Jump to content



Photo

torsjonsfjær, garasjeport


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 j_wold

j_wold

    Vaktmester, av legning.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7,958 posts

Posted 12 February 2007 - 20:53

etter å ha kjøpt en brukt garasjeport med alle delene i en bøtte wacko.gif er nå endelig monteringen ferdig. (det er ihvertfall ikke flere deler igjen) men...

det er en leddport, isolert alu av ukjent merke. med torsjonsfjær montert på veggen over porten. problemet er å få justert den..

enten så er det ikke nok stramming, slik at fjæra har "brukt opp" alle rundene innen porten er oppe og wiren løsner og vikler seg fast, eller så er det for mye, slik at porten flyr til værs når jeg slipper den... er det noe triks for å gjøre det riktig ?

HJÆLP ! blush.gif
Vennlig hilsen Jan-Einar Wold
hjemme: SII 88" -59, RR -78, 1/2 fordson dexta, defenderbed -06, RR P38 2,5 dse -97
borte: Freelander XEDi -98, Defender 130 DCHCPU TD5 -99, LR 88" -74, disco -95. bor her
Disclaimer: det er ikke lenge siden jeg trodde luftenippelen på bremsecalipperen var en fettnippel..
Postet bilde

#2 PaalSL

PaalSL

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 381 posts

Posted 12 February 2007 - 21:44

Mener å ha fått et lynkurs en gang... men av en eller annen grunn sitter det ikke happy.gif
Kan finkikke litt på portene her imorra. Er noe herk å få justert, og kanskje ikke helt likt på motordrevne og manndrevne.. Med litt flaks kommer det noe husk når jeg ser portene.. Er jo lov å håpe.. og tro.. på egen husk.. wink.gif

Grattis med port til hula di!
Pål S. Lyngroth
Froland
03 Discovery Td5, Gamle Haug 74 Serie 3 x-mil/pick-up, konebilen 06 Freelander Td4
96 Discovery 300Tdi, 74 Serie 3 x-mil, 72 88" Diesel

#3 Odd Arne

Odd Arne

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,470 posts

Posted 12 February 2007 - 23:57

Kor gammal er porten? Har akkurat montert garasjeporten vår med tosjonsfjører.Har sjøl ein port på 4,88m x 2,70m så den har 3 fjører. Litt plunder å justere fjørene men den går veldig fint no. I monteringsanvisninga står det at fjører skal skiftast etter ca.10 år med normal bruk. Er porten en del brukt skal du ikkje sjå bort frå at fjørene er slitne og derfor vanskelige å justere.

LR Defender 110 td5-04 mod
Serie 3 88" 1973 mod. "Richard" den lille blå.
Heimeside 


#4 Ketil

Ketil

    2B or not 2B, that is the question

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11,355 posts

Posted 13 February 2007 - 07:39

Hjalp til med montasje av en port med torsjonsfjærer for et halvt års tid siden. Det var en ny port, så der fulgte med dokumentasjon som sa hvor mye fjæren skulle strammes... wink.gif
Tror det var snakk om 6,5 eller 7,5 omdreininger på fjæren - og da var det fryktelig stram.

... men dette er selvfølglig avhengig av port, mekanisme og fjærer, så det som er rett i et tilfelle kan være helt feil i et annet sad.gif

#5 tdiThomas

tdiThomas

    Guzzi rider

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,402 posts

Posted 13 February 2007 - 08:04

Hvis det ikke har løst seg til uka skal jeg jage bort svigers, han har 25 år i portbransjen
Thomas Vestli
Relevant historie :MY87 Classic m/200tdi, MY99 DiscoII, MY99 D130, MY 99 RR4,6 HSE, MY 00 Disco II, MY01 D110, MY05 D90ST, MY07 Freelander 2 TD4 HSE Aut

#6 Dappe

Dappe

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,932 posts

Posted 13 February 2007 - 09:47

Du kan laste ned monteringsanvisning med tabeller her eller se om du kan finne noe her.
Jørn Thorsdalen
Kongsberg




<!--coloro:#996633--><!--/coloro-->97mod 110 300Tdi "Blåtann"<!--colorc--><!--/colorc-->
<!--coloro:#996633--><!--/coloro-->2004mod Freelander 1.8 HSE<!--colorc--><!--/colorc-->
<!--coloro:#996633--><!--/coloro-->97mod 110 300Tdi<!--colorc--><!--/colorc-->
<!--coloro:#996633--><!--/coloro-->87mod Ninety V8<!--colorc--><!--/colorc-->
<!--coloro:#996633--><!--/coloro-->74mod SIII Ex-mil<!--colorc--><!--/colorc-->
<!--coloro:#996633--><!--/coloro-->2004mod Freelander 1.8 SE<!--colorc--><!--/colorc-->

Member of LRF Synkronsvømmeteam

TurPåHjul - biltursiden

#7 astrix

astrix

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 947 posts

Posted 13 February 2007 - 17:00

Et tommelfingerregel er at man strammer 1 turn pr seksjon + 2 så har du 4 seksjoner så blir det 6 turns...regnes gjerne over til tak ved å gange med 4 ,slik at man teller fra 0 med slakk fjær.

Dette er tommelfingerregel,så kan det tenkes at fjærene har mistet litt futt hvis de er gamle da,ikke uvanlig,skal du ha på motor,så tar jo motoern litt ujevnheter

Bruk fjærspaker som holder,styr unna kosteskaft,tynnveggede rør,korte forlengere,skrutrekkere ol. Disse verkøytyperne egner seg slett ikke til fjørspenning,dersom man på et senere tidspungt ønsker å bruke fingrene til noe rolleyes.gif

Du kan treffe meg på mobil hvis du har behov for litt tlf hjelp..91786451 Espen Saatvedt,Windsor Door a/s avd oslo/akershus. smile.gif
All kjøring er et unødig opphold i vedlikeholdet.......!!

1974 serie III 88" LHD/ Petrol Hard-top.
1952 serie I 80"LHD/ Petrol Soft-top ( Endelig hjemme hos meg ! )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Har eiet: 74 modell x.mil , desverre solgt i ett svakt øyeblikk..

ESpen Saatvedt , 2005 Rælingen Mobil : 458null8to74

#8 astrix

astrix

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 947 posts

Posted 13 February 2007 - 17:05

Det går an å få laget nye billige fjærer hos feks.Åkrene fjærsmie,men han må ha en å se etter....nye hos levrandør (er) er ikke billige.... rolleyes.gif

Er fjærene 2" ytterdiameter?

Hvis det får dårlig,så kan jeg ev.skaffe 2" fjærer,men må vite lengde på fjær,og tråddiameter...helst innerdiameter og...Hilsen Espen cool.gif
All kjøring er et unødig opphold i vedlikeholdet.......!!

1974 serie III 88" LHD/ Petrol Hard-top.
1952 serie I 80"LHD/ Petrol Soft-top ( Endelig hjemme hos meg ! )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Har eiet: 74 modell x.mil , desverre solgt i ett svakt øyeblikk..

ESpen Saatvedt , 2005 Rælingen Mobil : 458null8to74

#9 astrix

astrix

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 947 posts

Posted 13 February 2007 - 17:07

Kom på at det ikke er sikkert at begge skal strammes likt.....Er de like lange????????
All kjøring er et unødig opphold i vedlikeholdet.......!!

1974 serie III 88" LHD/ Petrol Hard-top.
1952 serie I 80"LHD/ Petrol Soft-top ( Endelig hjemme hos meg ! )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Har eiet: 74 modell x.mil , desverre solgt i ett svakt øyeblikk..

ESpen Saatvedt , 2005 Rælingen Mobil : 458null8to74

#10 j_wold

j_wold

    Vaktmester, av legning.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7,958 posts

Posted 14 February 2007 - 21:38

QUOTE(Odd Arne @ 12. Feb. 2007, 23:57 ) View Post
Kor gammal er porten?

porten har hvert brukt i 3 år.

QUOTE(astrix @ 13. Feb. 2007, 17:05 ) View Post
Er fjærene 2" ytterdiameter?


QUOTE(astrix @ 13. Feb. 2007, 17:07 ) View Post
Kom på at det ikke er sikkert at begge skal strammes likt.....Er de like lange????????

begge ?! hvem sa jeg hadde to ?. porten er B325 x H225 burde den hatt to fjærer ?

flere bilder for å få kvalifisert inspeksjon på hva som er rett & galt.





Vennlig hilsen Jan-Einar Wold
hjemme: SII 88" -59, RR -78, 1/2 fordson dexta, defenderbed -06, RR P38 2,5 dse -97
borte: Freelander XEDi -98, Defender 130 DCHCPU TD5 -99, LR 88" -74, disco -95. bor her
Disclaimer: det er ikke lenge siden jeg trodde luftenippelen på bremsecalipperen var en fettnippel..
Postet bilde

#11 Ketil

Ketil

    2B or not 2B, that is the question

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11,355 posts

Posted 15 February 2007 - 08:12

Har du vært på besøk og fotografert den porten jeg hjelp til med å montere ? wink.gif

Mekanismen ser i alle fall helt lik ut, så da skal det ikke utelukkes at jeg kan få tak i en kopi av monteringsvilledningen smile.gif

Tror bare der var en fjær, men er ikke helt helt helt sikker.