Gå til innhold

torsjonsfjær, garasjeport


j_wold

Anbefalte innlegg

etter å ha kjøpt en brukt garasjeport med alle delene i en bøtte :wacko: er nå endelig monteringen ferdig. (det er ihvertfall ikke flere deler igjen) men...

 

det er en leddport, isolert alu av ukjent merke. med torsjonsfjær montert på veggen over porten. problemet er å få justert den..

 

enten så er det ikke nok stramming, slik at fjæra har "brukt opp" alle rundene innen porten er oppe og wiren løsner og vikler seg fast, eller så er det for mye, slik at porten flyr til værs når jeg slipper den... er det noe triks for å gjøre det riktig ?

 

HJÆLP ! blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha fått et lynkurs en gang... men av en eller annen grunn sitter det ikke ^_^

Kan finkikke litt på portene her imorra. Er noe herk å få justert, og kanskje ikke helt likt på motordrevne og manndrevne.. Med litt flaks kommer det noe husk når jeg ser portene.. Er jo lov å håpe.. og tro.. på egen husk.. ;)

 

Grattis med port til hula di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor gammal er porten? Har akkurat montert garasjeporten vår med tosjonsfjører.Har sjøl ein port på 4,88m x 2,70m så den har 3 fjører. Litt plunder å justere fjørene men den går veldig fint no. I monteringsanvisninga står det at fjører skal skiftast etter ca.10 år med normal bruk. Er porten en del brukt skal du ikkje sjå bort frå at fjørene er slitne og derfor vanskelige å justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp til med montasje av en port med torsjonsfjærer for et halvt års tid siden. Det var en ny port, så der fulgte med dokumentasjon som sa hvor mye fjæren skulle strammes... ;)

Tror det var snakk om 6,5 eller 7,5 omdreininger på fjæren - og da var det fryktelig stram.

 

... men dette er selvfølglig avhengig av port, mekanisme og fjærer, så det som er rett i et tilfelle kan være helt feil i et annet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tommelfingerregel er at man strammer 1 turn pr seksjon + 2 så har du 4 seksjoner så blir det 6 turns...regnes gjerne over til tak ved å gange med 4 ,slik at man teller fra 0 med slakk fjær.

 

Dette er tommelfingerregel,så kan det tenkes at fjærene har mistet litt futt hvis de er gamle da,ikke uvanlig,skal du ha på motor,så tar jo motoern litt ujevnheter

 

Bruk fjærspaker som holder,styr unna kosteskaft,tynnveggede rør,korte forlengere,skrutrekkere ol. Disse verkøytyperne egner seg slett ikke til fjørspenning,dersom man på et senere tidspungt ønsker å bruke fingrene til noe :rolleyes:

 

Du kan treffe meg på mobil hvis du har behov for litt tlf hjelp..91786451 Espen Saatvedt,Windsor Door a/s avd oslo/akershus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å få laget nye billige fjærer hos feks.Åkrene fjærsmie,men han må ha en å se etter....nye hos levrandør (er) er ikke billige.... :rolleyes:

 

Er fjærene 2" ytterdiameter?

 

Hvis det får dårlig,så kan jeg ev.skaffe 2" fjærer,men må vite lengde på fjær,og tråddiameter...helst innerdiameter og...Hilsen Espen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor gammal er porten?

porten har hvert brukt i 3 år.

 

Er fjærene 2" ytterdiameter?

gallery_2023_9_149032.jpg

Kom på at det ikke er sikkert at begge skal strammes likt.....Er de like lange????????

begge ?! hvem sa jeg hadde to ?. porten er B325 x H225 burde den hatt to fjærer ?

 

flere bilder for å få kvalifisert inspeksjon på hva som er rett & galt.

gallery_2023_9_44648.jpg

gallery_2023_9_164978.jpg

gallery_2023_9_42794.jpg

gallery_2023_9_164978.jpg

gallery_2023_9_234977.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på besøk og fotografert den porten jeg hjelp til med å montere ? ;)

 

Mekanismen ser i alle fall helt lik ut, så da skal det ikke utelukkes at jeg kan få tak i en kopi av monteringsvilledningen :)

 

Tror bare der var en fjær, men er ikke helt helt helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...