Gå til innhold

Behandling av sandblåst ramme?


Novise

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom flere tråder i forumet. Er kommet frem til at rammen skal Owatrolbehandles. Hva trenger jeg for at dette skal gjøres skikkelig?

 

1) Hvilke stoffer?

2) Hvilke mengder?

3) Hvordan påføre?

 

Trenger det meste av innformasjon!! Takker for innspill! :D

 

 

edit: sendte tråden før jeg var ferdig med pkt. 3).

Endret av Novise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble mi ramme behandlet etter sandblåsning:

-To strøk owatrol

-4-5 strøk arcanol

- 2-3 støk industrimaling (noe lignende som benga)

 

Skal i tillegg ha noe mjuk maling på toppen som beskytelse mot steinsprut ;)

Påførte alle lagene med pensel

 

Edit: Inni ramma brukte jeg hulromsvoks fra biltema ;)

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jeg lest tidligere, men leste meg gjennom hele tråden på nytt nå. Er enig med deg i at dette har vært en "liten" jobb. Fenomenal lesing. Har ikke jobbet like intenst med eget kjøretøy, ei heller like lenge. Men føler at alt gikk lettere og greiere der enn her. Men slik er det med folk og andre folk. Er et glass halvfullt eller er det halvtomt? Så langt har det da gått bra med oss også. Det er trivlig både å se fremskritt men også det sosiale vi har underveis. Håper at jeg skal kunne komme i nærheten av kvaliteten i svesols arbeid.

 

Så langt er det ikke regnet kostnader. Noe jeg var fast bestemt på at jeg skulle gjøre. Nå er jeg ikke sikker på om jeg ønsker å vite noe om det.

 

Men tråden ga ikke svar på mine spørsmål. Dere som har behandlet deres rammer med Owatrrol, hva har dere gjort. Hva tynnet dere første strøket med og hvor mye tynnet dere? Hvor mange strøk har dere lagt på? osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard:

Slik ble mi ramme behandlet etter sandblåsning:

-To strøk owatrol

-4-5 strøk arcanol

- 2-3 støk industrimaling (noe lignende som benga)

 

Tynnet du noen av Owatrolstrøkene?

Hadde du Owatrol inne i ramma før du brukte hulromsvoks?

 

Dette har jeg aldri gjort! Takknemlig for all mulig informasjon ned til den minste detalj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 1 liter owatrol når jeg rustbehandlet ramma på Kjapp. Jeg tynnet ikke ut owatrolen, den fungerer best utynnet. :)

Etter det malte jeg på 3 strøk arcanol med 30% owatrol, så tok jeg ett strøk til med owatrol, og 3 nye strøk med arcanol m/30% owatrol.

Kjøp 3 liter owatrol, så har du iallefall nok, kanskje du må rustbehandle andre ting også. :) Husk: 2 strøk owatrol først!!

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Owatrolen penslet jeg på rett på (ikke uttynnet)

Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvending med owarol inni ramma før hulromsvoksen. Men på de plassene det var bart stål (der nytt stål var sveiset inn) behedlet jeg med owatrol først.

For og få hulromsvoksen inn i ramma brukte jeg en sprøyte drevet av trykkluft fra biltema. Den går ann og skru rett på boksen med hulromsvoks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverlackerat efter sandblåsning:

ramen2.jpg

 

Behandlat med Jotamastic Smartpack efter Pulverlackering:

IMG_0398.JPG

 

Jag tycker att det blev bra. Med facit i hand så tror jag att pulverlackeringen hade varit tillræcklig då jag har førsøkt att ta fram ram numret efter behandling och det var næstan omøjligt....

Pulverlackering kan jag i alla fall anbefalla trots att många hær sæger att det inte ær bra før "skogsbilar".

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god tro på Epoxyprimere. Det finnes flere til båt, f.eks har International og Hempel primere for stålbåter. Biltema har en med aluminiumspartikler i, den må tynnes ganske mye før bruk. Erfaringen min er at Hempel Primeren er meget drøy. Epoxy er slitesterkt og diffusjonstett og brukes på bil som erstatning for galvanisering ved oppretting av skade (på seriøse verksteder ihvertfall). Du kan male over med noe annet og billigere for å få fargen og ytterligere beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å bruke Arcanol på en sandblåst ramme er for galt. 2-komp epoxy er det eneste som holder over tid, også langt mer slitesterkt enn vanlig 1-komp maling. Arcanol var 'hot' for 40 år siden, men ift hva som finnes i dag er det utdatert.

Ville heller aldri funnet på å bruke noe annet enn olje inni ramma. Voks er vel noe av det verste man kan benytte når overflaten er rusten og man ikke ser hva man gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

 

Ser at det er forskjellige meninger på hva som er best. Ikke minst setter jeg stor pris på at det begrunnes hvorfor en mener at det ene er bedre enn det andre. <_<

 

Jeg er i ferd med å gjøre meg opp en mening. Er det noen som har flere inspill, som kan påvirke meg, så setter jeg pris på at de kommer før jeg har behandlet ramma!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nyttig lesestof for meg også, Takker for det.

Jeg holder på med ramma på min bil nå og skal levere den til sandblåsing i neste uke.

Jeg skal blåse ovatrol inni ramma og utvendig er jeg ikke sikker på .

Sandblåsingen blir utført av et firma som er spesialisert på ofshore utstyr til nordsjøen

så der må det finnes stoffer som de lakerer slikt utstyr med.

Det må fungere godt på en gammel Land Rover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er valget, for meg, falt på owatrol, 1/3 owatrol og 2/3 arcanol, arcanol, bengalakk og tectyl (utvendig). Innvendig blir det noen strøk owatrol og deretter "hullromsvoks" av en eller annen type.

 

Valget falt etter samtaler med fagpersoner på lakk og karrosseri verksteder ( 2 mann ) samt et par tre stykker som har restaurert biler her på våre trakter. Ikke minst har råd og anbefalinger i denne tråden hjulpet meg med å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har selv fått 2 rammer sandblåst.

Begge ble sendt til galvanisering etterpå.

Så 2 strøk arcanol for å få riktig valør.

Etter hver galvanisering sa firmaene som gjorde det ALDRI MER bilrammer, ble visst litt grums i badene deres.

Så det gjelder å finne nye firmaer hver gang.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 tusen tror jeg det var.. største jobben er å plukke ned bilen og forberede den for galvanisering. rammene dyppes i syrebad før galvanisering for å fjerne møkk og rust. Da kommer en del rusthull fram som gjerne bør sveises før galvaniseringen.

 

Ofte er det like lønnsomt å kjøpe ny ferdig galvanisert ramme fra uk...

 

Richardschassis.co.uk/series2.htm

Endret av Julius Baardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...