Jump to content



Photo

Behandling av sandblåst ramme?


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Novise

Novise

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,069 posts

Posted 29 November 2008 - 18:50

Har lest gjennom flere tråder i forumet. Er kommet frem til at rammen skal Owatrolbehandles. Hva trenger jeg for at dette skal gjøres skikkelig?

1) Hvilke stoffer?
2) Hvilke mengder?
3) Hvordan påføre?

Trenger det meste av innformasjon!! Takker for innspill! biggrin.gif


edit: sendte tråden før jeg var ferdig med pkt. 3).

Edited by Novise, 29 November 2008 - 18:52.

Kjell

2001 Discovery DII
1954 Serie 1 86" (prosjekt)
1952 Serie 1 80" (prosjekt)

#2 Vegard Bratland Erikstad

Vegard Bratland Erikstad

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,944 posts

Posted 29 November 2008 - 19:00

Slik ble mi ramme behandlet etter sandblåsning:
-To strøk owatrol
-4-5 strøk arcanol
- 2-3 støk industrimaling (noe lignende som benga)

Skal i tillegg ha noe mjuk maling på toppen som beskytelse mot steinsprut wink.gif
Påførte alle lagene med pensel

Edit: Inni ramma brukte jeg hulromsvoks fra biltema wink.gif

Edited by Vegard Bratland Erikstad, 29 November 2008 - 19:02.

Mvh Vegard Erikstad
Land Rover 88 SIIA 2,25 Bensin 1967 mod. Under resturerig Stadig under utbedring
Toyota Landcruiser Hj60 1982 mod
Polynorm tilhenger 1955 mod

#3 ragnarsk

ragnarsk

    Evig LR optimist

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7,682 posts

Posted 29 November 2008 - 20:30

smile.gif Denne tråden til Mr. Solstad må du se litt på....en liten jobb wink.gif
Hilsen Ragnar * nitofireåttenitoåtteni * Member of NLRK avd Numedal, Series2club, England.
My Landy; Wade, Series 2a, 109 STW, 1962 mod, 2,25 petrol. ACR stage II 9:1 ratio, Lumenition ignition, Weber carb... SOLD; Shorty, 1959 mod. series II, 88" petrol, LHD, (march 2008 ) Papa, 1975 mod. series III, 109" 2.25 D, STW LHD ( okt. 2010) Toby, Disco ES 300 Tdi 1998 mod ( nov 2010 )
Land Rover - Making mechanics out of drivers since 1948

#4 Novise

Novise

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,069 posts

Posted 30 November 2008 - 13:07

Denne tråden har jeg lest tidligere, men leste meg gjennom hele tråden på nytt nå. Er enig med deg i at dette har vært en "liten" jobb. Fenomenal lesing. Har ikke jobbet like intenst med eget kjøretøy, ei heller like lenge. Men føler at alt gikk lettere og greiere der enn her. Men slik er det med folk og andre folk. Er et glass halvfullt eller er det halvtomt? Så langt har det da gått bra med oss også. Det er trivlig både å se fremskritt men også det sosiale vi har underveis. Håper at jeg skal kunne komme i nærheten av kvaliteten i svesols arbeid.

Så langt er det ikke regnet kostnader. Noe jeg var fast bestemt på at jeg skulle gjøre. Nå er jeg ikke sikker på om jeg ønsker å vite noe om det.

Men tråden ga ikke svar på mine spørsmål. Dere som har behandlet deres rammer med Owatrrol, hva har dere gjort. Hva tynnet dere første strøket med og hvor mye tynnet dere? Hvor mange strøk har dere lagt på? osv osv osv.
Kjell

2001 Discovery DII
1954 Serie 1 86" (prosjekt)
1952 Serie 1 80" (prosjekt)

#5 Novise

Novise

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,069 posts

Posted 30 November 2008 - 13:10

Vegard:
Slik ble mi ramme behandlet etter sandblåsning:
-To strøk owatrol
-4-5 strøk arcanol
- 2-3 støk industrimaling (noe lignende som benga)

Tynnet du noen av Owatrolstrøkene?
Hadde du Owatrol inne i ramma før du brukte hulromsvoks?

Dette har jeg aldri gjort! Takknemlig for all mulig informasjon ned til den minste detalj!
Kjell

2001 Discovery DII
1954 Serie 1 86" (prosjekt)
1952 Serie 1 80" (prosjekt)

#6 jermundpr

jermundpr

    ikke-gjennomsnittlig ungdom

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8,074 posts

Posted 30 November 2008 - 13:33

Jeg brukte 1 liter owatrol når jeg rustbehandlet ramma på Kjapp. Jeg tynnet ikke ut owatrolen, den fungerer best utynnet. smile.gif
Etter det malte jeg på 3 strøk arcanol med 30% owatrol, så tok jeg ett strøk til med owatrol, og 3 nye strøk med arcanol m/30% owatrol.
Kjøp 3 liter owatrol, så har du iallefall nok, kanskje du må rustbehandle andre ting også. smile.gif Husk: 2 strøk owatrol først!!

Edited by jermundpr, 30 November 2008 - 13:33.

MVH Jermund TLF: 9fire9åtte165fem..-75 LR S3 88" 2,5NAD..-01 Defender 110" , Isbjørn.. -74 LR S3 ex-mill, Geir

#7 Vegard Bratland Erikstad

Vegard Bratland Erikstad

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,944 posts

Posted 30 November 2008 - 13:37

Owatrolen penslet jeg på rett på (ikke uttynnet)
Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvending med owarol inni ramma før hulromsvoksen. Men på de plassene det var bart stål (der nytt stål var sveiset inn) behedlet jeg med owatrol først.
For og få hulromsvoksen inn i ramma brukte jeg en sprøyte drevet av trykkluft fra biltema. Den går ann og skru rett på boksen med hulromsvoks wink.gif
Mvh Vegard Erikstad
Land Rover 88 SIIA 2,25 Bensin 1967 mod. Under resturerig Stadig under utbedring
Toyota Landcruiser Hj60 1982 mod
Polynorm tilhenger 1955 mod

#8 mmusat

mmusat

    *******************************************

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,147 posts

Posted 30 November 2008 - 14:17

Pulverlackerat efter sandblåsning:


Behandlat med Jotamastic Smartpack efter Pulverlackering:


Jag tycker att det blev bra. Med facit i hand så tror jag att pulverlackeringen hade varit tillræcklig då jag har førsøkt att ta fram ram numret efter behandling och det var næstan omøjligt....
Pulverlackering kan jag i alla fall anbefalla trots att många hær sæger att det inte ær bra før "skogsbilar".
Mvh
Marius
Kommentar av Lars Larsson på forumet: Det vore ju genant om du skulle köra fast på en våt gräsmatta...
2003 110Postet bildeNanocommunity

#9 jermundpr

jermundpr

    ikke-gjennomsnittlig ungdom

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8,074 posts

Posted 30 November 2008 - 14:19

Veldig OT, men det er vel du som selger den kjempefine defenderen? huh.gif
MVH Jermund TLF: 9fire9åtte165fem..-75 LR S3 88" 2,5NAD..-01 Defender 110" , Isbjørn.. -74 LR S3 ex-mill, Geir

#10 ian928

ian928

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 347 posts

Posted 01 December 2008 - 17:44

Jeg har veldig god tro på Epoxyprimere. Det finnes flere til båt, f.eks har International og Hempel primere for stålbåter. Biltema har en med aluminiumspartikler i, den må tynnes ganske mye før bruk. Erfaringen min er at Hempel Primeren er meget drøy. Epoxy er slitesterkt og diffusjonstett og brukes på bil som erstatning for galvanisering ved oppretting av skade (på seriøse verksteder ihvertfall). Du kan male over med noe annet og billigere for å få fargen og ytterligere beskyttelse.
Kirsti og Ian
1956 Land Rover - "Daisy"
1964 Triumph Spitfire4 Mk1 Prosjekt
1965 Triumph Spitfire4 Mk2
1973 Triumph Stag Mk2
1980 Porsche 928S
1989 Porsche 944 Turbo
2006 Range Rover Supercharged

#11 shinais

shinais

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 694 posts

Posted 01 December 2008 - 22:26

Ja, å bruke Arcanol på en sandblåst ramme er for galt. 2-komp epoxy er det eneste som holder over tid, også langt mer slitesterkt enn vanlig 1-komp maling. Arcanol var 'hot' for 40 år siden, men ift hva som finnes i dag er det utdatert.
Ville heller aldri funnet på å bruke noe annet enn olje inni ramma. Voks er vel noe av det verste man kan benytte når overflaten er rusten og man ikke ser hva man gjør..

1976 Stasjonsvogn med original diesel (Søgne, Kristiansand vest)
Forsvant i en blå røyksky etter motoroverhaling.


#12 Novise

Novise

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,069 posts

Posted 01 December 2008 - 23:00

Takker for innspill.

Ser at det er forskjellige meninger på hva som er best. Ikke minst setter jeg stor pris på at det begrunnes hvorfor en mener at det ene er bedre enn det andre. dry.gif

Jeg er i ferd med å gjøre meg opp en mening. Er det noen som har flere inspill, som kan påvirke meg, så setter jeg pris på at de kommer før jeg har behandlet ramma!! biggrin.gif
Kjell

2001 Discovery DII
1954 Serie 1 86" (prosjekt)
1952 Serie 1 80" (prosjekt)

#13 terratracker

terratracker

    Skaukjøyrar med skrivekløe.. Land Roverpilegrim.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,115 posts

Posted 02 December 2008 - 12:25

Zinga + Ferromax Metal Protect.
Dyrt: Ja.
Effektivt: Ja.
Posted Image
Sandefjord
MY 99 Defender 90 Td5
MY 06 Defender 130 Td5 DCHCPU
MY 012 Tischer 260RS camper.

#14 Dagsandnessjoen

Dagsandnessjoen

    Medlem

  • Members
  • PipPip
  • 29 posts

Posted 02 December 2008 - 20:38

Dette var nyttig lesestof for meg også, Takker for det.
Jeg holder på med ramma på min bil nå og skal levere den til sandblåsing i neste uke.
Jeg skal blåse ovatrol inni ramma og utvendig er jeg ikke sikker på .
Sandblåsingen blir utført av et firma som er spesialisert på ofshore utstyr til nordsjøen
så der må det finnes stoffer som de lakerer slikt utstyr med.
Det må fungere godt på en gammel Land Rover.

#15 Novise

Novise

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,069 posts

Posted 17 December 2008 - 04:13

Da er valget, for meg, falt på owatrol, 1/3 owatrol og 2/3 arcanol, arcanol, bengalakk og tectyl (utvendig). Innvendig blir det noen strøk owatrol og deretter "hullromsvoks" av en eller annen type.

Valget falt etter samtaler med fagpersoner på lakk og karrosseri verksteder ( 2 mann ) samt et par tre stykker som har restaurert biler her på våre trakter. Ikke minst har råd og anbefalinger i denne tråden hjulpet meg med å bestemme meg.
Kjell

2001 Discovery DII
1954 Serie 1 86" (prosjekt)
1952 Serie 1 80" (prosjekt)

#16 Novise

Novise

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,069 posts

Posted 26 April 2009 - 14:06

Sluttproduktet blei ikke helt som beskrevet her. Jeg endte opp uten tectyl utvendig. Dette for lettere å påvise begynnende rust på ramma.

Innvendig ble det to lag med hulromstectyl. (Carosol)
Kjell

2001 Discovery DII
1954 Serie 1 86" (prosjekt)
1952 Serie 1 80" (prosjekt)

#17 Rune M

Rune M

    Medlem

  • Members
  • PipPip
  • 10 posts

Posted 28 April 2009 - 16:18

Har selv fått 2 rammer sandblåst.
Begge ble sendt til galvanisering etterpå.
Så 2 strøk arcanol for å få riktig valør.
Etter hver galvanisering sa firmaene som gjorde det ALDRI MER bilrammer, ble visst litt grums i badene deres.
Så det gjelder å finne nye firmaer hver gang.





#18 anthen

anthen

    4x4 er bare at du setter deg fast på helt utilgjenglige steder,

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,351 posts

Posted 28 April 2009 - 16:34

...jeg vil også anbefale galvanisering smile.gif
Holder hus på St.Hanshaugen, og Frogner.
Think City 2+2 med Zebra batterier.
Volvo FL6-12, på vei til å bli C1 bobil.
D1 2,5tdi, 1992, Discotralla
109" Series III ex-ex-mil "HarIkkeFunnetNavnEnda"(Nå med V6 på 156hk)

#19 jalmassi

jalmassi

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 170 posts

Posted 28 April 2009 - 19:22

Twinkle (S3 Stasjons Wagon) har en galvinsert ramme, det er 'the only way to go'...!!!!!

#20 bjornH

bjornH

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,097 posts

Posted 30 April 2009 - 13:32

hva koster det og få ei 88 ramme galvanisert???
Styremedlem i NLRK avd. Rogaland

1968 LR 88 Bensin "Lukky Luke"

Det gjelder å kunne glede seg over de små ting, ellers blir glede ett sjeldent fenomen

#21 Julius Baardsen

Julius Baardsen

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,136 posts

Posted 30 April 2009 - 13:38

3-4 tusen tror jeg det var.. største jobben er å plukke ned bilen og forberede den for galvanisering. rammene dyppes i syrebad før galvanisering for å fjerne møkk og rust. Da kommer en del rusthull fram som gjerne bør sveises før galvaniseringen.

Ofte er det like lønnsomt å kjøpe ny ferdig galvanisert ramme fra uk...

Richardschassis.co.uk/series2.htm

Edited by Julius Baardsen, 30 April 2009 - 13:39.

"Småen" 2 dørs RRC 1979 3,5 V8