Jump to content



Photo

Webasto


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Elvehundre

Elvehundre

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,733 posts

Posted 04 November 2009 - 16:05

Hei

Lurer på noen ting: Har alle TD4, 2001-mod og nyere, originalmontert Webasto? Og det man trenger å få ettermontert er en timer i bilen? Og i tilfelle det er slik, hva koster det å få montert en timer?

Ha en fin dag
hilsen
Henry Arnfinn :)
Trodde jeg var "Tingenes herre", men innser det har blitt for mange "ting". Og likevel er jeg fremdeles flinkere å handle ting enn det jeg er til å selge ting.

#2 davidbirger

davidbirger

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,197 posts

Posted 04 November 2009 - 17:57

det skal visst være et hav med valgmuligheter her har jeg hørt, og det er visst forskjellige typer webastoer også...enten med sirkulasjonspumpe eller uten. De med skal kunne kobles til Defa Warm up tror jeg det var! Jeg har nok kun versjonen der motor varmes opp etter start!

Er også nysgjerrig på dette, og stiller meg i køen bak Henry Arnfinn i denne søken på svar..

Det er nesten avgjørende å ha dette i f.eks 20 minus, for da er det bare såvidt bilen starter uten hjelp fra en eller annen varmer. Nå har det ikke hendt så mange ganger at nåla har gått under 20 her i Oslo, men var på Fagernes i jula i fjor og da måtte jeg prøve 10 ganger før den dro rundt! Skal vist ikke være helt sunt for motoren det <_<
Lambretta scooter S2 1960 mod.
Peugeot 206XSI
RRC 1977 3,5 V8 "Rabbit"
Toyota Hilux 1991 "hyttebilen"
Porsche 928 1979my

#3 Dykkern

Dykkern

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 134 posts

Posted 09 November 2009 - 12:23

Smak og behag dette med motorvarmerløsning.
Webasto er selvsagt gildt hvis du vil frigjøre deg fra strøm - ingen tvil om det.
Selv fikk jeg montert Defa's Defas warm-up løsning med kupevarmer, batterilader og ikke minst trådløs fjernkontroll. Er VELDIG fornøyd.
Jeg vurderte også Webastoen i sin tid, men er sjelden uten tilgang til strøm.
Jeg fikk montert kupevarmeren "profesjonelt" (motorvarmeren/slangevarmeren monterer du lett selv). Det er jeg glad for - det er ikke lett å få tredd gjennom ledning gjennom torpedoveggen.
Uansett lykke til med valg av løsning.
Stolt eier av Freelander TD4, 2004

#4 Elvehundre

Elvehundre

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,733 posts

Posted 09 November 2009 - 17:14

Dette var et spørsmål jeg hadde i forbindelse med plan om å kjøpe en 2001-mod Freelander TD4, som ble solgt til noen andre.

Dumt, men da var det ikke meningen jeg skulle ha den bilen.

På et generelt grunnlag ville jeg hatt "både og".

Med en effektiv dieselmotor trenger man innimellom tilleggsvarme fra Webasto eller lignende når man kjører, for å få god nok motorkjølevannstemperatur til å kunne få varme i cupé'en. Dette gjelder flere typer nyere biler med effektive dieselmotorer.

Så jeg var interessert i om alle Freelandere med TD4-motor hadde originalmontert Webasto. Hvis de hadde det, så var det i grunnen bare å få inn en timer i tillegg. Da kunne jeg lå bilen snø og fryse ned når jeg var på fjelltur f.eks, og før jeg kom tilbake til bilen igjen var den varmet opp fordi timeren hadde koblet inn. Lett og starte og fordel av varm cupé når jeg kom våt, svett og kald tilbake til bilen.

For hjemmebruk ville jeg hatt en Defa i tillegg, for å koble til elektrisk kontakt. Men Defa kan jeg masse om, det er det første ekstrautstyret jeg monterer når jeg kjøper en bil (hvis det ikke allerede er montert når jeg kjøper bilen, jeg kjøper jo aldri noe nytt).

Alle min motorer, om de står i bil eller ikke :D , har allerede blokkvarmere fra Defa montert. De fleste bilen mine har cupé-varmerkontakt og cupé-varmer montert.

Den gamle Range Rover'n har digital-ur og batterilader i tillegg. Har flere slike styringer liggende i kjelleren også. Har gamle "vri-ur" fra Defa liggende også.

På de andre bilene og motorsyklene har jeg nå begynt å montere ledninger med kontakt for Ctek-lader og har en lader jeg flytter rundt mellom kjøretøyene.

Men ettersom jeg ikke helt har slått fra meg å kjøpe en Freelander TD4 så er jeg interessert i om alle disse som ble førstegangsregistrert i Norge hadde originalmontert Webasto? Fordi flere av de som skal selge skjønner ikke hva jeg spør om en gang når jeg nevner dieselvarmer, Webasto osv. Og det er kun snakk om Freelander TD4 med det forbedrede drivverket som kom i 2001. Og kun snakk om biler med automat, i tilfelle det skulle være noe forskjell mellom blier med automat eller manuell girkasse.

Ha en utmerket dag
hilsen
Henry Arnfinn
Trodde jeg var "Tingenes herre", men innser det har blitt for mange "ting". Og likevel er jeg fremdeles flinkere å handle ting enn det jeg er til å selge ting.

#5 Torsen

Torsen

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 773 posts

Posted 09 November 2009 - 22:21

Jeg tror faktisk alle er levert med dette. Han jeg kjøpte min av visste heller ikke noe om dette. Selv dro jeg opp til Bilia og spurte hvorfor det ryker ved venstre framhjul. Webasto var svaret uten at de en gang tittet på bilen. Er ikke bilen brukt importert, så er nok sjangsen stor for at det sitter en sånn montert i alle tror nå jeg.
Tore Fjermerås, Kolbotn
LR Freelander OA, TD4 aut. 01 (solgt).
"No. 9 med extra ost" Yota Yaris Verso, 1,3 aut. rød `02 mod. (Solgt)Lambretta 125, 1963 mod.+ en del andre dølle gamle biler opp gjennom årene.

#6 Torsen

Torsen

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 773 posts

Posted 20 November 2009 - 01:09

Noen som vet hvor jeg kan henvende meg i oslo mt på spørsmål rundt Webasto? Har lyst til montere timer på den, slik at jeg har varmt kjølevann når jeg starter opp. Hvis det går.

Edited by Torsen, 20 November 2009 - 01:09.

Tore Fjermerås, Kolbotn
LR Freelander OA, TD4 aut. 01 (solgt).
"No. 9 med extra ost" Yota Yaris Verso, 1,3 aut. rød `02 mod. (Solgt)Lambretta 125, 1963 mod.+ en del andre dølle gamle biler opp gjennom årene.

#7 AreM

AreM

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,620 posts

Posted 20 November 2009 - 01:30

Så jeg var interessert i om alle Freelandere med TD4-motor hadde originalmontert Webasto. Hvis de hadde det, så var det i grunnen bare å få inn en timer i tillegg. Da kunne jeg lå bilen snø og fryse ned når jeg var på fjelltur f.eks, og før jeg kom tilbake til bilen igjen var den varmet opp fordi timeren hadde koblet inn. Lett og starte og fordel av varm cupé når jeg kom våt, svett og kald tilbake til bilen.



Du trenger egentlig ikke noen timer til dette. Jeg har en Webasto som varmer og sirkulerer vann i motorblokka på min 1987 RR 2.4 TD, og etter ti minutter begynner kupéen å bli varm. Etter en skitur holder det å trykke på knappen når du kommer tilbake til bilen. Før du får pakka ferdig på taket begynner varmen å komme. Dessuten, klarer du å være så presis ned fra fjellet at du treffer akkurat det tidspunktet du har timet inn på forhånd?

Eller som jeg gjør, ha med fjernstyring. Jeg trykker på knappen når jeg ser bilen, og når jeg kommer frem er den varm og snøen renner av vinduene, mens kompisene mine skraper is av Forder og Mercedeser og akker seg. Det e bærre lækkert :)
1997 Land Rover Defender 110, 300Tdi minibuss, Range Rover 1998 2.5

Før:
Serie I, II og II, bensin og diesel, kort og lang
1975 Range Rover V8 (m. Fairey O/D), 1976 Range Rover V8 (Heinel ambulanse - 136") 1987 RR Diesel 2.4 VM Har en 1975 Norton 850 Commando Roadster MKIII - Harley Davidson Custom 1650cc
Pluss en 1943 Monark Albin 500cc (Som skal restaureres. Ønsker kontakt med noen som har maken/lignende MC)

#8 c2d2

c2d2

    Medlem

  • Members
  • PipPip
  • 17 posts

Posted 20 November 2009 - 22:14

Hi Torsen
I made inquiries yesterday-can you beleive it?- kr 10,000- pluss remote control.wondering if its an easy job to do your self?

#9 terje s

terje s

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 949 posts

Posted 20 November 2009 - 23:36

kcl.no er importør. De har lagt ut endel info på nett, og holder til i Asker.

Enviro bil på Nesbru har en mekaniker som er Webasto-spesialist. De har rimeligre timepriser enn de fleste andre verksteder jeg har vært borti.
Med hilsen Terje Stenseng
94 Alfa - 1975 serie III ex-mil 109 8-seter
Kø-fri-bilen - Peugeot 106 Electrique 2000
Subberæva Forhøster - Subaru Forester 2006
Den gule fare - 1962 serie IIA 109 vare 3-seter