Gå til innhold

Lurer på om jeg ikke har gjort århundrets dårligste handel.


Jabra

Anbefalte innlegg

I slutten av oktober solgte jeg Defenderen til fordel for en 2005 D3 HSE 7 seter med 165 000

I følge annonsen på finn så dette ut som bilen for meg. Storservicen var tatt på 159 000. Og i følge selger

Var bilen meget velholdt og med full servicehistorie. Selger er en bilforhandler på Sørlandet som inntil videre forblir navnløs. Siden bilen står snaut 50 mil unna så blir bilen kjøpt utsett, men om den ikke svarte til forventningene så sto jeg fritt til å ikke ta den med meg. Selger opplyste meg om at bilen hadde hatt en

brannskadde i ledningsnettet, men at dette var utbedret på autorisert verksted og at bilen var i skjønneste orden. Selger gir også 12 mnd garanti på bilen. Da jeg gikk av Sørlandsekspressen ble jeg hentet i bilen som faktisk så meget bra ut. Etter å ha sett over bilen samt sjekket alle knapper i dashbordet og litt til uten å finne noe å sette fingeren på så ble det handel. Kjøreturen hjem til Gjøvik gikk som en drøm, og jeg var meget fornøyd. Vel hjemme så tok jeg ut sommer dekkene som lå i bilen. Slo så opp sete 6 og 7 for å prøve disse. Ble rimelig skuffet da jeg så avtrykket av et vinterdekk som hadde ligget i setene på ett eller annet tidspunkt. Sjekket ikke disse når jeg var hos selger fordi det regnet noe helt for jævlig. Hadde jeg sett de når jeg var der hadde jeg muligens latt bilen bli der. Blir etter dette noe mere skeptisk å begynner en real sjekk å finner ut at ting som blir fortalt er gjort med bilen nylig faktisk ikke stemmer. Oljeskift, luftfilter og oljefilter er ikke byttet. Det er dugg i begge frontlyktene etter turen i regnet hjem. Bytter luftfilteret og lar oljen være siden den er innenfor ennå. Dagen etter på vei ned til sentrum med guttungen så kjenner jeg at det er en vibrasjon i høyre framhjul. Reiser opp til dekk1 og ber de prøve å balansere dekket. Noe som viser seg umulig slik at dekket blir tatt av felgen. Inne i dekket ligger det en 70-100 gram med løs gummi som stammer fra innsiden av dekket. Corden er synlig på hele yttersiden inne i dekket.

Dette fordi noen har kjørt med for lite luft i dekket på ett eller annet tidspunkt. Etter å ha sjekket dot så kjøper jeg 4 nye dekk. Det som ble omtalt som bra vinterdekk var 8 år gamle Cooper Discovery MS.

Dette burde jeg vel ha kommentert før jeg reiste med bilen. Cooper dekk er ikke et bra dekk i utgangspunktet, i allefall ikke når de er 8 år gamle.

Så går det fjorten dager som jeg stort sett bare koser meg ned bilen. Kjøper til litt ekstra utstyr og setter inn handsfree og voicecomand.

Så begynner det å dukke opp små ting som defekte ryggesensorer, bakluke som ikke vil åpne, girkasse som ikke vil opp i sjettegir før nærmere 100kmt. Håndbrekket lager en forferdelig ulelyd når det aktiveres.

Webastoen virker ikke. Har nå allerede snakket med selger som sier han har bestillt nye baksetet til meg og som nå ber komme med bilen slik at de kan få se på den. Jeg måtte regne med at de ville bruke 14 dager reprasjonene. Dette sa jeg var uaktuellt å foreslår at de enten bestiller en time hos PS auto på Hamar eller at de tar bilen i retur. Dette ender med at bilen var på PS auto i går.

Nå begynner det virkelig å skummelt. Da de tar diagnose på på bilen finner de 53 feilkoder på den! Sletter disse og det er 9 vedvarende feilkoder. De avslutter servicen å kontakter selger med et overslag på det mekaniske som må utbedres dette er deler for 20 000 + i understellet på bilen, 3 000 på webastoen og for ikke å nevne de elektriske feilkodene som de aldrig har hatt på en Disco før.

Jeg tar med meg bilen hjem å begynner å sjekke litt med det jeg tror er siste eier, en kar i Trondheim.

Han kan fortelle meg at da Nardo bil hadde denne inne på storservisen klarte de kunststykket å montere registerreima feil samt starte motoren med motorras som resultat. De overhaler motoren og gjør samme feil enda en gang. Ny overhaling av motor. Det slutter ikke her, Nardo sliter med å få bilen til å gå skikkelig så de bytter motorstyring og styringen til automaten. Etter 3 mnd på verksted blir eieren lei å selger den videre til Stavanger distriktet. Like etter dette brenner det i ledningsnettet. Bilen blir etterlsigende kondemnert. Det er her min selger kommer inn i bildet, han kjøper bilen å bygger den opp igjen.

Mitt dilemma er at jeg har en nyoverhalt motor og en pen bil med dårlig sentralnervesystem.

Jeg beholder gjerne bilen hvis feilene blir utbedret hos PS auto eller en annen Land Rover autorisert verksted. Hvis selger vil ha den inn på sitt eget verksted kommer jeg til å kreve handelen hevet. Dette fordi han ikke har diagnoseutsyret som må til for å få orden på del elektriske feilene. Samt at de ikke har den nødvendige know how. Hvis det er noen her som kjenner til bilen utfra hva jeg har skrevet om den, så vil jeg gjerne høre hvor omfattende denne brannen var.

Blir det til at kjøpet heves blir jeg å informere om hvem som er selger samt legge ut en advarsel om bilen, siden den da mest sannsynlig legges ut for salg igjen med de samme vedvarende feil.

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvis bilen har vært kondemnert og selger ikke har opplyst om det er det vel bare å heve kjøpet med en gang. Dersom du beholder den, og skal selge en gang i framtiden må du opplyse om at bilen har vært kondemnert - trur du da vil ha en særskilt vanskelig oppgave foran deg eller ta en stort tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avventer hva selger ønsker å gjøre. Får jeg ikke de svarene jeg ønsker hever jeg kjøpet omgående. Tror han er villig til å strekke seg rimelig langt. Bare det at motoren er nyoverhalt.

Er jo et pluss. Om bilen har vært kondemnert vet jeg ikke ennå. Har ikke fått snakket med siste eier ennå. Vet ikke hjem det er pr dd. Hvis PS auto klarer å sortere ut feilkodene så er bilen helt grei. Jeg beholder ikke bilen hvis den ikke er 100% i orden. Slik jeg ser det kan jeg få bilen satt i stand slik den skal være på selgers regning. Noe som sparer meg for ekstra kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har vært brannskadet, og bygget opp igjen, er det veldig store muligheter for at du får et problemfullt bilhold, med senskader som siger inn, noe ingen unner noen...

 

Dette er biler som skal være morro ( er det riktig ord) å ha, og er de orginale, og vedlikeholdt, får du mange år problemfritt bilhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at motoroverhalingen har stor verdi bør du finne ut hva denne overhalingen har bestått i.

Feil montert regreim vil kunne resultere i en bøyd ventil eller to. Utbedring av dette innvolverer bare topplokket, og ikke stempelringer, veivlagre og simringer etc. i blokka som bør gjøres ved "overhaling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har vært brannskadet, og bygget opp igjen, er det veldig store muligheter for at du får et problemfullt bilhold, med senskader som siger inn, noe ingen unner noen...

 

 

Helt enig. Har dessverre liten tro på at akkurat dette eksemplaret kan bli et gledens kapittel. Avanserte biler som har blitt tukla såpass mye med siden fabrikkny, ville jeg holdt meg laaaangt unna excl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her; hev kjøpet!

 

Bare etter det elektriske å dømme så er brannen i el-anlegget IKKE utbedret på merkeverksted (alt. kyndig LR verksted)

Det "lukter" problemer langt frem i tid om ikke jobben med el-anlegget blir tatt skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du handlet privat, så kunne heving av kjøpet blitt problematisk, men du har kjøpt hos forhandler, så du har retten på din side. Ble mørkredd av storyen. Hev kjøpet og gå for en Disco med sikker historikk.

 

Ring advokat hos NAF om det trengs. Gratis tlfkonsultasjon som medlem.

 

:)

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se sånn ut ja. Rigktig farge på bil og interiør. Tror jeg får begynne å lete etter ny bil ja. Dette er vesentlig mer omfattende enn en liten brann i lednigsnettet. Ikke minst skulle selger ha informert meg om omfanget av brannen. Ikke bare ledninger som er byttet på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slukket med pulverapparat? Fint om du skal redde liv, men ikke om du skal redde bilen. Du blir aldri kvitt alt pulveret. Og det spiser på alt av metall. En slik bil vil aldri bli bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye å ta tak i ser det ut til. Mye ukjente feil,så vanskelig å bedømme hva som bør gjøres med bilen og hvem som skal gjøre hva. For å være helt sikker på at ledningsnettet og ecuer har det bra, bør hele ledningsnettet og ecuer byttes ut med nytt. Du nevner at endel feilkoder som firmaet ikke har sett på en d3 før. Dette gir jo grunn til bekymring, får du tak i de 9 feilkodene som ikke forsvinner og poster de her så skal du ikke se bort i fra at noen kan di deg en pekepin på hva som bør skjekkes. Jeg håper selger ordner det meste for deg. De skulle skaffe deg nye bakseter og det tyder på at de er villige til å få deg hæppi og ønsker å ordne opp,men hvor langt er de villige til å strekke seg? Slikt er ergelig indeed, men hold ut, for en slik bil ønsker man ikke å skille seg med uten en heftig fight.

Uansett hva som skjer så er forumistene her for deg for å di deg trøst og en skulder å gråte på.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den bilen jeg linket ble den kjørt til Bilforum Sør etter brannen. Det hadde brent kraftig i fotbrønn/gearkassetunnel på førersiden, ledningsbrann. Bilforum gjorde ingenting med den da skaden var for omfattende, men det var selvføgelig en takstmann der. Den rapporten bør du få tak i.

 

Ta en tlf til Børge på Bilforum, de husker bilen godt da forsikringsselskapet lot bilen stå midt på plassen dems i ukesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skrive det også... :)

Lever skilter på bilen før nyttår. Sørg for kvittering på dette.

Da slipper du problemer om hvem som skal betale årsavgift når den tiden kommer. ;) Det kravet følger nemlig den registrete eier 1.1. 2014

Ønsker deg lykke til og håper det ikke blir for mye pes... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...