og de greiene der. De kan derfor være ekstremt følsomme for wifi, radiosignaler, trafostasjoner og butikkdører. Du vil da slite med at batteriet går flatt, sentrallås ikke virker eller startsperre slås inn... Dette løses med ny generasjon antenne, bytte slitte dørlåser og aktivt bruk av diagnoseapparat. Går helt fint å leve med, men ny eier bør være obs. Jeg har eid 2 stk p38. Én diesel og én bensin. En var 1999, altså nytypen med de fordelene det har, og en var 1996... Begge bilene bar stort preg av at de kun var blitt kjørt mellom eu-kontroll i sikkert 10 år allerede og ikke sett fortløpende vedlikehold eller forefallende arbeid. Jeg endte med å legge hele kjøpesummen på nytt i servicedeler, slitedeler, oljer, diagnose og reparasjoner. Hadd ikke verkstedkostnader og gjorde alt selb. Sånn sett ble det ikke billig turbil for pengene, men på papiret virket det slik. 1999-modellen jeg kjøpte betalte jeg godt over markedspris for og, i god tro på at den var bedre av de andre, men virkeligheten var det motsatte, og jeg hadde mindre penger til å følge den opp. "Norges fineste.." er skummel setning og skremmer meg. Ble heller ikke imponert over bildene. Den første annonsen viser i hvert fall til mye som er blitt gjort på bildene. Det er pluss! Luftfjæringen fungerer godt når reparert skikkelig. Det samme gjør HEVAC. Men begge deler skaper ekstrem hodebry når feilene ikke blir reparert fortløpende og ting hoper seg opp. Men de er utrolig flotte biler! Kunne godt tenke meg en igjen, men jeg har dessverre ikke tid til vedlikeholdet. Hadde jeg fått tak i en som var ferdig "restaurert" så kunne det gått an -
Servo som går tregt - Defender 110 2001 TD5
lafterolf replied to tigergutt's topic in Defender Forum
Tror Himat er inne på noe. Jeg mener eet er en feil i styresnekka på servodelen. Best å bytte. -
Hva er galt med bilen?
-
Intern hydraulikkfeil i styresnekka? Akkurat det at den fungerer ein retning kan tyde på det. Med kunn generell kjennskap til hydraulikk servosystem, pilotventil eller kva den no heiter i dette systemet opnar som den skal. Eller invendig lekasje forbi kraftsylindr når utslaget kjem eit stykke ut til sida.
-
Er det ikke typisk: Fisket tuta, dynamo skar seg. Fikset dynamo - nedre reimhjul delte seg Fikset nedre reimhjul - blinklys kaputt Fikset blinklys - servostyring kødder: Fungerte helt strålende både opp og nesten helt ned igjen en svingete fjellveg. I siste svingen, som er en skarp høyresving så var det akkurat som om servopumpa ga opp og den ble veldig tung på rattet ved stort rattutslag til høyre. Kjørte hjem og testet ut flere forskjellig utslag. Til venstre fungerer den helt fint, fungere helt fint helt til det nærmere seg mye rattutslag til høyre - da blir den tung på rattet igjen... Svinger tilbake så er den helt fin igjen... Nok olje og reima er hel og fin. Ingen ulyder fra pumpa eller bobler i olja... Litt skummelt å kjøre med. Det eneste jeg har gjort med bilen rett ført dette var å fylle opp høyre pokal med oneshot og bytte olje og filtre...
-
Denne bilen står på verksted ved Strømmen og er til salgs som prosjekt eller delebil. Ta kontakt hvis du er interessert så blir vi nok enige om en pris.
-
Husk foringsbytte!! Og smøring av denne.
-
Riktige verksteder skjøter fornuftig. Merkeverksteder m.fl. bytter alt, nesten uansett.
-
Prrøvesmak. Er det klar eller gulaktig farge er det diesel.
-
Har nylig byttet til parabol-fjærer på min serie 2a 88. Kjøpte sett til foran og bak med fjærer, justerings-kiler, lenger dempere og u-bolter hos Landrover Butikken. Akseptabel pris, men de har ikke klart å levere muttere som passer til u-bolter så jeg har brukt de gamle u-bolter og muttere. I tillegg måtte jeg dreie nye senter-bolter da styre-tappen ble for kort når jeg brukte medfølgende justerings-kile mellom fjærer og aksel. I tillegg har jeg byttet alle gummi-foringer, og her ble det en ekstra jobb! Det viste seg at engelskmannen hadde fusket når de monterte foringer i galvanisert ramme. De hadde dreid av på foringer i stedet for å fjerne sink i hullene! Så jobben min ble å brosje ut av hullene. Sørget for at det ble 0,05 mm press, og da gikk det greit å skru inn nye foringer. Men jeg måtte først lage hylser til jobben for både demontering og montering. Er bra fornøyd. Bilen, om man får kalle det bil, fikk bedre kjøreegenskaper. Mykere fjæring og slipper å gjete styringen hele tiden. Men også nye dekk forbedret styringen kraftig!
-
Forum Statistics
-
Total Topics101.5k
-
Total Posts1.1m
-
-
Images