Jump to content



Photo

Avtagbar vinsj


  • Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Bjørn-Tore

Bjørn-Tore

    bj-torb

  • Members
  • PipPipPip
  • 57 posts

Posted 25 November 2006 - 11:42

Ja nå er vinsjen min klar. Laget braketter på jobben så nå har jeg avtagbar vinsj. Det ble en bra løsning synes nå jeg. Monterer vinsjen når jeg trenger den. Når den ikke er i bruk så sitter skiltet der og skjuler
vinsj festet. Tenkte jeg skulle legge inn noen bilder men fikk det ikke til, så tips om hvordan jeg legger inn bilder mottas med takk.

Bjørn-Tore

Edited by Bjørn-Tore, 25 November 2006 - 11:44.


#2 Erlend Våge

Erlend Våge

    LR-boms

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 319 posts

Posted 26 November 2006 - 14:01

Dette er jeg interessert i å se bilder av ja! biggrin.gif

Siden jeg bor i byen (og har flere biler) så hadde dette vært fint så lenge folk er langfingra.
1997 LR Discovery Esquire 300tdi
1979 Grumman Tiger AA5-B "LN-KLI"
Ellers litt seriebil, 2CV og diverse fly på samvittigheten :)

#3 Bjørn-Tore

Bjørn-Tore

    bj-torb

  • Members
  • PipPipPip
  • 57 posts

Posted 27 November 2006 - 05:26

QUOTE(Erlend Våge @ 26. Nov. 2006, 14:01 ) View Post

Dette er jeg interessert i å se bilder av ja! biggrin.gif

Siden jeg bor i byen (og har flere biler) så hadde dette vært fint så lenge folk er langfingra.

Hei.
Nå kommer det bilder av vinsj systemet jeg har laget. laugh.gif
IPB Image
IPB Image
IPB Image
IPB Image
IPB Image
IPB Image


#4 E66

E66

    Entusiast

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 322 posts

Posted 27 November 2006 - 17:24

Hei,

Ser veldig bra ut!
Er også inne på tanken å få til noe slikt kombifeste til å kunne flytte visjen foran eller bak og fra bil til bil ved behov.
Hvordan er det festet til ramma og hvilke dimensjoner har du brukt?
Rustfritt?

Mvh
Espen


Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler!
1986 Range Rover 3,5 aut. De Luxe 2-dørs (Kermit)
1964 109'' S2A Land Rover Pick-up Truck Cab
1952 80'' Series 1 2,0 Land Rover
1972 Rover P6 3500 V8 aut.

1995 Range Rover 4,2 LSE Vogue (SOLGT!)

#5 Bjørn H

Bjørn H

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,832 posts

Posted 27 November 2006 - 17:40

... interessant løsning både i forhold til kommende vinchbumperforbud (?!) og muligheten til å vinsje både foran og bak, .....hmm.. sikkert mulig på def også.......hmm..
... men skal vel godkjennes/ sertifiseres denne patenten også..? wink.gif ..
Bilder: Lillebror

#6 Bjørn-Tore

Bjørn-Tore

    bj-torb

  • Members
  • PipPipPip
  • 57 posts

Posted 27 November 2006 - 19:39

QUOTE(Bjørn H @ 27. Nov. 2006, 17:40 ) View Post

... interessant løsning både i forhold til kommende vinchbumperforbud (?!) og muligheten til å vinsje både foran og bak, .....hmm.. sikkert mulig på def også.......hmm..
... men skal vel godkjennes/ sertifiseres denne patenten også..? wink.gif ..


50 og 60mm firkant rør har jeg brukt og en bit u kanal på ca 20cm.
Ideen kom herfra:http://www.warn.com/truck/mounting-systems/multi_mount.shtml

Planen er også å sveise inn et 60mm firkant rør ved hengerfestet også.

#7 Ronny Jacobsen

Ronny Jacobsen

    Iskald og uberegnelig.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11,749 posts

Posted 27 November 2006 - 21:32

Snasent! cool.gif
Per har vel sånne foran og bak på L200'en sin,
som Blom mekka til, hvis jeg ikke husker feil.
Eller husker jeg feil..... blink.gif
Ronny Jacobsen, Fredrikstad
Posted Image
Land Rover 86" 1956 LR 109" 1980(solgt) Range Rover 1989 Range Rover 1971 RRC 1985(Død) LR 109" 1975
www.ronjacob.com

#8 Per

Per

    Utenforstående med syk humor!

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,008 posts

Posted 27 November 2006 - 22:00

Nope, du husker heeelt riktig....
Blom og jeg laget dette på den, har endel bilder hvis interesant...!

Dermed kan jeg bruke 8274'n foran og bak på L200'n, bak på Pajero'n (den har jo subframe foran...) og foran og bak på Rocky'n (lekebilen)
Optimistisk plageånd!

Per Frogner
91791531
Ptf@c2i.net

#9 Espen Bråthen

Espen Bråthen

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,304 posts

Posted 28 November 2006 - 21:09

Hei, ikke for å lage skår i gleden for denne løsningen er veldig praktisk og fin, vinsjen slipper å stå ute i all slags vær og vind.
Men bruk den med forsiktighet, det jeg mener er at i kampens hete så skjer det uforutsette ting.
Glem ikke at denne patenten er veldig mye svakere ved sidebelastning enn en som er fast montert.

mvh Espen

PS:vi bøyde et slik feste på Rena ved siste treff .
Stubben SIIA
Tassen SII
L.C.120
Hilux V6
Lightweight

#10 Bjørn-Tore

Bjørn-Tore

    bj-torb

  • Members
  • PipPipPip
  • 57 posts

Posted 28 November 2006 - 22:39

QUOTE(Espen Bråthen @ 28. Nov. 2006, 21:09 ) View Post

Hei, ikke for å lage skår i gleden for denne løsningen er veldig praktisk og fin, vinsjen slipper å stå ute i all slags vær og vind.
Men bruk den med forsiktighet, det jeg mener er at i kampens hete så skjer det uforutsette ting.
Glem ikke at denne patenten er veldig mye svakere ved sidebelastning enn en som er fast montert.

mvh Espen

PS:vi bøyde et slik feste på Rena ved siste treff .

Har tenkt litt på det så derfor ble systemet lagd med tykkveggede rør.
De systemer som er levert av warn ser ut som om de er laget av tynnveggede rør.

Bjørn-Tore

#11 axelot

axelot

    klimaflyktning nord til sør.....

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,814 posts

Posted 28 November 2006 - 23:23

Det er som Espen sier, bruk en ekstra tanke på retningen på vinsjvaieren når det vinsjes. Det feste som ble bøyd var ikke noe tulle feste for pynt akkurat.
Mvh Kjartan Rønvik
RRC Softdash LSE Vouge 4,2 L MY95 Brooklands Style "IVY" RRC The Schuler Super Ranger MY80, RRC 2D 3,5L V8 MY81 "Akvarie" Gammel moro har bestått av 8 andre RRC av ymse varianter og farger
Privatmekaniker på Fruens Discovery ES 300tdi MY98 Horse Edition som hun nå har byttet i en 2007 D3 HSE, Black beauty

Ønsker du også å prøve primeren ARP 662 SG ring 4169ti36 eller nortrade.no/

#12 cgjerde

cgjerde

    Chris

  • Members
  • PipPip
  • 33 posts

Posted 30 November 2006 - 18:24

Hei

Bare en kjapp liten kommentar. Er ikke den ladeskoen din litt i minste laget? Jeg har også laget meg et samme system, og fant da ut at jeg burde ha "sko" som tålte 400A, den er vesentlig større. Hvis du begynner å regne på hva vinsjen din kan trekke av strøm, tror jeg du vil bli overrasket.

En annen ting jeg har valgt å montere er en sikring på vinsjen. Det kan være greit å ha noe som bryter strømmen ved en feil eller at kabel og liknende kommer i klem. Dette er fra erfaring i bilstereo! Det er MYE power i et batteri.

Dette virket veldig negativt, men jeg mener at løsningen du har valgt er helt genial. Jeg fryder meg når jeg ser andre biler har vinsjen sin stående ute i regn og snø, rusten og fæl, mens vi som har avtagbare har en tilnærmet ny vinsj i bagasjerommet... wink.gif

#13 Bjørn-Tore

Bjørn-Tore

    bj-torb

  • Members
  • PipPipPip
  • 57 posts

Posted 30 November 2006 - 19:53

QUOTE(cgjerde @ 30. Nov. 2006, 18:24 ) View Post

Hei

Bare en kjapp liten kommentar. Er ikke den ladeskoen din litt i minste laget? Jeg har også laget meg et samme system, og fant da ut at jeg burde ha "sko" som tålte 400A, den er vesentlig større. Hvis du begynner å regne på hva vinsjen din kan trekke av strøm, tror jeg du vil bli overrasket.

En annen ting jeg har valgt å montere er en sikring på vinsjen. Det kan være greit å ha noe som bryter strømmen ved en feil eller at kabel og liknende kommer i klem. Dette er fra erfaring i bilstereo! Det er MYE power i et batteri.

Dette virket veldig negativt, men jeg mener at løsningen du har valgt er helt genial. Jeg fryder meg når jeg ser andre biler har vinsjen sin stående ute i regn og snø, rusten og fæl, mens vi som har avtagbare har en tilnærmet ny vinsj i bagasjerommet... wink.gif


Hei

Jo ladeskoen jeg har er nok i minste laget så jeg bør nok skaffe meg en større. rolleyes.gif

#14 TeRRje

TeRRje

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 905 posts

Posted 01 December 2006 - 07:26

Vinsjen trenger da ikke å stå ute i all slags vær selv om den er fastmontert. biggrin.gif
Klarte å få plass til en 4300kg billigvinsj bak grillen.
Måtte lage ny oljekjøler til automaten og bygg om skråstagene i front.




Terje, bor på den vakre Helgelandskysten
XK8 cab, sommerbilen
D4, arbeidsbilen
Freelander 1.8, sønnen sin

#15 terratracker

terratracker

    Skaukjøyrar med skrivekløe.. Land Roverpilegrim.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,115 posts

Posted 01 December 2006 - 09:20

Ser da snasent ut det. Men hvordan får du betjent utløserhendelen til trommelen? huh.gif
Posted Image
Sandefjord
MY 99 Defender 90 Td5
MY 06 Defender 130 Td5 DCHCPU
MY 012 Tischer 260RS camper.

#16 TeRRje

TeRRje

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 905 posts

Posted 01 December 2006 - 09:40

Fjernet en rille bak venstre ekstralys. Da ble adkomsten til hendelen grei.

Festet releboksen på veggen bak høyre ekstralys og flyttet på kontakten for fjernstyringen slik at den stikker ut mellom to riller i grillen.

mye spekulering, men resultatet er jeg fornøyd med smile.gif


Terje, bor på den vakre Helgelandskysten
XK8 cab, sommerbilen
D4, arbeidsbilen
Freelander 1.8, sønnen sin

#17 TeRRje

TeRRje

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 905 posts

Posted 01 December 2006 - 10:13

For å gjøre det avtagbare vinsjfestet sterkere for sidebelastning kan det lages avstivere på hver side som akkurat når i tverrbjelken når vinsjen er på plass.
Disse vi da ta opp mye av sidekreftene og hindre bøying av firkantrøret.

Blir litt værre å ta opp kreftene som kan komme nedover.

Sterke disse vinsjene. Jeg dro greit opp en Blazer med store Baja claw som hadde gravd seg ned i myra. biggrin.gif

Terje, bor på den vakre Helgelandskysten
XK8 cab, sommerbilen
D4, arbeidsbilen
Freelander 1.8, sønnen sin

#18 cgjerde

cgjerde

    Chris

  • Members
  • PipPip
  • 33 posts

Posted 01 December 2006 - 22:35

Hei igjen

Jeg har også laget meg et feste for vinsjmontering både foran og bak. Dette fungerer helt supert. Der mener jeg også at jeg har tatt høyde for MYE sidebelastning, men det er bare på festet på bilen. Det er verre å forsterke braketten som vinsjen er montert på. Det er en ferdig multi- mount fra T-Max, så jeg får håpe at det holder wink.gif Er det noen som har erfaring om dette?

Festebraketten som står på bilen, er skrudd i samme bolter som fangeren. Skal få lagt ut noen bilder så snart jeg finner ut hvordan jeg gjør det. unsure.gif

Det var sinnsykt pent med vinsjen montert inni grillen!!!

Hilsen Chris (som håper han får bruk for vinsjen på GP søndag 3/12 smile.gif smile.gif

#19 radovan

radovan

    Sengaia!!

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6,206 posts

Posted 02 January 2008 - 22:33

QUOTE (cgjerde @ 1. Dec. 2006, 22:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hei igjen

Jeg har også laget meg et feste for vinsjmontering både foran og bak. Dette fungerer helt supert. Der mener jeg også at jeg har tatt høyde for MYE sidebelastning, men det er bare på festet på bilen. Det er verre å forsterke braketten som vinsjen er montert på. Det er en ferdig multi- mount fra T-Max, så jeg får håpe at det holder wink.gif Er det noen som har erfaring om dette?

Festebraketten som står på bilen, er skrudd i samme bolter som fangeren. Skal få lagt ut noen bilder så snart jeg finner ut hvordan jeg gjør det. unsure.gif

Det var sinnsykt pent med vinsjen montert inni grillen!!!

Hilsen Chris (som håper han får bruk for vinsjen på GP søndag 3/12 smile.gif smile.gif

Har du tenkt meir på å legge ut bilde? wink.gif
Erling Brendefur, Hornindal
Discovery Td5 2002
RRC 2.4VM 1987 - "Arne Roger"
S1 86" 2.25D 1955