Jump to content



Photo

Lodding av aluminium


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 JokerS30

JokerS30

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,573 posts

Posted 16 January 2008 - 10:35

med bakgrunn i denne tråden, begynte jeg å tenke litt på om lodding av aluminium.

Det finnes masse litteratur om dette på nettet, virker bla.a som om dette er stort i Junaiten.
Ser at en leverandør av tilstats er DURAFIX.

Selv om filmene og reklamen virker litt " tvshop " er selve ideen helt genial. Er det noen som veit om det funker ? ( utover reklamenes verden..)
Man skal kunne lodde en rekke materialer, med unntak av ferrittisk jern, og syrefast. Messing, kobber, sink er eksempler i tillegg til alle slags aluminiumslegeringer.


Så; noen med erfaringer å dele ?

J30S

#2 terratracker

terratracker

    Skaukjøyrar med skrivekløe.. Land Roverpilegrim.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,115 posts

Posted 16 January 2008 - 11:29

Ring og ta en prat med karene på Sveiseservice, de kan lodding, og veileder deg til rett produkt. Forøvrig samme firma som i tråden du refererer til.
Posted Image
Sandefjord
MY 99 Defender 90 Td5
MY 06 Defender 130 Td5 DCHCPU
MY 012 Tischer 260RS camper.

#3 JokerS30

JokerS30

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,573 posts

Posted 16 January 2008 - 20:00

tja, ifølge Sveiseservice sine egne påstander, kan alu faktisk ikke loddes... wacko.gif

Så veit jeg det...

J30S

#4 Håvard Guttormsen

Håvard Guttormsen

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,671 posts

Posted 16 January 2008 - 20:20

Jeg kjøpte Alutite tråd av en svensk tryllekunstr
ner på Ekebergmarkdet. Han loddet alu så fint som bare det. Alt jeg har fått til er brannskader på hendene mine.... Men jeg så det med mine egne øyne!
Håvard Guttormsen
Sørumsand
950 85158
RR P38 98 3.0 DSE, Serie 1 1955 86"
Triumph Spitfire 4 1963

#5 Tore Kjernmoen

Tore Kjernmoen

    ................

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14,047 posts

Posted 16 January 2008 - 21:05

Se litt på disse trådene...
gallery_3_194_9383.jpg
99MY Range Rover 4.6 HSE (Arden) + 09MY Mercedes E280CDI T Avantgarde 4Matic.  Selges: Nye skinnseter til P38

#6 terratracker

terratracker

    Skaukjøyrar med skrivekløe.. Land Roverpilegrim.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,115 posts

Posted 16 January 2008 - 21:37

QUOTE (JokerS30 @ 16. Jan. 2008, 20:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
tja, ifølge Sveiseservice sine egne påstander, kan alu faktisk ikke loddes... wacko.gif

Så veit jeg det...

J30S

QUOTE
Meltolit 580F Flussmedelsbelagt aluminiumlod för hårdlödning av aluminium och dess legeringar.

Dette er ett av produktene de selger.. Hva var det egentlig sveiseservice påstod, og hvem snakket du med? (send gjerne navn på PM).
En slik påstand skal de begrunne overfor meg om de har fremsatt den vel og merke...
Når det er sagt; Lodding av aluminium krever mye erfaring med lodding generellt. Det er en metode som anvendes kun i spesielle tilfeller der annen sammenføying er umulig eller ugunstig.
Posted Image
Sandefjord
MY 99 Defender 90 Td5
MY 06 Defender 130 Td5 DCHCPU
MY 012 Tischer 260RS camper.

#7 JokerS30

JokerS30

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,573 posts

Posted 16 January 2008 - 21:57

BEKLAGER. SVEISESERVICE HAR IKKE SAGT ELLER SKREVET NOE GALT. JEG LESTE FEIL !!!!!

Men - terratracker; er alu lodding værre enn annen type hardlodding ?
I den linken jeg hadde så det så lekende lett ut.. ( tvshop reklamen... laugh.gif

J30S

#8 terratracker

terratracker

    Skaukjøyrar med skrivekløe.. Land Roverpilegrim.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,115 posts

Posted 16 January 2008 - 22:07

Det var godt å høre...
Ja, hardlodding av aluminium er mer krevende enn lodding av mer 'stabile' legeringer såsom kobber, bronse og messing som lett lar seg rengjøre med syrer. Aluminiumsoksydering er vanskeligere å hanskes med/kontrollere, og så har vi jo smeltepunktet....
Posted Image
Sandefjord
MY 99 Defender 90 Td5
MY 06 Defender 130 Td5 DCHCPU
MY 012 Tischer 260RS camper.

#9 JokerS30

JokerS30

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,573 posts

Posted 16 January 2008 - 22:25

hmm - ser at den Durafix`en har smeltepunkt på rundt 390 grader, mens aluen skal vel tåle rundt 650 ?

Ellers ser jeg at det påpekes viktighet av å børste det siste man gjør med en stålbørste ( som ikke skal være av stål.. )

J30S

#10 Vidar S

Vidar S

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8,399 posts

Posted 16 January 2008 - 22:40

Fort gjort å bli lurt av oksiden, derfor børsting. Den har høyere smeltepunkt enn ren uoksidert alu noe som gjør det lett å varme for mye.
Biler?? Defender TD5 MY2000, Serie2A MY1969
Bor i Askim.
Redaktør for 4WD.

#11 kurtan

kurtan

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 639 posts

Posted 31 January 2008 - 22:44

Jeg har en del hull i truckcap og panser fra diverse som har vært festet osv. Er sveising eller lodding best for å tette slike hull.
Svein E Vågslid Kaasa
Serie 2 a 88 1965 modell
Defender 110 HCPU 300 Tdi SOLGT
"Guffen" serie 3 109 PU 2,6 liter SOLGT
Serie 1 86 1954 modell SOLGT

#12 CaspianBlue

CaspianBlue

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,632 posts

Posted 31 January 2008 - 23:44

Alutite på birmabrighten fungerer ihvertfall ikke dry.gif
Hva med platestykker og lim? smile.gif

Rolf Tamber ~ Bergensfødt trønderkar bosatt i Tigerstaden
Freelander 1 TD4 2004, Freelander 1 1.8 2000, Disco 3 2005 - "Lean Mean Driving Machine", Disco 2 2000 - "Black Monday vehicle", Triumph Herald 1968 - "Røde Lynet", S1 1956 86" - "Gammer'n", 2011 Peugeot ION; Har hatt: 1973 exmil, 1989 3.9 RRC, 1987 3.5 RRC, 1995 Defender 110 V8, 1986 Isuzu Trooper, 1993 Suburban 7.3L V8, 1996 Disco 1 300tdi, 1979 serie 3 Lightweight, Disco 2a 2003 - "Silver Rocket",2001 Peugeot 106 Electrique.
Medlem i Discolads, EFIens venner og "Redd en F1"-støttegruppa, arrangør av Swap Meet mm.


#13 Sindre

Sindre

    LR RR siden 1980

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,179 posts

Posted 01 February 2008 - 22:31

QUOTE (Tore Kjernmoen @ 16. Jan. 2008, 21:05 ) <{POST_SNAPBACK}>

huh.gif huh.gif "The error returned was:
Sorry, but we did not find any matches to display. Try again and broaden your search criteria. If you were searching for new posts since your last visit, it's possible that there are none to show." huh.gif huh.gif

Og hva skulle vi lære av dette da??

Har sølvloddet aluminium i min ungdom. gikk dårlig, Men læreren min på Norgas loddet det så det var en fryd.
De hadde et helt skap med forskjellige loddetilsetninger "CASTOLIN" het det.
Sindre
Jeg gjør oppmerksom på at mine innlegg kan være preget av det faktum at jeg egentlig aldri er blitt helt voksen.
Disco l 97, - LR 109 5 dør :-) "Dusjkabinettet", , Duke (Engelsk Setter), Saphirus (Storpuddel), Goleen (tinker, hoppe), Eirik Raude (Tungdøl, vallak) Silvanus (kastrert hannkatt) 2 (+2)menneskebarn (6 barnebarn) og 1 menneskekone, (LR 88: 78. 2,24 B, RRC; 72, RRC Vogue 85, RRC SEI 3,9 V8 ."Frk. Lekker" Jeep Grand Cherokee,4L R6; Støttetkontakt og trygg gråteskulder for P38 eiere med luftfjæringsproblemer.

#14 tkm

tkm

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 253 posts

Posted 25 February 2008 - 23:29

QUOTE (Håvard Guttormsen @ 16. Jan. 2008, 20:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kjøpte Alutite tråd av en svensk tryllekunstr
ner på Ekebergmarkdet. Han loddet alu så fint som bare det. Alt jeg har fått til er brannskader på hendene mine.... Men jeg så det med mine egne øyne!


Jeg har også snakket med kyndige om dette, da jeg også har vært på Ekeberg. Svaret er da at den kvalitet av alu han benytter går det til, men neppe med de platene som våre biler er satt sammen av. Hilsen Thomas

Thomas Krüger-Monsen, Trøgstad, tlf 99 55 06 30

#15 Stig

Stig

    One life. Live it!

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,447 posts

Posted 29 May 2013 - 13:04

Fant en interessant artikkel om lodding av aluminium med ren zink! Høres jo genialt ut!

Classic motor artikkel
Stig Johansen - - - - - - - - - - - Krokstadelva, Buskerud
Blogg-- - - - - - - - - - - - - - - - - - Discovery Tdi aut. 1994 og Serie IIa 109" stw 2,25 bensin 1971- - - - - - - - - - - -
"Twenty years from now, you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." Mark Twain

#16 gautes

gautes

    Gaute Loftsgaard

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14,992 posts

Posted 29 May 2013 - 17:38

Det ser spennende ut.Har en stor intercooler med gnagsårhull og har spurt om noen har prøvd å lodde sånt.
107 stw 100% orginal og urestaurert,GRÅTASS,107 p-u rel.orginal,GULE FARE;107 stw definitivt ikke orginal,SNEHVIT,
88 SIIA eng.ex-mil,BILLY,88 SII p-u,FREDRIKKE,hjemmesnekret Defender TD5 dcpu 110,FINNI2,Lightweight,
109 stv,SEBRAEN,80 -51,++.EX:for liten plass ;-/ .
Drev Gautes Garage på Økern ,et litt spesielt LR-verksted.
Medlem av Rullekakeklubben til Reidun.

#17 Odd_flock

Odd_flock

    "To truly learn something new, Read an old book"

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,038 posts

Posted 01 June 2013 - 08:44

En intercooler kan vel sveises med TIG?

Krever nøye rengjøring, men det gjpr det jo hvis du skal lodde den også..

#18 gautes

gautes

    Gaute Loftsgaard

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14,992 posts

Posted 01 June 2013 - 14:28

Det å få rengjort godt nok innvendig er nok største problemet.
107 stw 100% orginal og urestaurert,GRÅTASS,107 p-u rel.orginal,GULE FARE;107 stw definitivt ikke orginal,SNEHVIT,
88 SIIA eng.ex-mil,BILLY,88 SII p-u,FREDRIKKE,hjemmesnekret Defender TD5 dcpu 110,FINNI2,Lightweight,
109 stv,SEBRAEN,80 -51,++.EX:for liten plass ;-/ .
Drev Gautes Garage på Økern ,et litt spesielt LR-verksted.
Medlem av Rullekakeklubben til Reidun.

#19 magnes

magnes

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 356 posts

Posted 01 June 2013 - 15:57

Gaute, det går kansje å å sveise en liten flatebit utenpå,gi en lyd om du trenger hjelp til dette,
Forøvrig såg det interessant ut å støpe med zink på alu
-93 mod Range Rover Classic (Familiebilen)
-12 mod Disco 4 (Firmabilen)
Hjelpemekaniker på Serie 2 -58, 2a -62,Disco 1(+ Defender -97) Magne Sandvoll 41 29 83 8ni

#20 Odd_flock

Odd_flock

    "To truly learn something new, Read an old book"

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,038 posts

Posted 01 June 2013 - 22:56

Det beste er å rense den i en ultralydvasker. Spørs jo hvor det er henne. men er det på et hjørne eller noe så trenger du ikke så store vaskeren for å få det til..

#21 gautes

gautes

    Gaute Loftsgaard

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14,992 posts

Posted 02 June 2013 - 10:01

Det er selvfølgelig :( midt på kjøleren.Panserlåsens støttestag har gnasket litt der over endel år.
107 stw 100% orginal og urestaurert,GRÅTASS,107 p-u rel.orginal,GULE FARE;107 stw definitivt ikke orginal,SNEHVIT,
88 SIIA eng.ex-mil,BILLY,88 SII p-u,FREDRIKKE,hjemmesnekret Defender TD5 dcpu 110,FINNI2,Lightweight,
109 stv,SEBRAEN,80 -51,++.EX:for liten plass ;-/ .
Drev Gautes Garage på Økern ,et litt spesielt LR-verksted.
Medlem av Rullekakeklubben til Reidun.

#22 Odd_flock

Odd_flock

    "To truly learn something new, Read an old book"

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,038 posts

Posted 02 June 2013 - 12:54

Bremserens virker også bra.... Bare husk å la det fordampe skikkelig, og blås gjennom kjøleren før varme tilføres... Ellers kan det hende den kjøleren plutselig bli litt større :lol:

Børst med rustfri og _ren_ stålbørste rett før lodding eller sveising forsøkes..!

Renhet er alfa og omega i alle sveise og lodde sammenhenger. Kort forklart er følgende en gylden regel: Hvis du vegrer deg for å spise mat du har lagt på sveisestedet, da er det ikke rent nok!