Jump to content



Photo

Hvordan funker Webasto'n?


  • Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,352 posts

Posted 09 October 2007 - 06:18

Var is ute i morges og da måtte nok motorsykkelen få stå i garasjen. På vei tilbake fra postkassa skrudde jeg på Webasto'n på Disco'n med den knappen som det er bilde av en flamme på. Starta og gikk og alt var bare fryd og gammen. Så frem til å komme ut i varm bil, men når jeg kom ut et 20 minutter senere var den slukket og det var fortsatt is på rutene. Skuffet satte jeg meg inn i en kald bil... dry.gif

Hva gjør jeg galt, er jeg gal, eller er det noe galt med webasto'n min blink.gif
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#2 KinversandRed

KinversandRed

    Taxi driver for unger, fotball lag, speidere, naboer, ...

  • LRF Society-calendar
  • PipPipPipPipPipPip
  • 685 posts

Posted 09 October 2007 - 06:36

QUOTE(siglis @ 9. Oct. 2007, 07:18 ) View Post
Var is ute i morges og da måtte nok motorsykkelen få stå i garasjen. På vei tilbake fra postkassa skrudde jeg på Webasto'n på Disco'n med den knappen som det er bilde av en flamme på. Starta og gikk og alt var bare fryd og gammen. Så frem til å komme ut i varm bil, men når jeg kom ut et 20 minutter senere var den slukket og det var fortsatt is på rutene. Skuffet satte jeg meg inn i en kald bil... dry.gif

Hva gjør jeg galt, er jeg gal, eller er det noe galt med webasto'n min blink.gif


Sjekk vann nivå, volts fra batteriet og alle koblinger, at det ikke ern noen løse.

#3 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,352 posts

Posted 09 October 2007 - 06:44

Okidoki. Da begynner jeg med å konkludere at det ikke er jeg som er gal.... unsure.gif

Men, det lyste i displayet og den startet og gikk før jeg gikk inn for å lese avisa. Når jeg kom ut lyste det fortsatt i displayet, men det var ikke noe liv. Skal sjekke mer når jeg kommer hjem i ettermiddag.

QUOTE(KinversandRed @ 9. Oct. 2007, 07:36 ) View Post
Sjekk vann nivå, volts fra batteriet og alle koblinger, at det ikke ern noen løse.


52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#4 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,352 posts

Posted 09 October 2007 - 07:32

Nå har jeg fått bruksanvisning på mail så da er det hjem og lese i kveld. Takk og takk
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#5 hugin

hugin

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,404 posts

Posted 09 October 2007 - 07:35

Hvis den ikke har vært brukt på en stund kan kondends i dieselrøret være problemet, la den gå mens du kjører.
Webastoen bør startes å gå en halvtimes tid hver måned, sommer som vinter.

Selv om det ikke er noe galt med webastoen kan du være gal rolleyes.gif
Jon Wicklund-Hansen
Disco 4 3,0 HSE
Medlem av Rullekakeklubben
"Never confuse a British made vehicle with dependable Transportation. It can be the most Expensive Hobby you'll ever have."

#6 Nils

Nils

    88" eier!

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,105 posts

Posted 09 October 2007 - 07:36

QUOTE(hugin @ 9. Oct. 2007, 08:35 ) View Post
Hvis den ikke har vært brukt på en stund kan kondends i dieselrøret være problemet, la den gå mens du kjører.
Webastoen bør startes å gå en halvtimes tid hver måned, sommer som vinter.

Selv om det ikke er noe galt med webastoen kan du være gal rolleyes.gif


Vil vel helst si at det er meget sansynlig at han er gal laugh.gif

Nils
98 mod Disco 300. SerieIIa 88" 68 mod "winston" SerieIII Ex-mil, 109" "Churchill"
RRC 89mod 3.9ltr efi, RRC 89mod 2.5ltr VM, 1966 88" SerieIIa


#7 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,352 posts

Posted 09 October 2007 - 07:39

Må være påvirkning her på vestlandet som har gjort det??

QUOTE(hugin @ 9. Oct. 2007, 08:35 ) View Post
Selv om det ikke er noe galt med webastoen kan du være gal rolleyes.gif


52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#8 Alan Jensen

Alan Jensen

    Aktiv Medlem

  • Members
  • PipPipPip
  • 91 posts

Posted 09 October 2007 - 13:21

Jeg ringte Kolberg Caspary ifm at jeg ønsket å kjøpe tidur til min original monterte Webasto. Han sa da at på Disco 2`en kunne Webastoen ikke monteres med sats til tilkobling av bilens originale varmeapparat pga problemer som kunne oppstå med bilens ECU. Dvs jeg kunne få tidsur og hele den pakken, men den ville kun varme motoren, og ikke kupèen... Tok egentlig dette for god fisk, men vet ikke om andre her har Disco 2 hvor bilen er god og varm inni etter at Webastoen har forvarmer..!?

Det er veldig mye gode forslag her på den tekniske siden, men sjekk gjerne at Webastoen din i det heletatt har tilkobling til bilens originale varmeapparat. Hvis den har det, skal jeg ringe og strekke vedkommende hos Kolberg Caspary littegrann. mad.gif

Mvh
Alan

#9 CaspianBlue

CaspianBlue

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,633 posts

Posted 09 October 2007 - 19:00

Det burde ikke være noe problem å koble webastoen til varmeapparatvifta... I verste fall kan en kraftig diode sørge for at strømmen ikke går bakveien igjen fra vifta... smile.gif

Rolf Tamber ~ Bergensfødt trønderkar bosatt i Tigerstaden
Freelander 1 TD4 2004, Freelander 1 1.8 2000, Disco 3 2005 - "Lean Mean Driving Machine", Disco 2 2000 - "Black Monday vehicle", Triumph Herald 1968 - "Røde Lynet", S1 1956 86" - "Gammer'n", 2011 Peugeot ION; Har hatt: 1973 exmil, 1989 3.9 RRC, 1987 3.5 RRC, 1995 Defender 110 V8, 1986 Isuzu Trooper, 1993 Suburban 7.3L V8, 1996 Disco 1 300tdi, 1979 serie 3 Lightweight, Disco 2a 2003 - "Silver Rocket",2001 Peugeot 106 Electrique.
Medlem i Discolads, EFIens venner og "Redd en F1"-støttegruppa, arrangør av Swap Meet mm.


#10 hugin

hugin

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,404 posts

Posted 09 October 2007 - 19:36

Problemet er ofte at alarmen går
Jon Wicklund-Hansen
Disco 4 3,0 HSE
Medlem av Rullekakeklubben
"Never confuse a British made vehicle with dependable Transportation. It can be the most Expensive Hobby you'll ever have."

#11 Chr

Chr

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 800 posts

Posted 09 October 2007 - 20:08

Jeg prøver meg med en post her selv om jeg ikke har Discovery wink.gif

Har litt problemer med webasto`n selv. Den slår seg ikke av sånn som nevnt her,heller
tvert imot, den slår seg på.
Etter at jeg satt inn ekstra varmeapparat skulle jeg lufte kjølesystemet. Da satt jeg også på
webastoen for å få hjelp av dens sirkulasjonspumpe. Når jeg gjorde dette begynte detn å oppføre
seg rart; den lot seg ikke slå av,og det ble røykutvikling ut av luftinntaket på webastoen. Sirkulasjonspumpa gikk.

Jeg konkluderte med at jeg ikke hadde klart å henge med i vannpåfyllingen under lufting og at den gikk tørr.
Dro ut ledningen på webasto slik at jeg fikk slukket den.

Nå et par uker senere skulle jeg teste den igjen. Trykte på flammeknappen , og den startet som normalt.
Motoren var ikke helt kald. Stått 2-3 timer. Webastoen gikk et kvarter , jeg slo den av og kjørte ca ti minutter.
Når jeg parkerte hørte jeg lyd fra motorrommet. Sirkulasjonspumpa gikk etter at bilen var avslått og en time etter at
webastoen sist var i bruk.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre ? Kan jeg ha ødelagt den ? huh.gif dry.gif

Forresten : på min blåser det luft ut av luftinntaket på bilen. Er det normalt ?
Bilen stod en time og jeg kjørte en liten tur igjen .

<!--coloro:#FF0000--><!--/coloro-->Christian Grüner , Telemark
1981 LR serie 3 - SWB

#12 HansChristian

HansChristian

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,159 posts

Posted 09 October 2007 - 21:23

QUOTE
men vet ikke om andre her har Disco 2 hvor bilen er god og varm inni etter at Webastoen har forvarmer..!?


I min DII fiker ihvertfall Webastoen også som forvarmer. Jeg har selv montert tidsur på denne, og kommer hver morgen ut til god og varm bil med isfrie ruter. Bilen er en 2000 modell td5 med klimaanlegg. De få gangene den har stoppet etter kort tid har dette skyldtes lav batterispenning.

mvh
HC
kan også kontaktes på: Discovery[at]hess.no

#13 LANDreas

LANDreas

    Hvordan redigerer jeg denne?

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9,699 posts

Posted 09 October 2007 - 21:35

Har aldri hatt noe trøbbel med min, selv med koblingsur, alarmen har aldri løst ut. Fungerte prikkfritt i hele fjor, dvs. ca. hver dag, to ganger om dagen. Som Jon sier bør den startes nå og da for å holde systemet i gang, noe jeg har gjort jevnlig. Og fyyyyyyyy f... så digg det er! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Hilsen Andreas (Grefsen, Oslo).
Discovery 3, 2006 - Kraftkar´n * Discovery 2 TD5, 2001 - Storkar´n * Serie 2A 88", 1968 - Litjkar´n * VW Polio 1,4i 1999 - Konebilen.


Member and co-founder of The Disco Lads. Medarrangør av Swap Meet Oslo.


Det kan hende det skinner gjennom at jeg er forhandler av Odyssey-, Optima- og Haze-batterier, Ctek-ladere m.m., med vennepriser til medforumister...

#14 tdiThomas

tdiThomas

    Guzzi rider

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,344 posts

Posted 09 October 2007 - 22:11

Webasto'n på Sjampanjebilen har også tidsur og starter vifta i bilen når den synes det er på tide smile.gif

Casparymannen kan mao strekkes litt smile.gif
Thomas Vestli
Relevant historie :MY87 Classic m/200tdi, MY99 DiscoII, MY99 D130, MY 99 RR4,6 HSE, MY 00 Disco II, MY01 D110, MY05 D90ST, MY07 Freelander 2 TD4 HSE Aut

#15 Disco2blue

Disco2blue

    Gadget Nut

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 731 posts

Posted 09 October 2007 - 22:25

Hei!

Jeg har også problemer med at min Webasto ikke varmer... den starter, men gir ikke varme. sirkulasjonspumpen går, klimaanlegget starter - ja, det fungerer på Disco II. Jeg har tidsur, dvs. oppgraderingspakke - fra hjelpevarmer til parkeringsvarmer.

Snakket med mekaniker på jobben (driver med båter, og webasto varmere er stadig hyppigere på ettermonteringslisten... kan det ha noe med de fantastiske tørre varme somrene å gjøre.. rolleyes.gif ) I alle fall: min mann sa at soting ikke er et ukjent fenomen. det sitter et optisk øye i forbrenningskammeret som sjekker at flammen er ok. Hvis det øyet er sotet igjen, så vil den tolke det som en feil og slå av brenneren. Dette kommer av som Hugin sier, lite bruk.
Den kan demonteres og renses, ofte er det nok og gjøre rent "øyet". Dette øyet sitter på samme side og nær dysen som forstøver drivstoffet ut i kammeret. Denne platen som øyet og dysen sitter på er det påkrevet i følge servicemanual og sjekke om denne platen er hel og uskadet. det tolereres maks ca. 25% "skade" på denne platen huh.gif . Litt usikker på hva dette betyr, vet ikke hva denne platen er laget av.

Jeg har planer om demontering av Webstoen i nær fremtid for å gjøre rens/sjekk, kan poste tips når jeg har gjort det.


StigS

Discovery 2, 2001- Go'bilen! Mini Countryman Cooper SD All4

Hobbynaturfotografmedaltformangeinteresseritillegg


#16 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,352 posts

Posted 10 October 2007 - 19:14

Har nettopp vært ute og starta Webasto'n. Høres ut som om noe der inne går på et turtall som en illsint Hiroshima-knallert. Er dette riktig?? Denne gangen spør jeg ikke om meg selv som person!!!!!
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#17 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,352 posts

Posted 10 October 2007 - 19:19

Og etter en 2 - 5 minutter er det stille der ute.....

QUOTE(siglis @ 10. Oct. 2007, 20:14 ) View Post
Har nettopp vært ute og starta Webasto'n. Høres ut som om noe der inne går på et turtall som en illsint Hiroshima-knallert. Er dette riktig?? Denne gangen spør jeg ikke om meg selv som person!!!!!


52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#18 hugin

hugin

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,404 posts

Posted 10 October 2007 - 19:43

Sjekket kjølevann??
Jon Wicklund-Hansen
Disco 4 3,0 HSE
Medlem av Rullekakeklubben
"Never confuse a British made vehicle with dependable Transportation. It can be the most Expensive Hobby you'll ever have."

#19 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,352 posts

Posted 10 October 2007 - 19:57

Finner ikke lommelykta, skal gjøre det i morgen.... ninja.gif

Det er tidligere nevnt at batterispenning kan gjøre dette. Det sitter et rødt Optima batteri i bilen merket med 05, så jeg regner med at det burde være greit.

QUOTE(hugin @ 10. Oct. 2007, 20:43 ) View Post
Sjekket kjølevann??


52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#20 CaspianBlue

CaspianBlue

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,633 posts

Posted 10 October 2007 - 20:39

Glødeplugg kan også være defekt, eller du har luft i drivstoffrøret til webastoen.
Drivstoffpumpa kan også ha en løs ledning smile.gif


Rolf Tamber ~ Bergensfødt trønderkar bosatt i Tigerstaden
Freelander 1 TD4 2004, Freelander 1 1.8 2000, Disco 3 2005 - "Lean Mean Driving Machine", Disco 2 2000 - "Black Monday vehicle", Triumph Herald 1968 - "Røde Lynet", S1 1956 86" - "Gammer'n", 2011 Peugeot ION; Har hatt: 1973 exmil, 1989 3.9 RRC, 1987 3.5 RRC, 1995 Defender 110 V8, 1986 Isuzu Trooper, 1993 Suburban 7.3L V8, 1996 Disco 1 300tdi, 1979 serie 3 Lightweight, Disco 2a 2003 - "Silver Rocket",2001 Peugeot 106 Electrique.
Medlem i Discolads, EFIens venner og "Redd en F1"-støttegruppa, arrangør av Swap Meet mm.


#21 patrol killer

patrol killer

    Son te Far min

  • Members
  • PipPipPip
  • 62 posts

Posted 14 October 2007 - 16:29

Eg har webasto med tidsur og (hold deg fast) telefonstyring.
Men dei to siste gongene eg har brukt han, så har batteriet fått eit uønska høgt spenningsfall og eg har akkurat ikkje nok straum til å få startaren til å gå.
Er det berre å investere i nytt battteri?
Noværande: LR Discovery2 td5 2001mod

På samvete:
Nissan Patrol 3.3td 1985mod
Volvo 740 tic 1985mod
Datsun Cherry 1981mod

På jobb: Ponsse Ergo

#22 Christoffer S

Christoffer S

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,261 posts

Posted 14 October 2007 - 17:50

Min har også kuttet å tullet litt i det siste ... Når man starter den opp etter at den har kuttet brått er det ganske mye bråk/høyt turtall i den .
Det jeg oppdaget var at sikringsholder og den ene sikringen var smeltet sammen til en klump.
Kondens og irring fører fort til varmgang.
Jeg skiftet ut med ny sikringsholder og nye sikringer, og nå går den jevnere å bedre enn noen gang før. Ikke kutter den heller.
En ting til du kan sjekke er at ikke innsugslange og/eller eksosrør har blitt klemt eller er tette, dette gir også høyt turtall og sikkerhetskutt av varmeren ... wink.gif
72' Range Rover 3.5 V8
07' Land Cruiser 120
12' honda VFR 1200 X Crosstourer
86' RRC Classic 3,5 V8 EFI 03-05 - 97' Defender 90 300 Tdi 05-10
Lillehammer

#23 terratracker

terratracker

    Skaukjøyrar med skrivekløe.. Land Roverpilegrim.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,115 posts

Posted 14 October 2007 - 17:58

Når det gjelder varmgang, så sjekk tilkoblingen av Webastoens signal til bilens varmevifte. Importøren av bilen har i de fleste tifeller koblet ledningen inn på ledning til varmevifte med en strømtjuv som garantert gir dårlig kontakt etter en tid.. Koblingen befinner seg rett innenfor varmeregisteret på torpedoveggen (Defender). På vår 90 var det kun en kordel igjen av kabelen etter at strømtjuven hadde fått 'spist' opp resten av kabelen. dry.gif
Posted Image
Sandefjord
MY 99 Defender 90 Td5
MY 06 Defender 130 Td5 DCHCPU
MY 012 Tischer 260RS camper.

#24 Ola Hamre

Ola Hamre

    Audi mekaniker/ Lro hobby mekaniker

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 195 posts

Posted 15 October 2007 - 19:01

Ta opp webastoen og del forbrennings kammeret og gjør rent. Ofte mye sot og avleiringer. Sjekk også at flamme overvåkingen er ren.