Gå til innhold

Momentnøkkel for store moment


svesol

Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg ha og på hjullager/bremsetrommel på campingvogna og leser at tiltrekkingsmomentet skal være 280fotpund. Min momentnøkkel går bare til 150fotpund.

 

Kom over et par artikler på internett som viste vei; Momentnøkkelforlenger.

Basert på kraft ganger arm er matematikken enkel.

Min momentnøkkel har 37cm fra senter håndtak til senter firkant for pipe. Ved å lage en forlenger som er like lang, 37cm, dobles momentet. Altså 140fotpund på skalaen gir 280fotpund på forlengerens firkant.

Resultatet ser slik ut;

gallery_201_191_20329.jpg

 

I firkantrøret er det sveiset inn en firkanthylse (til venstre på bildet) og en firkanttapp er sveiset på i andre enden. Jeg har brukt to firkantrør som går i hverandre og kan derfor justere utvekslingen i trinn. Forlengeren kan også brukes som kraftnøkkel på vanskelige bolter, jeg har brukt den grønnlakkerte delen sammen med et spett for å få av vanskelige bolter.

Det er selvfølgelig viktig at forlenger og momentnøkkel er på linje når momentet skal tiltrekkes.

Her er en link til den ene siden, den har kalkulator for momenter og lengder.

 

Løsningen gir nok ikke noe stor presisjon, men jeg anser ikke hjullagermuttere som kritiske, er faktisk endelig moment 230 eller 300 fotpund så er det ikke noen katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til den ene siden, den har kalkulator for momenter og lengder.

Løsningen er såpass interessant at vi lurer på hvor linken er.. :huh:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...