Gå til innhold

D3: brrr-lyd fra motor så "klonk" og full stans


grenness

Anbefalte innlegg

Lå i fint driv nordover E18 ved Liertoppen da jeg la merke til en lyd som jeg først trodde kom fra skireimer på taket (på vei hjem fra vinterferie) men skjønte så det kom fra motorrommet og den økte/sank i intensitet sammen med mitt gasspådrag.

Roet helt ned i høyrefelt og håpet å klare å komme meg hjem for inspeksjon, men plutselig sa det klonk og dashbordet lyste opp og motorkraften forsvant.

Sitter nå og venter på Viking på veiskulderen syd for Asker...

Kjørte en scan med IIDTool, ingen uvanlige feilmeldinger.

Er det en eller annen reim?

Skiftet regreim i fjor hos Brandt.

Viftereim?

Bilen nekter seff å starte (forsøkte bare én gang)

Har hatt stor 168k service pluss som sagt regreim.

Nå har den gått 177k.

Noen som har lyst til å gjette på hva som kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 391
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ikke ukjent at øre ryker på oljepumpa en stund etter at rema blir skiftet ?, Håper at det kun er bakre rema di og ikke pumpa, samt at du har dette skriftlig fra Brandt....

Endret av EKJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ukjent at øre ryker på oljepumpa en stund etter at rema blir skiftet ?, Håper at det kun er bakre rema di og ikke pumpa, samt at du har dette skriftlig fra Brandt....

Da er jeg endelig tilbake i heimen, bilen står på gårdsplassen til Motorpool...

 

Så fort jeg var innenfor døra sjekket jeg mailutvekslingen med Brandt og fant ihvertfall dette:

 

2014/1/7 Nathalie Jakobsson <Nathalie.J@brandtfordon.se>

ABSOLUT!

168,000 KM/84 MÅN SERVICE = 14527:- SEK

BYTE INRE P-SENSOR HF = 2849:- SEK

BYTE STRÄCKARE TILL DRIVREM = 1246:- SEK

KONTROLLERA ALLA LÖPHJUL SAMT BROMSSLANGAR + SLITAGEDELAR PÅ BIL.

SPRICKTESTA OLJEPUMP VID KAMREMSBYTE

LÅNEBIL

 

Med vänlig hälsning

 

Nathalie Jakobsson

Servicerådgivare

 

Brandt Fordon AB

Industrivägen 2

45731 Tanumshede

 

Telefon: +46 (0) 525-19891

 

Från: Christopher Grenness

Skickat: den 7 januari 2014 14:48

Till: Nathalie Jakobsson

Ämne: Re: Forespørsel om 168.000-service på 2007 Land Rover Discovery 3

 

Takk,

kan du bare oppsummere arbeidsordren slik den ser ut for min bil den 16. januar?

 

Mvh

Christopher

 

Det er min uthevning av "SPRICKTESTA OLJEPUMP VID KAMREMSBYTE", jeg ba dem spesifikt om råd når det gjaldt pumpa når de først skulle skifte reim, svaret var altså at de sjekker godset for sprekkdannelser el.l. og om de ikke finner noe så skifter de heller ikke pumpa.

Nå skal jeg ikke foregripe, men det er altså ikke umulig at dette blir et skrekkens eksempel på at her må man ikke be om råd, her må man kreve bytte.

 

...men nå skal jeg forsøke å få litt søvn, så får vi se hvor dette bærer hen.

 

Takk for alle innspill!

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bra! Fikk du byttet reimen bak motoren som driver drivstoffpumpen samtidig som reg.reimen?

Var nok den jeg da feilaktig omtalte som oljepumpa, den ble ikke byttet etter anbefaling fra Brandt...

 

Nei, sorry, jeg leste nok litt kjapt på mobilen der jeg satt i en stressa situasjon...

Jeg vet ikke om denne 'andre' remmen ble byttet, nei. Jeg skal se om jeg finner tilbake til regningen fra Brandt.

 

Ikke ukjent at øre ryker på oljepumpa en stund etter at rema blir skiftet ?, Håper at det kun er bakre rema di og ikke pumpa, samt at du har dette skriftlig fra Brandt....

 

Jeg håper virkelig at det 'bare' er denne remmen - kan rime godt med lyden jeg hørte/følte, var veldig som at noe røk. Og da ville oljepumpa selvsagt stoppe - og vil da motoren stenge ned av en eller annen safety precaution eller vil det at motoren i samme øyeblikk stoppet bety at den skar seg?

 

Mens jeg sitter her på jobben uten å få gjort en ting og biter negler og venter på tilbakemelding fra Motorpool - om motoren har skåret seg som følge av plutselig oljetrykkfall (som jeg vil tro er det som skjer om oljepumpa løsner fra festet og reimen), er det noe jeg burde ha sett/luktet/følt rett i etterkant var ordentlig galt?

Jeg var nedi motorrommet etter hendelsen, så ingenting dramatisk galt, tittet oppi oljepåfyllingshullet uten å se noe voldsomt galt/rart der heller.

Ingenting ved første øyekast på undersiden av bilen eller på bakken.

 

Tilbakemeldingen fra forsikringsselskapet var veldig negativ (ikke at det antakelig er noe jeg kan klage på - jeg har nok vært litt for kjapp da jeg flyttet fra If, jeg hadde superkasko der og sammenlignet med superkasko hos Troll, men tror dere jeg faktisk klarte å bestille superkasko med motorhavari-dekning, å nei da, tydeligvis ikke. Uansett er ikke dette dekket på biler eldre enn 8 år, og med bil registrert første gang i mai 2007 så blir det kanskje et tvilstilfelle om bilen er 8 år eller yngre...)

...så nå er jeg virkelig bekymret! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke eg ekspert på motoren vår, men om d e den bakre reimen som er defekt, driver bare den drivstofpumpen om eg har forstått d riktig. Oljepumpen drives vel av hoved registerreimen. Vil tro motor stopper ganske fort om den bakre ryker, men vil ikke tro den skjærer seg.. la oss håpe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever i håpet... :-)

Noen her inne vil kanskje koble meg til en tråd rundt dashcam og spørre "surret og gikk dashcam'et ditt når dette skjedde?"

Svaret er at joa, det gjorde nok antakelig det, men jeg hadde mer enn nok med å tømme bilen for bikkje, unger, ski og bagasje altfor sent i går kveld til at jeg husket å ta ut minnekortet.

Litt avhengig av hvordan denne saken ender så skal jeg vel ta en titt på hva den fanget opp, og også vurdere å legge det ut her til skrekk og advarsel... (eller kanskje jeg skal selge kopier av filmen for å finansiere kjøp av ny motor?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte forbi Motorpool rundt 11.30, og det jeg mener er din bil stod fortsatt pent oppstallet utenfor, så kanskje de ikke rekker å se på den i dag i det hele tatt?

 

Lider uansett med deg, og krysser fingre for at det hele er en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lit de Parade...

Om flere vil defilere forbi bilen for å vise den respekt så er det bare å ta turen!

 

(litt galgenhumor får man ta seg råd til)

 

Her er forøvrig 'the crime scene' - for den uinvidde kan det selvsagt se ut som at jeg har blitt stoppet for å ha kjørt for fort...:

DSC_2159.JPG

Takk til Asker & Bærums 'finest' som stod bak der i nærmere en time mens vi ventet på Viking, på bildet ser det nokså stille og rolig ut, men jeg kan love dere at søndag kveld etter vinterferien så var det nokså mye aktiviteter kloss inntil venstrespeilet mitt (som jeg felte inn) ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte pokker Grenness, jeg har faktisk hatt vondt i magen siden i går kveld når jeg leste dette. Håper inderlig at det ikke er oljepumpe brudd. Har selv en MY08 med regreim bytte hos Brandt i desember 2013. Har det ikke skriftelig men de uttalte muntlig at oljepumpen blir undersøkt for brudd/tretthet ved reg reim skifte. Strengt tatt lite trøst når man leser at denne type brudd typisk oppstår en del km ETTER reim bytte. Tror jeg lar bilen stå i garasjen i det minste til resultatet blir kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke eg ekspert på motoren vår, men om d e den bakre reimen som er defekt, driver bare den drivstofpumpen om eg har forstått d riktig. Oljepumpen drives vel av hoved registerreimen. Vil tro motor stopper ganske fort om den bakre ryker, men vil ikke tro den skjærer seg.. la oss håpe:-)

 

Dette er vel det jeg klamrer meg til av håp...

 

Hypotese: om oljepumpa ryker så vil kanskje motoren stabbe seg videre noe tid før den eventuelt skjærer seg? Og jeg vil kanskje få opp oljelampa eller annet (rett) før ting går alvorlig galt?

Men om drivstoffpumpa ryker/bråstopper, så stopper vel motoren rimelig spontant slik jeg opplevde det, men det behøver vel ikke å bety andre skader enn på "drivstoffpumpereima" selv og eventuelt drivstoffpumpa?

 

Ringte Motorpool nå men ingen tok den, er vel busy nå med folk som skal sjekke status på biler som har vært inne på service etc. Får vel bare avvente at de tar kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå i fint driv nordover E18 ved Liertoppen da jeg la merke til en lyd som jeg først trodde kom fra skireimer på taket (på vei hjem fra vinterferie) men skjønte så det kom fra motorrommet og den økte/sank i intensitet sammen med mitt gasspådrag.

Roet helt ned i høyrefelt og håpet å klare å komme meg hjem for inspeksjon, men plutselig sa det klonk og dashbordet lyste opp og motorkraften forsvant.

 

kan den lyden jeg hørte ha vært "engine knock" som følge av for lite olje (igjen som følge av oljepumpe-ras) ?

Og at klonk-et var motoren som takket for seg?

I det kanskje halve minuttet jeg så meg nødt til å kjøre sakte videre på en tett trafikkert E18 med denne lyden, burde jeg ikke fått noe som helst varsel fra dashbordet om at noe var galt - Check Engine-lampa eller oljelampa eller slikt? Jeg vet at oljelampa (utrolig nok) gjerne først lyser når det omtrent er for sent, men om det var så lite olje at stemplene lagde lyd så burde vel bilen ha sagt fra på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker feste på oljepumpa, mister reg. Rema stramminga. Rema vil umiddelbart hoppe tenner og ventiler og stempel vil kræsje. Oljetrykket vil være på plass sålenge veiva går rundt, da den er drevet av veiva.

En annen mulighet utenom pumperas er lager som har snurret i lagerbukkene på veiva. Da blokkeres oljehull og veiva går tørr. Det kan faktisk stemme bra med raklinga di. Dette har LR sluppet ett skriv om rett før jul. Da det finnes noen tdv6 med feilmonterte lager.

Endret av EKJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil motoren banke å slå i ei god stund ikkje bare momentant stoppe.

 

Jeg skal ikkje ødelegge nattesøvnen men jeg vil tro strammeren på reg reimen din har knekt seg av på oljepumpen å raslingen. Da blir det fort mye stygge lyder å bom stopp.

 

Å da spørst det hvor mye som er skadet, kun bøyde ventiler? Optimistisk, muligens skadet topp også om ikkje stempelene har fått seg en trøkk også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemplene overlever stort sett. Problemet er ventilene og der ryker ofte styringene til også om disse ikke er skikkelig sterke. Har hatt ventilsalat på Forden og der var jeg heldig og måtte kun bytte ventiler. Stemplene fikk noen ørsmå hakk bare for å dokumentere at det hadde vært kontakt. Disse sliper en bare vekk de skarpe kantene for å unngå glødekanter.

 

Veldig trist å høre og jeg krysser fingrene for at det kun er reimen bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et svar nå som var det jeg fryktet.

"Ny motor".

 

Har ikke fått noen nærmere forklaring, mekanikeren har tatt lunsj (at han har appetitt nå er jo helt utrolig... jeg orker ihvertfall ingenting) men har bare notert i arbeidsordren at motoren har rast.

Han skulle få beskjed om å ringe meg etterpå - jeg ønsker bare at han forsøker å ta en titt på baksiden av blokka for å se om det faktisk er oljepumpa (-festet) som mest sannsynlig er synderen.

 

Faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...