Gå til innhold

"ny" Bil Til Konemor


finnarne

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært i Trondheim og hentet ny bil til konemor. Satt meg i bilen ca 13, og var hjemme ca 23:15.

 

Gått ca 127' ifølge telleren, og har kjente feil. Mulig andre her vet om flere feil en undertegnede.

 

Kjente feil:

- Trekker falsk luft på en av innsugsmanifoilene ?

- Mangler deksel til luftfilter

- Mangler ryggelys

- Taktrekk som henger

- Håndtak på førerdør knekt, må åpnes fra innsiden

- stopper når den er varm og får litt belastning på tomgang (følgefeil av manifoil)

- Lugger litt i 4de gir i 60-70 (følgefeil av manifoil)

- litt rust her og der

- Mangler sikkerhetsseler på ene siden bak, den andre siden har problemer med å rulle rett.

 

Konemor er fornøyd, og vil ut for å kjøre mere. (første bil hun kjører med automat, trenger treningen)

 

Hadde en kjempetur hjem fra Trondheim igår, så ut til at det var glatt noen steder, men ingen problemer med seipa Discovery Cooper.

 

Har noen ett dørhåndtak liggende hadde jeg vært glad

 

Skal få lagt ut bilder i løpet av ettermiddagen/kvelden.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Den skulle vel ikke være sølvgrå?

 

joda. Med en halv frontspoiler ...

 

Får vi ser bilder etterhvert ?

 

Selvfølgelig. Skal bare ha nytt nettsted som jeg kan legge denne typen prosjekt på. Har noen stykker, så det kan være godt å få samlet dem..

 

Nå har mor vært ute og prøvekjørt (igjen). Egentlig er det noe pes å få henne til å kjøre nye biler. Men når den gamle er borte så må hun jo...

Mor har nå fått ca 10 mil bak rattet. Og hun er ved godt mot. I morgen skal hun kjøre nybilen til jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gratulerer.

 

Prøvde bilen tirsdag kveld i forrige uke da jeg stakk innom Sol-i-hull i trondheim. Tror du har gjort et kupp. Iallefall dersom kilometerstanden er reell. Hadde jeg ikke vært så treig til å bestemme meg så hadde jeg kjøpt den bilen. Men i utgangspunktet vil jeg ha nyere bil, sikkert derfor jeg drøyde med en avgjørelse.

 

Bortsett fra rusta i kanaler og bjelken under bakluka, noe som må tas raskt, er det lite rust på bilen. Når du har fikset disse punktene må du få den oljebehandlet av noen som gjør slik jobb skikkelig.

 

Bilen var tight og fin og kjøre, dørene gikk veldig pent igjen med riktig lyd og motoren virket kvikk nok. Husk oljeskift og oljefilter. Og oljelampa di virker ikke og det er ikke oljetrykksmåler på disse "nybilene".

 

Du har bare en innsugsmanifoil på en V8, og to eksosmanifoiler ;) .

 

Lykke til med go-bil :D .

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det var jo den meldingen jeg håpet på.

Det mest irriterende nå, er at forrige eier klarte å knekke utvendig dørhåndtak på førerdøra på lørdag morgen. Må få fikset det snart.

 

Ellers har jeg ikke merket problemet med oljelampa. Skremmende.

Men hva med registerreim på denne. Den bør vel også byttes snart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reim? Nei den har vi ikke sett. Er nok kjede på disse smile.gif Det bytter du når du bytter kam i mine øyne, eller ved andre ulyder.

 

Bruk komposittpakning på innsuget, mye lettere å få tett da. Med litt gugge rundt vannkanala i endene og ;)

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass haster det ikke, men kanskje på freddan ?

Ikke at det brenner, haster vel mere med oljeskift. Kjørte 80 mil med bilen på lørdag, 10 mil til på søndag. Nå blir det vel bare kosekjøring med den. kan ikke demontere den før etter helgen.

 

Men skal forsøke å komme meg til netthandelen på fredag og hente 2 lavovner og en vinsj.

 

om varene er klare...

// faj

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det snart tid for bytte av olje og filter, samt smøring av nipler og annet.

Men en ting jeg lurer på - Er det filter på gearkasse.

Jeg aner jo ikke hva slags kasse bilen har, men har registrert at noen har filter på gearkassa. Regner med det er oljefilter, ikke skyt meg om jeg tar feil. Skal under bilen for første gang snart.

 

Første punkt på programmet er å fikse det ene setebeltet bak, deretter se på dørhåndtaket. Som vanlig begynner jeg i feil ende, men ...

 

Kanskje jeg likegodt skal bestille filter der jeg bestiller pakning også ?

 

Noen som har et utvendig dørhåndtak til salgs ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det 5 belter i bilen. Og låsestykker er satt inn med grease. Men som sikkert alle andre vet så går det ikke an å mekke til dørhåndtaket bak slik at det kan brukes foran (om man fortsatt ønsker å ha låsesylinder foran. dvs det kan hende det går men da er det stor sjanse for å ødelegge noe.

 

Det blir en annonse under kjøpes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørhåndtak er vel det samme som de som sto på Morris Marina, hvis jeg ikke husker feil. Men finnes ikke mange Marinaer på bilskrotene lengre ;) . Jeg har 4 dører til RR stående, husker ikke hva slags håndtak det er på de dørene. Dørene står på et "fjernlager", skal prøve å sjekek dette til uka (hvis jeg husker det blush ).

 

Oljetrykkslampa di: Den lyser ikke når du slår på tenningen, det skal den gjøre. Og så skal den slukke når motoren starter og oljetrykket har bygd seg opp. Det kan være defekt pære, det kan være brudd i ledningen, det kan være at en ledning ikke står på kontakten sin og det kan være feil i oljetrykksbryteren i motorblokka. Uansett, få sjekket og fikset dette. Rover V8 er en skjør innretning som er avhengig av oljen sin.

 

Lykke til videre med bilen.

 

Ha en fin kveld

hilsen

Henry Anrfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper å få sett på oljetrykkslampa i løpet av kvelden.

Er så blind på lamper som lyser etter å ha kjørt disco i et halvt år.

Men jeg peilet olje før jeg tok hele veien hjem.

Ellers kommer det vel inn en oljetrykksmåler der også etterhvert, samtidig med væske og filterbytte.

 

Har også hørt rykter om at det er nytt håndtak på vei fra Jar, selv om jeg ikke vet hvilken konto jeg skal sette inn penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt behov har meldt seg. Har egentlig hatt følelsen av at det lekker litt bensin, noen nye mørke flekker i grusen, og en anelse bensinlukt rundt bilen har gjort at jeg har tenkt mitt. Men har innbilt meg at det har kommet fra dårlig tetning til påfyllingen. Men når jeg skulle bytte olje på diffene idag, så var det ikke tvil. Konemor lekker bensin. Og det med nesten tom tank.

Noen som har en tett tank , eller ihvertfall en tank som ikke lekker i bunnen ?

 

kanskje for mye forlangt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bensintanken ute. Så ikke noe hull ved første øyekast, heller ikke når jeg fikk avfettet og vasket den litt. Men med litt avfetting/såpe på tanken, og litt blåsing i retur-røret mens man dekket til påfyllings- og luftestuss, så boblet det livlig. Etter å ha pusset med sandpapir, så kom et hull på størrelse med et knappenålshode frem. Har avfettet litt nå, skal la det tørke til imorgen tidlig, og så skal vi forsøke med kemisk metall. Mor trenger bil i helgen mens far henter ny tank med den andre bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har tanken tørket i natt, og far har sparklet tanken før han gikk på jobb. Har et håp om å få den montert inn igjen ikveld. Trenger sikkert kommentarer til jobben, men det blir ikke bensintanksparking. Til det er tanken for for tynn i godset. Men kommentarer kan leveres i garagen etter klokken 20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er tilbake på plass, foreløpig tett. Fikk en utfordring med måler og pumpe, da notatene jeg gjorde når tanken gikk ut forsvant i rotet i garasjen.

Men det var nok like greit.

 

Når jeg skulle koble til igjen fant jeg at jeg hadde 2 stk han, hvit og hvit/Blå, og 2 stykk hunn, en sort, og en grønn. påtanken satt det 2 hanner, og på ledningen fra pumpa kom det 2 hunner. problemet var at når jeg tok ut tanken, var en av hunnen fra pumpa koblet sammen med en av hunnene som tydlig skulle på tanken for måleren. På den var det ca 10 v spenning når tenningen var på. Og det var det eneste som var av spenning der. koblet vi det slik vi trodde det kanskje skulle ha vært var det fortsatt ingen tegn til liv i pumpa når vi satte på spenning. Atle forsøkte med spenning rett på pumpa, og da gikk den. Men bilen gikk også uten spenning på pumpe. Dog gikk den noe mere urolig :)

OK, med de 2 hunnen koblet til hannen på tanken, virket tank-måler.

Men hvor skulle vi hente spenning til pumpa i tanken. for alt av sikringer så ok ut. Forslag om å bruke strøm fra parklys bøe forkastet, det er greit å kunne ha på parklys uten at pumpa skal gå. Vi dobbeltsjekket sikring, men den så ok ut.

 

Vi lokaliserte releet, som også virket. Nei. OK , er det spenning inn på sikringen ? NOPE.

La opp en sikring på ledning, med flatstift i begge ender, enn inn på Der sikring til sigaretttenner fikk spenning, den andre inn der strøm skulle gå til bensinpumperele.

 

Plutselig gikk bilen bedre i 60 km/t i 4de gir. ihvertfall en stund. mistenker for at det er noe som kan spise enten sikring eller ledning i bensinpumpekretsen. Må sjekke når jeg skal hjem igjen om det fortsatt kommer spenning til bensinpumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...