Gå til innhold

På Dypt Vann


Jan Luneborg

Anbefalte innlegg

Ser at mange av dere har montert snorkel for vading.

 

:unsure: Hva annet må til for å kunne kjøre på dypt vann?

:blink: Tenker på clutchen som har det runde hullet på siden?

:huh: Og dynamoen?

;) Og vifta?

:huh: Og sitter man til knea i vannet, eller tetter man dører og andre åpninger?

:o Hvor dypt kan en seriebil vade?

 

At dette var i dypeste laget skjønner selv jeg:

Whoops!!!.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse greier og rigge til.

Må ha høytsittende luftinger til motor(hvis du ikke har lokka motorpusting),gir,og aksler.

Bensin må det også tettes så ikke vann kommer inn i tenningsystemet.

Clutchen er det bare og sette en plugg i bånn på svinghjulshuset ved vading

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50cm ca på exMil er anbefalingen. Ellers må alle utluftinger løftes høyt, og snorkel for luftinntak, vanlig vifte fjernes og elektrisk settes inn som kan kobles ut, samt tetting av fordeler. Men aller helst bytt til diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nei du!!

 

Har hatt en 37 mod. kutter på 50 fot som jeg gnukket på en del år. Var sta og ville ikke seile rundt i en balje som er laget av resirkulerte plastposer. Jobbet meg med andre ord ihjel på et evigvarende vedlikehold av treverk og gammel lort.

 

Når jeg tenker meg om så gjentar historien seg her på land. ;) Kan det være skjebnen :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vanlig 'greenlaning', så klarer du deg lenge med å sikre bensinmotorens tenningskomponenter for vannsprut.

 

Træ en halv plastflaske ned over fordeleren, så tett som mulig, spray med siliconspray på pluggledningene og på utsiden av fordelerlokket. Noen fyller denne plastflaska med fett, sånn at vannet skal ha minimal sjanse til å trenge inn i fordeleren (men det blir jo litt greasete, da...)

Flytt gjerne coilen inn i kupéen, eller i det minste så høyt opp på torpedoveggen som du klarer.

 

Ta av viftereima før du kjører uti.

 

Med disse forholdsreglene kan du vade opptil toppen av dekkene dine.

 

For dypere vann må du modifisere ytterligere:

Monter en snorkel på luftfilteret. Forleng aksel-lufterne med slanger.

 

 

Ved ethvert forsøk på vading gjelder følgende:

Husk vadeplugger i clutchhuset og i dekselet over registerreim/-kjede. Disse pluggene må ut så fort du er oppe av vannet!

 

Når du har fått fronten på bilen ned i vannet, så gjelder det å holde jevn fart, da lager du en bølge foran bilen (pop kalt 'bow-wave'). Girskift når du først er uti er FY!

Denne bølgen vil være høyere enn vannoverflaten foran bilen, og bølgedalen som er lavere enn vannoverflaten vil være omtrent ved fremhjulene dine. Da har du faktisk "grunnere" vann rundt motorrommet enn rundt resten av bilen.

 

 

Og for ikke å glemme:

Ta bremsetest når du har kommet opp av vannet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får snart testet om mine wading forberedelser er bra nok :huh::huh::huh:

watercrossxtra.jpg

 

Jeg skal nemlig på ferie her :P:P med bilen MIN

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg får holde meg på land til neste sommer. Mye å sette seg inn i når det gjelder vading skjønner jeg.

 

Når jeg ser på bildet over tror jeg trenger større hjul med helium, med tanke på oppdriften. :lol: Redningsvest hadde heller ikke vært til å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en gammel Bagley (flukt i blinde) bok så ble det sagt at var det høy vannstand på Island, så var det fornuftig å krysse kl. 05:00 om morgenen, da var elvene på sitt laveste.

Jepp det var med snøsmelting OG de kjørte landrovere. Helten selv kjørte LWB, men sa at den var uvanlig siden det var mest SWB på island. vet ikke når boken kom ut, må ha vært på -70 tallet en gang, standard krim-roman der russerene var de stygge skurkene.

 

 

Men, men så mange biler av merkelig herkomst der oppe tror jeg nok at du er rimelig trygg om en Daihatsu Terios skulle ha kjørt over før deg :D

 

Når tar du båten ?

 

Den er rimelig stor, adskillig større enn gamle Norrøna og faktisk den største båten som går fast rute på Bergen havn.

Endret av Blom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en gammel Bagley bok så ble det sagt at var det høy vannstand på Island, så var det fornuftig å krysse kl. 05:00 om morgenen, da var elvene på sitt laveste.

Snøsmeltingen har vel noe med dette å gjøre antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (gruppe med 3 LR og 2 N####N) tar ferje tirsdag 15 men vi reiser opp til Bergen

mand14 og finner en plass å overnatte. Er alt for reisesjuk NÅ for å vente

til tirsdag :P:P:P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale en tur ut i Øygarden og se på naturen der og kikke vestover i havet.

 

Prøv gjerne :

Nautnes Fiskevær - 56 38 90 08

Der har de båtutleie også, ca. 50 km fra Bergen utover R461 er det vel.

 

Men det er klart, fisketorget er jo en vinner selv om Bergen sentrum ligner mer en annleggsplass nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...