Jump to content



Photo

Løftebukk vs sakseløfter


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 kulien

kulien

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,301 posts

Posted 20 August 2008 - 06:55

Hei Godtfolk!

Jeg har planer om å bygge en garasje i hagen etterhvert som vil tjenestegjøre som en form for verksted. I dette bbygget ser det ut til at jeg kan klare opp mot 3 meter i takhøyde og jeg ser for meg at jeg kan ha en form for løftebukk for å forenkle jobbingen litt. Det skrus ofte menneskebil også i min garasje og da tenker jeg at jeg kan få bilen forholdsvis høyt opp.

Førstevalget ville vært en vanlig to-søylet løftebukk, men disse tar mye plass av garasjen da denne bare blir opp mot 50kvm.

Men jeg ser nå at det også finnes sakseløftere på markedet, og jeg lurer på om dette ville vært et brukbart alternativ. Denne ser for eksempel fin ut: Sakseløfter fra Finn

Videre ser jeg at det også finnes mobile utgaver som jeg til og med kunne ha brukt der vi skrur i dag, mens jeg venter på å bygge garasje. Denne har ulempen at det er mye stål i midten som gjør skifte av eksos og slikt vanskelig: Mobil sakseløfter

Har noen erfaring med disse forskjellige modellene? Hva er best, eller godt nok for garasje/hobbybruk.
Kjartan A. Nordby, Kristiansand
Svære Svart (Brøytebilen) 01 110 Td5, Kuliekspressen 60 109", Vedskjulet 78 109", 1/4 Brannbilen 73 109"
Ex: Kortis 69 88", Røffe Rød 84 110, Verkstedvogna 64 109
Stillasutleie - Biltralle

#2 sealt

sealt

    Dieseloman

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,380 posts

Posted 20 August 2008 - 07:06

3 meter er ikke allverdens høyde mht løftebukk selv om det skal skrues på småbiler.
Da tror jeg heller jeg ville tenkt lit på grav,en grav med sideskinner gir samme muligheter som en 4 søyla løftebukk.

Tror NAF i tønsberg hadde en løftebukk som var nedfelt så det var på en måte en halvhøyde grav og løftet ca 1 meter over resten av gulvet og 1 meter dyp grav så det ble ca 2 meter totalt.

1951 80" Diesel,1963 109" pickup bensin har blitt diesel,RR/2A Hybrid,1991 disco 200 TDI
Hvis du ikke ser tilbake på hva du har kjørt har du feil bil
FB Album

#3 j_wold

j_wold

    Vaktmester, av legning.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7,958 posts

Posted 20 August 2008 - 07:28

begge de du linket til er bortkastet til LR.

denne fordi det er ett himmla styr å stille inn løfteklossene til å treffe ett dugelig sted under en LR, og fordi du ikke kan komme til under bilen.
blir brukt på lakkavdelingen på jobb, til å få menneskebiler opp i arbeidshøyde for karosseriarbeid og lakk. en LR er allerede i god arbeidshøyde for denslags..


og denne sakseløfteren fordi den er laget kun for å løfte i kanaler, mao du må sveise deg noe spesialmekk for å få til løft på ramme.


tosøyler med armer eller firesøyler med rampe er det eneste brukbare til oss. du kan få prøve alle slagene på jobb under neste høstsjekk.


Vennlig hilsen Jan-Einar Wold
hjemme: SII 88" -59, RR -78, 1/2 fordson dexta, defenderbed -06, RR P38 2,5 dse -97
borte: Freelander XEDi -98, Defender 130 DCHCPU TD5 -99, LR 88" -74, disco -95. bor her
Disclaimer: det er ikke lenge siden jeg trodde luftenippelen på bremsecalipperen var en fettnippel..
Posted Image

#4 smh

smh

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 308 posts

Posted 20 August 2008 - 08:22

Har både en 4 søyler og en mobil løfter, 4 søyler'n er grei og rask men er avhengig av å ha en traversjekk på bukken for å jobbe med for og bakstilling.
Den er jo også grei ved lagring eller parkering av flere biler ettersom du kan sette en bil under.
Den mobile lakkløfteren er grei til lakkering , montering samt jobbing med bremser o.l tror min løfter 2000kg men er ikke veldig egnet for bruk på min RRC.
smile.gif smile.gif
Svein Marius Hansen
Rena
98 Range Rover p38 2.5dse
59 MGA Twincam Roadster

#5 Mads SL

Mads SL

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,390 posts

Posted 20 August 2008 - 10:37

Skal man løfte en Land Rover (med untak ny RR og Freelander) så er det kun 4 søyler eller 2 søyler som er brukenes!

Saksebukk er fint men en kommer ikke til alt som er under bilen (platene tar stor plass under bilen)
Land Rover Discovery 3 HSE PP 06-mod.
"BRUTUS" Land Rover Serie-III 75 mod. Ex-mil, 300Tdi.
Mini Cooper S 03-mod SOLGT (å savnet)

#6 kulien

kulien

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,301 posts

Posted 20 August 2008 - 11:44

Takk for innspill! Det er mange gode poeng her.

3 meter er ikke mye, enig. Skal jeg bygge grav, må jeg antagelig fire enda mer på takhøyden og jeg vil fortsatt ikke få en grav som er dyp nok til vanlige personbiler. I tillegg så tenker jeg at det er litt bygningsteknisk styr å få til en grav...?

Jeg mener at mye av jobbene jeg gjør dreier seg om bremser og denslags, og ofte på mindre (eller vanlige) biler. Men den må jo kunne løfte LR også!

For å få kanal/sakse -løfteren til å løfte LR. Ville det gått å legge et par solide firkantbjelker tversover, eller er det fyfy i en HMS-messig sammenheng?

Må kanskje komme på garasjetreff i høst da... Når var det sa du?
Kjartan A. Nordby, Kristiansand
Svære Svart (Brøytebilen) 01 110 Td5, Kuliekspressen 60 109", Vedskjulet 78 109", 1/4 Brannbilen 73 109"
Ex: Kortis 69 88", Røffe Rød 84 110, Verkstedvogna 64 109
Stillasutleie - Biltralle

#7 Julius Baardsen

Julius Baardsen

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,136 posts

Posted 20 August 2008 - 12:37

QUOTE (kulien @ 20. Aug. 2008, 12:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
For å få kanal/sakse -løfteren til å løfte LR. Ville det gått å legge et par solide firkantbjelker tversover, eller er det fyfy i en HMS-messig sammenheng?


Fordelen med garasje på tidligere jernbanetomt er at vi fikk tak i en jernbaneskinne som er kappet til i riktig lengde og kan ligge under rammen på bilen. sveis på noen klosser som gjør at du kommer til med pallejekk, så gjør du livet lettere (og ryggen fornøyd). HMS-messig så er dette OVERKILL. tror gulvet under bukkene kollapser lenge før skinnene.

Vi har forresten 2-søylet løftebukk, men den klarer ikke å nå inn til rammen på 88'en, derfor skinner

Edited by Julius Baardsen, 20 August 2008 - 12:38.

"Småen" 2 dørs RRC 1979 3,5 V8

#8 j_wold

j_wold

    Vaktmester, av legning.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7,958 posts

Posted 20 August 2008 - 12:44

QUOTE (kulien @ 20. Aug. 2008, 12:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
..For å få kanal/sakse -løfteren til å løfte LR. Ville det gått å legge et par solide firkantbjelker tversover...


nei ! du trenger anlegg i lengden på en sakseløfter for å få den stabil, det går ikke... med minder du syns det er greit å løfte bilen i radiusarmer, girkasse, eksos etc

du kan lage noe "tversovermekk" men da blir det langt mer avansert enn firkantbjelker og du må lage en spesial for hver lengde (88", 90", 109", osv) du skal ha oppå.

takhøyde kan løses med andre takstoler (drager i møne) da får du høyde nok med vanlig vegghøyde og 30`helling på taket. ulempen er selvfølgelig att løftebukken må stå i midten.

Vennlig hilsen Jan-Einar Wold
hjemme: SII 88" -59, RR -78, 1/2 fordson dexta, defenderbed -06, RR P38 2,5 dse -97
borte: Freelander XEDi -98, Defender 130 DCHCPU TD5 -99, LR 88" -74, disco -95. bor her
Disclaimer: det er ikke lenge siden jeg trodde luftenippelen på bremsecalipperen var en fettnippel..
Posted Image

#9 kulien

kulien

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,301 posts

Posted 20 August 2008 - 13:42

...hvem snakket om takstoler....?

Her blir det nok en betongkoloss med parkering på taket, så det er lite å hente i toppen.... rolleyes.gif

Men den andre, portable sakseløfteren er vel bedre med tanke på dette? Den går det jo an å tilpasse mer likt på en tosøyler eller hva?

Edited by kulien, 20 August 2008 - 13:44.

Kjartan A. Nordby, Kristiansand
Svære Svart (Brøytebilen) 01 110 Td5, Kuliekspressen 60 109", Vedskjulet 78 109", 1/4 Brannbilen 73 109"
Ex: Kortis 69 88", Røffe Rød 84 110, Verkstedvogna 64 109
Stillasutleie - Biltralle

#10 @le

@le

    Javel!

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,970 posts

Posted 21 August 2008 - 19:55

Jeg har ikke bilde av det og jeg vet ikke hva det heter...men jeg lånte et verksted som hadde slike bukker som løftet i hjulene.........men det er kanskje ikke så praktisk nå du skal ha AV hjulet blink.gif
De tok iallefall liten plass.
Atle Coward Markussen, Kristiansand
http://www.atlecm.com oppdatert 27.11.08
NLRK avd Sørlandet
Member of LRF Synkronsvømmeteam Postet bilde
Nå: 05 Defender 110, 75 109' 2,25 bensin ex-mil (Bråstopp), 70 88' S2a 2,25 bensin (Daktarien) og 69 FC 2b 2,25 bensin (Kifaru). Før: 88 RRC 3,5 V8 EFI (Rangeroveren), 04 Defender 90 Softtop/NAS-top (Teltet), 07 D3 TDV6 HSE PP.

#11 kulien

kulien

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,301 posts

Posted 21 August 2008 - 21:58

QUOTE (@le @ 21. Aug. 2008, 20:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har ikke bilde av det og jeg vet ikke hva det heter...men jeg lånte et verksted som hadde slike bukker som løftet i hjulene.........men det er kanskje ikke så praktisk nå du skal ha AV hjulet blink.gif
De tok iallefall liten plass.

De har den typen på brannvakta her i byen. Det morsomme er jo at du kan løfte hva som helst hvis du for eksempel legger en bjelke over. Vi brukte de til å løfte ut en motor en gang...

Når du har løftet bilen, må du sette den ned igjen på bukker dersom du skal jobbe med hjulene av. Jeg synes den løsningen er litt tungvint da jeg stort sett jobber med hjulene av når jeg vil løfte bilen. Forøvrig tar de på brannvakta mye plass når de ikke er i bruk, men de kan jo løfte lastebiler. Har du sett en personbilvariant også?
Kjartan A. Nordby, Kristiansand
Svære Svart (Brøytebilen) 01 110 Td5, Kuliekspressen 60 109", Vedskjulet 78 109", 1/4 Brannbilen 73 109"
Ex: Kortis 69 88", Røffe Rød 84 110, Verkstedvogna 64 109
Stillasutleie - Biltralle

#12 @le

@le

    Javel!

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,970 posts

Posted 21 August 2008 - 22:04

Dette var på et lastebilverksted i Søgne. Var nok beregnet for det ja... HAr ikke sett personbilvariant, men hvis det finnes så vil jeg tro de er mye mindre. Kan du ikke bare lage hull i taket og bruke et stillas i garasjen? smile.gif God plass i smøregrava!

Evt kan du kjøpe trafikkstasjonen på Gimle (skal selges)...men nå sporer jeg av. Beklager.

Edit: Fant bilde, jeg hadde det jo på hjemmesiden min...


Edited by @le, 21 August 2008 - 22:06.

Atle Coward Markussen, Kristiansand
http://www.atlecm.com oppdatert 27.11.08
NLRK avd Sørlandet
Member of LRF Synkronsvømmeteam Postet bilde
Nå: 05 Defender 110, 75 109' 2,25 bensin ex-mil (Bråstopp), 70 88' S2a 2,25 bensin (Daktarien) og 69 FC 2b 2,25 bensin (Kifaru). Før: 88 RRC 3,5 V8 EFI (Rangeroveren), 04 Defender 90 Softtop/NAS-top (Teltet), 07 D3 TDV6 HSE PP.

#13 Eirik Haugen

Eirik Haugen

    Veldig entusiastisk

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,923 posts

Posted 21 August 2008 - 22:21

Jeg bruker denne, og kan egentlig ikke se for meg at noen av de andre alternativene vist i denne tråden kan funke hvis man er avhengig av å kunne ta av hjulene når bilen er jekket. Nå skal det sies at vi har rimelig bra takhøyde her da ..



#14 terratracker

terratracker

    Skaukjøyrar med skrivekløe.. Land Roverpilegrim.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,115 posts

Posted 21 August 2008 - 22:57

Fin 2-søyler det der. Men husk at en bør være meget forsiktig hvis tunge gjenstander som aksler eller motor demonteres fra bilen i oppjekket tilstand. Kan fort skje skumle saker når vektfordelingen forandres....

Edited by terratracker, 21 August 2008 - 22:58.

Posted Image
Sandefjord
MY 99 Defender 90 Td5
MY 06 Defender 130 Td5 DCHCPU
MY 012 Tischer 260RS camper.

#15 Eirik Haugen

Eirik Haugen

    Veldig entusiastisk

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,923 posts

Posted 22 August 2008 - 21:33

Hva med denne her?

Fikk ikke til å lime inn bilde av den her.



#16 LANDreas

LANDreas

    Hvordan redigerer jeg denne?

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10,019 posts

Posted 22 August 2008 - 22:48

Den er jo klin lik "mobilløfteren" du linket til innledningsvis, er den ikke?

huh.gif
Hilsen Andreas (Grefsen, Oslo).
Discovery 3, 2006 - Kraftkar´n * Discovery 2 TD5, 2001 - Storkar´n * Serie 2A 88", 1968 - Litjkar´n * VW Polio 1,4i 1999 - Konebilen.


Member and co-founder of The Disco Lads. Medarrangør av Swap Meet Oslo.


Det kan hende det skinner gjennom at jeg er forhandler av Odyssey-, Optima- og Haze-batterier, Ctek-ladere m.m., med vennepriser til medforumister...

#17 Eirik Haugen

Eirik Haugen

    Veldig entusiastisk

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,923 posts

Posted 22 August 2008 - 23:14

QUOTE (LANDreas @ 22. Aug. 2008, 23:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
Den er jo klin lik "mobilløfteren" du linket til innledningsvis, er den ikke?

huh.gif


Ser det nå ja, fikk ikke opp bildene pga sikkerhetsinnstillinger. Er nok bedre å gå for søyleløfteren, også er det bare å la øverste del av søylene gå gjennom taket. wink.gif

#18 sealt

sealt

    Dieseloman

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,380 posts

Posted 22 August 2008 - 23:36

QUOTE (LRD2 @ 23. Aug. 2008, 00:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ser det nå ja, fikk ikke opp bildene pga sikkerhetsinnstillinger. Er nok bedre å gå for søyleløfteren, også er det bare å la øverste del av søylene gå gjennom taket. wink.gif


Hva med biltaket tongue.gif
1951 80" Diesel,1963 109" pickup bensin har blitt diesel,RR/2A Hybrid,1991 disco 200 TDI
Hvis du ikke ser tilbake på hva du har kjørt har du feil bil
FB Album

#19 Eirik Haugen

Eirik Haugen

    Veldig entusiastisk

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,923 posts

Posted 23 August 2008 - 08:17

QUOTE (sealt @ 23. Aug. 2008, 00:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hva med biltaket tongue.gif


Skylight?

#20 kulien

kulien

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,301 posts

Posted 23 August 2008 - 20:28

Det andre aspektet med to (og fire) søylere er at det står igjen søyler i rommet også når ikke bukken er i bruk. En slik sakseløfter blir liggende på gulvet under bilen (i veien for jekken?) biggrin.gif .

Ikke lett å bli klok på dette, men jeg får ta meg en tur til Strømsby VGS og studere de forskjellige typene. Får ta med Lille Hvit på garasjemøte da og teste. LR'er blir det jo alltids nok av...
Kjartan A. Nordby, Kristiansand
Svære Svart (Brøytebilen) 01 110 Td5, Kuliekspressen 60 109", Vedskjulet 78 109", 1/4 Brannbilen 73 109"
Ex: Kortis 69 88", Røffe Rød 84 110, Verkstedvogna 64 109
Stillasutleie - Biltralle

#21 AndersG

AndersG

    insignificant...

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 861 posts

Posted 23 August 2008 - 21:19

Om man ikke har takhøyde til å utnytte en løftebukk i full høyde, grav en grav... Løftebukk som bare får løftet til knehøyde er SKIKKELIG bortkastet.. En skikkelig smøregrav med traversjekk, tar ikke opp plass i garasjen når det ikke er i bruk, og har man muligheten til å lage full høyde kjeller i hele garasjen får man god plass til å røre seg på der nede, samt plass til å lagre unna andre ting som ellers fort tar plass i garasjen, som dekk, sykler, oljer, verktøy, etc... Over graven har man talje på løpekatte, så kan man løfte ut tunge V8-ere uten problemer. Under har man 240 cm takhøyde i rommet, og en rampe som man kan justere i riktig arbeidshøyde litt større enn hullet i grava (monter en utrangert sakseløft der med en plate oppå, så kan man justere høyde automatisk - eneste fornuftige bruk av en sånn sakseløfter tongue.gif )

Sakseløft er ubrukbart, det egner seg stort sett til hjulskifte..

Jeg er heldig, jeg har en gammel tosøyler, men den er montert ute og skal få stå der så lenge den virker - selv om jeg skulle få somlet meg til å bygge meg verkstedet jeg ønsker meg. Løftebukk ute er fantastisk når man har 4wd og kjører i møkka, da får man vasket etter skogsturen..

Inne skal jeg enten ha grav som nevnt ovenfor, eller en sprett ny tosøylebukk - dersom jeg får råd til å bygge høyt nok...

To-søylebukker passer egentlig ikke så bra på biler med ramme, da gummitallerkene som skal settes under bilen ofte ikke går å få plassert bra på ramma. Jeg har løst dette med å lage nye løfteanlegg, en tykk aksling der gummitallerkenen skal stå, som er uthulet i toppen slik at den passer utenpå skruen der hvor ramme er forent med karosseri. Akslingene er 15cm høye omtrent, og jeg unngår da konflikter med pynt nede på karosseriet også...

#22 Håvard Guttormsen

Håvard Guttormsen

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,695 posts

Posted 23 August 2008 - 22:29

Jeg har en sånn dum fransk 2 søyler bukk av den skrå varianten. Kan ikke løfte opp noen av bilene jeg driver med omtrent med den. Siden den er beregnet på skrå har den en kort og lang arm på hver side og rekker ikke inn til ramma verken på RRC, Triumph eller når man putter en mini i den rekker ikke armene bort til bilen på begge sider. Men en og annen menneskebil passer inn iden, ellers hadde den BARE stått i veien. Den er god og ha og legge en solid bjelke imellom armene når man skal løfte noe tung da.
Håvard Guttormsen
Sørumsand
950 85158
RR P38 98 3.0 DSE, Serie 1 1955 86"
Triumph Spitfire 4 1963

#23 sealt

sealt

    Dieseloman

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,380 posts

Posted 23 August 2008 - 22:40

QUOTE (AndersG @ 23. Aug. 2008, 22:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om man ikke har takhøyde til å utnytte en løftebukk i full høyde, grav en grav... Løftebukk som bare får løftet til knehøyde er SKIKKELIG bortkastet.. En skikkelig smøregrav med traversjekk, tar ikke opp plass i garasjen når det ikke er i bruk, og har man muligheten til å lage full høyde kjeller i hele garasjen får man god plass til å røre seg på der nede, samt plass til å lagre unna andre ting som ellers fort tar plass i garasjen, som dekk, sykler, oljer, verktøy, etc... Over graven har man talje på løpekatte, så kan man løfte ut tunge V8-ere uten problemer. Under har man 240 cm takhøyde i rommet, og en rampe som man kan justere i riktig arbeidshøyde litt større enn hullet i grava (monter en utrangert sakseløft der med en plate oppå, så kan man justere høyde automatisk - eneste fornuftige bruk av en sånn sakseløfter tongue.gif )

Sakseløft er ubrukbart, det egner seg stort sett til hjulskifte..

Jeg er heldig, jeg har en gammel tosøyler, men den er montert ute og skal få stå der så lenge den virker - selv om jeg skulle få somlet meg til å bygge meg verkstedet jeg ønsker meg. Løftebukk ute er fantastisk når man har 4wd og kjører i møkka, da får man vasket etter skogsturen..

Inne skal jeg enten ha grav som nevnt ovenfor, eller en sprett ny tosøylebukk - dersom jeg får råd til å bygge høyt nok...

To-søylebukker passer egentlig ikke så bra på biler med ramme, da gummitallerkene som skal settes under bilen ofte ikke går å få plassert bra på ramma. Jeg har løst dette med å lage nye løfteanlegg, en tykk aksling der gummitallerkenen skal stå, som er uthulet i toppen slik at den passer utenpå skruen der hvor ramme er forent med karosseri. Akslingene er 15cm høye omtrent, og jeg unngår da konflikter med pynt nede på karosseriet også...


En annen fordel med grav er at når det er så varmt at en holder på og bli kokt er det svalt og fint og jobbe i smøregrava rolleyes.gif
1951 80" Diesel,1963 109" pickup bensin har blitt diesel,RR/2A Hybrid,1991 disco 200 TDI
Hvis du ikke ser tilbake på hva du har kjørt har du feil bil
FB Album

#24 tdiThomas

tdiThomas

    Guzzi rider

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,367 posts

Posted 24 August 2008 - 10:33

Kjartan, tror det er på tide å legge ut bilde av den ikke så veldig flate tomta di laugh.gif
Thomas Vestli
Relevant historie :MY87 Classic m/200tdi, MY99 DiscoII, MY99 D130, MY 99 RR4,6 HSE, MY 00 Disco II, MY01 D110, MY05 D90ST, MY07 Freelander 2 TD4 HSE Aut

#25 kulien

kulien

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,301 posts

Posted 26 August 2008 - 07:04

Ser ut som en god ide Thomas!


Her bor vi. Garasje/verksted prosjektet er tiltenkt plassen til venstre for huset.

Edited by kulien, 26 August 2008 - 07:05.

Kjartan A. Nordby, Kristiansand
Svære Svart (Brøytebilen) 01 110 Td5, Kuliekspressen 60 109", Vedskjulet 78 109", 1/4 Brannbilen 73 109"
Ex: Kortis 69 88", Røffe Rød 84 110, Verkstedvogna 64 109
Stillasutleie - Biltralle