Kristian Kvart Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Lurer på om jeg skal bytte ut skiver og o-ringer på dysene på min defender etter hvert. Er det noen i Oslo / Drammen området som har dette hendige verktøyet til å løsne dysene med - og som er villig til å låne det bort ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Trengs ikke.En flat vinkeltrekker type stor eller liknende holder. Jeg brukte en papegøyespak når jeg byttet på Landstreffet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Jeg brukte et glidehammer sett fra Biltema. Den ene endedelen har en vinklet plate som jeg fint under dysa. Skulle ikke mye krefter til før dysa løsnet. Bare pass på at du ikke tar tak i solinoden (eller hva det heter) LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 (endret) Godt du husket den siste setningen,LOH. Jeg glemte den . EDIT: Glemte også rengjøring x 100. Kamaxel til dysene må ut og mener jeg måtte rotere motoren litt for å få ut alle dysene Står et sted på VBF how to do. Endret 8. mars 2015 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Hvor er det så viktig å reingjøre Gaute? Fikk et tips til denne på VBF. http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Skal visst gå fint med en vinklet unbrakonøkkel også, iflg. en kompis som har gjort det på sin Def TD5. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Just do it!! Men den som ikke spør,lærer ikke. Smuss mot kopperpakning gir kompresjonslekkasje og luft i dieselsystemet.= Replay av jobben. Kjører du lenge nok kan toppen få problem pga varmen fra kompresjonen.= Ny topp. Smuss mot O-ring gir dieselinntrengning i oljekanaler og medfører uttynning av oljen.=Replay av jobben + olje og filterskift x 2. Kjører du lenge nok vil motoren få problemer med smøringen.=Ny motor. Jeg har hørt at det går an å få plass til ca 17 liter diesel i oljeavdelingen. Det gikk heldigvis bra,men skulle likt å se uttrykket hvis eier stod der med et standard oppsamlingskar på 10 liter.(Håper han brukte et større et) På linken din er mekanikeren veldig omstendelig,men lurt å følge hans opplegg hvis du er usikker. (Bilde nr 4 viser hvordan det ser ut etterat vippearmsakselen er av. Men så langt er ikke demontering og bruksanvisningen kommet da) Ellers kan du ha talatuten i nærheten mens du jobber. (men akkurat imorgen skal en tante jordfestes!) Endret 9. mars 2015 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Takker for tilbudet, men det blir nok ikke å noen uker ennå tror jeg. Bare forbereder meg.... En ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor motoren må låses ( bilde 11), når man senere må rotere den ( bilde 22) for å få ut noen av injektorene. Sikkert noe jeg ikke skjønner - men for meg virker det da som vitsen med "timingen" blir borte fordi det allikevel blir rotet til. Ja jeg spør for å lære for dette heller har jeg aldri gjort før Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Jeg stopper personlig mye tidligere i demonteringen. Evt. støydeksel av. Toppdeksel av,kabelmatte av. Justerskruer på vippearmene slakkes helt opp. Vippearmsaksel skrus jevnt av. En til to,tre omdreininger pr. skrue inntil alt avspent hvis det fortsatt står i spenn. Muttere/bolter til klør av. Dyser ut og rengjøring.En dyse av gangen.Står knast på kammen i veien roteres motor litt inntil klar bane. Veldig fordel å ha fjernet propellen,men går uten.Plaster en fordel å ha da.Lekkasjer kan oppstå.... Nye deler på. Liten oljedråpe holder kobberringen fast på dysa ved nedsetting. Ditto på O-ring for smøring på vei inn. Trekke til med riktig moment på klofester når du er sikker på at dyse og tettinger er riktig på plass. Aksel på,jevn tiltrekking som ved demontering,hvis i spenn mot en dyse. PASS på at alle dysetoppene treffer vippearmene riktig og holder seg der til mens du drar til med riktig moment. Juster klaring på knastene jfr boka.Motorrotering nødvendig og evt. mer plaster... Kabelmatte på plass.Husk klikkelyd når ordentlig på på dysa.Litt fett rundt kontakten skader ikke. Ei heller litt elektrisk silikon inne i kontakten.To klikk(ikke lett å høre) når utvendig kontakt smetter riktig på plass. Gummipakning på på toppdeksel. Liten silikondæsj på hver sidekant av halvmånen bakerst. Legg på toppdeksel.Av og til kludrete og pakning detter av.Sjekk nøye at halvmånen ligger i sporet før tiltrekking med evt. riktig moment.Husk propell Sjekk for lekkasjer ,ulyder,glemt verktøy,osv . under og etter varmkjøring. Sett på siste plast/gummideksler. PUH. Ikke lest gjennom veldig nøye så forbehold om tyrkleifer. Denne jobben sitter i fingrene og ikke i hodet lenger,ser du. Forekommer meg at jeg har skrevet dette før et sted på forumet.Men hvor? Selvfølgelig ETTERAT jeg var ferdig med å skrive. EDIT: Når du gjør jobben hadde det vært fint om du kunne kommentert og rettet litt og slengt inn bilder så kan denne legges under en lettfinnelig overskrift på LR-Wiki. Til de neste som kunne ha bruk for den. Endret 9. mars 2015 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Flott beskrivelse, tusen takk ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Skal gjøre denne operasjonen på en bil her på gårdsplassen på onsdag kl. 2000, Kristian. Hjertelig velkommen til å bivåne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Skal gjøre denne operasjonen på en bil her på gårdsplassen på onsdag kl. 2000, Kristian. Hjertelig velkommen til å bivåne. Ja takk, jeg kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Tror vi rekker din også, hvis vi prøver oss den nye sporten parallellmekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Enda mer fristende... :D. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Landreas,nå også som slangen i Paradis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Hsssss... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Hvordan gikk det med denne paralellmekkingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Det gikk helt glimrende! To biler fikk nye dysetettinger, én bil fikk programmert ny nøkkel, én bil fikk slettet feilkoder og tre biler forble urørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Driver du i feil bransje på dagtid,mon tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeg har hørt at det går an å få plass til ca 17 liter diesel i oljeavdelingen. Og det er i tillegg til den olja som var der fra før.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 Det gikk helt glimrende! To biler fikk nye dysetettinger, én bil fikk programmert ny nøkkel, én bil fikk slettet feilkoder og tre biler forble urørt. ...og en skrutrekker eller noe sånt ble ofret og bøyd til 90 grader og fungerte utmerket til å vippe opp dysene med.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Gaute, det eneste jeg gjorde var å være håndlanger og slette feilkodene. Eierne gjorde det meste selv, mens Henrik var Supervisor. Dvs. han programmerte vel nøkkel også. Kristian, det var resten av den gamle stekespaden vår! Kaster ikke ting som kan komme til nytte. Endret 17. mars 2015 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Når er neste samling?? Må gjøre det samme på Isbjørn, og dette er ukjent terreng for meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Spenn nok i stekespaden? Har bare brukt fruens til å tette rusthull og dirke dører med. Henrik,ja.Har han arbeidsltillatelse allerede? Innvandrere trodde jeg måtte innom ymse mottak først. Endret 17. mars 2015 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Tro meg, han sleit nok med å få skattekort. Makan til tull! Han forteller sikkert resten selv på Forumtreffet. Stekespaden var uslåelig, men måtte bøyes opp en gang underveis. En av kokkene var nok litt hardhent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.