Gå til innhold

Hvor stor trekkraft?


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Under vinsjetreffet i dag fikk jeg anledning til å måle trekkraften på bilen min, en 4.6 HSE. Temperaturen var -1 grad og bilen hadde piggfrie vinterdekk. Kan noen gjette hvilken trekkraft som ble målt?

 

Noen vet allerede svaret og de er ekskludert. Svaret kommer søndag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bilen veier vel +2000 kilo og jeg regner med at du startet forsiktig på rimelig greit underlag og har automat.

 

Ska vi se... Siglis sin 80' har en 2500 vinsj og den stoppet i noen tilfeller før den trakk bilen bortover eller at bilen skled på sleipt underlag etter vinsjen.

 

Jeg tipper 1300 kilo før den begynte å spinne eller ikke klarte mer.

(er jeg fullstendig på viddene nå ????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmet... Jeg...?????

 

Trekkraften ble målt til 2000kg. Da stod bilen og spant på alle fire. Hadde asfalten vært ren, bilen skodd med sommerdekk og temperaturen vært behagelig ville festet vært bedre og følgelig trekkraften noe høyere.

 

Det neste nå må være å få målt trekkraften på en Fejajji el.l. Er ganske sikker på at de blir slått....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk jo aldri vite den reelle trekkraft, Tore. Du kan f.eks trekke 3500 kg på kula, og ved bakkestart så klarer bilen det uten problemer..Synd du ikke fikk en skikkelig måling, jeg har lurt på det samme, og var sikker på at 6500 var lite. Jeg formoder trekkraften ble målt i høyserie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mulig jeg har vært litt uklar på hva vi faktisk målte og hvordan det foregikk.

 

Vi koblet en målecelle mellom min bil og en leopard stridsvogn. Bilen ble selvfølgelig satt i lavserie. Jeg kjørte fremover til stroppene ble strammet og ga økende gass til bilen begynte å spinne. Maks kraft som ble målt på målecella var ca. 2000kg.

 

Vi testet et par vinsjer også. Da ble bilene strappet fast til en bergingsbil slik at de ble stående i ro. Resultatene ble da ca. 2100 og 2800kg. Faktisk en del lavere enn hva vinsjene var oppgitt, men sjåførene ga seg før da det begynte å knake i bilene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at det ikke var så gærnt, synes nå jeg !

 

Altså lovlig 3500 kilo, hva er maks stigning man kan beregne å støte på i "normale" veier, skal vi si 20 % samt at det er rullende last... Tror du har god margin på å trekke 3500 kilo !

Endret av Blom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så overaskende egentlig. Friksjonskoeffisient på dekk mot asfalt oppgis i tabellverk til 0.8-0.9. Multiplisert med Match-vekt på RR 4.6 m/fører, bensin, og veggtilvegg-tepper som kanskje ligger på 2300kg? Det gir i så fall teoretisk trekkraft på 1840-2070kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...