Gå til innhold

1975 Serie III "Gregers" (ex.mil.)


stianha

Anbefalte innlegg

Etter snart halvannet år som eier av en ex.mil. er det vel på tide å presentere "Gregers" - min første LR! Slik så den ut da jeg hentet den:

 

bak2.JPG

 

Var litt høyere opp enn det jeg var vant til :D

 

Sliten og rusten var vel førsteinntrykket. Hadde jeg bare visst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Den kom kjapt ja :) det kommer mer! Har tenkt å dosere ut i passende mengder, siden det er såpass lenge siden jeg startet opp, og litt teit å ta alt i samme slengen..

Endret av stianha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er flere av oss :) ting tar visst tid med gamle biler..

 

Noe av det første jeg gjorde var å fjerne de "flotte" Nato-lampene.

 

Bak1.JPG

 

Hadde ikke noe spesielt ønske om å beholde miltærlooken, og malinga var stygg og flasset av. Så da var det frem med sliper'n :)

 

Gregers_mars11+002.JPG

 

Gregers_mars11+006.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge bestemt og malt :) sparer konfekten osv..

 

Da jeg kjøpte bilen hadde den stått 1-2 år, siste EU-godkjenning var i 2007. Lurer på om bilen har vært på forumet før, uten at jeg fant den igjen i farta.

 

Lekkasje fra girkassa og rust i baktraversen var det som måtte gjøres fikk jeg vite, men motoren gikk langt fra bra på turen hjem.. Andre gang bak rattet på en ex.mil, glatt var det også. Putra og harka seg hjemover, digert tåketeppe bak bilen! Kom da hjem til slutt, lykkelig :D

 

Den største jobben visste jeg om på forhånd, lett å se var den også:

 

Gregers_mars11+008.JPG

 

Gregers_mars11+009.JPG

 

More to come :)

Endret av stianha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktraversen er som rustdel, og for de verste er den ikke ille å skifte; det er en expert i trøndelag , han kjørte til Jevnaker å skiftet på noen timer... . Denne er vel alt skiftet som jeg hacker. Jeg tror du har en juvel å vise frem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna bakkassa, "litt" mer jobb, men fant ut at det var like greit å gjøre en grundig jobb med en gang. Så jo før jeg henta den at et par utriggere måtte byttes, og fant også ut at jeg skulle fjerne den gamle tektylen i samme slengen. Angra først, men det viste seg etter hvert å være smart :)

 

Mange skruer og mange timer tok det, men kassa kom av til slutt :)

 

divapril+016.JPG

 

Mye gammel moro gitt..

 

divapril+020.JPG

 

Vi lagde en mal og sveisa den på, for å være sikre på at hullene i kassa og den nye traversen stemte overens :) vi er brodern og meg, uten han hadde jeg aldri tørt å gå på det prosjektet her. Det han ikke kan om bil er ikke verdt å vite :D jeg er er nok en fersking i denne sammenhengen.. men man lærer fort!

17.april2011+001.JPG

 

Så var det bare å skjære, omtrent midt mellom de to bakerste bjelkene.

 

17.april2011+006.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis var det mye overflaterust :) men, ikke bare.. vi endte opp med å bytte ALLE utriggerne, eller det var kanskje en vi kunne beholde.. går litt i surr.

 

Noen bilder, sier ofte mer enn mange ord:

 

August+2011+195.JPG

 

divapril+009.JPG

 

17.april2011+002.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det på tide å sveise på den nye traversen, synes det ble veldig bra! Overlapper vel ca. 10 cm. på ramma, skulle holde noen år :) Nytt fjærfeste ble satt på i samme slengen.

 

August+2011+193.JPG

 

August+2011+194.JPG

 

August+2011+191.JPG

 

Men sveisejobben var langt fra over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere skjønner var det MYE rust på denne bilen. Etter bakstussen var det fronten som sto for tur. Som sagt fjernet jeg tektylen (hammer og meisel :wacko: ), og oppdaget at fremre del av ramma på venstre side helt klart måtte gjøres noe med. Her er mye av det verste kappet bort:

 

August+2011+184.JPG

 

August+2011+186.JPG

 

Kjøpte nytt fra Paddocks, som selvfølgelig ikke var i nærheten av å passe. Fikk brukt noe av den, og lagde nytt. Etter mye pussing og sveisning ble det bra :)

 

August+2011+201.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng :) en ny ramme hadde vel antakelig kostet det dobbelte av bilen :huh:

 

Men det hadde nesten vært verdt det, makan til møkkajobb! Det som ikke synes er all hodekløingen, de ekstra grå hårene og de litt høyere vikene :D En ting er sikkert, ALDRI MER! Lurer på om den i sitt tidligere soldatliv tjenestegjorde på fjorden :wacko:

 

Skal snart fortelle litt om hva som måtte gjøres etter sveisejobben, bilen var fortsatt et stykke fra veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...