Gå til innhold

Høvel


Kennayeh

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på om denne egentlig skulle blitt postet i "åpen post" men det er jo et verktøy, selv om det ikke er til en LR....

 

Er på jakt etter en bordhøvel. Skal høvle villmarkspanel, så den må ikke høvle sidene...

 

Den må ikke være voldsomt dyr, kan gjerne være brukt men det må være deletilgang.

 

Absolutte minimum høvlebredde er 30cm..

 

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på om denne egentlig skulle blitt postet i "åpen post" men det er jo et verktøy, selv om det ikke er til en LR....

 

Er på jakt etter en bordhøvel. Skal høvle villmarkspanel, så den må ikke høvle sidene...

 

Den må ikke være voldsomt dyr, kan gjerne være brukt men det må være deletilgang.

 

Absolutte minimum høvlebredde er 30cm..

Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette?

92301[/snapback]

Hadde en sån fine høvel på skolen jeg gikk på i fjord.... Liten sak, men tor ganske så brede fjøler fordi.... husker ikke hva den heter men den var lys brun i så fall vist det hjelper!?? HEHE NEPPE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe tilsvarende på ønskelisten selv....

 

http://62.146.25.231/products.asp?mktid=9&...tno=DW733&sid=1

er et alternativ som http://www.jula.se/butik/default.asp har priset til 6695,-

 

Tror jeg så den i en Maxbo butikk for litt siden til omtrent samme pris.

 

(Ser kompakt og fin ut, men ulempen med denne type tykkelseshøvel er at ene siden på villmarkspanelet må planhøvles først på annen måte om det har slått seg litt under tørking...)

Endret av Paal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ser kompakt og fin ut, men ulempen med denne type tykkelseshøvel er at ene siden på villmarkspanelet må planhøvles først på annen måte om det har slått seg litt under tørking...)

93086[/snapback]

 

Er ikke helt med på hva du mener... Er ikke denne høvelen bygd opp med to kniver, en over, og en under.. Hvis bordet har vridd seg litt under tørking så vil den vel bare beholde vridningen, men den er høvlet over og under??

 

Edit:

Nå er jeg litt nærmere å skjønne... Den har jo bare en kniv på oversiden.. Også var maks høveldybde 2 mm.

Det vil jo være mulig å rette den opp med denne høvelen, men da må du kjøre den igjennom flere ganger og ta litt og litt. Kan være litt tungvint..

 

Men: alternativene som jeg har sett på er i prisklassen 24000+ mva

 

her

 

Det er ikke så mange plankene det er snakk om, det er mye penger...

Endret av Kennayeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er så mange bord, og du ikke har behov for høvelen i ettertid, så hadde det vel blitt billigere å ta med plankene til et høvleri. De pleier ikke å ta så mye får å gjøre en slik jobb.

Ta kontakt med et høvleri i nærheten, kanskje de gjør jobben mot et lite RILUM bidrag. biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er så mange bord, og du ikke har behov for høvelen i ettertid, så hadde det vel blitt billigere å ta med plankene til et høvleri. De pleier ikke å ta så mye får å gjøre en slik jobb.

Ta kontakt med et høvleri i nærheten, kanskje de gjør jobben mot et lite RILUM bidrag.  biggrin.gif

93173[/snapback]

 

Det er et prosjekt som strekker seg litt over tid, også vet vi ikke ennå hva vi trenger av plank. Så vi må høvle etterhvert som vi finner ut hva vi trenger.

 

Og en høvel er alltid kjekt å ha.. biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er ikke mulig å få nok verktøy, og som du sier en høvel er kjekt å ha. biggrin.gif

Jeg har en, men den er for liten til ditt prosjekt.

Hva med å sette inn en annonse i Finn eller i lokalblekka.

Det er helt utrolig hva folk har på "lager" som de etter litt oppfordring i form av annonser skjønner at de ikke trenger mer.

Jeg ville i alle fall gjøre et forsøk, siden det ikke ble noe napp i forumet.

 

Moe & co i Bergen har en del høvler til salgs, men vet ikke hvor brede de er, de har egen hjemmeside. tongue.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikkje er snakk om meir enn ein og anna plank i ny og ne hadde eg brukt ein elektrisk handhøvel av god kvalitet. Skal du ha ein som tek bredde på over 30 cm blir det fort svindyrt. Då er du over på fabrikk-høvlar. Du kan være heldig å kome over ein brukt, men med sånne bredder må du nok over på virkelig profft verktøy.

 

Men du høvlar ikkje villmarkspanel på begge sider! Den sida som skal snu ut skal kun være saga og ikkje høvla. Dette for at maling eller beis skal trekke godt inn i treet.

Høvla villmarkspanel blir litt feil, den skal då være litt røff?

 

Er det mykje krumming/skåling på plankane?

 

Om du sorterar borda og legg ei rad/høgd med bord med bøygen ut og den neste med bøygen inn går det fint med litt skåling på borda. Eit bord med bredde på over 30 har gjerne skåling på 1-2 cm.

 

Om du likevel vil høvle utsida, kan du med ein elektrisk handhøvel få til ei overflate som til forveksling kan sjå ut som den er øksa til. Og det kan være ganske tøft. wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikkje er snakk om meir enn ein og anna plank i ny og ne hadde eg brukt ein elektrisk handhøvel av god kvalitet. Skal du ha ein som tek bredde på over 30 cm blir det fort svindyrt. Då er du over på fabrikk-høvlar. Du kan være heldig å kome over ein brukt, men med sånne bredder må du nok over på virkelig profft verktøy.

 

Men du høvlar ikkje villmarkspanel på begge sider! Den sida som skal snu ut skal kun være saga og ikkje høvla. Dette for at maling eller beis skal trekke godt inn i treet.

Høvla villmarkspanel blir litt feil, den skal då være litt røff?

 

Er det mykje krumming/skåling på plankane?

 

Om du sorterar borda og legg ei rad/høgd med bord med bøygen ut og den neste med bøygen inn går det fint med litt skåling på borda. Eit bord med bredde på over 30 har gjerne skåling på 1-2 cm.

 

Om du likevel vil høvle utsida, kan du med ein elektrisk handhøvel få til ei overflate som til forveksling kan sjå ut som den er øksa til. Og det kan være ganske tøft. wink.gif

93242[/snapback]

 

Vi skal lage et stort Kjøkken/oppholdsrom som påbygg på hytta. Stor peis, langbord som er saget i et stykke av et stort tre (veier opp imot tonnet) En vegg skal være natur-stein, en vegg er gamle utsiden på hytta (laftet) og de to siste veggene skal være villmarkspanel. siden det skal være innvendig, og ubehandlet, og samtidig bli brukt som ryggstøe ved langboret så må vi høvle det. Tror det blir best.

Har jobbet litt med elektrisk håndhøvel, men det tar litt for lang tid. Vi skal også høvle en del bord for å ha på utsiden av hytta. Det er gammel stil og umulig å få kjøpt. Ganske spesiell under/overligger. Man får ikke kjøpt plank i den dimensjonen lenger..

 

Vi har et lite sagbruk for sagingen, så det er litt hobby også.. Artig å holde på med treverk. Det er litt mer medgjørlig enn stål.. biggrin.gif

 

Jeg fikk litt sansen for Dewalten det var linket til litt lenger opp her. Passe størrelse og akseptabel pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal lage et stort Kjøkken/oppholdsrom som påbygg på hytta. Stor peis, langbord som er saget i et stykke av et stort tre (veier opp imot tonnet) En vegg skal være natur-stein, en vegg er gamle utsiden på hytta (laftet) og de to siste veggene skal være villmarkspanel. siden det skal være innvendig, og ubehandlet, og samtidig bli brukt som ryggstøe ved langboret så må vi høvle det. Tror det blir best.

Har jobbet litt med elektrisk håndhøvel, men det tar litt for lang tid. Vi skal også høvle en del bord for å ha på utsiden av hytta. Det er gammel stil og umulig å få kjøpt. Ganske spesiell under/overligger. Man får ikke kjøpt plank i den dimensjonen lenger..

 

Vi har et lite sagbruk for sagingen, så det er litt hobby også.. Artig å holde på med treverk. Det er litt mer medgjørlig enn stål..  biggrin.gif

 

Jeg fikk litt sansen for Dewalten det var linket til litt lenger opp her. Passe størrelse og akseptabel pris..

93245[/snapback]

 

Er det innvendig blir det noko heilt anna. biggrin.gif Spennande prosjekt det der.

Håper du finn høvel som er stor nok. Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Er det innvendig blir det noko heilt anna.  biggrin.gif  Spennande prosjekt det der.

Håper du finn høvel som er stor nok. Lykke til med prosjektet.

93263[/snapback]

 

Trodde villmarkspanelen skulle være litt ru og ujevn og ikke ha en glatt overflate unsure.gif

Hvis det er for og ta bort ruheten fra saga så er det vel kanskje like bra og bruke en slipemaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...