Jump to content



Photo

Montere garasjeport


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,037 posts

Posted 09 September 2010 - 07:54

Hei.

Traktorgarasjen min var en kaldgarasje på 27kvm. Nå er den i ferd med å bli en oppvarmet hybel for Radøy.

Jeg har fått tak i en isolert garasjeport. Det er en rulleport som tilsynelatende er komplett, men jeg mangler monteringsanvisning.

Porten er nokså stor. Er det noen som er såpass kompetente på rulleportmontering at de kan komme og ta en titt på hvor stor lysåpning jeg må lage? Er det mulig å gjøre porten 10cm smalere, eller vil jeg ødelegge noe av konstruksjonens stivhet ved å fjerne endebeslagene, kappe platene og feste endebeslagene igjen?

Hilsen Eivind

Edited by EHS, 09 September 2010 - 08:07.

Fra solsiden av Folden.

#2 kristianha

kristianha

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 150 posts

Posted 09 September 2010 - 08:33

Hei,

Jeg har nettopp gjort denne jobben selv og har en monteringsanvisning jeg gjerne kan sende deg på mail. Tror det er mye det samme selv om det gjerne er forskjellig fabrikat.


Kristian
1997 Defender 110, 300 Tdi

Bergen

#3 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,037 posts

Posted 09 September 2010 - 08:42

Takk for det, Kristian. Kan hende jeg ber om å låne din anvisning.

Jeg trenger egentlig å vite litt om hvordan bladene er konstruert, slik at jeg kan vurdere om jeg skal kappe porten eller kappe veggen...... Dermed trenger jeg an anvisning som er for min port.

...tror jeg.
Fra solsiden av Folden.

#4 svesol

svesol

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,008 posts

Posted 09 September 2010 - 08:45

På mange av portsystemene er det ikke noe problem å korte inn portbladene ved å demontere endebeslag, kappe portbladet og montere endebeslag igjen. Min port var 4meter bred da jeg fikk den og nå passer den i en 2,2meter åpning.
mvh Mr Solstad, living close to HortenMy sets of wheels : LR Defender 110" HCPU 97mod 300tdi og Discovery II 01mod TD5 og Tischer RS260 prosjekt og "NR.5073".

#5 svesol

svesol

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,008 posts

Posted 09 September 2010 - 08:51

Er det en alu-port av kjent merke? Det var min port. Crawford og Windsor er alu-porter som er bygget med alu-profil i over og underkant og alu-folie på flatene. Det er lagt inn noen forsterkninger for skruer på de stedene det er behov i form av en metalremse/profil under alu-folien. Endebeslagene kan skrues av og portbladet kan kappes med vinkelsliper.
mvh Mr Solstad, living close to HortenMy sets of wheels : LR Defender 110" HCPU 97mod 300tdi og Discovery II 01mod TD5 og Tischer RS260 prosjekt og "NR.5073".

#6 j_wold

j_wold

    Vaktmester, av legning.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7,958 posts

Posted 09 September 2010 - 09:24

for å VITE at din port er kappbar så er det jo bare å ta av et endebeslag og se hva som skjuler seg :) . sannsynligvis så er det bare skumisolasjon der.. hvis den er isolert da ;) . isolasjonen gjør også konstruksjonen så stiv at det normalt ikke er nødvendig med noe mer innmat.
Vennlig hilsen Jan-Einar Wold
hjemme: SII 88" -59, RR -78, 1/2 fordson dexta, defenderbed -06, RR P38 2,5 dse -97
borte: Freelander XEDi -98, Defender 130 DCHCPU TD5 -99, LR 88" -74, disco -95. bor her
Disclaimer: det er ikke lenge siden jeg trodde luftenippelen på bremsecalipperen var en fettnippel..
Postet bilde

#7 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,037 posts

Posted 09 September 2010 - 09:31

Er det en alu-port av kjent merke?

Så vidt jeg forstår er dette en windsor-port.

hvis den er isolert da ;)

Ja, den er isolert.
Fra solsiden av Folden.

#8 svesol

svesol

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,008 posts

Posted 09 September 2010 - 10:15

Dersom det er Windsor er den grei å korte inn.
mvh Mr Solstad, living close to HortenMy sets of wheels : LR Defender 110" HCPU 97mod 300tdi og Discovery II 01mod TD5 og Tischer RS260 prosjekt og "NR.5073".

#9 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,037 posts

Posted 09 September 2010 - 10:20

Godt. takk.

Evind
Fra solsiden av Folden.

#10 gautes

gautes

    Gaute Loftsgaard

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,609 posts

Posted 09 September 2010 - 17:40

Noen isolerte porter er mer glad i kapping med sag.
Vinkelsliper avgir varme.
107 stw 100% orginal og urestaurert,GRÅTASS,107 p-u rel.orginal,GULE FARE;107 stw definitivt ikke orginal,SNEHVIT,
88 SIIA eng.ex-mil,BILLY,88 SII p-u,FREDRIKKE,hjemmesnekret Defender TD5 dcpu 110,FINNI2,Lightweight,
109 stv,SEBRAEN,80 -51,++.EX:for liten plass ;-/ .
Drev Gautes Garage på Økern ,et litt spesielt LR-verksted.
Medlem av Rullekakeklubben til Reidun.

#11 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,037 posts

Posted 09 September 2010 - 17:57

[snekkersag er undervurdert

Gammelt Mossemarkajungelord.
Fra solsiden av Folden.