Gå til innhold

Prosjekt Freelander, bare noe småfiks?


WildRover

Anbefalte innlegg

Som en avveksling fra alle seriebil- og RRC-prosjektene på forumet, her kommer en Freelander. Så får vi se hvor lang tråden blir. :)

 

Tør ikke si hva det var jeg egentlig så etter på Finn her om dagen. Men britene vant til slutt over tyskerne, denne gangen også. Kom over det som jeg mente måtte være et greit eksemplar av en Land Rover, til en grei pris. Freelander 1,8 bensin med lekk toppakning, ikke verdens mest lettsolgte akkurat. Jeg tok sjansen på et skambud, og etter litt fram og tilbake så ble vi da enige. Så da var det bare å rydde av hengeren og hente :)

 

Bilen er da altså en 2005 Freelander 1,8.

Kjente feil så langt:

-Defekt toppakning? Kjølevæske forsvinner, oljen virker veldig blank. Selger har observert "skum" i oljen. Bilen er kun kjørt korte etapper etter at dette ble oppdaget, så håper at det ikke har medført annen skade.

-Håndtaket på bakluka er knekt (burde vel være overkommelig å fikse)

-Bakluka er noe vanvittig treg. Tok av gassdemper i dag, den er ihvertfall defekt. Vet ikke hvor lett luka skal gå, men innbiller meg at den skal være lettere enn den er nå.

-Radioantenne er borte. Har ikke sjekket om den er knekt, eller skrudd ut. Frykter det første, håper på det siste :)

-Et par små steinsprutflekker på panser

(regner med at lista blir lenger etter hvert)

 

Kom hjem forholdsvis sent i natt, så har ikke gjort annet enn å få den ned fra hengeren foreløbig. Slenger med et bilde fra rett etter opplasting. (P38 er fortsatt den ultimate trekkvogn)

 

DSC_0004.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nytt prosjekt. Jeg kjøpte makan bil i Mars, også med knekt håntak og antenne+++noe småfeil. Nå har jeg bare å fikse litt frieksos, så er den helt iorden. Bil til jentungen var planen. Liker bilen kjempegodt jeg, god å kjøre og satt som klistret på snøføre.

Dette er kjempekjøp for folk som har mulighet for å skru selv, og har kapasitet til å kjøpe deler fra andre leverandører en LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Huff, som tiden går :) Bilen har for det meste stått og kost seg i finværet den siste måneden. Men nå har den endelig kommet seg innom garasjeporten, en liten tur ihvertfall. Fant ut at bakruta hadde åpnet seg en dag. Sannsynligvis sammenheng med at jeg måtte fram med startkablene for å flytte bilen. Som kjent så regner det aldri i Norge, så nå står den og tørker. Satser på at det har gått bra, og setter dette på kontoen for nye erfaringer :)

 

Fant forresten en ledning/kontakt når jeg løftet på matten i bagasjerommet. Noen som vet hva denne er til? Kan jeg koble til noe gøy der tro?

DSC_0026.JPG

 

Et annet funn, nesten så jeg går i pluss snart:

DSC_0027.JPG

 

Når bilen først stod der i garasjen, benyttet jeg anledningen til å se over litt. Første oppgave var framhjulene, som ikke lot seg rotere for hånd. Ikke så rart, klossene satt dønn. Så egentlig ut som en diger rustklump alt. Av med calipere, stemplene gikk greit. Løsnet klossene og satte sammen. Blir nye klosser og skiver der etter hvert, tror ikke jeg skal kjøre veldig langt med dette.

DSC_0019.JPG

 

Så var det under bilen en tur. Defekt drivakselmansjett, ytre høyre foran.

DSC_0018.JPG

 

Neste stopp, fremre mellomakselflens. Mangler en bolt, det må jeg vel klare å sette i. Men så ser jeg oppi karrosseriet, rett over flensen/leddet, der er det en stripe med noe som ligner olje. Muligens silikonolje? Hvor kommer dette fra tro? Er mellomaksel-leddet fylt med olje? Jeg ser egentlig ikke noen annen plass det kan komme fra heller.

DSC_0010.JPG

DSC_0009.JPG

 

Så ruller vi bakover. VCU, der ser det ut som det har vært folk før. Må vel sjekke om den funker som den skal da. Er den i orden, så gjør jeg vel ikke mer med det.

DSC_0013.JPG

 

Så var det differensialen bak. Lekkasje ved utgående høyre side. Bytte simmering kanskje?

DSC_0014.JPG

 

Ellers så jeg ikke så mye graverende under. Glemte jo helt å sjekke foringer og kuler selvfølgelig, men det blir flere muligheter for det. Har begynt å bli litt rust, for det meste overflaterust. Det vises godt at bilen har stått lenge. Satser på å sause inn med Fluid Film og så bruke bilen.

 

Så til motorrommet: Noen teorier om hva som har skjedd med servoslangen her? Helt flatklemt og med en underlig knekk. Er fiksen å bare bytte?

DSC_0024.JPG

 

Har ikke gjort så mye med motoren enda. Har fylt vann, og det som fløt opp i ekspansjonstanken, det var ihvertfall ikke vann eller frostvæske. Og det jeg ser på peilepinnen og under toppdekselet, det er ikke ren olje ihvertfall. Blir spennende å plukke av toppen og se hvordan det ser ut. Men jeg har et par andre prosjekter først, så Freelanderen må nok ut og vente på tur.

DSC_0022.JPG

 

Radioantenna som manglet, der ser det ut for at den gamle er knekt inni antennefoten. Bestiller bare nytt, gidder ikke å prøve å få ut biten engang..

DSC_0030.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var deg jeg møtte på tur ut av Trondheim i går. ;) kjørte selv Freelander og syntes den røde P38'n så kjent ut.

Grattis med flott prosjekt. :)

 

 

Stemmer sikkert det, men kan ikke si jeg la merke til noen Freelandere på veien. Selv observerte jeg et par mørke P38er, men var jo ikke klar over at du hadde byttet bil. :)

 

 

The car from Hell??

 

Jepp, dette må jo bli bra :D

 

 

Skal prøve å dokumentere alt jeg gjør med bilder, men vet jo av erfaring at det er fort gjort å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært noen lure hobbymekanikere ihvertfall - lurer på hva de egentlig har gjort med VCU.

Spent på dette med servoslangen - min ser likedan ut, og har gjort det i noen år nå… Alt fungerer, da… blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært noen lure hobbymekanikere ihvertfall - lurer på hva de egentlig har gjort med VCU.

Spent på dette med servoslangen - min ser likedan ut, og har gjort det i noen år nå Alt fungerer, da blush

Min også, servoslangen altså. Men funker helt fint :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så har jeg hatt litt kvalitetstid i garasjen igjen. Venter på deler, men har ihvertfall fått plukket av toppen.

 

Fant forresten lekkasje på et vannrør en dag jeg var i garasjen for å gjøre noe annet. Ser ut som det er en ledning som har gnagd hull, godt hjulpet av rust. Dette er røret som går fra termostathuset (der termostaten stod på eldre motorer), til en vannslange på andre siden av motoren. Nytt rør i bestilling :)

DSC_0017.JPG

 

Slik så toppdekselpakningen ut. Gått i oppløsning. Er dette vanlig?

DSC_0025.JPG

 

Ser ut til at noen har vært av med registerreima før ihvertfall, hvite merker på reimhjulene, tilsvarende på registerdekselet. Muligens bare skiftet reim, så ikke så gammel ut.

DSC_0026.JPG

 

Slik så det ut under toppen. Legg merke til den gråbrune olje/kjølevæske-blandingen.

DSC_0028.JPG

 

Ser gummien har løsnet ved tre av hullene i pakningen ihvertfall. Ingen tvil om hvor vannet og oljen har gått.

 

Neste nå blir å gjøre skikkelig rent, inspisere for sprekker, ujevnheter osv. Var vel noe med høyden på sylinderne i forhold til blokken også? Sånn umiddelbart så det egentlig ganske greit ut ihvertfall. Ingen åpenbare skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kryss i taket, i dag startet den :D

Bare å vri på nøkkelen, så startet den med en gang, akkurat slik engelske biler er kjent for.

 

Foreløpig ser det tett ut, bank i bordet. Muligens en liiten eksoslekkasje, mellom manifold og neste bit på anlegget. Får se når jeg får bilen kjørbar.

 

Mens jeg ventet på deler til motoren, har bilen fått seg nye bremseskiver, klosser og glidere foran. Et lite skår i gleden foreløpig, jeg mangler boltene som skal holde caliperne :( De gamle var fastrustet, noen måtte kappes, andre klarte jeg å skru ut, men hodene er blitt runde. Har kjøpt nye, men de som kom var M12. Jeg skal ha M8. Selvsagt finfingjenget, så er ikke bare å gå i roteskuffa og hente nye. Heldigvis forsåvidt. Har satt deleleverandørene i sving med å finne riktige skruer. Håper det blir i år :P

 

Bilen har også fått nye drivakselmansjetter på den høyre akselen. Skulle bare bytte den ytre, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke av leddet. Tok derfor av det indre leddet, og byttet begge mansjettene fra den enden.

Under monteringen klarte jeg selvsagt å ta livet av gummien på bærekula, så den får jeg sikkert mangel på på eu-kontroll. Venter med å bestille til jeg har vært der, sikkert mere som er galt.

 

Nå gleder jeg meg som en unge på julaften til å få prøvekjøre. Det står egentlig kun i fire små skruer nå, og det irriterer meg grenseløst. Sola skinner, skiltene og vognkortet er klart, det er søndag og kjøreskoene står klare. Grrr :)

 

IMG_20161106_143916.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hmm, tenkte kanskje jeg skulle oppdatere litt oftere enn dette da..

For å oppsummere litt, så kjørte jeg ikke lenge med bilen før den nye toppakninga røk. Satte på ny pakning, og siden har det holdt. Men sylinderforingene er litt lave, så følger nøye med på vannstanden. Apropos vannstand, måtte borre hull i bagasjerommet pga høy vannstand. Gidder ikke å begynne å lete etter lekkasjer.

 

Ellers så fungerer bilen fint den, men den blir ikke brukt. Ble brukt omtrent daglig fram til nyttår, men det siste året har den stått i ro. Jeg har rett og slett ikke bruk for den lenger.  Nå står en ny eu-kontroll for tur, og ikke vet jeg hva som har satt seg fast siden sist. Kjørte den inn i garasjen i dag, så nå står luftavfukteren og jobber for fullt inni bilen. Får vel se over litt bremser etter hvert, før jeg bestiller kontroll. Vurderer sterkt å kvitte meg med bilen. Noen som er ute etter et billig prosjekt?

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lekkasje i bagasjerommet, er det meget mulig nok med å bare ta av dørtrekket til bakluken, stake opp dreneringshullet i døra, og lime på ny og bedre plastfolie før du tar på trekket igjen. Funka i vertfall på min tidligere Trofaste FL1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...