Gå til innhold

Varebilen - prosjektet starter nå


Ranger

Anbefalte innlegg

Har du hydrauliske ventilløftere Ranger?

 

I såfall er det fort gjort å bomme grundig på ventiljusteringen ;)

 

På hydrauliske løftere kan det kjennes ut som du er i bunn, men så siger de en hel del til hvis de bare får stå i ti minutter med press på........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 650
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har du fått bra nok med olje/oljetrykk inn på løfterne a? Om de er tomme for olje vil ventiltidene bli helt på tryne.

Det vil du i så fall høre via tikking når du drar på starter'n. Men du var jo så flink å prima motoren...

 

Hadde du løftera i oljebad før montering? (Husker ikke alt som har blitt skrevet ama....)

 

Kan det være lurt å ta en sylinderlekkasjetest? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da revet noe av motoren. Det går fort når alt er rent og nettopp satt sammen.

Tannhjul og register kjede står rett. Merkene mot hverandre når 1. cylinder er oppe og begge ventilene er lukket.

 

Feilen lå en annen plass.. Dvs 16 plasser. Målte høye på vippearm stolper og løftere på min motor, det som er kassert av brukte deler og den andre kandidaten. Alt var likt, men hvor lå feilen da? Da jeg så skrudde av vippearm broen registrerte jeg at det var mye press på løfterne. Tenkte å måle lengden på støtstenger. De var like nok. Har også lest at det finnes skims å legge under vippearm stolpene. Trenger jeg det? Ventilfjærene klarte ikke å presse løfterne inn/ned, dvs presse ut oljen. Dermed stod ventilene åpne når de skulle vært lukket. :o

 

Har ordnet 1-3-5-7 ved å sette løfteren i skrustikken og presse ut olje. Ved testkjøring på starteren var det nå kompresjon på 1 og 3 B)

2-4-6-8 står for tur.

 

gallery_196_612_328354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shims skal du ha under vippearmen, så da er det bare å hive seg i dele bestillingen

 

Hmmm du må ikke forveksle amerikansk 215 med engelsk, de er ikke helt like, det finnes likeså en australsk utgave også, på 4,4l.

Deler passer omhverandre men ikke alltid bolt on, en del omarbeiding kan/må påregnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte shimme da jeg byttet kam på RR'en. Mener å huske at man skulle finne den ventilen med minst og mest klaring, og ta et gjennomsnitt av disse for å finne rett tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor? Vippearmer er det gamle. Støtstenger er de gamle. Nye løfter har samme høyde som de gamle. Fjærene i løfteren og olje hullet kan være forskjellig slik at de får en annen fyllingsgrad.

Og en skulle tro at en standard kam hadde samme diameter som den gamle. Hvis ikke burde nye shims vært med i pakken!

 

Sist jeg byttet kam på tilsvrende motor var dette ikke noe tema.

 

Løsningen

4955627314_c930172e21_b.jpg

:P

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da ut som en god og rimelig løsning det ;)

Har du slipt ventiler når du hadde motoren fra hverandre?

Hvis du ønsker en motor som går rent og friskt så må høyden på ventilstammene være like høye. Det fikser man ved å slipe av de litt på toppen når du bygger sammen toppen igjen. Høyden har også litt å si, men det viktigste er at alle er like høye. Hvis det er forskjeller vil du i realiteten få forskjellig ventil geometri på alle ventilene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det har gått noe tid. Har nok holdt på å gi opp prosjektet, men tenkte faen og...

 

Æ vil ha tak i den jævelen som laget støpeformen for kamdrevet. Forskjellig merker på "fram og bakside" er usportslig.

 

Its alive :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...