Gå til innhold

Internett via strømnettet


Nils

Anbefalte innlegg

Sitter og lurer på en ting:

 

Jeg får fiber til sommeren. I den forbindelse skal jeg hive ut parabolen, da jeg får tv via fiber.

 

Jeg må da trekke cat6 kabler rundt der jeg skal ha tv, 3 punkter. Det jeg lurer på er følgende:

 

Jeg har idag Apple Tv koblet til en D-Link løsning med internett via strømnettet (syntes det lugga litt når jeg kjørte den trådløs). Vil jeg kunne bruke samme system med fiber og tv?

 

I mitt hodet skal jo dette fungere, dvs 1 kobling fra router og inn på strømnettet, så kjøpe 2 stk nye "uttak" til internett der jeg måtte trenge det. Selve internettet vil fortsatt gå trådløs, men jeg trenger kabel for å få tv, da dette går via en boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du fiberen snarlig kan du prøve med de strømkontaktene dine, siden du har de fra før!) Rikig som esjense sier, tv bruker ip, coax blir avleggs i ditt tilfelle.

Det er fort å prøve og slike homelink greier skal vel levere mellom 200 og 600Mbit, tv trekker til samenligning ca. 22mbit for en HD kanal.

Vanlige nettverkskabler, om du trekker cat5 eller cat6 spiller absolutt ingen rolle. cat5 er enklere siden du ikke har en fast kjerne inni kabelen som du må ta hensyn til. takler lett gigabit hastighet uten spesielle tekniker og ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du fiber inn er det kanskje din lokale leverandør av Altibox? De har en løsning på dette som er laget spesielt for dette.

Jeg legger ved link fra min leverandør i Oslo som har en bra beskrivelse: http://www.vikenfiber.no/privat/tv/traadlos-tv

 

Her er link til Altibox sin produktside også, forresten: http://www.altibox.no/privat/tv/traadlos-tv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trekker cat6 ut til tv punktet, så bruker du elko-homelink sine drop-kabler med rj45 i ene enden av coax kabelen.

Cat6 bør brukes da det er minst sjanse for såkalt overhøring på parene, denne kabelen skal forøvrig klare 10 Gbit når den er riktig lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Altibox fra Viken Fiber og bruker en Home:Link-løsning i strømnettet for å få TV i 2. etasje. Det står én liten luring i stikkontakten i veggen her nede, koblet til hovedboksen for fiberen med Cat5-kabel. Og så står det en annen liten luring i stikkontakten oppe, som er koblet til dekoderen. Funker fint som snus og bildet er bra.

 

Løsningen fikk jeg med på kjøpet da jeg gjorde avtalen med Viken Fiber.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til, med erfaringen til Landreas, at jeg går for det!! Jeg får kjøpt denne løsningen billig, har i dag 1 kontakt, trenger kun 2 til. Og Andreas: ikke nevn snus noe mer.... har sluttet :(;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...