Jump to content



Photo

Låste bremser bak


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 20 April 2009 - 21:11

Skulle dra fra svigers etter endt økt på Judy i dag, så sto venstre bakhjul dønn.


Løsnet vaieren helt ved håndbrekket og slo litt rundt på trommelen, men det er helt låst!

Når jeg drar i strømpa til håndbrekkvaieren nede ved trommelen, får jeg ut ca 3 - 4 cm med vaier som er helt slakk.

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal få dette til å løsne igjen?
Jeg får jo ikke av trommelen så lenge bremsene ligger på..

Bilen er i daglig bruk på jobb, så jo raskere svar noen kan gi meg, jo mindre penger taper jeg. tongue.gif

På for hånd takk! wink.gif

Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#2 Christoffer S

Christoffer S

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,261 posts

Posted 20 April 2009 - 21:33

Jeg pleier å bruke en hammer eller slegge å klinke rundt trommelen når det skjer på tillhenger og det er jo i prinsippet likt. Prøv, men ikke vær for brutal !

72' Range Rover 3.5 V8
07' Land Cruiser 120
12' honda VFR 1200 X Crosstourer
86' RRC Classic 3,5 V8 EFI 03-05 - 97' Defender 90 300 Tdi 05-10
Lillehammer

#3 Vestfold

Vestfold

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 409 posts

Posted 20 April 2009 - 23:25

Tydeligvis er ikke treghet i wirestrømpa et problem. Har du prøvd å rygge? Hender bremsene slipper da.

Trommelen må uansett av. Det pleier å gå fint.

Gjør som Christoffer sier; klakk litt med hameren rundt om på trommelen først. Bruk evt avtrekker om du må. Avttrekker kombinert med litt klakking med hammeren på trommelen pleier å gjøre susen.

Grunnen til at bremsene henger er manglende vedlikehold/service.

Vedlikehold er lett, og tar et kvarter pr hjul. Av med trommelen. Demonter bremsebånd og børst alle de bevegelige flatene rene og påfør litt egnet smøring, f.eks kobberfett/-pasta.

Lykke til! smile.gif


Hilsen Flemming, Sandefjord
2001 Discovery TD5
2001 Freelander 1,8 Bensin
1993 Range Rover Classic LSE 4,2 Vogue
1999 Freelander 1,8 bensin

#4 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 21 April 2009 - 05:03

QUOTE (Vestfold @ 21. Apr. 2009, 00:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Har du prøvd å rygge? Hender bremsene slipper da.


Hjulet henger fullstendig ved kjøring fremover, men ved rygging er det ihvertfall tegn til bevegelse(men det er ikke mye).

Har banket ganske mye på trommelen, men uten resultat.
Skal prøve å få svigers til å banke litt på trommelen når jeg rygger i kveld.


Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#5 Håvard Guttormsen

Håvard Guttormsen

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,678 posts

Posted 21 April 2009 - 06:46

Jeg har samme problemet på min. Jeg går ut ifra at tvangskjøring er tingen og la være og bruke spaken fram til jeg tar av tromlene. Jeg har egentlig tenkt og gi det et halvhjertet forsøk ikveld. Nye bremsesko, monteringsats og håndbrekkwire ligger klart i bagasjen.
Bilen min hadde stått med brekket på hele vinteren.
Håvard Guttormsen
Sørumsand
950 85158
RR P38 98 3.0 DSE, Serie 1 1955 86"
Triumph Spitfire 4 1963

#6 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 21 April 2009 - 08:33

QUOTE (Vestfold @ 21. Apr. 2009, 00:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Avttrekker kombinert med litt klakking med hammeren på trommelen pleier å gjøre susen.

Lykke til! smile.gif


går det bra med bremsebåndene hvis jeg må tvinge trommelen av med avtrekker da?
bestiller uansett nye tromler og bremsebånd, men kan det være fare for å vrake sylindere og hele pakka?
Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#7 Håvard Guttormsen

Håvard Guttormsen

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,678 posts

Posted 21 April 2009 - 08:46

Sylinderene burde det gå bra med. Det som ryker er fjærene og cilpisene til de. Skoene er jo allerede brukt opp allikevel. Er ikke sikkert at tromlene er ødelagte allikevel.
Jeg satser på og dreie opp mine igjen.
Håvard Guttormsen
Sørumsand
950 85158
RR P38 98 3.0 DSE, Serie 1 1955 86"
Triumph Spitfire 4 1963

#8 Vestfold

Vestfold

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 409 posts

Posted 21 April 2009 - 18:14

QUOTE (ghhoel @ 21. Apr. 2009, 08:33 ) <{POST_SNAPBACK}>
går det bra med bremsebåndene hvis jeg må tvinge trommelen av med avtrekker da?
bestiller uansett nye tromler og bremsebånd, men kan det være fare for å vrake sylindere og hele pakka?


Det går fint! Hvis klipsene ryker(pinnene ryker ikke!) er det bare å erstatte disse med tilsvarende, egnede klips/skiver (eller til og med en 4mm skrue, skiver og mutter) eller kjøpe et nytt monteringssett. Koster vel 50-150 kr. Sylinderne klarer seg! Og "hele pakka" klarer seg også bra, så lenge du ikke leker helekopter med slegga, bensin, dynamitt, eller andre ting som er gøy, men som ikke hjelper biggrin.gif

Så lenge du ikke har hørt skrapelyder sist gang du var ute og kjørte bilen, er jeg temmelig sikker på at det er mer igjen av bremsebånda og at du fikser dette hjemme i garasjen på et par timer. Bremsene henger pga rust/korrosjon i de bevegelige flatene, evt også noe i wire-strømpa.

Du kan evt prøve å fylle ei nålsprøyte (fra apoteket) med 556 eller liknende tyntflytende, penetrerende smøreolje og sprøyte den inn i wire-strømpa i nærheten av trommelen. (i såfall bare å pøse på!)

Bilen er jo (for tiden!!!) ubrukelig uansett, du får ikke kjørt den verken på verksted eller noe annet sted! Nei, frem med jekken, av med hjul og trekk trommelen av.

I god tid før det nærmer seg dødelig utgang for de stakkars tromlene dine, kan du bore hull inn i trommelen for å komme til og spraye de bevegelige delene med rustløsende (Siste utvei!:) ) og så fortsette med avtrekker og hammeren.

Fortsatt lykke til smile.gif

Hilsen Flemming, Sandefjord
2001 Discovery TD5
2001 Freelander 1,8 Bensin
1993 Range Rover Classic LSE 4,2 Vogue
1999 Freelander 1,8 bensin

#9 YMK

YMK

    Proff rotekopp

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,634 posts

Posted 21 April 2009 - 18:18

Mistenker at banda dine er løsna fra skoen jeg...

-75/94 RRC 300tdi Softdash  -94 RRC LSE TVR :D   -75/90 RRC 3.9EFI  -00 Disco2 Td5  -90 RRC m/OM617a  

ex Freelander 2,0XEdi -98 +2" -86 RRC 3.9EFI "Svampen" ex 77/9x 4.2 LSE -75/94
Denna bilen der og hans sjåfør overraska nok mange der han hang med nesten over alt. Sikkert førstemann over djupeste grøfta med slik bil (ref. Harrymann i skogen i Elvedalen)
LA6ZTA


#10 Vestfold

Vestfold

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 409 posts

Posted 21 April 2009 - 18:23

QUOTE (YMK @ 21. Apr. 2009, 18:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Mistenker at banda dine er løsna fra skoen jeg...


Ok. Har du opplevd det før?
Hilsen Flemming, Sandefjord
2001 Discovery TD5
2001 Freelander 1,8 Bensin
1993 Range Rover Classic LSE 4,2 Vogue
1999 Freelander 1,8 bensin

#11 YMK

YMK

    Proff rotekopp

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,634 posts

Posted 21 April 2009 - 18:25

JA wink.gif

-75/94 RRC 300tdi Softdash  -94 RRC LSE TVR :D   -75/90 RRC 3.9EFI  -00 Disco2 Td5  -90 RRC m/OM617a  

ex Freelander 2,0XEdi -98 +2" -86 RRC 3.9EFI "Svampen" ex 77/9x 4.2 LSE -75/94
Denna bilen der og hans sjåfør overraska nok mange der han hang med nesten over alt. Sikkert førstemann over djupeste grøfta med slik bil (ref. Harrymann i skogen i Elvedalen)
LA6ZTA


#12 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 21 April 2009 - 20:17

QUOTE (YMK @ 21. Apr. 2009, 19:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Mistenker at banda dine er løsna fra skoen jeg...



Det gjør jeg også....

Kjøpte denne på biltema i dag, men jeg må trekke av hele navet med den.
Senter-mutteren sitter jo som et lite Hel....
Er den links på venstre side?
den rikker seg ikke noen av veiene, men det er jo kjekt å vite uansett. smile.gif

Bestiller uansett nye tromler og bremsebånd i kveld og lar bilen stå til jeg har fått Judy på PKK til mandag.

Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#13 YMK

YMK

    Proff rotekopp

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,634 posts

Posted 21 April 2009 - 20:23

Ikke links nei. Men viktig å slå ut det hakket i mutteren ordentlig. Sitter vel med en 300-400nM mener jeg.
Burde ikke være nødvendig å ta løs drivakselen/navet. Skal trommelen dø, bruk vinkelslipen...

-75/94 RRC 300tdi Softdash  -94 RRC LSE TVR :D   -75/90 RRC 3.9EFI  -00 Disco2 Td5  -90 RRC m/OM617a  

ex Freelander 2,0XEdi -98 +2" -86 RRC 3.9EFI "Svampen" ex 77/9x 4.2 LSE -75/94
Denna bilen der og hans sjåfør overraska nok mange der han hang med nesten over alt. Sikkert førstemann over djupeste grøfta med slik bil (ref. Harrymann i skogen i Elvedalen)
LA6ZTA


#14 Tobbe

Tobbe

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 369 posts

Posted 21 April 2009 - 20:40

smør den avtrekkeren der med sølvgris/kobberfett eller noe før du tar i... har drept 1 sålangt i min karriere.... ( og er er lærling på 3. halvår)
2001 Freelander Open Air.
1,8 Bensin

Bilmekaniker / delebytter...

#15 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 21 April 2009 - 20:48

QUOTE (YMK @ 21. Apr. 2009, 21:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke links nei. Men viktig å slå ut det hakket i mutteren ordentlig. Sitter vel med en 300-400nM mener jeg.
Burde ikke være nødvendig å ta løs drivakselen/navet. Skal trommelen dø, bruk vinkelslipen...


Du mener det er best å gå rett på med vinkelsliperen altså?
Hvor er det best å skjære i så fall?
Hvor langt ut på trommelen? Det er vel egentlig bare for å få skjært vekk akkurat på båndene så de løsner igjen?

Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#16 YMK

YMK

    Proff rotekopp

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,634 posts

Posted 21 April 2009 - 20:56

Tror egentlig at du klarer å slegge trommelen ut... Men du skjærer jo bare for å ta spennet av, for da vil den vel løsne.
Bakdelen er at bandene dør, men de er vel døde fra før..

Prøvd å åpne lufteskruen for å se om det glir lettere da? Før muligens tatt av litt spenn da.

Edited by YMK, 21 April 2009 - 20:57.

-75/94 RRC 300tdi Softdash  -94 RRC LSE TVR :D   -75/90 RRC 3.9EFI  -00 Disco2 Td5  -90 RRC m/OM617a  

ex Freelander 2,0XEdi -98 +2" -86 RRC 3.9EFI "Svampen" ex 77/9x 4.2 LSE -75/94
Denna bilen der og hans sjåfør overraska nok mange der han hang med nesten over alt. Sikkert førstemann over djupeste grøfta med slik bil (ref. Harrymann i skogen i Elvedalen)
LA6ZTA


#17 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 21 April 2009 - 20:58

QUOTE (YMK @ 21. Apr. 2009, 21:56 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tror egentlig at du klarer å slegge trommelen ut... Men du skjærer jo bare for å ta spennet av, for da vil den vel løsne.
Bakdelen er at bandene dør, men de er vel døde fra før..

Prøvd å åpne lufteskruen for å se om det glir lettere da? Før muligens tatt av litt spenn da.



Sitter og bestiller nye band og tromler as we speak, så det er drept uansett. tongue.gif
Sitter båndene klokka 3 og 9 på denne bilen også?
Greit å vite hvor man skal skjære....
Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#18 YMK

YMK

    Proff rotekopp

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,634 posts

Posted 21 April 2009 - 20:59

3 og 9 ja, så dær kutter du. pumpa i 12.

-75/94 RRC 300tdi Softdash  -94 RRC LSE TVR :D   -75/90 RRC 3.9EFI  -00 Disco2 Td5  -90 RRC m/OM617a  

ex Freelander 2,0XEdi -98 +2" -86 RRC 3.9EFI "Svampen" ex 77/9x 4.2 LSE -75/94
Denna bilen der og hans sjåfør overraska nok mange der han hang med nesten over alt. Sikkert førstemann over djupeste grøfta med slik bil (ref. Harrymann i skogen i Elvedalen)
LA6ZTA


#19 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 21 April 2009 - 21:00

QUOTE (YMK @ 21. Apr. 2009, 21:59 ) <{POST_SNAPBACK}>
3 og 9 ja, så dær kutter du. pumpa i 12.


Da skjærer jeg klokka 3 og 9 sånn ca ved halv tre, åtte-tiden.... biggrin.gif
Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#20 Tobbe

Tobbe

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 369 posts

Posted 21 April 2009 - 21:44

Denne versjonen av demontering vil eg gjerne se bilder av!
2001 Freelander Open Air.
1,8 Bensin

Bilmekaniker / delebytter...

#21 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 22 April 2009 - 05:01

QUOTE (Tobbe @ 21. Apr. 2009, 22:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Denne versjonen av demontering vil eg gjerne se bilder av!


Skal nok få tatt noen bilder vet du.
Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#22 Håvard Guttormsen

Håvard Guttormsen

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,678 posts

Posted 23 April 2009 - 11:55

Da fikk jeg av tromlene mine igår. Jeg måtte bli kjørt hjem fra verkstedet med alternativ transport....
Tromlene satt noe grusomt godt fast. Det var 2-3 mm med rustlag utenpå de. For i det hele tatt klare og løsne på de måtte jeg hogge av splintene som holder skoene fra baksiden.
Da fikk jeg løsnet nok til at jeg klarte og lirke et brekkjern inn i senteret.
Deretter var det makt som skulle til. Masse og på rekke rad. Jeg måtte og lirke inn et hoggjern fra siden og makulere skoene.
PÅ venstre side var håndbrekkvaieren av og delene hadde kilt seg fast rundt om inne i der. Den trommelen var så slitt og skeivt inne i der så det var bare og skaffe nytt.
Så idag var jeg hos Bøhler og plukket opp nye.

Håvard Guttormsen
Sørumsand
950 85158
RR P38 98 3.0 DSE, Serie 1 1955 86"
Triumph Spitfire 4 1963

#23 Håvard Guttormsen

Håvard Guttormsen

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,678 posts

Posted 24 April 2009 - 08:45

Da har jeg nesten fått satt sammen bilen igjen. Såklart det er eksrta kløn med alt som kan klønes med. Jeg var hos EWS og handlet bremsesko og monteringssett. I god tro trodde jeg såklart at alle deler er med monteringssettet, men neida. Man trenger et sett som har part no: SMN000010 i tillegg for og montere. Det er de pinnene med clips som holder skoene på plass.
Da Bilia kunne ordne et sånt sett til mandag var det ut og lete blant alternative stedet. Mekonomen har ett sett som koster 139 kroner. Da er ALT man trenger med i posen.
Så husk og sjekk settet når det handles.
Det skal være 2 lange, 2 litt kortere, 1 gul, og 1 hvit fjær. 4 pinner og 4 clips i monteringssettet !
Ellers ble det jo nye tromler og. 285+mva for stk. hos. Bøhler, syntes det var en kjempebra pris jeg.

Håvard Guttormsen
Sørumsand
950 85158
RR P38 98 3.0 DSE, Serie 1 1955 86"
Triumph Spitfire 4 1963

#24 ghhoel

ghhoel

    Life goes on...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,468 posts

Posted 27 April 2009 - 18:06

Jeg bestilte tromler og bånd fra Paddocks den 21/4.
Ringte og etterlyste det i dag, da jeg ikke har hørt noe derfra enda.
De måtte visst selv bestille inn noen av delene, men de kom dit på fredag, så de blir sendt i disse dager fikk jeg beskjed om.

Men man har jo Judy å kjøre med foreløpig, så jeg klager ikke enda. tongue.gif
Dårlig med LR om dagen, men moro å følge med!

#25 Håvard Guttormsen

Håvard Guttormsen

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,678 posts

Posted 27 April 2009 - 21:13

Og skal man bytte 1 håndbrekkvaier så bytter man begge...........
De har vist stått der like lenge og gjort samme jobben eller noe sånt, men bytt ihvertfall begge.
Håvard Guttormsen
Sørumsand
950 85158
RR P38 98 3.0 DSE, Serie 1 1955 86"
Triumph Spitfire 4 1963