Gå til innhold

På jakt etter L322 TDV8


SveinHa

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter Range Rover TDV8 men utvalget er jo ikke veldig stort, også veldig liten omsetning av L322 uansett motor i den tiden jeg har fulgt med på finn.no.

 

Av de TDV8 som ligger på Finn nå (i tillegg til en som fremdeles er til salgs med annonsen er gått ut på dato) ser det jo ut til at privatkjøp koster akkurat det samme som kjøp gjennom firma og det kan nå ikke være fornuftig. Har en innbyttebil som jeg vet jeg får en akseptabel innbyttepris for og det forenkler jo handelen betydelig selv om rent kjøp og salg kan gi gunstigere handel rent kronemessig.

 

En av bilene jeg har sett på har oppgitt km stand til SAMME som på PKK for 2 år siden. Nå står der jo i annonsen at den blir solgt pga lite bruk men å ikke bruke opp EN tank med diesel på 2 år er nå veeeldig lite bruk da, er jo ikke helt gunstig det heller. Ser også ut til at flere har relativt kort eierskap, i alle fall siste eier.

 

Ønsker i utgangspunktet ikke mørk/svart bil, har hatt litt for mange av de, og da er der jo bare 2 i markedet.

  1. Sand metallic -07, kjørt 208k til kr 389 hos forhandler
  2. Hvit -08, kjørt 148k til kr 453k privat. Kun 1 sett hjul og legger en på et sett originalfelger blir det jo kr 20k++ og prisen ender langt over sammellignbar forhandlerpris.

Regner ikke med at 200k km er noe voldsomt på disse bilene men ønsker jo lavest mulig km men betaler ikke ubegrenset for lav km heller. Ønsker ikke å strekke meg over 450k men hadde helst tenkt å holde meg under 400k, synes det er mer enn nok for bare en bil og spesielt en som potensielt kan bli veldig dyr å eie.

 

Har lest gjennom mange av TDV8 og L322 trådene og blitt litt klokere i alle fall. Søk på nett etter feil på TDV6 gir mange treff men på TDV8 finnes praktisk talt ingenting men så er det jo litt nyere motor og da.

 

Sett bort fra generelle bruktbilfeil har jeg fått med meg disse sakene en bør være oppmerksom på:

  1. Dyselekkasje. Sjekkes visuelt eller med diagnose. Har kjøpt meg Lynx så dette potensielle problemet skal jeg ha kontroll på (hvem i h%&¤/% kjøper seg diagnoseverktøy FØR de kjøper bil, ja bortsett fra meg da...).
  2. Elektrisk rattjustering kan være en gjenganger og visstnok en dyr sådan.
  3. Servicehistorikk/dokumentasjon.
  4. Hadde et punkt til men det datt helt ut, sikkert noen her som kan minne meg på hva det var blush

Noen flere fornuftige tanker blant gjengen her?

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ikke sikkert "lagerproblemene" er de samme, siden flere og flere hevder at det er veiva på TDV6 som forårsaker at lagrene også ryker. Gjetter på at den er en annen på en TDV8.

 

Tror det er en knakandes god bil, jeg, selv om det sikkert dukker opp litt elektrisk trøbbel etter hvert. Men det gjør det nok på alle moderne biler i årene framover.

 

:)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGRrens. http://www.reviveturbocleaner.no/tilbakemelding-fra-kunde/

Image2-150x150.png

 

Unngå småkjøring. Det dreper både EGR og partikkelfilter

 

Bruk ren diesel.

 

Bruk motorolje med lav avdamping og bytt ofte.

 

EGR-blanking er ikke så lett på denne motoren. Bl.a. fordi de ikke akkurat er lettilgjengelige. Jeg mener jeg har sett noen som endrer motorstyring slik at EGR kobles ut. På TDV8 kjøres begge EGR-ventilene fra lukket til åpen noen ganger ved start og stopp for å fjerne avsetninger fra mekanismen.

 

Veivaksel(brudd) kan nok ofte være sammenfallende med utslitt Harmonic Balancer. https://www.yourmechanic.com/article/symptoms-of-a-bad-or-failing-crankshaft-harmonic-balancer

 

Ang. likheter mellom TDV6 og TDV8. 2,7 liter * 8/6 = 3,6 liter... Det er nærliggende å tro at mye er likt på de to motorene. Men TDV8 er et par år nyere konstruksjon. 90 grader V i stedet for 60 grader på TDV6. Dobbel turbo i en symetrisk konfigurasjon i stedet for en osv. TDV6 ble laget i et samarbeide mellom Peugeot og Ford. TDV8 er en ren Ford konstruksjon men har selvsagt arvet mye fra TDV6. De kan jo, by accident, ha blitt kvitt flere svakheter enn reimer og oljepumpehus. Nå er vel antall produserte TDV8 vesentlig lavere enn xV6 slik at antall meldinger om feil narurligvis også er lavere.

Mht. gangkultur er nok spranget fra TDV6 til SDV6 større enn til TDV8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener en V8 er bedre balansert enn V6 og det kan godt ha med veivproblemer å gjøre.

Lagerproblemene på V6 var ett produksjonsteknisk problem.

 

Overflaten på veiva herdes ved S.K. "work hardening" d.v.s at ett hjul trykkes mot de områdene som skal herdes (lagerbanenene) og så roteres veiva. det var ett problem med disse rullene som gjorde at trykket ikke var likt over hele omdriningen, og derved ble ikke herdeskiktet like tykt rundt hele, noe som da resulterte i slitasje på den siden og når herdeskiktet var borte røk lagerene:

 

Ps har dette fra produksjons ansvarlig ho Ford, som produserer V6 motorene for alle som bruker dem. Skal være ordnet og ikke aktuell problemstilling lenger (men jeg vet ikke når de oppgraderte produksjons linjen desverre.)

 

Vet ikke om V8 motoren ble / blir produsert på samme produksjons linje og har samme problematikk ihht herding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagerproblemene på V6 var ett produksjonsteknisk problem.

 

Overflaten på veiva herdes ved S.K. "work hardening" d.v.s at ett hjul trykkes mot de områdene som skal herdes (lagerbanenene) og så roteres veiva. det var ett problem med disse rullene som gjorde at trykket ikke var likt over hele omdriningen, og derved ble ikke herdeskiktet like tykt rundt hele, noe som da resulterte i slitasje på den siden og når herdeskiktet var borte røk lagerene:

 

Ps har dette fra produksjons ansvarlig ho Ford, som produserer V6 motorene for alle som bruker dem. Skal være ordnet og ikke aktuell problemstilling lenger (men jeg vet ikke når de oppgraderte produksjons linjen desverre.)

 

Vet ikke om V8 motoren ble / blir produsert på samme produksjons linje og har samme problematikk ihht herding

 

Tidspunkt for når dette ble rettet opp hadde vært VELDIG interessant å vite. Går det an å finne ut av tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg lever lykkelig i uvitenhet. :D

 

(Med motor- og girforsikring fra Volvia/If.)

 

Ikke føl deg for trygg... forsikring er forsikring og det legges som regel til grunn et krav om "plutselig ytre påvirkning" for at forsikringstaker skal kunne påberope seg rett til dekning. Skal man tro på teoriene rundt TDV6 skyldes problemene produksjons-/konstruksjonsfeil, og da kan du risikere at Vovia/If plutselig skygger banen og ber deg ta kontakt med produsenten.... B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagerproblemene på V6 var ett produksjonsteknisk problem.

 

Har omsider lest gjennom den lange tråden og det ser ikke ut til at problemene med lagerhavari og veivbrudd har en helt klar årsak men det ser også ut til at disse TDV6 problemene er i hovedsak relatert til Land Rover på samme måte som VM dieselen i RRC hadde en god del problemer var den knallgod i de fleste andre biler eller i alle fall betydelig bedre enn i RRC. Disco og RRC er jo tyngre biler enn de andre som har samme motor så det kan nok godt være at en kommer over en grense som en bør holde seg unna (tyngre bil=større belastning). Også i samme klasse som den 2.4 liter 6 sylindrede VW/Volvo dieselen fra -80 tallet. Knallgod i VW med 102 hk men stadige havarier i Volvo med 130 hk.

 

Så langt jeg har funnet ut er TDV8 en bunnsolid motor. Der har vært noe problemer med turbo og motorer har havarert når de blir kjørt med havarert turbo til de går tom for olje. Oljerøret til turboene ligger også for nærme eksosmanifold og det kan skape problemer, antagelig det samme som Saab sleit med på enkelte motorer: Oljen kokset seg i røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg lever lykkelig i uvitenhet. :D

 

(Med motor- og girforsikring fra Volvia/If.)

Jeg hadde et motorhavari som jeg håpet å få forsikringen til å dekke men selv om jeg DOKUMENTERTE via merkeforhandler at årsaken til havariet ikke skyldtes manglende vedlikehold eller noe feil jeg hadde gjort satt bare forsikringsselskapets advokter der og PÅSTOD at jeg hadde forsømt vedlikeholdet. Krangla lenge med de og ble til og med oppringt av en biltakstmann og TRUET til å gi meg. Ga opp etterhvert, det var ikke snakk om store penger og en rettssak e.l. hadde garantert gitt solid minus i regnskapet uansett utfall. Har ikke det selskapet lengre...

 

En kjenning som driver som advokat i båtsaker hovedsaklig sier at han ALDRI noensinne har hørt at noen i det hele tatt har fått utbetalt noe på motorforsikringen og det sier nå litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et motorhavari som jeg håpet å få forsikringen til å dekke men selv om jeg DOKUMENTERTE via merkeforhandler at årsaken til havariet ikke skyldtes manglende vedlikehold eller noe feil jeg hadde gjort satt bare forsikringsselskapets advokter der og PÅSTOD at jeg hadde forsømt vedlikeholdet. Krangla lenge med de og ble til og med oppringt av en biltakstmann og TRUET til å gi meg. Ga opp etterhvert, det var ikke snakk om store penger og en rettssak e.l. hadde garantert gitt solid minus i regnskapet uansett utfall. Har ikke det selskapet lengre...

 

En kjenning som driver som advokat i båtsaker hovedsaklig sier at han ALDRI noensinne har hørt at noen i det hele tatt har fått utbetalt noe på motorforsikringen og det sier nå litt...

Ja jeg har en svoger/søster som fikk "ny" motor da en ødelagt oljepanne gjorde etterhvert til at motoren hadde lite og ingen olje, så som der kan tenke dere fikk det noen følge skader ....

 

Ja piloten på bilen har nok vært ned i/ borti noe, det var en lav bil og ikke noe LR, men alu bunnpanne var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe

Ja og i samme åndedrag skulle det være med at en diskusjon med at 2 av mine lokale verksteder nevnte at de aldri hadde vært med å fått noe annet igjennom en de med ytre påvirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...