Gå til innhold

"Ny" bil på tunet.


toniali

Anbefalte innlegg

"Ny" bil på tunet! :)

Hentet denne lille karen her i dag.

Han sto så alene og forkommen inni skogen, stakkar, så jeg tror han ble glad for å få flytte.

 

gallery_12444_391_81372.jpg

gallery_12444_391_213065.jpg

gallery_12444_391_14643.jpg

gallery_12444_391_91589.jpg

gallery_12444_391_4244.jpg

Baklyktene skal byttes ut med skikkelige lykter. Helt klart!

gallery_12444_391_116893.jpg

gallery_12444_391_232131.jpg

Han trenger en god porsjon stell og kjærlighet, lille vennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder:

 

gallery_12444_391_22177.jpg

gallery_12444_391_68450.jpg

gallery_12444_391_64108.jpg

Ganske shabby, så det er litt av hvert å gjøre her.

gallery_12444_391_158036.jpg

 

Den har faktisk stått tørt på en låve fram til i høst og da hadde den rygget opp i skogbrynet for egen maskin, så det skal ikke være så alt for mye jobb å få start på den, visstnok.

Vi får teste litt. Planen er at den skal inn i kjelleren for vinteren, så får vi se hva som skjer til våren/sommeren. Han stiller bakerst i køen av prosjekter, men jeg kjenner jeg gleder meg til å få tatt en skikkelig titt, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil dette. 2.0L motor også. Er det serie 1 girboks og aksler også?

 

Aner faktisk ikke

Har ikke fått papirene på den ennå. De får jeg i posten en av dagene, håper jeg.

Husker ikke at han vi hentet den hos sa noe om akkurat det. Han nevnte at motoren var litt spesiell eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første serie II hadde motor fra serie I, og jeg tror nesten at girboks og aksler kom fra serie I også. Med andre ord en riktig sjeldenhet som må passes på og holdes orginal. Innerskjermer er også spesiell og tilpasset eksosrøret rett igjennom skjermen.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo bra ut det der Tonia, og gratulerer med spennende liten tass på tunet :) Pick up taket blir vel prøvd snart tenker jeg? Hvordan så canvasen ut samt var resten av canvas bøyler komplett? Panseret ser jo mye friskere ut enn mitt på min 73 modell, men hvordan er resten i forhold til rust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pick up taket blir vel prøvd snart tenker jeg? Hvordan så canvasen ut samt var resten av canvas bøyler komplett? Panseret ser jo mye friskere ut enn mitt på min 73 modell, men hvordan er resten i forhold til rust?

 

Tror pick-up taket skal få seg en liten overhaling og nye pakninger før Oscar får prøve det ;)

Skal se over soft-toppen i morgen. Det fulgte med en haug med bøyler, så jeg satser på at det er komplett. Tidligere eier sa ingenting om det og jeg glemte å spørre.

Slett ikke mye rust på ramma altså. Imponerende bra så langt jeg har sett. Skjermene er slette og fine takket være mengder med sparkel :lol: . Nærmere undersøkelser viser at den har hatt flere farger (jeg regnet jo ikke med at svart matt var originalfarge akkurat ;)) Han har vært både rød og grå, men det kan virke som han er grønn originalt. Jeg er ikke så stø på fargenavn, så jeg aner ikke akkurat hvilken type grønn det er. Skal ta flere bilder i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første serie II hadde motor fra serie I, og jeg tror nesten at girboks og aksler kom fra serie I også. Med andre ord en riktig sjeldenhet som må passes på og holdes orginal. Innerskjermer er også spesiell og tilpasset eksosrøret rett igjennom skjermen.

 

Er du så sikker på det med akslene, Rolf?

Bredere sporvidde var jo grunnen til at 'tønnesidene' ble valset ut i de nye karosserisidene (bøyen under vinduene, i hele bilens lengde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlige serie 2, i kort utgave, altså 1958 modellen (og kanskje 1959?) hadde 2 liters motor i bensinutgavene. om girkassa er samme som på serie 1 vet jeg ikke, men klutsjhuset er i allefall ikke likt som på 2,25 liters motorene. Akslene derimot er samme som på andre serie 2. Aksler er altså ikke samme som serie 1.

 

Ellers må jeg grattulere med en kjempe fin og søt liten seriebil :D Ser ut til at den kommer til et godt hjem excl

 

Jeg skal følge med på denne tråden, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er på sin plass med en takk til David! Hadde ikke hatt denne bilen nå hvis det ikke var for han ;)

 

Jeg synes også at det er et klenodium, så jeg tenker nok at den skal få muligheten til å skinne igjen :)

Jeg har jo fortsatt ikke snøring, men jeg lærer så lenge dere villig deler av deres ubegrensede kunnskap og etter hvert som jeg får skrudd meg rundt på bilen(e) :P

 

Tidlige serie 2, i kort utgave, altså 1958 modellen (og kanskje 1959?) hadde 2 liters motor i bensinutgavene. om girkassa er samme som på serie 1 vet jeg ikke, men klutsjhuset er i allefall ikke likt som på 2,25 liters motorene. Akslene derimot er samme som på andre serie 2. Aksler er altså ikke samme som serie 1.

 

Da har jeg lært noe i dag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte dørstopperene, de er i alle fall ikke originale, men kreative løsninger er alltid morsomt.

Hva slags varmeapparat er det i "småen"? Den typen har jeg ikke sett før.

Gratulerer og lykke til, skal følge tråden med interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sto i Skjeberg, men det er den vel den samme, tror jeg.

 

 

Ja, artig dørstopper. De har ikke vært så nøye på originaldeler ;) . Har brukt ting de har hatt liggende, la jeg merke til.

Endret av toniali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset litt på det luftfilteret, jeg også, uten at jeg var helt sikker ;)

 

 

Fikk ryddet litt i bilen i dag i forbindelse med at vi skulle teste soft-top'en.

Dette har vært en skikkelig bruksbil. Kommer fra Sverige og gikk som A-traktor (mener jeg det het) til den kom til Norge i 2006(?). Deretter har den kun vært brukt som skikkelig skogsbil, i mangel på norske skilt. (Bortsett fra en tur fra Oslo til Skjeberg med prøveskilt)

gallery_12444_391_26204.jpg

gallery_12444_391_258162.jpg

Varmeapparatet. Har aldri sett et sånt før, så jeg aner ikke hva det er.

gallery_12444_391_50230.jpg

Litt fargehistorie :) Og mengder med sparkel...

gallery_12444_391_155729.jpg

 

Tid for å prøve Soft-top :)

gallery_12444_391_173719.jpg

gallery_12444_391_68143.jpg

gallery_12444_391_180433.jpg

Taket er helt og virker ok. Litt falmet og veldig møkkete. Tenker å rense det og impregnere det på nytt. Stengene er litt skjeve og bolter/muttere er rustne, men det er ikke så vrient å gjøre noe med.

 

 

Må fjerne denne stygge malingen. Hva er enklest å bruke?

gallery_12444_391_277067.jpg

gallery_12444_391_175513.jpg

 

Bilen skal ikke stå ute altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duxola malingsfjerner har vel fått endel skryt.

 

Ellers går det an å forsøke med en blanding av kaustisk soda/lut, flytende såpe, tapetlim og vann... Pensles på, og spyles av etter en tid.

Du finner eksakt blandingsforhold flere steder på nett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1958 ser det ut att vara med 2 liters motor. 2,25 kom senare under året men blev då 1959 års modell. 2.288 st vänstertsyrda bensinare tillverkades 1958. Året var kort eftersom produktionen började först i mars månad.

 

Kul att se att den har samma blinkers på hytten som min hade. Tydligen satt det inga längst bak, de på hytten dög nog eftersom den var reggad som lastbil. Värmen är säkert monterad i Sverige och säkert betydligt effektivare än en rund Smith. Min hade ett annat värmeelement med friskluftsintag nere bakom grillen och en sidkanalfläkt som är tämligen högljudd.

 

Grön har den varit och det finns bara en grön på den årsmodellen - Deep Bronze Green. Samma som i min avatar.

 

Om du PM:ar mig chassinumret kan jag hjälpa dig ta reda på exakt vilken dag den är tillverkad. ;)

Endret av Lars L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canvas med vindu til og med:-) Duxola har jeg og brukt på maling og det fungerer fint! Så godt det er å se at den ikke fikk stå mange timene urørt da.-) regner med at aktiviteter i deres familie sjelden dreier seg om annet enn mekking nå for tiden?! Veldig spennende prosjekt, også fordi den er en litt sjelden art!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...