Gå til innhold

Lakksprøyte og kompressor


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Jeg har noen biler som behøver lakkeringsarbeide. Mercedesen kan trenge hellakkering ganske snart, Overfinchen trenger hellakkering inn og utvendig når den tid kommer og HSEen har en del småflekker og mye steinsprut på panser. Jeg kunne godt tenke meg å gjøre dette selv i stedet for å sette det bort og betale større summer.

Derfor vurderer jeg å kjøpe tilstrekkelig stor kompressor og et oppsett lakksprøyter. HVLP er vel et stikkord. Jeg ser ikke for meg å lakkere hele biler i en omgang, men ta hver del seprat. Noen som har forslag til utstyr og eventuelt hvor man kan handle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVLP er kjekt, du får bedre utbytte av lakken siden mere lakk blir sittende fast på bilen pga det lave sprøytetrykket, MEN den krever (mye) mere luft for å virke (High Volume Low Preassure) og er HELT ubrukelig dersom du ikke har kompressor OG slanger / koblinger som klarer å levere nok luft.

 

Resultatet blir like bra med en vanlig sprøyte, men man vil bruke litt mere lakk, dog ikke så mye mere at det forsvarer merkostnadene du kansje vil ha med å måtte kjøpe en større kompressor om du bare skal lakkere noen få biler.

 

Når det gjelder sprøyte er det tre ting som gjelder uansett HVLP eller standard: UNDERKOPP, UNDERKOPP og UNDERKOPP!!! En sprøyte med overkopp (Gravityfeed) er litt vinglete å holde (vanesak egentlig) men har en annen stor ulempe, særlig om man ikke er rutinert. Om den mister trykket (noe man av og til gjør fordi man kanskje tråkker på eller får knekk på slange etc) så slutter ikke lakken å renne, den fosser ut i en stråle et par mm tykk, og det blir IKKE pent. Den går heller ikke an å sette fra seg når man blander eller venter mellom strøkene.

 

Underkoppsprøyta er marginalt tyngre, men tar mere lakk, er stødigere, og siden den er vacuum-matet og avhengig av trykk for å levere lakk så unngår man dryppert i lakken om den mister lufta.

 

Videre bør du ha væskeutskiller på luftanlegget ditt, og sky tåkesmøringsanlegg som pesten.

 

Har jobbet proffesjonellt et helt år med kompressor fra Biltema (kjøpte inn en mens vi hadde en reklamasjonssak med et seriøst firma som leverer kvalitetskompressorer - som også kan gå i stykker), og det fungerte helt utmerket. Det viktigste er at den leverer nok luft til ned sprøyta du velger. Gang oppgitt luftbehov med 1,3 - så holder det.

Endret av AndersG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde at overkopp var det eneste saliggjørende... Ser for meg at HVLP er en fordel med hensyn til mindre sprøytetåke også. Funderer på kompressor fra Moe&Co. 400l/min til ganske spiselig pris. 2800 eller 3500 avhengig av tankstørrelse. Har uansett behov for ny kompressor. Slanger og kuplinger med nok kapasistet kan kanskje bli en utfordring? Noen som vet hvor grove slanger ei hvlp sprøyte krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde at overkopp var det eneste saliggjørende... Ser for meg at HVLP er en fordel med hensyn til mindre sprøytetåke også. Funderer på kompressor fra Moe&Co. 400l/min til ganske spiselig pris. 2800 eller 3500 avhengig av tankstørrelse. Har uansett behov for ny kompressor. Slanger og kuplinger med nok kapasistet kan kanskje bli en utfordring? Noen som vet hvor grove slanger ei hvlp sprøyte krever.

 

Har en 400l/min kompressor med 100l tank fra moe&co som jeg har hatt i 10-15 år,jeg er veldig fornøyd med den,eneste minuset jeg har opplevd med den er det at den er som italienere flest så den liker ikke kulde ca -5 og kaldere går den tregt intil den kommer i siget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt mindre sprøytetåke av en hvlp, men skal du stå u-avluftet blir det mye uansett..

Hadde ikke brukt kroner på den greia på e-bukta du linker til. Til det har den for snevert bruksområde.

 

Slanger med Ø 10-12mm invendig og koblinger med Ø 8mm invendig samt en god kompressor (se hva sprøyta trenger) så er du godt på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Om du har en lakksprøyte til 10 000kr så kan det bli et ræva resultat om du ikke kan å lakke, ikke kan å lustere inn sprøyten og sprøytebildet, ikke kan å blande lakk, og ikke kunne å bruke sprøyten (det er ikke bare å trykke og slippe og trykke å slippe osv)

 

Men en vil desverre aldri få et 100% bra resultat uten lakkboks (rom med avsug, og rundt 60 tørketemp), apelsinhuden kommer veldig fort vist det ikke er rett lakkringsmiljø.

 

(Jeg lakkerte han Brutus med den dyreste lakksprøyten, med rett sprøytebilde så ble resultatet veldig bra, men det kunne selfølgelig vært enda bedre om jeg hadde stått i en lakkboks)

 

Kompressoren jeg brukte var en 25L sak på 5 hk, den klarer å levere et konstat trykk på 5 bar, og mere trenger en strengt tatt ikke. Om kompressoren går hele tiden betyrlite så lenge det kommer ut det en vil ha i andre enden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en lakksprøyte til 10 000kr så kan det bli et ræva resultat om du ikke kan å lakke, ikke kan å lustere inn sprøyten og sprøytebildet, ikke kan å blande lakk, og ikke kunne å bruke sprøyten (det er ikke bare å trykke og slippe og trykke å slippe osv)

 

Men en vil desverre aldri få et 100% bra resultat uten lakkboks (rom med avsug, og rundt 60 tørketemp), apelsinhuden kommer veldig fort vist det ikke er rett lakkringsmiljø.

 

(Jeg lakkerte han Brutus med den dyreste lakksprøyten, med rett sprøytebilde så ble resultatet veldig bra, men det kunne selfølgelig vært enda bedre om jeg hadde stått i en lakkboks)

 

Kompressoren jeg brukte var en 25L sak på 5 hk, den klarer å levere et konstat trykk på 5 bar, og mere trenger en strengt tatt ikke. Om kompressoren går hele tiden betyrlite så lenge det kommer ut det en vil ha i andre enden)

 

Hjelper ikke med dyrt utstyr om man ikke kan lakke, men ordentlig utstyr gjør det MYE lettere å lære!

 

Har sett en -56 Twoten lakkert i en hjemesnekret plasthall bak en låve, lite avtrekk - enda mindre tørk. Men det var RENT og STØVFRITT og bilen har vunnet flere gjeve trofèer på utstillinger siden.

Jeg bruker (brukte er vel rettere å si da jeg ikke lengre jobber som lakkerer) forresten aldri å kjøre tørk på biler som skal ha ekstra glans, de får stå og lufttørre i ca 16-18 grader C over natta. Da får løsemidlene tid til å dampe ut av lakken før den får overflatehinne og bindemiddelet flyter jevnt utover slik at lakken blir blank.

Nå skal det nevnes at jeg nå snakker om LAKK, ikke vannfarver. Vannbasert lakk har jeg lite brukt - og har lite kunnskap om.

 

Trykk er viktig når man lakkerer, renhet på lufta likeså - men ingen av delene er til hjelp om ikke systemet kan levere tilstrekkelig luft til HVLP-sprøyta (lett å levere jevnt trykk hele tiden om hullet trykket skal ut er bittebittelite ser du)... Derfor kan det være like lurt å kjøpe en ordentlig vanlig sprøyte, det man sparer på å slippe "overdim" på komp og utstyr samt en dyrere sprøyte kan man kjøpe ganske mye lakk for.... Mener JEG :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å lakkere en bil. Hvor dyr lakksprøyte må jeg kjøpe? Hvor kjøper jeg sprøyten?

 

Har en byggkompressor til spikerpistol, den største på en-fas. Blir den for liten? Husker ikke hvor mye\ lite den leverer. Kan sjekke når det blir lyst ute.

 

Beklager kupping av en god tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...