Gå til innhold

Operasjon Logic 7 i D3


parrafin23

Anbefalte innlegg

Har begynt litt med denne konverteringen fra highline til logic7 systemet.

Tenkte å bruke de konnektorene som er i bilen med ledig plass. så langt har jeg funnet at ledningen til center høytaleren ligger til A stolpe pasasjer side, i en konnektor der. Fant 2 plugger som passer perfekt inn i denne koblingen. loddet på disse pluggene med ledning lang nok til å rekke under setet, så har jeg lagt opp ny ledning fra samme konnektor for her var det plass til 2 plugger til og denne skal gå til Bass høytaler i fordør. fant igjen noen koblinger som passet og loddet ledning på dette, tæipet dette godt sammen og merket kabelen med dymo. Jeg må ta ut begge forsetene og fjærne teppet for å komme godt nok til å få lagt ledningene sammen med de andre.

 

Men jeg sliter.. Hvordan deler man denne greia her:

 

20130809_145742.jpg

 

Jeg må få en ledning igjennom denne til høytaleren i døra. men fikker det pokker ikke ut.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Fogga.. Jeg fant et fint bilde her :

 

doorcon.jpg

 

Så nå ser jeg hvordan denna dritten skal fra hverandre. jeg hadde en følelse av at det kunne være en slik en ja.

 

En liten oppdatering, har så langt lagt konsentrert meg om denne pluggen :

 

20130809_163247.jpg

 

Jeg fant en slik konnektor og nappet ut alle pinnene fra denne :

 

20130809_180156.jpg

 

Da satt jeg igjen med slike :

 

20130809_180357.jpg

 

Disse måtte modifiseres litt for å passe:

 

20130809_175554.jpg

 

20130809_175640.jpg

 

Så måtte jeg jukse litt å se på en jukse tab for å finne ut av hva som skulle hvor:

 

20130809_175658.jpg

 

 

fikk montert litt her :

 

20130809_175743.jpg

 

 

Lagt opp ledninger til A stolpe og frem til Senter høytaler :

 

20130809_161357.jpg

 

For å dirke og lirke ut pinnene fra konnektorene brukte jeg noe man finner i sysakene til mor :

 

20130809_181607.jpg

 

Men nå kom torden og lyn og regnvær, og torden og brak i magen så da runner jeg av for i kveld og fortsetter opperasjon i morgen.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å der fikk man endelig montert in logic 7 ampen :

 

20130810_104735.jpg

 

Loddet på høytaler ledninger og krympa:

 

20130810_111245.jpg

 

 

Alt ferdig krympet og klar for å plugge inn i ampen:

 

20130810_114748.jpg

 

 

Så måtte man frem med dette programmet på maskinen:

 

20130810_120747.jpg

 

og endre fra disse instilingene :

 

20130810_120818.jpg

 

til dette :

 

20130810_120842.jpg

 

Da virker kontrollerene i bakdørene som de skal.

 

så var det å endre amp type fra det her :

 

20130810_120857.jpg

 

Til Aud4 som her :

 

20130810_120911.jpg

 

Så var det å trykker på write og gjøresom man blir fortalt:

 

20130810_120934.jpg

 

Så da er programeringen på plass.

 

Har trekt opp ledningene til surround høytalerene i D stolpen så de er klare. Gikk tom for ledning så jeg fikk ikke trekt opp en ledning til sjåfør døren. Mangla akkurat 1,5 meter. Baller!!

Så nå er det bare å vente på at noen har det jeg trenger til salgs i England, så jeg kan fortsette morroa.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I dag har jeg byttet ut coveret på i d stolpene. mine har ikke høytalere i, så disse skulle jeg bytte ut med slike:

 

SAM_1051.JPG

 

Var ikke store høytaleren dette :

 

SAM_1052.JPG

 

Hadde 2 konnektorer liggende som nesten passet, men den fikk en runde med en skarp kniv så smatt den rett på plass:

 

SAM_1053.JPG

 

Fikk satt på coveret og det ble bra :

 

SAM_1050.JPG

 

Så var det Center høytaleren som skulle på plass bak dette dekselet oppi dæshjen:

 

SAM_1043.JPG

 

Her ligger koblingen klar:

 

SAM_1044.JPG

 

 

Så måtte man ha på en slik en :

 

SAM_1045.JPG

 

satt på plass i hullet :

 

SAM_1046.JPG

 

Også en søt liten høytaler oppi der igjen :

 

SAM_1047.JPG

 

Det var rimelig kjipt å komme til de innerste skruene, kubbe trekker var for stor. så da måtte jeg bruke et stjerne bitt og en nebbtang for å få skrudd dette sammen, så jeg skjønner at denne høytaleren må bli montert før frontruta kommer på plass.

 

Så var det den ene fordøra som skulle fikkles med:

 

SAM_1054.JPG

 

 

brukte stikk sag med finfint blad for å kutte ut et hull. heldig hvis er det utskjærings mal i plasten :

 

SAM_1055.JPG

 

SAM_1056.JPG

 

Jeg tok ut gitteret og plast ringen som du ser fra en av de 5 d pilar covera jeg kjøpte:

 

SAM_1057.JPG

 

SAM_1058.JPG

 

Slik ble det seanes ut te slutt :

 

SAM_1059.JPG

 

 

kuttet hull til tappene som skal feste gitteret til plast dingsen i bakkant og smeltet dette fint sammen med en lighter og en flat trekker :

 

SAM_1061.JPG

 

Mid bass sat inn i dør panelet.

 

så nå tar jeg en pause til i morgen og tar fører døra.

 

P.

SAM_1062.JPG

SAM_1048.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSR d pillar trim with speaker EMR500431LUM £24.27.

 

Disse er mid bass høytalerene som går i fordørene og center høytaler og til D pilar coverene. alle disse er like. har skrudd ut alle høytalerene, så jeg har da 3 d pilar covers uten høytaler til overs hvis noen vil bytte til nye fine.

 

Elektrisk sett er D3 en kurrant bil å mekke på, bare man har tegninga og motet OG riktig "Verktøy" med seg så går det meste ganske greit.

 

Men jeg mangler 2 konnektorer for midbass i for dørene. Disse er laget av Lear Corporation MDK3 connectors tidligere Grote and Hartmann. De er brukt på Bmw Mini E46 og 3 serien. Jeg stakk innom Morris bil i tønsberg og de skulle skaffe dette til meg og pinnene som passer til.. blir vel 30,- for dette tenker jeg. Men dette får jeg ikke før utti neste uke en gang, da dette må bli sendt fra Tyskland. Jeg venter jeg på en kæll som skal sende meg resterende pinner som skal inn i den går konnektoren på ampen for å få liv i center og midbass + diskant i dørene forran, så når jeg får dette på plass blir det en god oppdatering.

 

Så er det noen som sikler på den samme jobben så er det bare å hyle ut så kan jeg prøve å skaffe til veis manglende deler og komme med info. Jeg vet Mr.BBSPY har gjort det samme for en tid tilbake, men dette er beskrevet på engelsk, men je snakke Norsk.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offame for en jobb, tror jeg hadde byttet bil istede for å begynne med det der ;)

 

Vist høytalerene skurrer så er det med 99% sikkerhet gitteret og ringen som høytaleren er skrudd i som har løsnet. Lim fast og lyden er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tenkes at det er plast gitteret som har løsnet i plast sveisen som er bak dør panelet, du får vri opp volumet til det skurrær og klemme på gitteret å se om det blir borte, jeg har nye gittere liggende hvis du er uheldig.

jeg vurderte å bruke plast sveising, men jeg bare smeltet tappene, for de skal jo ikke av igjen, men må de det har jeg noen extra liggende.

 

Hadde jeg tenkt på å skaffe meg en annen bil,da er jeg redd det ikke hadde blitt en LR. Men hva er morroa med en menneske bil? Jeg kjører rundt i en slik 2013 mod menneske arbeids bil til dagelig, og mange mil. men fytte pyton og plangton og resten av familien å kjedelig bil (Phug). Men nå er jeg en stolt eier av en disco3, men selv om bilen hadde maaaaaaange feil og mangler pga ubrukelig kontruksjon av div dippeditter, som er sikkert bra laget men er plassert på udugelige steder så trives jeg med bilen. Så når alt er oppgradert og alt virker så blir det vel til at jeg selger discoen som enten 2 seter eller 5 seter. Dette har jeg ikke bestemt meg for enda, men hvem vil vel ha en bil har fått "innvoldene" vrengt på vranga, kirurgisk opperert og sydd sammen igjen i god gammeldags LR sjikk. Ikke vet jeg, så da kommer jeg vel til å sitte igjen med min Fl1 en stund til jeg selger denne også. men hva en ender opp med på gaards plassen er enda ikke avklart. Kanskje en Fl2..

 

P.

Endret av parrafin23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt missfornøyd med mitt første valg av høytaler ledningene jeg brukte først. Så i går tok jeg vekk alt det jeg hadde gjort, fant ut størelsen på høytaler ledningene som skal brukes og det er 0,75 og 1,5. Så da reiste jeg på biltema og kjøpte 10m av hver. Nå har jeg byttet ut og gjort det meste klart til jeg får konnektorene og pinnene fra BMW gutta og pinnene med pigtail fra Lrconnectors. Så nå ligger alle tampene ved ampen og venter på å bli koblet. Så må jeg lodde litt mere ledninger til midrange og diskant pluggene. Det var dårlig med spenning på batteriet og jeg måtte programere en ecu, så da var jeg veldig glad for at jeg kjøpte denne her på Biltema mens jeg først var der :

 

SAM_1065.JPG

 

Denne gjør susen håper jeg.. håper denna starter alt jeg måtte komme over..

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt i dag også.

 

Da jeg gikk bak bilen fikk jeg se at noe grodde og koste seg på bakken rett bak eksos røret :

 

SAM_1066.JPG

 

Så nå vet jeg at bilen er "miljø vennlig", hadde den ikke vært det så hadde vel ikke soppen vokst her, så nå har jeg god samvittighet av å eie og kjøre en slik bil.

 

Fikk tatt av dør trekket på venstre side :

 

SAM_1067.JPG

 

Som dere ser her så er høytaleren i venstre fram dør litt anderledes, aner ikke hvorfor i grunn :

 

SAM_0676.JPG

 

Så da var det å dra ut gummi igjennomføringer og få tredd ledning igjennom, denne er 1,5 kvadrat :

 

SAM_1068.JPG

 

Så var det å klippe ut ledningen som gikk til diskanten, slik at ledningen går rett til høytaleren. her er jeg igang med å skjøte sammen bass høytaler ledningene:

 

 

SAM_1069.JPG

 

Så har jeg lagt inn den nye ledningen til mid bass og diskant opp til vindus heis bryterene, klare til å lodde på ledningene når jeg får plugger og pinner.

 

så når alt er gjort er det bare å smekke på plass dør trekka og starte med å putte pinnene som skal sitte i konnektoren til ampen og skjøte disse ledningene mot de jeg har lagt i tamp.

 

P.

SAM_1070.JPG

SAM_1066.JPG

SAM_1065.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tilsent siste delene jeg trenger til oppgraderingen fra Morris bil i Tønsberg.disse skal til midrange høytalerene i for dørene

 

Fikk 4 konnektorer og 8 terminaler :

 

SAM_1071.JPG

 

 

 

Her har jeg satt dem sammen :

 

SAM_1072.JPG

 

 

Så fikk terminaler med ledning ferdig på montert. Disse skal i connektoren til forsterkeren:

 

SAM_1073.JPG

 

Så nå blir det vel ut å fyre opp loddebolten og smelte litt tinn og vrenge på noen krympehylser før jeg lodder litt mere og får koblet alt i hop før en test av morroa og rapporterer /m bilder når jobben er gjort.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man fått gjort noe.

 

Loddet mellomtone og diskant ledninger sammen :

 

SAM_1077.JPG

 

SAM_1076.JPG

 

Og krympa det sammen :

 

SAM_1078.JPG

 

 

Tæipet dette godt sammen med de andre ledningene:

 

SAM_1075.JPG

 

Så her har vi da pluggene for mellomtone og diskant:

 

SAM_1074.JPG

 

Alt satt på plass VF:

 

SAM_1079.JPG

 

HF:

 

SAM_1080.JPG

 

 

Så har jeg sett litt på denne pluggen, denne skal inn i ampen, og ledningene er fra center høytaler og høytalerene i dørene. Gidder ikke å gjøre mer i dag. Jr. skal legge seg.

 

P.

SAM_1081.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle ledninger loddet på plass og pinnene satt i riktig hull i konnektoren. Jeg hører at det er utlrolig stor forskjell på lyden. Så dette er å anbefale hvis man liker lyd i bil.

Så det var det kapitlet unnagjort. Nesten litt leit at prosjektet er kommet til veis ende. Jeg stilte meg et spørsmål om jeg ville gjort jobben igjen hvis jeg fikk mulighet / anledning. Ja så absolutt.

 

Så nå blir det vel en god og lang pause med oppgraderinger på bilen for en stund.Men jeg kikker etter flere ting jeg kan oppgradere av elektronikk, snuser litt på rear seat entertainment systemet. Må se om noen kan skaffe meg delene jeg trenger.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet G. Men han har ikke svart meg på PM. får prøve igjen.

Jeg er ikke sikker på hva en slik jobb innebærer, Hva jeg trenger av ecu's og wiring'N'connectors. om det er kurrant sak å skaffe. Wiggs skaffer vel bare RSE modulen og kanskje MOST. men man kommer ikke i mål av bare det. Har du Mr.G en oversikt over hva RSE inneholder? tenkte på hva som minimum må kobles for at den skal virke og hvor mye jeg kan koble på og hva?

 

Regner med at jeg trenger 2 skjærmer, må vel byttet ut nakke støttene til forsetet har jeg skjønt. Får vel lese meg opp på RSE temaet. må vel også bytte ut AUX plata som sitter ved 12v uttaket i midt konsollen bak.

 

Hmm kjenner at løsta kommer nærmere..

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fullt oversikt, han hadde en full sett med spiller skjermer tidligere. Som du vet er Mr C over på BBS kan også vare en godt kilde av slik informasjon.

 

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RSE er vel for Devede med 480p oppløsning. Men dette er jo såå forige år hundre. BlueRay er vist modærne med 720 og 1080 er jo den standarden som har vært en stund og alle har blitt vant med det til nå. men nå kommer jo 4K og 8K oppløsning. Hvis man først skal ha inn RSE er det vel ikke no vits i å sette inn no gammalt system er det vel? eller vent litt. jeg kjører jo en "Gammal" bil.Så jeg veit ikke i grunn. Kanskje det er greiere å montere inn en carputer el. Hadde vel vært mere ålreit å kunne stappe inn en usb thumb drive på noen giga med .mkv filmer for store og små, istede for å kødde å røre med denna dvd veksleren, men beholde original styrings funksjon. få smelt inn 2x 10" eller 12" skjærmer med 720 - 1080 oppløsning som kan styres via rse. Det jeg kan se for meg er en upscale converter med noen adaptere og dingser som får dette til å spille i hop på sett og vis.

Er det ikke S-video ut som blir brukt til dette RSE systemet opp til skjærmene? hva med HdMi? må da gå ann å få til dette på sett og vis? Dette må forskes litt på. men det kan være enklere med en carputer eller en slik flipdown greier som har egen driver for usb og headphones output.

 

Hva tenker du Mr.G? og dere andre som er litt intresert i slikt?

 

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i utgangspunkt er jeg enig, det som er utførdring er integration med bilens anlegg.

 

Muligens en "stand alone" system er en billigere og bedre løsning.

 

En 1 TB harddisk som kan streamer til alle enhet i bilen er ingen dumbt valg.

 

2 x 10,1" brett/pad til bakseter, og en par sett med trådløse hødetelefon har du filmer i HD kvailitet samt stillhet i bilen til deg selv.

 

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. der tror jeg du er inne på noe Mr.G.. Hva med en slik nas? en slik en som har streaming innebygged i firmwaren? hva med å montere 2 padder eller tabs. 10,1" som du sier, ribbe ut styrings kortet i en nas, for denne går vel på 12v som regel. koble denne til 12v uttak så denne starter opp. kanskje en hønn gammal wifi router som går på 12v. så paddene / tabbene kan koble seg til trådløst. Hmm.. jeg har en pad og en tab, en gammal router har jeg oxo. har en readynas som jeg bruker, gammel type, må kjøpe ny snart. Hvordan er det med 12v adaptere dc dc adaptere? kunne vært morro å prøvd. Hmm.. hva med denne Aux inngangen? kan man ta en kabel fra Pad/tab og smekke inn i den og koble til headphones i bakdørene for å få ut lyden der?

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der så da jo veldig bra ut, men det koster jo litt penger. Jeg tenkte mer på å mekke sammen noe jeg hadde liggende. så slik ble det.

 

Liste :

 

1 stk D link dir-620 router

1 stk Netgear readynas med 2 500Gb disker.

1 stk. 12v dc til 220v ac inverter.

5 stk strips

2 stk bor

5M cat 5 kabel

2 stk rj45 plugger

1 stk modulær plugg tang.

 

Plasering og fremgans måte.

 

monterte D link i oppbevarings rommet for 3de sete rad:

 

SAM_1083.JPG

 

SAM_1082.JPG

 

 

Lukker man opp lokket på andre siden finner man denne readynasen plasert her :

 

SAM_1084.JPG

 

 

En slik en gammal sliter:

 

SAM_1085.JPG

 

Stræppa fast med pattent bånd :

 

SAM_1086.JPG

 

Etter en liten config med læppis, enablet Itunes streaming og Dlna upnp, så streamet jeg en episode av Burn Notice til Tabben min. Satte meg i trappa som er 13meter unna bilen, signalene må igjennom en Freelander og en Expert selv om jeg satte sender styrken til 12,5% på ruteren.

 

Alt dette drives av denne inverteren fra biltema på 150w, jeg har 12v plugg liggende venstre side bak som jeg henter strøm til inverteren.

 

Så får vi se om jeg kanskje bytter ut til den du linker til Mr.G

 

Jeg ser ikke for meg at de 2 samsung 7200Rpm diskene som sitter i readynasen vil like seg no særlig, men det får gå.

 

Det var Lørdagens "Hva kan jeg få til i dag" projekt.

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...