Gå til innhold

Det bilene våre er til for!


Rune Kleven

Anbefalte innlegg

Noen ganger blir noen av Forummedlemmene kalt ut i oppdrag hvor privatbilen kommer til praktisk anvendelse. Noen har selvsagt gjort bilen klar på forhånd, og er klar på kort varsel.

 

Her ser vi Thor Ivars 110'er på et pågående søk med Røde Kors Hjelpekorps.

gallery_177_9_5808.jpg

Foto: Thor Ivar Vassbø

 

Jeg har fått rapport om tildels vanskelige kjøreforhold, hvor snøscooter har kommet til kort, men Land Roveren har gjort jobben. Med bilen full av bikkjer, mannskap og utstyr har bilen fungert utmerket, men ikke helt lettvint i 30-50 cm nysnø og terreng, -det skal ikke påståes. Men dette kan sikkert Thor Ivar fortelle mer om senere, når han kommer tilbake.

Endret av Rune Kleven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Spennende! Jeg skal også ut på denne aksjonen i morgen. Regner med det er leteaksjonen i skogen rett bak huset mitt det er snakk om. Men jeg blir mest sannsynlig å traske på ski eller truger. Skikkelig dårlig føre ja.

 

Noen i nærheten med kjetting til 245/75R16 jeg kan låne en dag eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir imponert når noen holder "redskapen i orden".

Og i særdeleshet når det kommer fellesskapet slik tilgode.

Og hjelpsomheten og JA-mentaliteten, overfor andre blir garantert lagt merke til.

Stå på gutter og jenter. Og hunder og Landrovere.

Og samfunnet setter mer og mer pris på FRIVILLIGHETEN.

 

I den grad man tilhører "en gruppe" ved å være LR-forumist,

så er det slik innsats og evne, som gjør oss stolte over å være her inne...

 

Takk til Dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i nærheten med kjetting til 245/75R16 jeg kan låne en dag eller to?

 

Jeg har et sett av Forsvarets kjettinger hengende i garasjen på Nøtterøy. De kan disponeres i det godes tjeneste hvis vi finner ut hvordan de kan bringes til deg.

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kan bli like effektivt å kjøre med lavt lufttrykk, for det er blitt veldig mildt og kram sne. Men takk for tilbudet, Terje K.

 

Thor Ivar er med som medlem i Øvre Eiker Røde Kors Hjelpekorps, og jeg skal delta for Nedre Eiker Røde Kors Hjelpekorps.

Kan jo nevne at Tromsø Land Rover Klubb har et formalisert samarbeid med sitt lokale hjelpekorps, og har også hatt øvelser sammen med dem. :)

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for reklamen Stig :D

Det har blitt noen øvelser og faktisk noen leteaksjoner også. Kjøring på dårlig/fjell vei og ekstremt dårlig føre.

Det gir en god følelse når en kan bidra med kompetanse og utstyr. Tilbakemeldingene har alltid vært positive når vi har vært med og ryktet sier at både Sivilforsvaret og Politiet har lagt merke til oss B)

Raskere omgruppering av søkemannskaper og raskere transport av tyngre utstyr som ellers måtte bæres/slepes.

 

Alle i gruppen har:

- 16 timers førstehjelpskurs

- nokså ferdigpakket bag med klær og mat for 24 timer

- ferdigpakket basis recovery utstyr til bilen i garasjen eller i bilen

- alle bilene har CB radio

- alle bilene har GPS; 3-4 har nå også kart PC ombord

 

I tillegg har noen tatt Hjelpekorpset sine radio og GPS kurs så vi vet at alle parter snakker samme språk.

 

Under øvelsen som Stig lenket til i Signaldalen var en av bilene helt oppe på Gappohytta for å sjekke hytteboken og sette ut en hundepatrulje.

 

Anbefaler alle som føler de har ressurser til det å ta kontakt med lokalt Hjelpekorps eller Folkehjelp. :)

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er jeg tilbake etter omtrent 14 timer i aksjon. Dessverre ble leteaksjonen avblåst uten funn.

 

Et meget krevende terreng og vanskelig føre gjorde det til en tøff oppgave. Land Roveren til Vassbø gikk vel omtrent konstant hele dagen, og ble lagt godt merke til av både mannskap og ledelse for sin evne til å ta seg fram der ingen andre kom fram!

 

Ble ingen kjøring på meg, men så er jeg heller ikke i "transporten". I dag var jeg lagleder ute i felt. Terrenget og føret gjorde ski uaktuelt, og selv truger, som vi prøvde oss på i starten, ble ubrukelige ettersom terrenget var bratt og ulendt.

 

Det er mange hjelpekorps som har 4x4, men det var mye Toyota Hi-Ace, Hi-lux og tilogmed Suburban i aksjon i dag. Ved slike aksjoner er det helt klart et behov for "ordentlige" transportmidler, som gjerne er hakket bedre enn overnevnte. Ikke bare har kjøretøyene begrensninger, men i høyeste grad også sjøfårene. De er helt klart ikke vant med terrengkjøring under krevende forhold. Så det er nok ikke umulig at flere hjelpekorps kunne hatt bruk for en støttegruppe fra de erfarne i Land Rovermiljøet!

 

Vær klar over at det da er hard bruk av kjøretøyene vi snakker om! Det er mye personell i våte og skitne klær, det er mye utstyr som skal lastes inn og ut og også gjerne hundeekvipasjer. Så en må ikke være redd for å få smuss på teppene eller en ripe på bakluken! Defender 110/130 er helt klart den mest anvendelige i så måte, men selvfølgelig også Range Rover og Disco hvis de er rigget for litt "hardt arbeid". Varebiler kan ha begrenset bruksområde, da det som oftest er en del personell som skal være med.

 

Nå er det nok heller ikke alle hjelpekorps som føler de har behov for dette, så ikke bli skuffet om du blir avvist! Det er heller ikke sikkert at ditt lokale hjelpekorps har ressurser til å ivareta en slik støttegruppe da de også vil kreve sitt av hjelpekorpset med tanke på det som Ranger skriver om! Og så er det kanskje også noen som vil "klare seg selv" og som ikke vil sette bort "kremjobbene" til noen andre som ikke bidrar i hjelpekorpset på andre måter! Men det er jo lov å spørre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var den turen over , det ble runt 30 mil med terreng kjøring på disse dagende og 3 timer med søvn på tre døgn . Slitsomt til sine tider . Mannskapa som ble fraktet ut var førnøyd da de slapp å gå ut til sine søketeiger , enkelte teiger hadde 3-4 kilometre uttransport i terreng før søk kunne begynne .

Det var mye blåis under snøen , hadde rudt 70 cm med snø på det meste og det gikk hardt på kjettingene , byttet noen tverlenker hver dag . Men det var litt moro å kjøre forbi snøskuterene i oppoverbakker .

Nå gjenn står det å sjekke alt matriell og etterfylling av korpset utstyr og støvsuging/spyling av OneTen etter personer og hunder , hadde inntil 4 hunder med fører og utstyr på det meste eller 7 personer med utstyr ( savna en takgind ) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba Thor Ivar! :)

Du kan jo slenge på grinda fra "Dyret" da, -den tar jo unna litt, selv om den er til 88".

:) Det hvertfall ingen tvil; 110'ern går i terrenget....med deg bak rattet. Bra innsats B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dekk (både dimensjon og mønstertype) og kjettinger er det du bruker under slike forhold, Thor Ivar? På det første bildet ser det ut som "sikk sakk" kjettinger - på alle hjul?

 

Og så er det vel omtrent 70% førererfaring og -dyktighet og 40% bil som gjelder i slike tilfeller. (Ja, jeg vet at det blir 110%. Det passer med bilen... B) ) Stikkakslinger er gjerne utsatt ved røff bruk og kjettinger rund baut - har noen fortalt - men det gjelder kanskje helst hvis man også har store og brede dekk?

 

Det står stor respekt av frivillige som gjør slik innsats, og jeg bøyer meg i støvet (eller snøen?) for alle som gjør det. Egentlig burde jeg kanskje tipse det lokale Røde Kors om at det finnes (minst) en Land Rover med terrengerfaring på Grefsen/Kjelsås også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal tillegges at Thor Ivar er mangeårig Røde Kors Hjlpekorpsmedlem med erfaring fra internasjonale oppgaver som sanitetsmann, og innehaver av lapp for blåslyskjøring og samband. Tror man skal legge ned rimelig mye tid for å oppdrive den erfaring som trengs for på kort varsel kunne gjøre nettopp som han her.

Men en plass må man jo begynne. Kanskje Røde Kors er et godt alternativ hvis man vil ha et aktivt fritidsliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er stedet bilde Stig viser til , punkte stopp . Lampetjern . Det var brøytet vei forbi start , ingen spor fra start til stopp bare ca 70 cm med snø . Stien jeg fulgte gikk langs vannet og ikke der stien syns på bilde , bredden var på runt 2 M . Hadde med 3 damer med hunder fra norsk redningshunder gruppe og to fra avisa dt.no med på turen . Det ble tatt noen bilder på turen , prøver å få en kopi fra fotografen .

 

med_gallery_781_9_10877.jpg

 

Har Cooper Discoverer M+S i 235/85 16 , bruker styrekjettinger (siksak) både foran og bak . Dekkatypen har ikke noe å si når en har kjettinger på hjula bare bredden , bruker smale for å komme ned gjennom snøen for å få feste . Snøen hadde ikke stort feste mot underlaget som besto mest av is og stein , bruker styrekjettinger bak også for å kontrol sideveis .

 

 

Får legge til at det er ikke bare glede med sånn kjøring . Hovedmålet er å finne personen så 3 døgn med 1 time søvn hver natt og 30 mil i lavserie uten servo og 14" ratt det merkes godt men en tenker ikke på det for en er fokusert på å løse oppdraget . Har vært på mange aksjonere og mesteparten av tiden går med på asfalt/skogsbilveier vis en ikke blir sittende på ko . Men det gir en god følese å gjøre et posetift funn .

 

Endret av vassbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde kansje ha hatt andre biler å kjøre med :D

 

http://dt.no/article/20080112/NYHET/766135916/1099/NYHET

 

"dt.no's reportasjebil hadde heller ikke mye å stille opp med på det speilblanke underlaget, og kom ikke videre etter å ha snakket med den ulykkelige gårdseieren.

Traktoren på stedet var heldigvis behjelpelig med å taue vår reportasjebil opp bakken, slik at vi ikke led samme skjebne som de involverte bilene i masse-krasjen."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...