LRforum: Problemer med dører i kulda. - LRforum

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Problemer med dører i kulda.

#1 User is offline   bortreist 

• Nykommer
  • Pip
  • Group: Members

Posted 22 July 2010 - 23:07

Heisann, eminente Landrover guruer. jeg er ny deltager på forumet, og har overtatt en 2002 mod defender 110. Bilen virker svært bra, for en som er vant til Toyota hilux, men den har et par problemer som jeg har blitt advart om. Bla. a er det ikke mulig å få dørene til å gå i lås vinterstid. det blir forklart med at aluminium, og stål, krymper fra hverandre. Er dette et kjent problem? eller er det justering og feil smøring i låskasser som er problem?
videre er det noe el trøbbel, ingen vindusheiser virker. vanlig? vanlig årsak?
hvor shopper man deler? har funnet noen nettsjapper, men ikke funnet interiørdeler, er ei bikkje som har tygd opp et par dørtrekk.

Bilen brukes på svalbard.

Takknemlig for alle tips.

Mvh.

#2 User is offline   EKJ 

• Aktiv Medlem
  • PipPipPip

Posted 23 July 2010 - 00:44

Heisann, paddock har jeg handlet fra ett par ganger, funker fint det, og billig frakt. her finner du all innmat og diverse til dine dører:
http://www.paddocksp...+sills+etc.html

Det er ettermontert defa alarm og sentrallås i min Defender, og det er eneste grunnen til at jeg får låst den også :lol:

Det første jeg hadde sjekket ang vindusheiser hvis sikringene er i orden er ledningsnettet mellom dør og karosseri.
Eyvind Kjelsberg
91308097
94 110 300TDI

#3 User is offline   bortreist 

• Nykommer
  • Pip

Posted 23 July 2010 - 07:23

Jeg ser at det ble litt uklart hva jeg mente med lås. Det som skjer er at døra ikke forblir lukket, når man smeller den igjen. akkurat som ikke dørlåsene får tak.

#4 User is offline   truls 

• ENTUSIAST
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 23 July 2010 - 07:39

kan vel hende att det blir litt krymping av metaller i kulde.. aluminium har vel en liten tendens til å krympe litt mer enn stål.. og hvis du merker det på bilen med det resultatet att du ikke får lukket døreene.. da bør du vel ringe til guinnes bok of records.. har vel mere med att dørpakninger blir stive i kulda og er fulle av sand og dritt.. vask de og blås ut av de med trykkluft.. de er hule inni den pølsa som skal tette rundt dørene.. lykke til.. mvh truls
ps, er det allerede vinter og såååå kaldt på svalbard.. huffa mei..
Defender 90 300 tdi, hard top, pick up og soft top og no top
Citroen C5 2003 Peugeot 306 1997.
Moped. kavasaki klr 650cc. Moped. Beta ark 50cc
Aluminiums telt. Bjølset 500. Taktelt Ezi awn..
Get in, Sit down, Shut up and hang on...........

#5 User is offline   Evilduck 

• Dubito ergo sum
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • View gallery
  • Group: LRF Society

Posted 23 July 2010 - 14:28

Jeg opplevde at den ene døren ikke ville forbli lukket i kulde, hos meg hjalp det med masse låsolje på alle bevegelige deler i systemet. Etter det har det ikke skjedd igjen. Ikke at vi opplever sprengkulde her som jeg bor, det er kanskje andre triks som må til for dere som opplever skikkelig vinter.
Tom vel!

Holder hus i Sandnes, Rogaland og kjører for tiden en lånt Saab 9-3 mens man venter på ny Defender.

Always glad to share my ignorance - I've got plenty.

#6 User is offline   bortreist 

• Nykommer
  • Pip

Posted 23 July 2010 - 19:06

Takk for tips, det har ikke blitt vinter her enda, men har hørt mange rare historier om denne bilen, med lastestrikk mellom dørene innvendig, for å slippe å kjøre med dørene åpne..
Hadde litt vondt for å tro at det skulle være tilfelle, at jeg bare måtte leve med problemet.. får prøve å rense alt som renses kan.. og smøre etterpå.

#7 User is offline   JCP 

• Entusiast
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 23 July 2010 - 19:47

Kanskje du finner løsningen her :)
Jørgen C. Prestvik
Skredderåsen, Kambo, Moss

#8 User is offline   j_wold 

• tøffel
  • View gallery

Posted 23 July 2010 - 22:04

er ikke @le oppi der nå og teller fugl ? kanskje han kan komme innom og se på problemet :) .
Vennlig hilsen Jan-Einar Wold
hjemme: SII 88" -59, RR -78, defenderbed -06
borte: Freelander XEDi -98, Defender 130 DCHCPU TD5 -99, LR 88" -74, disco -95. bor her
Disclaimer: det er ikke lenge siden jeg trodde luftenippelen på bremsecalipperen var en fettnippel..

#9 User is offline   @le 

• ENTUSIAST
  • View gallery

Posted 23 July 2010 - 22:40

View Postj_wold, on 23 July 2010 - 22:04, said:

er ikke @le oppi der nå og teller fugl ? kanskje han kan komme innom og se på problemet :) .

Joda, jeg er jo forsåvidt her oppe og jobber med fugl... men hvor mye jeg kan komme med er en annen sak :) Jeg hadde samme problem på min bil. Lukket seg med en gang jeg fikk litt varme i bilen. Problemet er at motorene i dørene (hvis sentrallås) er veldig vare for motstand. Blir det litt tungt så hopper de tilbake til den tilstanden de hadde. De gir opp.
Har du ikke sentrallås så er det bare smøring som skal til da også. Jeg har selv kjørt noen km holdende i døra til det blir varme i bilen :)

Skal jeg kikke på det? Så kan du få noen tips om leverandører og alt annet du må passe på når du har kjøpt en slik glimrende bil samtidig :)

Hilsen en som sitter og humper inn i Bjørndalen hver dag i en Toyota kassebil... :(

Send meg en mld om du er interessert!

Edit: Ja... nr står i profilen, men det er altså 95115997.

This post has been edited by @le: 23 July 2010 - 22:42

Atle Coward Markussen
www.atlecm.com oppdatert 27.11.08
NLRK avd Sørlandet
Member of LRF Synkronsvømmeteam
Nå: 07 D3 TDV6 HSE PP, 75 109' 2,25 bensin ex-mil (Bråstopp) og 70 88' S2a 2,25 bensin (Daktarien).
Før: 88 RRC 3,5 V8 EFI (Rangeroveren), 04 Defender 90 Softtop/NAS-top (Teltet).

#10 User is offline   Tom R 

• Entusiast
  • PipPipPipPipPipPip
  • View gallery

Posted 26 July 2010 - 20:23

Jeg har også 2002 mod. Ikke hatt så mye problemer men det med at dørene ikke vil gå i lås når det er kaldt er kjent. Det hjelper som sagt når jeg får opp temperaturen i bilen med selv med webasto blir det ikke rare lunken når det er kaldt. Jeg løsner den dingsen hvor låsen tar i på stolpen og så lukker jeg døra. Deretter åpner jeg forsiktig og skrur fast. Detta funka fint i vinter. Gjentok prosessen noen ganger i våres får å få mindre trekk igjenn. Men smæring og vasking må også til.

Tom
Tom R Svindal, Fetsund
Defender 110 -02 bonatti grey,
nå med taktelt Ezzi Awn 140cm

har eid, men gitt opp
Serie 1, 1955, 86

#11 User is offline   varf 

• Aktiv Medlem
  • PipPipPip

Posted 28 July 2010 - 07:21

Et problem på vinteren er ofte at døren ikke går skikkelig igjen, spretter opp igjen når du lukker døra.

Lista rundt døra er full av hull, og det kommer derfor en del vann inn i tettningslisten. Vannet fryser så til is.
Etter at jeg beggynte å blåse ut vannet etter å ha vasket bilen har problemet med å lukke døren på vintern NSTEN blitt borte...

This post has been edited by varf: 28 July 2010 - 07:23

#12 User is offline   Theo 

• Y gwir erbyn y Byd

Posted 28 July 2010 - 09:55

Drømmen min er å få koblet ut sentrallås og elektriske vinduer, og så byttet ut alle dørene med serie III/tidlig 90/110-dører.
Theo
NLRK avd. Hordaland.

Defender 130 TD5 (2003) - Krestaver
Serie I 88 (1957) - Sir Winston

Har hatt:
Defender 110 TD5 (2001) - Deffen
Defender 90 TD5 (2003) - Lillen
Ninety 300 tdi (1987) - Mjauert
Serie IIA 109 2,25 (1966) - Stroppen
Discovery I 300 tdi (1995) - Loppa
Range Rover 3,9l V8 Vogue SEi (1989) - Prince Charles

#13 User is offline   Roar Moslet 

• Entusiast
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 28 July 2010 - 11:00

Hei, jeg har ikke hatt så ny Defender, men en oneten og en 97 hundreogti, og med den først fant jeg en metode som gjorde vintrene her i Troms helt greie.
Det som jeg gjorde var;
-vasket alle pakninger med zalo vann på høsten, så de var rene før første frostnatt
-sausa inn alle pakningene i silikon, flere ganger i løpet av høsten, slik at de ble mettet av silikon
-sprøyta silikon i låsene også, det fryser ikke, og holde fuktighet ute bedre enn låsolje
-sprøyta trykknappen på døråpnerene flere ganger med silikon, helt til de også ble mettet av silikonen

Dette har fungert for meg. Men det er viktig å silikonere pakninger og plastdeler etter vask og regn, slik at delen holder sei feite av silikonen.
Discovery 3 MY07 HSE PP..."Helene"
Serie 3 109 MY81..snart ferdig..
Posted ImageClub MT/R

#14 User is offline   mountaingirl 

• Entusiast
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 28 July 2010 - 20:36

Jeg har også en 2002 modell og har slitt med det samme problemet som du har. Alle rådene du har fått her er gode og verdt å prøve, det gjorde jeg også. Men det som til slutt viste seg å være hovedproblemet på Brakar var at plasthylsen på festet på B-stolpen var slitt, sånn at døra ikke fikk ordentlig tak når den skulle lukkes. Lett å sjekke ihvertfall! :)

Lykke til!
<b>Mvh Lene</b>
Tidligere biler: Suzuki Jeep 413, SsangYong Korando.
Og nå endelig: Land Rover Defender Td5 2002 mod.
Brakar har alt; styrke, trygghet og spenning, da trengs ikke mer...

#15 User is offline   Ø.Trovum 

• Entusiast
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 29 July 2010 - 15:02

Problemet er vel at bevegelige deler inni låskassa blir for trege i kulda, slik at de ikke går i lås når du lukker døra. Løses ved å rense og smøre med olje som ikke blir stiv i kulde. Eventuelt sette i en litt strammere fjær som klarer å låse selv om det går tregt.
98 Def 90 300 tdi
90 Disco 1 200 tdi
75 Xexmil 2,5 n/a D.
55 S1 86" 2,0 Bensin

#16 User is offline   bortreist 

• Nykommer
  • Pip

Posted 30 July 2010 - 21:31

Takk for masse bra tips. Jeg har foreløpig bare spylt der jeg kommer til med bremserens, og sausa det inn med crc etterpå. nå er det ikke kaldt her oppe enda, men dørene var kranglete allerede. Etter rens og smøring av låsekassene fungerer alle dørene nydelig.
Nå er det bare å få liv i vindusheiser og slikt igjen.
Oppdaget forresten en Diesel lekkasje som kommer frem på venstre side av motoren, oppunder det store plastdekslet. noen vanlige feller oppi der? eller kilder til sølet. Har ikke hatt tid til å undersøke nøyere enda.

This post has been edited by bortreist: 30 July 2010 - 21:32

Share this topic:

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic