Gå til innhold

Rengjør MAP sensor NÅ!


Fogga

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne posten på det engelske D3 forumet i dag. Da var jeg ute i garasjen og renset min før jeg begynte på side 3 i posten. Min var bra skitten og hullet var nesten tett. Og du verden for en forskjell dette utgjorde. Bilen ble mye mer responsiv når jeg trykka inn gassen f.eks i kryss og rundkjøringer. Tidligere har det versert historier om at det er girkassen som trenger en reset for å få bort dette. Men det kan nå virke som at det er en skitten/tett MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor som kan være syndebukken. Nå har jeg rengjort den og blir å blanke EGR nå i påsken så ikke dette problemet skal oppstå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Leser andre steder at dette gjelder MAP sensoren på Td5 også. Rengjøring gjør visst nok underverker med trekkraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nevente jeg ikke map til deg i helgen terra. ???

Jo, takk for 'skoletimen. :) I ettertid har jeg lest meg videre opp på emnet. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Fogga på tlf i dag, så har jeg også rengjort MAP sensoren på min D3. Den var jaggu skitten ja, full av sot og olje avfall. Merka en forbedring ja. Dette blir nå et service pkt ved hver oljeskift, noe jeg gjør på hver 12000km selv om intervallet er 24000km.

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra bildene så vil jeg tro den sitter ETTER EGR-ventilene på D3? Hvor skal ellers guffa komme fra? På TD5 sitter jo EGR-ventilen skrudd rett på innsugsmanifoilen, så kan ikke være så mange steder å gjemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAP sitter på innsugsmanifolden, på innsiden mot topplokket, mellom sylinder 2 og 3.

 

Trodde ikke den skulle fjernes ved EGR-blanking, den gir jo beskjed til ECU om trykket for så å styre turbotrykkmodulatoren....

Endret av svesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAP sitter på innsugsmanifolden, på innsiden mot topplokket, mellom sylinder 2 og 3.

 

Trodde ikke den skulle fjernes ved EGR-blanking, den gir jo beskjed til ECU om trykket for så å styre turbotrykkmodulatoren....

 

Riktig. Den må ikke fjernes, den samarbeider med waste gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens et dumt spørsmål men hvordan renser man denne? Har ikke lest trådene det linkes til så muligens er dette et tilfelle av RTFM...? Ikke noe poeng i å dra av dingsen hvis jeg ikke har det som skal til for å rense den i påska :)

 

kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du asmatiske symptomer i motoren når du presset den over 2500 rpm i direktegear før du renset sensoren?

Hvis ikke, så er det helt normalt at du ikke merker noe forskjell. MAP virker rett og slett som den skal!

"if it works, dont fix it" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...