Gå til innhold

-08 L322 TDV8 bruker av og til lang tid å få oljetrykk


SveinHa

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen i en mnd nå og den fikk seg service med oljeskift på motor og girkasse samme dag jeg kjøpte den. De siste 2 dagene har den brukt lang til på å bygge opp oljetrykk ved første start om morgenen. Ene dagen kom der alarm/advarseltekst (etter ca 10 sekund?) og jeg stoppet etter 4-5 sekund og restartet, da forsvant oljelyset etter 3-4 sekund. Andre gangen kom ikke alarmen men det var nok bare millisekund om å gjøre... Normalt slukker oljelyset etter ca 2 sekund.

 

Oljenivå er akkurat på max merket og oljen ser fin ut. 180k km.

 

Kjent problem? Treig oljetrykksbryter? Gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe kjent problem.

Vet du hvilke olje de har brukt? Riktig spec?!

Hører du tydelig tikking/mangel på trykk mens lampa lyser? Høres ganske tydelig på TDV6 om den mangler oljetrykk.... Hvis du ikke hører noe ville jeg kanskje tenkt feil ved bryter eller instrumentpanelet.

Er ingen godfølelse når lampa lyser for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvilken olje de brukte. Tenkte uansett jeg skulle ta et litt kjapt oljeskift da TDV8 har 2 tappeplugger og tapper en ikke i begge men bare den som er lettest tilgjengelig bygger der seg opp slam ved den andre og det kan gi problemer med oljereturen fra turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På RRS er begge tappepluggene lett tilgjengelig :) , men bare en begrenset oljemengde kom ut da jeg startet å tappe ved tappepluggen som vender rett nedover. Det må være denne tappepluggen som ikke er så lett tilgjengelig på L322. Med tanke på å unngå slamdannelser ved denne tappepluggen, har det noe hensikt å tappe fra den noen ganger mellom hvert oljeskift? Eller er det bare unødvendig ekstaarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett selv hvordan det ser ut på L322 men har lest at oljen fra den ene tappepluggen renner rett på ramme/travers elns og lager dermed mye søl.

 

Motorer nå til dags produserer ikke mye slam så å tappe mellom oljeskiftene har jeg liten tro på. Å kjøre mange oljeskift med å bare tappe i den ene er en helt annen sak...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør være obs på er om oljefilteret er riktig montert, så de ikke har bommet med tappen i enden på filteret. Jeg hadde tatt ut filteret og kontrollert dette før jeg hadde fått ro.

Endret av EKJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...