Gå til innhold

LR expedisjon til Vatnajøkul


qcnr

Anbefalte innlegg

Mini-Cruise-ferðir

 

 

2 fyri 1

 

 

Heim til jóla

 

Fint språk!

 

Har seriøse planer om ekspedisjon/ferie på Island til sommeren, tidlig juli. To voksne, 3 jenter på 8, 9 og 11.

 

Noen som blir med på felles planlegging og kanskje felles tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (2 voksne) planlegger også en tur til neste år. Mest sannsynlig april.

Vet ikke om vi kommer til å kjøre egen bil eller fly & leie bil.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skal til Island i sommer, de har invitert NLRK å være med, jo flere som bestiller ferje i samme gruppe jo billigere. Kontakt er Bernhard Pausett for de som er seriøst interesserte! Ulempen er at deres tur tror jeg kolliderer med Jubileumstreffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær OBS på at å leie en skikkelig bil (en 4x4) er DDYYRRTT på Island.

Vi tenkte det samme fordi vi først trodde ferje var dyrt, og så renet vi leie

av en D110 og fly billet i 2 uker, de ble skummle tall wacko.gifwacko.gif

 

Og hvordan skal du får all bagasje, telt, mat, jerrykanner, etc med på fly???? tongue.giftongue.giftongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal du får all bagasje, telt, mat, jerrykanner, etc med på fly????   

Ved å leie et fly også såklart tongue.gif

 

Hvor lang tid tar fergen?

 

Hvilke kjøregenskaper kreves for å kjøre egen bil rundt på Island?

Er det tillatt å kjøre over alt?

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren er det visstnok kun tilllatt å kjøre på veg. (Men 'veg' defineres visst litt annerledes der enn her i Norge.) Om vinteren kan man kjøre på 'snødekket mark'

...dette er ihvertfall det islendingene har fortalt meg.

 

Når det gjelder bil, vil jeg jo selvsagt helst ha med min egen. Hva skal man med en LR hvis man ikke skal bruke den?? laugh.gif

Og så er det jo alltid artig å få brukt det man har selv.... (dessuten vet man hva man har, hvor ting er pakket i bilen etc etc)

 

 

mvh

HC

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun asfalterte veier i de største byene på Island og på E/ RV 1 er det mesteparten asfaltert. Alt annet variere fra vedlikeholdt grusvei til "snøpinner"

i utmark som man må følge. Bruer er det også lite av wink.gifwink.gifwink.gif

 

LR klub Island

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det islandske vegvesenet informerer også om føreforhold. Her er den engelske utgaven av Vegagerdins websider (Finnes også på islandsk om noen skulle foretrekke det laugh.gif ).

Der finnes også en brosjyre som gir informasjon om kjøring på "fjellveiene" og estimerte åpningstider for en del av veiene - denne kan lastes ned her (PDF-fil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær OBS på at å leie en skikkelig bil (en 4x4) er DDYYRRTT på Island.

Vi tenkte det samme fordi vi først trodde ferje var dyrt, og så renet vi leie

av en D110 og fly billet i 2 uker, de ble skummle tall wacko.gif  wacko.gif

1000 Islandske kroner er vel sånn omtrent 10 Norske kroner.

Sånnt blir det ekstra skummle tall av. tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange planlegger julitur? smile.gif

Morsommere å kjøre i kolonne med egen bil i juli ennå fly og kjøre leiebil i april. biggrin.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store hjul, bakkeklaring og hvor høy vadehøyde er påkrevet for å kunne kjøre der borte?

Jeg vet jo at endel veier har elver man må krysse, men har aldri sett noen vadedybder anngitt, (muligens jeg har oversett dem?? rolleyes.gif )

Har også lyst på Islandstur, men må nok vente enda et år for å ha råd til en skikkelig tur....! sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det fortsatt interesse for denne "ekspedisjonen"?

 

Jeg luftet idéen om et par uker på Island til sommeren, og overraskende nok var min kjære (Nei, ikke Defenderen, han vet det ikke enda) strålende entusiastisk.

 

Hvis jeg leser prislista til Smyril riktig, tar det seg dramatisk opp i høysesong, men det skal vel la seg gjøre å forhandle bedre priser hvis man er flere... ph34r.gif Prisene går fra 2520,- tur/retur for 2+bil (frem til 28/5), til 7020,- en vei (fra 21/6)! Dessuten må bilene være mindre...

 

Uansett er planleggingen i startgropen, så hvis interessen er der fremdeles, hadde det vært fint å fått litt selskap. Telt eller ordentlig innlosjering har vi ikke bestemt enda, men det er vel litt befriende å slippe å være bundet av bookingavtaler på rom o.l.

 

mvh Thomas og Veronica

 

edit: jeg burde kanskje startet en ny tråd under Turer og Treff?

Endret av ThomasT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-Cruise-ferðir

 

 

2 fyri 1

 

 

Heim til jóla

 

Fint språk!

 

Har seriøse planer om ekspedisjon/ferie på Island til sommeren, tidlig juli. To voksne, 3 jenter på 8, 9 og 11.

 

Noen som blir med på felles planlegging og kanskje felles tur?

Vi har tenkt på dette i flere år. Har Discovery og vi er to voksne og to barn

Man man må ha med egen bil, med LR på Island må det bli en drømmetur. Jeg tror det må settes av min. 3 uker. Dette inkl. ferjetur og noen dager på Færøyene.

Endret av Øivind Rooth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var der for 1 år siden varte turen litt over 3 uker, det er fra vi

reiste fra Bergen til vi var i Bergen igjen.

Hjemreise er kjedelig med 2 netter på Færøyene, men det føltes som 2 uker....

Vi reiste i Juli/ August og hadde god vær. Jeg tror ikke jeg hadde

satset på å reise utenfor sommer måneder mest på grunn av været.

Det var definitivt flest LR produkter på ferje, alt fra nesten standard

til hevet og skikkelige preparerte biler. Den fineste var en dansk Disco med

255.85x16 dekk og alt annet man kan henge på.

 

Prøv å får tak i kart før dere reiser slik at du kan planlegge litt i forkant.

 

God Tur biggrin.gifbiggrin.gifcool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona og jeg har planer om å gjøre samme turen med avreise fra Bergen den 5 Juli-05 biggrin.gif . Kona bestemte seg for Discoen dry.gif tross min iherdige lobbyvirksomhet om at HI-cap'en med Deluxe seter (dvs med skumgummi) er en like så god feriebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...