Fogga Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Jeg kom over denne posten på det engelske D3 forumet i dag. Da var jeg ute i garasjen og renset min før jeg begynte på side 3 i posten. Min var bra skitten og hullet var nesten tett. Og du verden for en forskjell dette utgjorde. Bilen ble mye mer responsiv når jeg trykka inn gassen f.eks i kryss og rundkjøringer. Tidligere har det versert historier om at det er girkassen som trenger en reset for å få bort dette. Men det kan nå virke som at det er en skitten/tett MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor som kan være syndebukken. Nå har jeg rengjort den og blir å blanke EGR nå i påsken så ikke dette problemet skal oppstå igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Leser andre steder at dette gjelder MAP sensoren på Td5 også. Rengjøring gjør visst nok underverker med trekkraften. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LR 80 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 gammelt triks dette som gir underverk på mange forskjelige merker. nevente jeg ikke map til deg i helgen terra. ??? Synder for mye den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 nevente jeg ikke map til deg i helgen terra. ??? Jo, takk for 'skoletimen. I ettertid har jeg lest meg videre opp på emnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BGOS Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Leser andre steder at dette gjelder MAP sensoren på Td5 også. Rengjøring gjør visst nok underverker med trekkraften. Hvor finner jeg MAP sensoren på Td5? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Hvor finner jeg MAP sensoren på Td5? I slangen som går fra luftfilterboksen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Med Fogga på tlf i dag, så har jeg også rengjort MAP sensoren på min D3. Den var jaggu skitten ja, full av sot og olje avfall. Merka en forbedring ja. Dette blir nå et service pkt ved hver oljeskift, noe jeg gjør på hver 12000km selv om intervallet er 24000km. Endret 19. april 2011 av Roar Moslet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 MAP (Manifold Absolute Pressure) Rart barn har mange navn. Mass Airflow Sensor (MAS), Air Flow Meter (AFM)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Nå er et stor forskjell på MAP og MAF, sistnevnte er vel det samme som MAS og AFM. De tre siste måler luftmengde/gjennomstrømning, mens den første måler lufttrykket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Ke? Men hvor sitter MAP på Td5 da? MAF vet jeg hvor sitter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Ut fra bildene så vil jeg tro den sitter ETTER EGR-ventilene på D3? Hvor skal ellers guffa komme fra? På TD5 sitter jo EGR-ventilen skrudd rett på innsugsmanifoilen, så kan ikke være så mange steder å gjemme seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Ke? Men hvor sitter MAP på Td5 da? MAF vet jeg hvor sitter... Kom over denne posten etter ett raskt søk på vår venn Google.I post #3 står det forklart hvor du finner den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Nå blanka jeg min i fjor, så da ligger sikkert MAP i boden sammen med EGR-stæsjet... Endret 19. april 2011 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) MAP sitter på innsugsmanifolden, på innsiden mot topplokket, mellom sylinder 2 og 3. Trodde ikke den skulle fjernes ved EGR-blanking, den gir jo beskjed til ECU om trykket for så å styre turbotrykkmodulatoren.... Endret 19. april 2011 av svesol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Ja, selvfølgelig...heia hauet, Stian! Her er den: Løsnet skruene, men den sitter. Sannsynligvis med en o-ring. Turte ikke røske... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Jeg skal prøve på min etterhvert. Har fjernet EGR-en, så skal bli spennende å se hvordan den ser ut etter 60000km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 MAP sitter på innsugsmanifolden, på innsiden mot topplokket, mellom sylinder 2 og 3. Trodde ikke den skulle fjernes ved EGR-blanking, den gir jo beskjed til ECU om trykket for så å styre turbotrykkmodulatoren.... Riktig. Den må ikke fjernes, den samarbeider med waste gate. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Riktig. Den må ikke fjernes, den samarbeider med waste gate. Beklager, var litt upresis der; full betegnelse; Turbocharger wastegate modulator. Jeg forsøkte meg på et fornorsket ord... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Skal ta den av og rense i morgen. Har dere hatt den av? Litt dritt hvis pakningen går føyken. Får kirurgere så godt jeg kan... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Rensa en skitten MAP i dag. Merker ingen forskjell på ytelsen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Du fikk den fint ut ja? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Jada, bare en o-ring som holder igjen. Dro MAP rett ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nix Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Muligens et dumt spørsmål men hvordan renser man denne? Har ikke lest trådene det linkes til så muligens er dette et tilfelle av RTFM...? Ikke noe poeng i å dra av dingsen hvis jeg ikke har det som skal til for å rense den i påska kjetil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Papir og WD40 /556 G Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Hadde du asmatiske symptomer i motoren når du presset den over 2500 rpm i direktegear før du renset sensoren? Hvis ikke, så er det helt normalt at du ikke merker noe forskjell. MAP virker rett og slett som den skal! "if it works, dont fix it" ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.