Gå til innhold

Sveise med sprit?


svesol

Anbefalte innlegg

I dag har jeg blitt svært forbløffet! Hadde noen fortalt meg om det jeg så på telefon, ville jeg ledd, men...

 

Jeg fikk se et sveiseapparat på 6kilo som kan benyttes til å sveise og skjære med i stål opp til 8-10mm, koplet til vanlig strømkurs på 220Volt 16amp sikring. Det fungerte uten trykkluft eller gassflasker av noe slag. Det var bare å fylle på vann fra springen for å skjære eller 40% sprit for å sveise.

 

Det kan skjære alle matrialer; jeg fikk demonstrert stål 8mm, aluminium og keramiske fliser. Helt nydelige kutt.

 

Det har en pistol som avgir en slags "flamme", plasmastrøm som har en temperatur på 8000grader og holder du handa en liten halvmeter foran kjenner du ingen varme!

 

Et perfekt universalverktøy til RangeRover-pris; cirka 17000 blanke kroner.

Husk at du kan glemme flaskeleie og masse store bokser type sveiseapparat, plasmaskjærer og skjærebrenner som fylle opp garasjen!

 

Apparatet bruker inntil 2,5kW og 0,18liter vann eller sprit i timen. Det fungerer fin på standar smirnoff vodka. Men teknisk sprit er kanskje billigere?

 

Apparatet kan brukes til alle de matrialer og operasjoner som vi tregner i våre garasjer.

 

Dere kan lese mer om dette her; http://www.multiplaz.com/about.php

 

Dette har jo ikke direkte med LandRover å gjøre, men det forekommer jo at vi må fikse litt på bilene og da må vi jo ha tilgang til verktøy.

Og hvilket universal-verktøy!

 

Svesol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du ikke finner noen norsk forhandler, men en bekjent har nettopp skrevet forhandleravtale for Norge. Han er i øyeblikket i gang med å bygge opp en organisasjon som skal pushe dette utstyret ut på markedet.

 

Foreløpig finnes kun 2 apparater i Norge, begge i Tønsberg-området.

Antar det tar noen uker før salget kmmer igang og apparatene er på lager.

 

 

Svesol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du ikke finner noen norsk forhandler, men en bekjent har nettopp skrevet forhandleravtale for Norge. Han er i øyeblikket i gang med å bygge opp en organisasjon som skal pushe dette utstyret ut på markedet.

 

Foreløpig finnes kun 2 apparater i Norge, begge i Tønsberg-området.

Antar det tar noen uker før salget kmmer igang og apparatene er på lager.

 

 

Svesol

Hei! Vet du om en kan få demonstrert "spritapparatet" i Tønsberg? Det gir hjemmebrenning en ny funksjon....Lensmannen: "Du lager sprit, det er ikke lov, bot og fordervelse venter!"

Jeg: "Men kjære herr lensmann, jeg skal sveise skjønner du, skal ikke drikke den..." :rolleyes:

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmannen: "Du lager sprit, det er ikke lov, bot og fordervelse venter!"

Jeg: "Men kjære herr lensmann, jeg skal sveise skjønner du, skal ikke drikke den..."  :rolleyes:

:lol::lol:

Ja du Dagfinn, du Dagfinn. :lol:

Tror det kan bli litt usikre forhold i garasjen etterhvert........ :blink:

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da Dillon ble presentert på 80 tallet, så sa alle at dette kom til å bli allemannseie...Men det skulle vise seg å ikke holde stikk..Omtrent samme egenskap som spritsveisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke noe galt med produktet, men det er jo et typisk "tror det ikke før jeg ser det" produkt. Jeg er ikke helt inneforstått med hvordan produktet virker, og derav skepsisen. Spriten må jo sammen med strøm skape den høye temperaturen som må til for å sveise, og kutting i stål med vann har jeg vært borti før, men da med avanserte maskiner til titalls tusen, og med et enormt trykk på vannstrålen, og absolutt ingenting for hvermannsen.... blink.gif Så det gjenstår å få prøvd maskinen, og få veiledning.

Forumtreffet? Kurs i spritsveis? biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er interesse, kan jeg organisere en demo for de som synes dette er spennende .

Prisen kan høres høy ut, men husk at du får både sveise og skjære apparat i en boks og at gassflaskeleie er historie. Og det er lett å ta med seg og kun vanlig 16amp stikkontakt er nok.

 

Men er det interesse for demo? Det er lettest å organisere dette i Vestfold, men kan også gjøres andre steder. Jeg vil kunne bidra med dette i Vestfold; Tønsberg/Horten-området

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært spennende å se det in action på Furulund. Kanskje du kan låne litt strøm fra kjøkkent der? Skjøteledninger skal vi vel klare å skaffe noen km av.. (jeg tror jeg har noen meter i garasjen selv) biggrin.gif

Kansje neste Furulundtreff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min garasje kan sikkert benyttes som kurssted en gang i løpet av våren. Her er masse skrapjern å øve på, mer enn nok....

Selv etter at jeg får ryddet... rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...