Gå til innhold

Elvedalen - anlegget og vegen videre...


JokerS30

Anbefalte innlegg

Jeg har med sorg fått med meg at det hevdes at Elvedalen anlegget begynner bli ganske så " nedkjørt ". Spesielt medlemmer med mindre biler, som ofte vil si

mindre erfarne eller folk som akkurat har begynt med offroading, sliter voldsomt, og kan i følge rapporter ikke kjøre særlig mye uten risikere å skade bilen sin

Dette går ut over rekruttering generelt, og miljøet lider over tid.

Jeg har ikke vært spesielt flink hverken til å bruke eller delta på dugnad i anlegget selv, men våger meg likevel med noen tanker. Jeg presiserer at jeg ikke har kjørt i anlegget på snart 1.5år, og kjenner ikke historikken i detalj, men her er noen tanker:

Spesielt siden jeghar mange års medlemsskap i NLRK som jo er hoved"eier" av anlegget, sammen med Jeepklubben.

 

Bør driftsgruppa / styret i Elvedalen nå gå til skritt å søke hovedstyret i NLRK om vedlikeholdsstøtte ? Og rett og slett leie inn en gravemaskinentreprenør

for å javne ut de værste gropene, fjerne diger stein, kjøre på litt grus med dumper, og gjøre anleggget farbart igjen for oss med " middels store biler ".?

 

Elvedalen har vel stått for ca 90% av aktiviteten som skjer i NRLK på Østlandet, og klubben har da penger nok ? Å subsidiere anlegget med noen titusner

ekstraordinært, burde etter mitt skjønn være en selvfølge når ståa er som den er. Klubben trenger aktivitet, og medlemmene har sagt klart ifra, at Elvedalen

anlegget er en av de aktivitetene vi vil ha. At de andre som kjører i anlegget muligens da ikke bidrar så mye fra " sine "klubber, forstår jeg kan føles rart,

men bør ikke tillegges vekt.

 

Mitt forslag går på at driftsgruppa / styret i Elvedalen bør søke om inntil f.eks 75 000kr i støtte fra hovedstyret for utbedring av anlegget.

 

Jeg er veldig opptatt av at anlegget skal holdes i hevd, slik at alle kan delta på morsom kjøring, uansett terrengkjørings-erfaring og nivå. Blir anlegget bare for de med spesialbygde monsterbiler blir det for smalt, og interessen avtar. Samtidig innser jeg at dugnad har sine begrensninger, både i tid og omfang. Innsatsen som har vært lagt ned, er helt

utrolig, men det er ikke til å stikke under en stol at det er svært få som står på, til glede og nytte for mange andre ( inklusive meg selv )

 

Å ruste opp anlegget for felles penger fra klubbkassa, vil iallefall for meg, føles litt bedre enn at noen skal jobbe seg ihel på vegne av flertallet.

 

 

Kjør diskusjon !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SYnes det er mange flotte poenger i trådstarter sitt innlegg.

 

NLRK har vel en del penger på bok, som bør brukes til medlemmers beste. Så en søknad dit høres fornuftig ut, og min oppfatning av NLRK er også at de støtter opp om prosjekter de mener er gode og verdt å bruke penger på..

 

 

Personlig mener jeg at utgangspunktet for et kjøreområde er at mange av løypene bør kunne forseres i original bil eller tilnærmet original bil. jeg skjønner også at det bør være litt utfordringer også for de som har modifisert bilene "litt".

 

slik det er akkurat nå så er det vel vanskelig å forsere løypene i originalbil. Mye av at det har blitt sporete må vel tillegges de siste to års sommere med de store nedbørsmengdene. Da blir det fort sporete.. Om en begrensning på 35" slik det var hadde gjort det mindre sporete kan jo være.

 

For de fleste som møtes til offroad kjøring så er jo hensikten å ha det morsomt og hyggelig, samt skåne miljøet mest mulig. Skåne miljøet og forhindre dype spor osv. gjør en vel best ved å kjøre med hue og ikke betongklumper på beina.

(Selv om det sikkert hevdes at en må bruke gass, så er det forskjell å bruke gass for å skape moment kontra å spinne seg ned til bilene står på ramma...)

 

Jeg tror også at skal en få hevd med løypene slik de er flere steder nå så bør det nok investeres litt penger i stein/pukk, samt kanskje innleielse av maskiner. Hvis ingen har noen maskiner slik at vi kan få til noe på dugnad da ??

 

Mange har vel lagt ned mange dugnadstimer allerede i år for å få til et flott område for kjøringen som finner sted den tredje lørdagen i måneden, romjulskjøringen og ikke minst høsttreffet som var veldig vellykket.

 

Elvedalen er et flott anlegg og vi bør etterstrebe å gjøre det enda bedre og et attraktivt kjøreområde for alle som kjører LR uansett modifikasjon eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til 35" regelen ble opphevet var det ikke noen store problemer med løypene. Det er et faktum.

Og det blir for enkelt å bare skylde på regnet. For det regnet for 3 år siden også. :)

Elvedalen er et lite område. Hvis jeg ikke husker feil er hele området på 140 mål. Det inkluderer både go-kart-bane og camping/depot.

Og siden Elvedalen er et lite område synes jeg at det skal være et område for folk flest. Altså de med orginale og lettere modifiserte biler. For noen år siden kjørte jeg D3 og RRS i flere av løypene som idag er stengt.

 

 

Jeg har kjørt endel med min bil, som har litt større dekk og en liten heving. På høstreffet kjørte jeg i 30 min. På et sted jeg har kjørt forbi mange ganger holdt jeg på å ta begge dørene og kanalen på bilen min. Da gav jeg opp.

Elvedalen slik det er nå er for spesielt interesserte med digre hjul masse heving.

Det betyr at 95% av oss må stå å se på.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at fler er enige om sakens fakta, at anlegget til dels bør være farbart med standardbiler. Jeg mener et av kriteriene er at en FL, Rav4 eller Grand Vitara ( ! ) bør kunne kommer fram i de enkleste partiene, og det gikk iallefall fint før ( skogsvegtraseene på baksiden av standplassen ) Jeg er redd for at litt av det samme som er skjedd innenfor endel av konkurranseklassene, utstyrsfokus, høye kostnader, osv dreper offroading som noe alle kan være med på innen sitt nivå.

 

Jeg håper og ber om at alle ser på forsøket mitt til å få i gang en dialog som konstruktivt. Jeg aner ikke hvem som har kjørt i filler løypene, jeg aner meg at det er en kombinasjon av faktorer som ikke endrer fakta idag, at anlegget bør utbedres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold trengs og vi som ikke kjører LR tilbydde oss å komme med to traktorer, hengere, skjær, plog og div. redskap for å reparere løypene i den såkalte "zalo-myra" (det mest ekstreme området). Det vi ville var å få ned kantene ved sporene og deretter prøve få det jevnt og fint igjen. Kanskje få drenert bort noe av vannet som kommer inn i løypene. Dette var tydeligvis ikke interessant. Har vært med på utallige dugnader og prøvd å hjelpe til med å få området i orden til treff. Når vi var med å lagde banen, da som Gjøvik ATV-klubb (det var vi som ordnet det slik at vi fikk området), foreslo vi å skaffe en såkalt "slådd" for å jevne banen innimellom. Dette ble heller ikke noe av.

Så et godt råd til de som er interessert: Kanskje dere skal ta i mot den hjelpen dere har mulighet til å få! Slik at vi fortsatt kan ha et område å kjøre og ha det moro på.

 

I tillegg må jeg bare si en ting: Så vidt jeg vet er det ca 5-7 biler som har større enn 35" dekk. Disse kjører ikke hver gang, men noen er det jo alltids. Det jeg lurer på er... Hva med de andre som kjører hver gang (10-15 stk.) som har mindre dekk... Blir det ikke slitasje og spor etter disse??? Har masse bilder fra før 35"-regelen ble opphevet og "zalo-myra" var ikke for standard biler da heller (for det har jeg prøvd).

 

 

Dette er ikke for å fornærme noen, men bare ren fakta fra vår side!

Endret av rogerc303
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt standard D3 med standard dekk i myra. Og det gikk helt fint.

Dette handler ikke om å ta noen. Det handler om å holde området åpent for folk flest. Og som du selv påpeker er det mindretallet som kjører med store hjul. Folk flest kjører standard eller lettere modifiserte biler.

Selvfølgelig var det slitasje i løypene før også. Men på langt nær så mye som det har vært de to siste årene etter at 35" regelen ble fjernet.

I et så lite område som Elvedalen er det umulig å tilfredsstille alle. I en perfekt verden hadde området vært så stort at det var mulig å dele det i to.

At noen vil stille opp med tungt maskineri for å vedlikeholde er flott.

 

Slik jeg ser det finens det 3 løsninger.

Reglene blir som idag, men det blir mye vedlikehold og stengte løyper perioder. Problemet er å få tak i noen som er villige til å stille opp over lang tid.

Reglene forandres. Dette vil dessverre utelukke en liten gruppe, men på sikt vil det spare løypene og vedlikeholdet vil bli mye mindre.

Alt fortsetter som idag. 5 biler kan kjøre, 20 mann sitter i lavoen og griller pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 50 stk kommer med en spade så gjør man også mye på noen timer :P

Problemet er at mange vil kjøre, men ingen vil hjelpe til for å beholde kjøreområdet. Men hva som skjer med lover og regler oppi der er vel opp til KNA og NLRK. De får avgjøre hva som skjer, så får resten av oss rette seg etter dette.

 

For å dra det enda lengre:

Så lurer jeg på om noen med standard hjul kan komme og kjøre opp spor når vinteren kommer??? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her også....dekk str eller hvem som har gjort hva er vel likegyldig.... Vi må ordne løypene, bare å kalle inn alle til dugnad....det har ikke vært gjort noen ting med løypene,for spor og vedlikehold og da blir det spor....folk må prøve å ikke kjøre i samme spor hele tiden....vi med patroler prøver å kjøre ned kanten og midten men det hjelper lite,når 400 andre kjører slavisk i samme sporet....det blir alltid spor og det vil alltid komme biler med org hjul, og da er jammen sporene fra 35" for dype igjen...hva gjør vi da? Skal alle kjøre med 35"? Nei, ordne løypene og kjør i forskjellige spor hele tiden,så får vi en bred og hard såle,løype....dugnad og vedlike hold trengs jevnlig,så slipper vi stengte løyper og surving....

 

Dugnad,dugnad og dugnad....

 

Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har vært der på en stund, så tenker jeg bare høyt. Hvis man forbyr større dekk enn 35", hvordan løser man følgende utfordring:

 

1 bil med større enn 35" godkjent i vognkortet og 1 bil med 35" ikke-godkjent i vognkortet ønsker å kjøre. Skal man da nekte den bilen som er lovlig å kjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet får ingen av dem kjøre.

Men det spørs litt hvordan du tolker reglene. De sier at bilene skal ha gyldig oblat. Altså at EU og forsikring er iorden.

Finnes det en regel for store dekk du kan kjøre med betyr det lite hva som står i vognkortet.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurer jeg på om noen med standard hjul kan komme og kjøre opp spor når vinteren kommer??? :lol:

 

Ingen problem. RRS på piggfrie vinterdekk tok seg bra fram i Elvedalen i 60 cm med snø. Fine spor ble det også.

De med 35" kan også kjøre opp fine spor.

 

Men dette er ingen diskusjon om hvem som har den sterkeste pappaen.

Det er skrikende behov for vedlikehold i Elvedalen. Og det endel problemer som må løses. Alle vil beskytte sine egne interesser og derfor er det viktig å holde diskusjonen på et saklig nivå.

Se etter løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo bare ment som en fleip :unsure:

 

Uansett hva som blir diskutert her så er en ting sikkert:

VI MÅ FÅ GJORT NOE FØR DET ER FOR SENT OG HELE BANEN BLIR STENGT!!!

 

Dette er opp til KNA og styret i NLRK å avgjøre.

 

Vi har tilbydd oss å reparere, men det virket ikke som det var noe interesse for det. Og da er det lite vi får gjort uansett hva vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trengs for å få utbedra traséene ?

 

De fire+ årene jeg har ukependla oppover til Østerdale/Rena eller Hamar så er det da flust av åkre med steinsamlinger i ene hjørnet, disse må da kunne gå an å "avhende" på noe vis - om det er sånt som trengs i de dypeste sporene der oppe.

 

Eksempelvis er en av de siste gårdene på høyre hånd når man kjører Østre leden til Rena fra Elverum har da tre eller fire relativt store steinsamlinger ned mot veien.

Den gården lå for salg i de tre årene jeg kjørte forbi ca. to ganger i uka.

 

En snaromvei fra Elvedalen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid drømt om å få kjøre gravemaskin.

 

Et anlegg som Elvedalen skulle kanskje eid en liten brukt gravemaskin, 2,5-4 tonns med skjær? Så kunne noen tatt utsjekk som "maskinfører lukket anlegg" og kjørt med den i stedet for bilen. Tror kanskje det hadde blitt mer pop å kjørt graveren enn bilen...

 

Det er hyggelig å tenke seg 50 personer med spade, men det skjer ikke. Det kommer to, og de er utslitt etter to timer.

 

 

Denne hadde passet. "Ekstrem fremkommelighet hvis du tør"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det ikke er rimeligere totalt sett å leie inn en bonde i nærheten med passe redskap

for jobben.Han har sannsynligvis en steinhaug til overs eller vet om noen i området.

Drenering er et større inngrep og ikke minst å vedlikeholde det etterpå.

Da tror jeg mer på å "gruse" i bånn av sporene ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hørte hadde NLRK ca 1.000.000 på konto.

 

Så om de flyttet 35.000 fra "kontanter" til "eiendeler" betyr ikke akkurat mye.

 

NLRK Øst kunne søkt, og eid maskinen, så fikk diesel og vedlikehold gå på driftsbudsjettet for anlegget.

 

Tror jeg har sertifikat til å kjøre den der, melder meg herved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...