Gå til innhold

Årsmodell - hjelp!


Rune G

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Etiopia og har kjøpt meg en Serie 2A 109. Dette er en bil som visstnok er importert fra Italia en gang. Gikk som ambulanse der. Dette er virkelig en av LR sine rariteter. Den har to dører på den ene siden og en på den andre! Jeg synes den var artig og den er i overraskende god stand også.

 

Men dessverre står ikke årsmodellen i vognkortet. Jeg har kun motor og chassis nummer. Her i Etiopia er ikke det noe problem, men hva hvis jeg skulle finne på å ta den med til Norge og importere den der. Derfor skulle jeg gjerne hatt hjelp til å finne ut av årsmodell. Jeg har sjekket clifton hjemmesiden men der spesifiseres ikke årsmodell. Noen som har noen andre tips?

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let etter understellsnummer på fjærfestet foran på bilens høyre side, på utsiden av rammevangen. Det finnes flere nummer-analytikere ute på Det Store Nettet, som vil gi deg svar på årsmodell utfra understellsnummer.

 

Høres ut som ei spennende vogn, forøvrig! Gratulerer!

 

 

 

EDIT: Og altså, VIN nummer = understellsnummer = rammenummer = chassisnummer o.s.v. [Vehicle Identification Number]

Endret av ole jacob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir spennende! Jeg gleder meg til bilder!

 

Hilsen Eivind.

(også ambulanseeier)

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil ikke tro hvor dårlig nettet er i Etiopia. Nå er jeg i hovedstaden en tur og her klarer jeg på kveldstid eller grytidlig om morgen akkurat å entre forumet. Frustrerende. Men jeg skal prøve å laste opp et par bilder. understells nummeret som er oppgitt i vognkortet er 25435351H. I morra skal jeg sjekke ramma. Har ingen aning om dette virkelig var en ambulanse før, som eier hevder, men jeg forsøker å finne det ut. Bilen er orginalt skikkelig oransje ser det ut til.

PS:Noe herk å legge inn bilder på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer dette opp: :)

 

Land Rover series 2A 109"

 

Model 254 Land Rover series 2A 109"

Model year 1962-1971

Body style Basic

Engine Type 2.25l (2286cc) petrol

Market, steering Export, LHD

Serial Number 35351

Suffix letter H 8. revision of this model. Suffix used from April 1971 to end of production in October 1971

 

gratulerer med bil, håper på bilder etterhvert! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIN number : 25435351H.

 

Land Rover series 2A 109"

 

Model 254 Land Rover series 2A 109"

Model year 1962-1971

Body style Basic

Engine Type 2.25l (2286cc) petrol

Market, steering Export, LHD

Serial Number 35351

Suffix letter H 8. revision of this model. Suffix used from April 1971 to end of production in October 1971

 

Hentet fra Classicladrovers

 

EDIT: Var litt treg og finne fram. Jermund var kjappere :o

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil, og meeeeeget uvanlig. Har hverken hørt om eller sett på maken. La meg si det slik, hadde jeg sett denne på LR-treff seint en lørdag, og sett to dører på den ene siden, og bare en på den andre, så hadde jeg vel ikke drukket mer den kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Neil,

 

Ser at handelen har gått på sørlandet også siden sist!

 

Serie 2'en er jo litt spesiell ja. Jeg merker at det lenger jeg lar denne besettelsen av Land Rover feste seg desto artigere synes jeg det orginale er, og da spesielt raringene... Lurer på om denne er orginal. Her i Etiopia bygges de få Land Roverene som er igjen om til både det ene og det andre. Men jeg tror ingen skulle finne på å bygge noe slikt som dette bare for å få seg en bil. I motsetning til Kenya er det NULL Land Rover miljø her i Etiopia. 99% av bilene er Toyota Landcruisere og de få Land Roverene som er her blir slettes ikke tatt vare på. Trist, men leit...

 

Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansynligvis en lokal tilpassning en gang, men det ser da ut til at det er fagmessig bra utført :)

En titt inni ville nok fort avslørt hva som er gjort. Hvordan er skilleveggen mellom for og baksete for eksempel?

Ser også at det er tanklokk foran på høyre side. Min gjettning er at det orginalt har vært to dører, og at noen så behov for en ekstra dør, noe som kansje er rimelig hvis den har vært ambulanse fra ny?

 

Uansett er morsom variant, og bilen ser pen ut på bilde!

Gratulerer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den eneste LR med to dører på den ene siden og en på den andre. Jeg har også en ;)

Hvordan den så ut da den forlot LR, er jeg ikke sikker på; men da den var ferdig ombygget hos Branbridge hadde den i alle fall 2 dører på passasjersiden og en på førersiden :

gallery_700_9_38078.jpg

 

105_0527.JPG

 

Der ble også bygget om noen biler til "crew cab" her i landet. Disse fikk montert en uoriginal sidedør på den ene siden, og lasteblanet ble forlenget bak bakakselen. Disse ombygningene ble utført av Nanset karosseriverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Etter å ha sett bilder av brannbilen din Ketil, er jeg nokså sikker på at denne bilen er en "orginal" tilpasning som dessverre ikke er helt orginal lenger mtp farge og diverse andre småting. Men ellers syns jeg bilen virker lovende. Å kjøre denne langs Nilen ville vært helt fantastisk...

 

Inni herligheten:

 

gallery_2976_9_371.jpg

Endret av Rune G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og hvordan bakkassa slutter mot døra?

Ser ikke ut som det er helt standard station wagon løsning der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et bilde inn bakdøra. Om dette er "orginalt", ja det vet sannelig ikke jeg. Hva er orginalt med slike versjoner? Er det lettest å bygge en slik bil med å ta utgangspunkt i en bakkasse uten dører for så å modifisere slik som er gjort her? Tror vel det er lettere enn å "tette hullet" i en "bakdel med to dører". Men ble det noengang gjort som det er i denne bilen? Det er det store spørsmålet. Hvordan ser brannbilen ut inn bakdøra Ketil? De som eventuelt har bygd om har også tatt seg tid til å bygge "fotbrønner". Pussig.

Bilen har PTO(er det ikke det kraftuttak heter), derfor tunnel kanskje?

 

gallery_2976_9_6791.jpg

Endret av Rune G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lettest å bygge en slik bil med å ta utgangspunkt i en bakkasse uten dører for så å modifisere slik som er gjort her? Tror vel det er lettere enn å "tette hullet" i en "bakdel med to dører".

Det letteste er nok å bruke en side med en dør, en side med to dører, og så tilpasse det som trenges mellom dem :-)

 

Brannbilen er bygget på den måten. Innvendig er der dog ikke mye som er standard bak forsetene, siden der er både vanntank og redskapsrom der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det har vært en hel bakkasse til en 2 dørs utgave, og så har de supplert med litt deler fra en 4 dørs for å få til den ombygingen. Ser det best på at de har latt litt mye av sidekassen på venstre side være igjen. Den er i utgangspungtet kortere på 4 dørs bil. Det er ikke så vanskelig å få til. Alt du trenger er en dørramme med dør, noen gulvplater der hvor gulvet er senket for å gi plass til bena, et par seter, litt verktøy og endel virkelyst ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har PTO(er det ikke det kraftuttak heter), derfor tunnel kanskje?

Det stemmer nok.

 

Er dette intakt? Har du akslingen bakover?

 

Kan jeg få se litt bilder av dette? Opplagring etc.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...