Jump to content



Photo

FM27MHz vs VHF


  • Please log in to reply
48 replies to this topic

#1 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,039 posts

Posted 27 September 2007 - 22:57

Hei.

Etter at jeg fikk agentur for ICOM har jeg spurt meg selv det innledende spørsmålet.

Jeg selger VHF til jaktlag, båthavner, speiderforeninger osv osv....

...hvorfor bruker LR-miljøene verden over (også Norge) Privat-radio-standarden? (PR-radio, FM27MHz)

Hvorfor brukes ikke VHF? Det er jo så ufattelig mye bedre. Ikke er det særlig dyrere heller, og VHF-båndet er jo åpnet for privat, ulisensiert bruk.

Jeg bare undres.....

Hilsen Eivind
Fra solsiden av Folden.

#2 vogric

vogric

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPip
  • 188 posts

Posted 27 September 2007 - 23:02

Trolig på grunn av uvitenhet, jeg for min del ha vurdert vhf, men trodd dette var lisensiert og ikke mulig uten kursing lovlig å benytte... Kanskje flere som meg der ute? blush.gif
VOGRIC
RR 4,6 hse 1997
RRC 1986 3,5 EFI
LR 1967 88"

#3 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,039 posts

Posted 27 September 2007 - 23:08

OK. da vil jeg opplyse;

Det er IKKE lenger lisenser for VHF.

For VHF MED sikringsradio trenger du derimot lisens og abonnement, men det er en ren formalitet som lett kan ordnes.

Hilsen Eivind
Fra solsiden av Folden.

#4 Jarledb

Jarledb

    No guts, no glory!

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 418 posts

Posted 28 September 2007 - 01:02

Vel 27MHz båndet har jo lengere rekkevidde pr. W senderstyrke, men om det er årsaken skal ikke jeg si noe om.

VHF båndet er vel kun lisensfritt mellom 144 - 145.995MHz utover dette kreves vel en form for lisens

Edited by Jarledb, 28 September 2007 - 01:03.

Freelander 2000 1.8 - 2" lift | Winch bar | A/T tires

#5 CaspianBlue

CaspianBlue

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,725 posts

Posted 28 September 2007 - 07:29

Historisk pris er vel også en faktor?
Trailersjåfører fikk kun kjøpe 27Mhz før, og prisene er fryktelig bra (et 27Mhz sett koster nå under 50£ smile.gif )

Rolf Tamber ~ Bergensfødt trønderkar bosatt i Tigerstaden
Freelander 1 TD4 2004, Freelander 1 1.8 2000, Disco 3 2005 - "Lean Mean Driving Machine", Disco 2 2000 - "Black Monday vehicle", Triumph Herald 1968 - "Røde Lynet", S1 1956 86" - "Gammer'n", 2011 Peugeot ION; Har hatt: 1973 exmil, 1989 3.9 RRC, 1987 3.5 RRC, 1995 Defender 110 V8, 1986 Isuzu Trooper, 1993 Suburban 7.3L V8, 1996 Disco 1 300tdi, 1979 serie 3 Lightweight, Disco 2a 2003 - "Silver Rocket",2001 Peugeot 106 Electrique.
Medlem i Discolads, EFIens venner og "Redd en F1"-støttegruppa, arrangør av Swap Meet mm.


#6 Frode Haaland

Frode Haaland

    N52°43.183' W001° 77.175'

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13,470 posts

Posted 28 September 2007 - 07:39

Klubben har hatt VHF systemet (tidligere), med egen kanal, men med kun 5 radioer eller noe sånt, og et eller annet (u)formelt vedtak om at medlemmer ikke kunne få oppgitt frekvens for å bruke egne radioer på samme kanal, evt kun hvis man betalte klubben for det... wink.gif

Det historiske er viktig mht ovenstående, men ikke minst fordi VHF systemet har vært lisensiert. Jeg har et eller annet sted liggende sertifikat på at jeg er operatør i den maritime mobile radiotelefonitjenesten - aner ikke om denne delen av VHF-båndet er lukka/lisensbelagt.

Siden jeg har både maritim VHF og jaktradio, så er jeg enig i at VHF er et bedre system. Har likevel lyst på Citizen Band siden det er det som etterhvert har etablert seg...bla etter Bjørnung Jensens analyse i 4WD for noen år siden...hvorpå uten vedtak noe sted CB-radioer overtok grunnen!
Edward: Land Rover Discovery II TD5 2000 ...mer av veien enn utafor den. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=28598&st=0 Skjermbrev: Discovery@Offroad.no
MISF

#7 ragnarsk

ragnarsk

    Evig LR optimist

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7,834 posts

Posted 28 September 2007 - 08:04

smile.gif Javel, da må vi vel ha VHF da... cool.gif Eivind, du slenger vel ut et tilbud vi ikke kan si nei til blink.gif

Hva er Citizen Band????
Hilsen Ragnar * nitofireåttenitoåtteni * Member of NLRK avd Numedal, Series2club, England.
My Landy; Wade, Series 2a, 109 STW, 1962 mod, 2,25 petrol. ACR stage II 9:1 ratio, Lumenition ignition, Weber carb... SOLD; Shorty, 1959 mod. series II, 88" petrol, LHD, (march 2008 ) Papa, 1975 mod. series III, 109" 2.25 D, STW LHD ( okt. 2010) Toby, Disco ES 300 Tdi 1998 mod ( nov 2010 )
Land Rover - Making mechanics out of drivers since 1948

#8 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,039 posts

Posted 28 September 2007 - 08:31

Citizen band: CB = Privat Radio = 27MHz
Fra solsiden av Folden.

#9 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,039 posts

Posted 28 September 2007 - 08:31

Jeg får nok ikke lov til å legge ut tilbud her, men jeg kan jo gjøre det via annonsen min.

Hilsen Eivind
Fra solsiden av Folden.

#10 isbj0rn

isbj0rn

    I put the Range, into Rover

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,002 posts

Posted 28 September 2007 - 08:37

Får du lov å linke til tilbudet da?

Henrik Schmidt

Mail: Henrik@laro.fi
Medlem av Rullekakeklubben, Medlem av Kaffekokeklubben,Member of The Discolads.

Driver også LaRo
 


#11 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,039 posts

Posted 28 September 2007 - 09:12

QUOTE(isbj0rn @ 28. Sep. 2007, 09:37 ) View Post
Får du lov å linke til tilbudet da?

ikke i teksten.
Fra solsiden av Folden.

#12 JCP

JCP

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,177 posts

Posted 28 September 2007 - 09:19

Det er sikkert nevnt før, men utfyllende informasjon om de fleste former for sivil radiokommunikasjon fins på www.scannernytt.net. Mye interessant lesing også på www.nrrl.no.

Jørgen


Jørgen C. Prestvik
Skredderåsen, Kambo, Moss

#13 Rune Kleven

Rune Kleven

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10,953 posts

Posted 28 September 2007 - 09:42

HALOEN!!! IKKE ÅPENT VHF BÅND!!!! Eivind da! blink.gif

EDIT: Her er loven: http://www.lovdata.n...70420-0439.html

Edited by Rune Kleven, 28 September 2007 - 09:53.

"Roads? Where we're going we don't need roads!" - Doc Brown i "Back to the future"
Redaktør 4WD. Tlf. 919 96 3tjueto

#14 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,039 posts

Posted 28 September 2007 - 09:57

QUOTE(Rune Kleven @ 28. Sep. 2007, 10:42 ) View Post
HALOEN!!! IKKE ÅPENT VHF BÅND!!!! Eivind da! blink.gif

EDIT: Her er loven: http://www.lovdata.n...70420-0439.html


VHF-båndet rundt 140MHz (jaktradioer) er åpent i den forstand at det er brukerens ansvar å registrere radioen hos Norges jeger- og fiskeforbund.

Jeg beklager min litt mer generelle påstand høyere opp i denne tråden.

ICOMs radioer i VHF 140MHz-båmdet omsettes dermed fritt.

Hilsen Eivind

Edited by EHS, 28 September 2007 - 10:14.

Fra solsiden av Folden.

#15 Rune Kleven

Rune Kleven

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10,953 posts

Posted 28 September 2007 - 10:06

§22 går direkte på cb og pmr, som er det man kan bruke ulisensiert.
Lurer på hvor du har din informasjon fra Eivind? unsure.gif
"Roads? Where we're going we don't need roads!" - Doc Brown i "Back to the future"
Redaktør 4WD. Tlf. 919 96 3tjueto

#16 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,039 posts

Posted 28 September 2007 - 10:42

QUOTE(Rune Kleven @ 28. Sep. 2007, 11:06 ) View Post
Lurer på hvor du har din informasjon fra Eivind? unsure.gif

Den har jeg fra importøren; VHF communications / VHF Sikringsradio

Eivind
Fra solsiden av Folden.

#17 Rune Kleven

Rune Kleven

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10,953 posts

Posted 28 September 2007 - 10:46

QUOTE(EHS @ 28. Sep. 2007, 10:57 ) View Post
VHF-båndet rundt 140MHz (jaktradioer) er åpent i den forstand at det er brukerens ansvar å registrere radioen hos Norges jeger- og fiskeforbund.

Det er ikke "åpnet". Det krever lisens, og skal kun brukes til det var ment for:- jakt. Og det er ikke mer enn 6 jaktkanaler for hele landet. Spesielt nå om dagen blir det fort trangt på disse kanalene. Svært dumt å oppfrodre til ikke-ment eller direkte regelstridig bruk av VHF-kanaler uansett hva radioen kan gjøre. Det finnes mange flere kanaler på VHF-båndet rund 140-150Mhz. Og felles for alle er at de krever lisens, registrering og korrekt bruk.

Men hvis VHF virker lokkende får man bli radioamatør da. rolleyes.gif
Krever ikke all verden av lesing. Interessert så bør man sjekke følgende linker:
http://www.nrrl.no/Details.asp?aid=2
http://www.scannerny...pic.php?t=14306
Alt på eget ansvar. En ny hobby på linje med Land Rover -eierskap åpner seg. Om man har tid, psyke og kone til å holde på med to slik sære hobbyer er opp til en selv å vurdere! blush.gif
"Roads? Where we're going we don't need roads!" - Doc Brown i "Back to the future"
Redaktør 4WD. Tlf. 919 96 3tjueto

#18 OJG

OJG

    OJG

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,108 posts

Posted 28 September 2007 - 11:03

QUOTE(EHS @ 27. Sep. 2007, 23:57 ) View Post
...hvorfor bruker LR-miljøene verden over (også Norge) Privat-radio-standarden? (PR-radio, FM27MHz)


Tror både NLRK og tilsvarende klubber i europa har valgt CB radio, fordi det både er åpent nett (Var tidligere lisens, ble borte på slutten 80 tallet tror jeg?) og fungerer over landegrenser uavhengig av nasjonal lovgiving..

VHF er vel kun "lovlig" for jegere og ideelle organisasjoner..

Edited by OJG, 28 September 2007 - 11:03.

LR Discovery 3 Tdv6 HSE PP+ 06MY LR 110 Td5 STW 00MY LR 90 3.9L RPI V8 88MY 7-seter, AC, NAS style + Softtop,+2" OME, ARB F/B sperrer++RR Classic V8 2d, "Camel Trophy" 81MY.LR Slla 88" softtop 65MY.

#19 @le

@le

    Javel!

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,985 posts

Posted 28 September 2007 - 12:08

QUOTE(OJG @ 28. Sep. 2007, 12:03 ) View Post
VHF er vel kun "lovlig" for jegere og ideelle organisasjoner..


Jeg tror fremdeles vi i RK betaler dyyyrt pr radio vi har...
Atle Coward Markussen, Kristiansand
http://www.atlecm.com oppdatert 27.11.08
NLRK avd Sørlandet
Member of LRF Synkronsvømmeteam Postet bilde
Nå: 05 Defender 110, 75 109' 2,25 bensin ex-mil (Bråstopp), 70 88' S2a 2,25 bensin (Daktarien) og 69 FC 2b 2,25 bensin (Kifaru). Før: 88 RRC 3,5 V8 EFI (Rangeroveren), 04 Defender 90 Softtop/NAS-top (Teltet), 07 D3 TDV6 HSE PP.

#20 btpe

btpe

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 284 posts

Posted 29 September 2007 - 11:11

QUOTE(EHS @ 28. Sep. 2007, 00:08 ) View Post
OK. da vil jeg opplyse;

Det er IKKE lenger lisenser for VHF.
For VHF MED sikringsradio trenger du derimot lisens og abonnement, men det er en ren formalitet som lett kan ordnes.

Hilsen Eivind



blink.gif -> huh.gif -> dry.gif .

Her var det mye rart å kommentere excl.gif

For det første , "VHF-båndet" er en del av frekvenspekteret som inneholder mange brukere ; for å nevne noen :
- Nødetater (brann politi/.. , inntil videre)
- Maritim VHF (ofte bare kalt "VHF" på folkemunne)
- Radioamatatører (144-146Mhz)
- Sikringsradio
- Private lisenser for enkeltfrekvenser (budbiler,bygg-entrepenører o.a næringsliv)
- Jaktradio.

Ingen, gjentar ingen excl.gif , av disse er åpne som lisensfritt for generell taletrafikk.

/* Warning - start av moralpreken; nærtagende personer hopper over dette avsnittet.
Utbredelsene og konsekvensene av felbruk/misbruk er svært forskjellig avhengig av hvilken frekvens en misbruker.
Misbruket har økt, ettersom det har kommet mange leverandører som , enten pga manglende kompetanse eller manglende seriøsitet,
selger til hvem som helst og med misledende informasjon. Samtidig er det mye gråimport som f.eks videreselges på qxl.
Her selges det Korea/Kina-import VHF radioer til noen hundrelapper som kan sende på f.eks politifrekvenser.
Både politiet og andre har vært plaget med forstyrrelser.
Også forstyrrelse av andre frekvenser , som f.eks sikringsradioen og maritim VHF (nød) kanal kan gi svært uheldige konsekvenser.
End of moralpreken */


Så til den oppbyggelige delen cool.gif :
- Radiosamband er gøy
- Radiosamband fra LR/bil er enda mer gøy.
- Radiosamband kan i tillegg være ganske praktisk innimellom.


De alternativene som er mulige for radiosamband for typiske bruksområder som treff/vinsjing/"kolonnekjøring"/ for en LR-bruker er i hovedsak.
(i kortversjon, dette kan det skrives/er skrevet mye mer om i en annen hvis behov)

Lisensfrie:
* PR-radio = "CB" =27Mhz (40kanaler FM)
Godt egnet for mobilbruk. Utvendig antenne mulig.
Finnes også som bærbar , men lang antenne og relativ tung.
Rekkevidde god nok for treff, "kolonnekjøring" og holde kontakt innenfor nærområde.
Priser rundt 1000-lappen.+-
Ikke egnet som sikkerhetssamband.
Kan brukes i flere land.

* PMR (446Mhz, FM, 8 kanaler med subtoner)
For portablet bruk. Kort rekkevidde mobilt (ingen eks.antenne).
Egnet for ganske små treffområder eller til vinsjemedhjelper.
Små lette apparater. Priser rundt 4-500 kr for to apparater av "grei" kvalitet.
Ikke egnet som sikkerhetssamband. Pan-europeisk.

* Finnes også lisensfritt (egentlig oppkjøpt av oparatør som selger apparat m/ lisens) rundt 69MHz
samt KDR som er nesten det samme som PMR men kun i Norden.

Med lisens:
* Ha kommersiell lisens for en gitt VHF-frekvens (som klubben tydeligvis har/har hatt).
Koster.Begrenset antall radioer i praksis.

* Bli radioamatør da vel ! smile.gif /* Reklamen starter her :
Krever at en tar en lisensprøve, men det er ingen heksekunst hvis en har teknisk interesse - og det har vel de fleste her på forumet....
Jeg ser at det finnes ganske ange radioamatører som også er LR-fans - eller motsatt.
Som radioamatør har en nesten uendelige muligheter for radiosamband.
I tillegg til VHF samband - med et eget nett av repeatere som gir gooood dekning kan en f.eks
- ha samband på UHF og Ghz bånd.
- Kjøre kortbølge radio fra bilen.
- Kjøre satelittsamband
- Utveksle GPS koordinater over pakkeradionettverk (APRS).
Det betyr i praksis at jeg kan se hvor de andre på en radio,PC, GPS eller på internett, og at andre kan se hvor jeg er.
Tenk deg dette på et treff !
Brukes allerede for Skarverennet,Rally Norway , NM i førstehjelp, båtrace o.a.
- kommunikasjon med hele verden over kombinert radio og VoIP (voice over IP) nettverk
og mye annet.

Typiske rekkevidder for noen typer radio-amatørsamband (kan variere sterkt! avhengig av terreng og forhold).
- VHF simplex fra bil uten repeater : noen titalls-km. I går pratet jeg på VHF fra bilen med Asker fra Trondheimsveien.
- VHF/UHF med repeater. Fra f.eks Oslo når en stort sett hele østandsområdet.
Ditto finnes det repeatere over hele Norge - gjerne med dekning utenfor GSM området.
- Kortbølge fra mobil. I prinsippet uendelig. Med min "lille" antenne på1,8 m når jeg typisk Russland, Italia, Spania, osv
på en dag med brukbare forhold.

Ulempen er at en "bare" har lov å kommunisere med andre lisensierte radioamatører på disse frekvensene.


mvh
Bjørn / RR-tilhenger / radioamatør / gps-nerd / osv.....

Edited by btpe, 29 September 2007 - 11:13.


#21 EHS

EHS

    Smilende

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,039 posts

Posted 29 September 2007 - 14:19

QUOTE(EHS @ 27. Sep. 2007, 23:57 ) View Post
...hvorfor bruker LR-miljøene verden over (også Norge) Privat-radio-standarden? (PR-radio, FM27MHz)

Da har jeg vel fått svar på dette.

QUOTE(EHS @ 28. Sep. 2007, 10:57 ) View Post
VHF-båndet rundt 140MHz (jaktradioer) er åpent i den forstand at det er brukerens ansvar å registrere radioen hos Norges jeger- og fiskeforbund.

QUOTE(btpe @ 29. Sep. 2007, 12:11 ) View Post
Misbruket har økt, ettersom det har kommet mange leverandører som , enten pga manglende kompetanse eller manglende seriøsitet,
selger til hvem som helst og med misledende informasjon.

Er det riktig å kalle en leverandør useriøs dersom det er brukerens ansvar å registrere radioen?

For øvrig var det fint med en utbrodering om hva VHF-båndet består av. Radioene jeg selger blir også omtalt som VHF-radioer, mn dreier seg altså om radioer i 140MHz-båndet; såk. jaktradioer.

Eivind
Fra solsiden av Folden.

#22 btpe

btpe

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 284 posts

Posted 29 September 2007 - 14:55

QUOTE(EHS @ 29. Sep. 2007, 15:19 ) View Post
1) Er det riktig å kalle en leverandør useriøs dersom det er brukerens ansvar å registrere radioen?

2) For øvrig var det fint med en utbrodering om hva VHF-båndet består av. Radioene jeg selger blir også omtalt som VHF-radioer, mn dreier seg altså om radioer i 140MHz-båndet; såk. jaktradioer.

Eivind


1) Det er mange som selger radioer som er åpne for hele VHF båndet - eller radioer programmert for helt andre frekvenser enn
det brukeren har rettigheter til å benytte. Enkelte på Finn & særlig qxl gir direkte misvisende info. Ingen ømme tær håper jeg .. rolleyes.gif
For hva som er tillatt solgt vs brukt, så er dette diskutert på
http://www.scannerny...hpBB2/index.php noen ganger. Søk der - og du vil finne.

2) En ren jaktradio , med de riktige frekvensene programmert (f.eks. ikke sikringsradio) , er jo noe heeeelt annet.
Her er vel i praksis håndhevelse/registrering delegert til NJFF.
Fortsatt ikke lovlig til generelt bruk, men i praksis er det mye annet bruk av disse radioene/frekvensene enn hva de er tiltenkt.

#23 Rudeboy

Rudeboy

    LR Wannabe

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,545 posts

Posted 29 September 2007 - 16:24

ICOM R-5 og/eller R-20, da ?

Funderer handle inn som privat men uten moms slik at den egentlig "tilhører" firmaet (les "Staten") og ment brukt sammen med firmaets andre i samme klasse og frekvensområde.

Ba' lurte.

mvh,
Yngve S
har mye snacks i firmaet
Yngve Spjelkavik, Brobekk i Hovedstaden.

Kjører VW CC syncro og Vespa, burde forlengst ha skaffa meg en Landie når sjøl Frank har det...

#24 btpe

btpe

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 284 posts

Posted 29 September 2007 - 17:03

QUOTE(Rudeboy @ 29. Sep. 2007, 17:24 ) View Post
ICOM R-5 og/eller R-20, da ?


Dette er to ganske forskjellige radioer. Begge er rene mottakere (ikke transceivere - men det visste du sikkert).
Begge radioene er meget bra både mhp på kvalitet og features (og heller ikke av de billigste).

Hvis jeg skal dra en sammenligning som passer seg dette forumet så :

IC R5 er "freelanderen".
Kan alt det en vanlig scanner kan og litt til (memories, tone squelch,freq.step,....).
Stort frekvensområde, men dekoder som de fleste scannere "kun" FM og AM (ikke SSB)
Kort sagt en kompakt og god scanner primært for lytting på VHF/UHF (FM) , flybånd (AM) og kringkastingsstajoner(AM)på lavere frekvenser.

IC-R20 er "defenderen".
Kan brukes til "alt". Markedsføres som "communications receiver" heller enn en vanlig scanner.
Kan det meste en mottaker kan, inkl SSB på HF (dvs det meste av kommunikasjon på HF untatt ren kringkasting).
Har ikke stort tuning-hjul som en bordmodell men ellers det meste.
Kan også styres fra PC.
Har selv hatt forgjengeren IC-R10. Den scannet saktere enn en ren scanner, men hadde svært mange muligheter.

Og uansett hvilken radio du velger : Antennen er svært viktig. I de fleste tilfeller vil tilkobling til ekstern antenne
gi mye mer å lytte på .
Evt også en lengre/bedre tilpasset piskantenne til akkurat det båndet du vil lytte på.









#25 Blom

Blom

    Godt det er bare en av meg... :-)

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,684 posts

Posted 29 September 2007 - 21:11

Ref. innlegg lengre oppe : Finnes det en maritim VHF å få kjøpt med ledige/extra kanaler til å sette opp jaktradiofrekvenser og f.eks. frekvensene man bruker til Island å få kjøpt ?

Jeg forstår jo det at dette er en "ulovlig" radio, men jeg har alt som trengs for å anskaffe og bruke maritim VHF, men tenkte da om det famtes en radio som kunnebrukes til litt mer enn bare de maritime kanalene.

Om ikke svar kan gies offentlig, så send gjerne en PM.