Gå til innhold

Dyse verktøy/hammer ?


Anbefalte innlegg

Jeg brukte et glidehammer sett fra Biltema. Den ene endedelen har en vinklet plate som jeg fint under dysa. Skulle ikke mye krefter til før dysa løsnet.

Bare pass på at du ikke tar tak i solinoden (eller hva det heter)

 

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du husket den siste setningen,LOH.

Jeg glemte den . blush

 

EDIT:

Glemte også rengjøring x 100.

Kamaxel til dysene må ut og mener jeg måtte rotere motoren litt for å få ut alle dysene

 

Står et sted på VBF how to do.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just do it!! ;):P

Men den som ikke spør,lærer ikke.

Smuss mot kopperpakning gir kompresjonslekkasje og luft i dieselsystemet.= Replay av jobben.

Kjører du lenge nok kan toppen få problem pga varmen fra kompresjonen.= Ny topp.

Smuss mot O-ring gir dieselinntrengning i oljekanaler og medfører uttynning av oljen.=Replay av jobben + olje og filterskift x 2.

Kjører du lenge nok vil motoren få problemer med smøringen.=Ny motor.

 

Jeg har hørt at det går an å få plass til ca 17 liter diesel i oljeavdelingen.

Det gikk heldigvis bra,men skulle likt å se uttrykket hvis eier stod der med et standard oppsamlingskar på 10 liter.(Håper han brukte et større et)

 

På linken din er mekanikeren veldig omstendelig,men lurt å følge hans opplegg hvis du er usikker.

(Bilde nr 4 viser hvordan det ser ut etterat vippearmsakselen er av.

Men så langt er ikke demontering og bruksanvisningen kommet da)

 

Ellers kan du ha talatuten i nærheten mens du jobber.

(men akkurat imorgen skal en tante jordfestes!)

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbudet, men det blir nok ikke å noen uker ennå tror jeg.

Bare forbereder meg.... :D

 

En ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor motoren må låses ( bilde 11), når man senere må rotere den ( bilde 22) for å få ut noen av injektorene.

Sikkert noe jeg ikke skjønner - men for meg virker det da som vitsen med "timingen" blir borte fordi det allikevel blir rotet til. Ja jeg spør for å lære for dette heller har jeg aldri gjort før :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper personlig mye tidligere i demonteringen.

Evt. støydeksel av.

Toppdeksel av,kabelmatte av.

Justerskruer på vippearmene slakkes helt opp.

Vippearmsaksel skrus jevnt av. En til to,tre omdreininger pr. skrue inntil alt avspent hvis det fortsatt står i spenn.

Muttere/bolter til klør av.

Dyser ut og rengjøring.En dyse av gangen.Står knast på kammen i veien roteres motor litt inntil klar bane.

Veldig fordel å ha fjernet propellen,men går uten.Plaster en fordel å ha da.Lekkasjer kan oppstå....

Nye deler på.

Liten oljedråpe holder kobberringen fast på dysa ved nedsetting.

Ditto på O-ring for smøring på vei inn.

Trekke til med riktig moment på klofester når du er sikker på at dyse og tettinger er riktig på plass.

Aksel på,jevn tiltrekking som ved demontering,hvis i spenn mot en dyse.

PASS på at alle dysetoppene treffer vippearmene riktig og holder seg der til mens du drar til med riktig moment.

Juster klaring på knastene jfr boka.Motorrotering nødvendig og evt. mer plaster...

Kabelmatte på plass.Husk klikkelyd når ordentlig på på dysa.Litt fett rundt kontakten skader ikke.

Ei heller litt elektrisk silikon inne i kontakten.To klikk(ikke lett å høre) når utvendig kontakt smetter riktig på plass.

Gummipakning på på toppdeksel. Liten silikondæsj på hver sidekant av halvmånen bakerst.

Legg på toppdeksel.Av og til kludrete og pakning detter av.Sjekk nøye at halvmånen ligger i sporet før tiltrekking med evt. riktig moment.Husk propell

Sjekk for lekkasjer ,ulyder,glemt verktøy,osv . under og etter varmkjøring.

Sett på siste plast/gummideksler.

 

PUH.

Ikke lest gjennom veldig nøye så forbehold om tyrkleifer.

Denne jobben sitter i fingrene og ikke i hodet lenger,ser du.

 

Forekommer meg at jeg har skrevet dette før et sted på forumet.Men hvor?

Selvfølgelig ETTERAT jeg var ferdig med å skrive.

 

EDIT: Når du gjør jobben hadde det vært fint om du kunne kommentert og rettet litt

og slengt inn bilder så kan denne legges under en lettfinnelig overskrift på LR-Wiki.

Til de neste som kunne ha bruk for den.

 

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk helt glimrende! To biler fikk nye dysetettinger, én bil fikk programmert ny nøkkel, én bil fikk slettet feilkoder og tre biler forble urørt. :)

 

...og en skrutrekker eller noe sånt ble ofret og bøyd til 90 grader og fungerte utmerket til å vippe opp dysene med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute, det eneste jeg gjorde var å være håndlanger og slette feilkodene. Eierne gjorde det meste selv, mens Henrik var Supervisor. Dvs. han programmerte vel nøkkel også.

 

Kristian, det var resten av den gamle stekespaden vår! Kaster ikke ting som kan komme til nytte. :D

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenn nok i stekespaden?

Har bare brukt fruens til å tette rusthull og dirke dører med.

 

Henrik,ja.Har han arbeidsltillatelse allerede?

Innvandrere trodde jeg måtte innom ymse mottak først. ;):D

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, han sleit nok med å få skattekort. Makan til tull! Han forteller sikkert resten selv på Forumtreffet.

 

Stekespaden var uslåelig, men måtte bøyes opp en gang underveis. En av kokkene var nok litt hardhent. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...