All Activity
- Past hour
-
Mekanisk eller automatisk diffsperre/brems?
kjartanb replied to Espen Olsen's topic in Defender Forum
Synes dette er en spennende diskusjon. Jeg har hatt en del Defendere og må innrømme at når jeg bodde i Island så ønskede jeg meg sperrer, men hadde ikke råd (måtte prioritere hus, unger, diesel til reiser osv.). Uansett så, bla pga. god vekt distribusjon og bløt avfjæring (brukte standard spiralfjær i mine 110 biler) så kom jeg meg og familien frem til destinasjon på høylandet i Island, både somme og vinter. Brukte til gjengjeld penger på dekk dvs. lengst av 35" men til sist "38. Hvis man skal bruke bilen til "overladning" som det populært kalles i dag og ikke som dedikert off-roader er jeg ikke sikker på at jeg ville prioritere sperrer. Jeg hadde til gjengjeld en Nissan Navarra på 35" i kort tid og den måtte bruke baksperren hyppig eller kom jeg ingen steder. Jeg synes Detroit er spennende pga. den er enkel og virker alltid. Men jeg har ikke prøvet Defender med Detroit bak i glatt føre, så jeg er ikke overbevisst. -
Åge started following Terrafirma takgrind and Frontlamper..
- Today
-
Mye fint å se, og artige historier 😚
-
Tøft og brøyte… føk baklengs i naboens mur med ræven til 90 og endte i en brøytekant som det tok meg en time og grave 90’’en ut av.. har ikke hatt tid til og se på det før nå…
-
-
- Yesterday
-
Nå er jeg straks ferdig med ‘’ litt’’ småknot pluss skrudd på olje beholder til servo som ikke trengte og sveises… kan iallfall sitte i en stol og kose meg..
-
Har tømt 2 kamera for bilder i kveld og her kommer litt kjøretøy og litt natur. Noe besøk på Gråtassmuseet. Anders med den blå Wrangler'n har æ kjent siden vi jobba sammen i Sport1 i Halden tidlig 2000-tallet og etter at han kjøpte bil har han vært med på mye offroad på Rudskogen (og litt i Rennebu). I Sverige overnatter æ ofte på Lappland Lodge i Arvidsjaur. Arvidsjaur er der bilfabrikantene og dekkprodusenter vintertester utstyr på islagte vann. Noen bilder derfra. I tillegg noe fra Rudskogen, pluss diverse annet. Norges nasjonalfjell har æ vært i. Altså kjørt gjennom 🙂. En gammel modifisert Jeep e bare så rått. Var med på skogtur i denne. Den modifiserte SJ er i bunn og grunn en Range Rover. Den blå Rocky Pick Up'en me 44-tommerne holdt æ på å kjøpe februar-24, var og prøvekjørte. Men tenkte ei natt, og det er begrenset bruk for ett slikt uregistrert kjøretøy i Norge. Og kunne ikke forsvare det med at æ trengte traktor i skogen, når æ ikke har store skogteigen. D5 e en god bil i terrenget. Grenadier også. Vært på skogtur med begge. Vært innom noen kjøretøytreff og C&C. Og av og til må vi modifisere en eldre Norton, slik e det bare. Ett par bilder fra plassen mor mi kom fra, Nuvsvåg (ligger nå i Loppa kommune). Tok ferja fra Lyngseidet, hadde da vært en tur på Furuflaten og vært oppom gården der Baalsrud kom snøblind ned. Var også nede ved skolen og elva, utrolig bragd å klare transportere han ned elvedalen under nesen på Tyskerne som sto vakt ved skolen. Tror Yngvar har hatt den gamle svarte bilen siden 80-tallet. Yngvar har ett lite kjøretøymuseum utafor Alta på vei mot Kautokeino, har kjent han lenge (muligens siden æ jobba på Stjernøa i 1977. Torsken va tidligere egen kommune, der va æ usikker på om æ hadde vært. Nå e æ sikker. Ene sia av fjellet skodde, andre sia nydelig vær. Skodda siger gjennom kløfta og ut på den fine sia. Var en tur på Sørøya, der Bilal holder til. Traff han ikke, fine steder der ute. Må med ferje over Lopphavet, og det kan være tøfft. Æ opplevde speilblank overfart, begge veier. 3 desemberbilder fra Gråtassmuseet, dagen før Blueberry reiste te nytt hjæm. Ønske aill ein fin kveill hilsen Henry Arnfinn 🙂
-
Det er landstreff rett nord for Saltfjellet til sommeren.
-
Takk for tips igjen! Gikk litt metodisk frem og startet opp bilen, forsøkte først og koble til slik jeg har prøvd før. Fortsatt feilmelding på kontakt. Tok bort strømmen, feilmelding på kontakt med adapter. Så langt så bra. Prøvde så og endre com port instillinger, renummere, endre buffere og timeout slik du foreslo. Det gjorde ingen forskjell. Har 14v på den gule kabelen som går inn i webasto (den jeg kobler til med diag) og kontakt hele veien inn til webastoen. får tygge litt på denne, andre ting og bruke tid på om dagen😅 hadde seriebilen på jobb fredag, og da virket ingen av blinklysene, bortsett fra nødblinken. Samme hjem igjen. Alt annet virket. på lørdag brettet jeg opp armene og skred til verket. På med arbeidstøy, nøklene i bilen, tenning på, blinklysene helt iorden. 🤷♂️
-
Den Jaguaren var fin!
-
Gåttabanen så mye fint! @Elvehundre Da jeg kjørte bilen nedover fra Mo i Rana var jeg litt fortvila/irritert på meg selv for at jeg ikke hadde planlagt å kunne bruke ei uke eller to på turen slik at jeg kunne kjørt noen dager nordover før jeg snudde sørover. Har siden den gang tenkt at Pie og jeg burde slenge telt og soveposer bak i bilen og kjøre nordover en sommer. Disse bildene og fortellingene dine gjør ikke den lysten noe mindre. Takk for bra inspirasjon!
-
Så bra det var noe enkelt - og veldig bra at du rapporterer tilbake hva problemet/løsningen var.
-
Ja, Atle, Landstreffet til NLRK er jeg klar over. Men LRF Forumtreff på Persgården er det jeg tenker på. Det bruker å være midt i juni, men vil gjerne få bekreftet datoen.🙂
-
Fikk beskjed fra verksted at det er fukt i låsekassene 🫣🤷🏻♀️
-
Takk for kommentarer. Trivelig. Og det e også trivelig hvis folk stikker innom, periodevis e æ i Finnmark lange perioder. Og om det e familiemedlemmer av forumvenner og MC/LR/RR/andrekjøretøy-venner så e de også velkomne innom. Lett å finne, ligger ved 889 på tur mot Havøysund, man kommer til Lillefjord og inn i 60 sone og etter noen 100-meter kommer ett severdighetsskilt på høyre side av veien. Da e man framme, stoor p-plass som æ deler med 2 naboer på venstre side (hvitt hus-grått hus med garasje som e mitt-orange hytte) av veien. Og nei, severdighetsskiltet gjelder ikke hos mæ, det viser til rasteplass osv innerst i fjordarmen. Forøvrig fine fotturer fra rasteplassen og ofte fullt av turister. Som flere er inne på så er det noen avstander, og forskjellige syn på dette med avstander. For mæ e det 180 mil fra Gråtassmuseet i Rennebu til huset i Finnmark, og det e ca 52 mil te «soverommet mittl i Fredrikstad. Fra Rennebu te Finnmark er det 1 overnatting når det e «transport» og 2-3 overnattinger (eller mer) hvis det «tur» eller «oppdrag» eller «der-har-æ-ikke-vært-før-og-det-må-æ-se». Transportene foregår meget sjeldent med LR Seriebiler. Liten plass, har bare korte slike kjøretøy, og man blir litt lei. Eksempel er min LW hybrid (Spiralis), en av mine kuleste biler, og etter 10 mil på landevei e æ rimelig sliten. Og den bilen har spiraler, skivebremser, bredere aksler enn originalt, 5-trinns kasse og en motor som drar villig og holder fint 130 km/t på motorveier. Bulken oppi Finnmark har turer på 20-30 mil, den har bedre lister rundt dører og vindu. Litt vanskelig å få Spiralis like tett, den er jo «bygd» i England/Skotland og passformen er dermed ikke 100 %. Bulken bygde æ sjøl opp igjen etter at Andreas rulla, og da ble det samtidig mange nye gummilister samt tidsbruk på justeringer. Transport skjer derfor med adaptiv cruisecontrol og fungerende Dab-radio. Og dagsetapper da er mellom 80 og 100 mil. Mange av transportene går gjennom Sverige og Finland. Bruker også tid på avstikkere og severdigheter på noen av turene gjennom Sverige og Finland. En gang ble æ først «dagens kund», som ble endret til «veckans kund» og de vurderte om æ faktisk fortjente tittel’n «årets kund» på turistinformasjonen/suvenirbutikken i Gaddede. A skulle vært me 2 tødler over, noe æ ikke får til å skrive. Stedet ligger på grensen mellom Sverige og Norge og langt fra E6 og langt fra 45’an (Indreriksveien) i Sverige. Tror æ kom ut på E6 mellom Formofoss og skisenteret Bjørgan ikke langt fra der Namsen renner etter den avstikkeren. Og hva skulle æ der? Ingen verdens ting, kun besøke ett sted me et artig navn. Ska ta mæ tid te å besøke andre steder me artige navn i Sv/Fi på turene framover. Legger ved noen bilder av kjøretøy æ traff i sommer, som æ også la under samparkering, lettest for mæ å holde oversikt i denne topic’n. Legger også ved bilder av 2 biler (med folk selvfølgelig) som va innom Gråtassmuseet i sommer samt ett bilde utenfor Henryks Garage Halden og en Serie 1 pu æ va me på tur i vår og bilde av en 110 V8 som æ fikk kjøre på Rudskogen for ett par år siden Til sist bilde av min søster og samboer i deres Jaguar (som æ fant te dæm i Østfold for noen år sidenj, vi va på flere turer sammen i 2024. ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn 🙂
-
Kan ta en titt ja. Hvor går evt. ledningene her?
-
Defender Puma aksling mellom girboks og transferkasse gis bort.
HeX replied to HeX's topic in Bildeler selges
Gitt bort. -
kan være ledningsbrudd, man kan måle spenning fra ECU til sensor, burdre være 4,5V
-
https://www.nlrk.no/informasjon/nyheter/vis/?T=50 års jubileum i Rognan&ID=47524&af=1&
-
og det ser ut til at sveitseren til Paddock er ennå dårligere enn meg
-
Jeg holder på å legger inn i kalenderen min og må jo da få med hva som skjer når. Gjelder sikkert andre enn meg. Noen som vet?
-
Må ha ny takgrind og lurer på Terrafirma sin i full lengde. Noen erfaringer?
-
Casper.hb started following Emil Arnell-Madsen
-
Casper.hb started following Christopher
-
Casper.hb joined the community
-
Sendt deg melding her på forumet.
-
Service unnagjort og feilkode funnet er; C1A03 - Venstre front høydesensor. Skal vel være mulig å sjekke om den egentlig fungerer? Eller er det bare å bestille en ny?
-
Vi bor i Indre Sogn - noen synes at det å kjøre til Bergen er en nesten umulig lang kjøretur på 4-5 timer. Nord Norge er uoverkommelig. Vi kjører gjerne i dager, uker og mange uker og trives med det. 2 ganger til Nordkapp, Mongolia, Marokko og "hele" Europa. Det er forskjell på folk og hvordan avstander oppfattes.
-
Forum Statistics
-
Total Topics102.8k
-
Total Posts1.1m
-
-
Bilder
-
By sv1 erik,