Gå til innhold

Øystein`s Serie II Pickup


totei

Anbefalte innlegg

Nå er det mer eller mindre akkurat en måned siden jeg solgte Defenderen min. Planen var fornuftig nok, jeg skulle ha kjedelig Volvo med lavt forbruk og greie meg med det. Ihvertfall intill behovet for mer enn en bil ble reelt. At jeg er litt over gjennomsnittet glad i Land Rovere har jeg jo vært klar over en stund, men jeg hadde ingen anelse om at jeg var såppas "syk" at jeg ikke ville klare meg i mer en tre uker uten. Det tok bare noen dager før jeg fant en annonse for bilen jeg nå har kjøpt, her på forumet. Bilen var da solgt til en annen entusiast, men tankeprossesen hadde startet, og da er det vanskelig å snu. Etter litt frem og tilbake fikk jeg den for meg hyggelige beskjed fra eieren av bilen at han ikke lenger hadde plass til den, og at jeg kunne overta om jeg ville. Det ville jeg selvfølgelig gjerne, så nå står bilen på gårdsplassen.

 

DSC_0882.jpg

 

Det er en 1958 model Serie II pickup. Registrert i Norge i Desember 1958. Det jeg har av historie på bilen så langt er at den ble kjøpt inn av ett kraftselkap og ble benyttet som kabeltrekker i forbindelse med kraftutbygging. Deretter ble den solgt og brukt som bergingsbil, angivelig med kran, før den på ukjent tidspunkt kom på private hender. Bilen ble levert uten lasteplan, og har fått sveiset planet i Norge senere en gang.

BIlen er nok kjent for flere her på forumet. Jeg ser at den har gått under navnet "stafettpinnen" Nå håper jeg at jeg ska få løpe siste distanse, og være den som setter bilen tilbake i stand.

DSC_0883.jpg

DSC_0884.jpg

DSC_0886.jpg

 

Om det er noen der ute som har mer informasjon om bilen, blir jeg glad fo å høre.

 

Bilen skal tilbake i god brukstand. En gammel arbeidshest fortjener nytt liv, men 55års arbeidsliv skal ikke glemmes. Planen er derfor å prøve å beholde mest mulig patina, men samtidig få en pen bil som er klar for nye oppgaver.

Den skal stå utendørs, under pressenig de neste tre ukene, før den får plass i garagen i vinter.

 

Bilen kom på henger, delvis demontert, så det første jeg gjorde var å prøve-montere tak og dører.

DSC_0891.jpg

DSC_0896.jpg

 

Her trengs det nok en del nye pakninger for å få bilen tett!

 

 

 

 

Innsug og eksos var også demontert for å bytte en frostplugg som lekker voldsomt og en sprukket eksosmanifold.. Frostpluggen var vanskelig å få ut, men det gikk til slutt. I ettermiddag skal jeg hente ny hos Erik W. S.

Deretter blir det montering og ny eksosmanifold og forhåpetligvis start. Det blir spennede.

 

Bilen er ellers ganske komplett, så om den starter skal jeg driste meg på en forsiktig prøvetur.

 

DSC_0899.jpg

 

Jeg er veldig fornøyd, og gleder meg til fortsettelsen

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen startet lett som bare det i 20 minusgrader etter å ha stått 2 måneder under låven. :) Så det er klart den starter når du får satt den sammen igjen! Anbefaler deg å få overhalt eller finne deg en annen forgasser. Den fungerer som bare det, men lekker bra med bensin når motoren går :) Girkassa som sitter i er veldig bra, overhalt i senere tid. bremsene er bra etter et par tråkk, og styringa er god og stiv, men jeg kjørte den en del i vår likevel. dette er den sprekeste 109`ern jeg har kjørt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gjort litt i helgen, på tross av mye annet å gjøre. Frostplugg ble banket på plass, eksos og innsugsmanifold montert og forgasser skrudd på plass igjen. Eksosanlegget fikk jeg ikke satt på da jeg ikke hadde muttere som passet.

 

Bilen startet momentant, og gikk veldig pent! Bråkte voldsomt selfølgelig, men det er jo sånn det skal være på fri eksos :)

 

Senere i dag skal jeg montere resten av eksosen, og da kan jeg forhåpentligvis ta en prøvetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, så eksosmanifolden er byttet til en ny.

Nå har bilen fått panser og eksosanlegg også, så i dag har jeg prøvd den en bitte liten tur på tunet. Tør ikke kjøre så langt før jeg har fått litt bedre oversikt over resten av bilen.

 

bilde-1.JPG

Endret av totei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler en bit til luftfilteret. Slangen som går fra luftfilterboksen har jeg, men det ser ut til å mangle en bit til å feste slangen på forgasseren.

 

Fant et bilde på nett som viser delen jeg mangler:

 

1963_Land_Rover_88_Series_II_Pickup_For_Sale_Engine_1.jpg

 

Noen som har en sånn liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kul bil! S2 pickup er bare helt rett (og vanedannende).

 

På fargen ser det ut som din er i familie med verkstedvogna vår. :)

 

Da regner jeg med at det ikke er orginal manifoil. Jeg har et ekstra fremre eksosrør for den orginale

Om dette betyr at du har ett fremre rør til en "oppovermanifold" og ikke andre er foran i køen så er jeg interessert i et slikt til Kuliekspressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Nå er det på tide å komme igang her igjen.

Etterar bilen ble kjørbar litt ut på høsten fikk jeg brukt den litt. Den har hjulpet til både med føytting og båtopplag.

Jeg har rukket å bli veldig glad i den, og gleder meg veldig til å ta fatt på arbeidet med å sette den i stand til våren. Nå står bilen i garasjen og venter på vår.

 

Jeg har som tidligere nevnt tenkt å sette den tilbake i god brukstand. Ambisjonen er på ingen måte at bilen skal se ny ut, men den skal fremstå som patinert arbeidsjern i god stand.

 

Bilen skal få ny lakk, jeg skal utbedre slarkete styring og forstilling, den skal få nye hjul, overhaling av bremser og sikkert en masse annet etterhvert som jeg oppdager nye feil og mangler.

 

Jeg har bestemt meg for å lakkere i orginal farge. Problemet er bare at jeg ikke vet hvilken farge dette er. Jeg tror det er en grønnfarge, men usikker på hvilken. Noen her som vet noe?

 

Når det gjelder hjul er jeg også usikker. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nå er det endelig i ferd med å skje ting her igjen. Bilen har endelig flyttet etter meg til Stavanger, forholdene ligger bedre til rette for å kunne komme i mål, og pågangsmotet er tilbake. Ambisjonene er de samme, og arbeidet er så vidt påbegynt.

 

Noen som kan hjelpe meg med den delen som skal sitte mellom forgasseren og slangen til luftfilterboksen? (Ref bilde lenger opp i tråden)

 

 

 

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...