Gå til innhold
LRforum

Hvor skal Lambdaene sitte?


Ronny Jacobsen

Anbefalte innlegg

Da er eksosrør demontert.

Så må jeg få noen til å sveise på muttere til sondene.

Hvor skal de sitte?

10-15 cm. ned på røret for eksempel?

 

Jeg har planer om å kjøpe sonder på Biltema.

Noen som har erfaringer med disse?

 

Noen som kjenner til dim på mutter/gjenger?

Kanskje Svendsen eksos har sånt i hylla,

og kan gjøre jobben for meg?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tett inntil katalysatorene. ----- Men det ble du kansje ikke så klok av? På illustrasjonen ser det ut som om de sitter der røret blir horisontalt, men jeg tror ikke det er så kritisk med noen cm fra eller til.

 

Svendsens vet sikkert hvor de bør sitte og fikser sikkert også sveisejobben. Skulle tro de har gjort slikt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte mine hvor Tore foreslår. Dette ble ca 15 cm nedenfor knekken i røret og samsvarer godt med hvor de satt når kat. var montert.

 

Rørene bør prøvemonteres på bilen, slik at du får rett vinkel på sondene.

 

 

 

Uansett så fungerer det fint å bruke lambasonder uten kat....

Endret av Brom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det det jeg tenker på. Det er vel ikke allverdens plass mellom ramme og eksos. Lambasonden stikker vel knapt 10cm ut fra eksosanlegget. Nå delene ligger på garasjegulvet, er det lett å ta litt feil av vinkelene på rørene. En skal videre ha en fornuftig plassering av ledninger til sonden.

 

Mål og merk først -så ta hull og sveis :D

 

 

PS. Jeg har det orginale anlegget med kat. liggende. Jeg kan ta et bilde og sende deg, slik at du ser den "orginale" plasseringen av sondene. Jeg rekker trolig ikke å gjøre dette før helgen, men hvis du er interessert -send en PM

Endret av Brom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.....Håper på å få montert idag.

Har kommet frem til at jeg skal ha de montert rett etter første bøy,

og på oversiden av røret.

 

Her ca.:

IPB Image

 

Tror ikke denne plasseringen er optimal Ronny. Du måler da bare på to sylindre på hver side, men ønsker vel egentlig å måle på alle 8.....

 

Flytt innfestingen lengre til venstre (på bildet) til røret går over fre to til ett rør, dvs til venstre for U-klammerne :) MUlig dette kan være i lengste laget bakover mhp kablene til sensorene :huh:

 

Kan sjekke på anlegget mitt hvor lamdasensorene sitter dersom det kan være til hjelp.

 

Ser at anlegget ditt er anderledes enn mitt; jeg har bare ett rør fra eksosmanifold og bakover (der du har to). Mulig det et en forskjell på katalysator og ikke-katalysator anleggene her?. I såfall kan det være et alternativ å få tak i et dertil egnet Y-rør fra en bil med katalysator...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk....Så treig jeg er.... blush

 

I rettferdighetens navn skal det sies at det var lengden på ledningene jeg tenkte på.

De kan vel skjøtes kanskje..... ;)

Hvis det skulle bli behov for det mener jeg.

 

Da monterer jeg dem bak klemmene, pekende oppover.

 

Takker for "ille lure" innspill. :D

Har dere flere så kom med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny.

 

Tror jeg ville montert sondene akkurat før overgang til "Y-røret". Har "et bilde i hodet" av at det er riktig plasering, rett ved der de to rørene fra manifoilen går sammen. Det festet på venstre rørpar (ja, tenkt når du sitter i setet og ser framover) må vinkles litt innover, tror ikke det er plass til sonde når det står rett opp. Men vinkelen må være liten, for her kommer clutch-huset også. På høyre side husker jeg ikke hvordan det ser ut.

 

Vil støtte forslaget som kom tidligere om at du må henge opp rørene og se hvor du får plass.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

 

Jadajada.....Flink gutt! :D

 

 

 

Hei Ronny.

 

Tror jeg ville montert sondene akkurat før overgang til "Y-røret". Har "et bilde i hodet" av at det er riktig plasering, rett ved der de to rørene fra manifoilen går sammen. Det festet på venstre rørpar (ja, tenkt når du sitter i setet og ser framover) må vinkles litt innover, tror ikke det er plass til sonde når det står rett opp. Men vinkelen må være liten, for her kommer clutch-huset også. På høyre side husker jeg ikke hvordan det ser ut.

 

Vil støtte forslaget som kom tidligere om at du må henge opp rørene og se hvor du får plass.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn B)

 

Mener du da mellom klemma og overgang til "Y" så tror jeg det blir for litt nær

klemma. Tenker på senere kapping/skruing/herjing for å få av klemme/rør

når dritten en gang i fremtiden skal byttes. Blir kanskje litt utsatt......

Har forresten automatkasse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke denne plasseringen er optimal Ronny. Du måler da bare på to sylindre på hver side, men ønsker vel egentlig å måle på alle 8.....

 

 

 

Enig i dette, under en forutsetning: At eksoskanalene i støpejernsmanifolden er skilte fra hverandre. Mulig at jeg tar feil, men jeg synes å huske at de er samlet i en kanal før flensen til eksosanlegget. Da spiller det ingen rolle om eksosanlegget er delt i to rør videre til "Y" -en. Sensoren måler uansett eksos fra alle sylindrene uansett plassering av sensor.

 

Plasseringen som Ronny har merket på bildet er forøvrig noe nærmere bøyen på røret enn den jeg har brukt.

Endret av Brom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mener du da mellom klemma og overgang til "Y" så tror jeg det blir for litt nær

klemma. Tenker på senere kapping/skruing/herjing for å få av klemme/rør

når dritten en gang i fremtiden skal byttes. Blir kanskje litt utsatt......"

 

Ja, det var der jeg mente. Trangt blir det. Det blir det ofte når man skal mekke sammen noe originalt med "uoriginalt", det er da alle de merellermindrelure løsningene kommer.

 

"Har forresten automatkasse."

 

Jada, vet det. Men den svære "trompeten" som du skrur på girkassen er jo der uansett, jeg bare kalte den "clutch-huset". Skal kalle den "converter-huset" neste gang jeg skriver svar om automatgirede biler. Eller samlebetgnelsen "koblingshuset"? Uansett, det er og blir et clutch-hus for meg.

 

Ha en fortsatt fin dag

hilsen

Henry Arnfinn B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sjekka med Svendsen eksos, men henvendte meg til

et firma rett ved jobben med spørsmål om de kunne hjelpe meg.

(Motorverksted som driver med amerikanske biler.)

Der fikk jeg til svar at jeg burde spørre Svendsen, da de sikkert

kunne gjøre det både billigere og bedre. :blink::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk jeg til svar at jeg burde spørre Svendsen, da de sikkert

kunne gjøre det både billigere og bedre. :blink::lol::lol:

 

Det er da godt at det finnes såpass ærlige sjeler rundt omkring :)

 

Har du sjekket om det er mulig å oppdrive et orginalt Y-rør med lambdasensor(hull) på plass? Kunne kanskje spare deg for en del arbeid.

 

Det er heller ikke så lurt å begi seg inn på å skjøte kablene til sensorene, disse kablene er skjermet hele vegen i fra ECU og ut. Skal du sjøte inn noe, så bruk i allefall en dertil egnet skjermet kabel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manifolden er nok skilt i 2 kanaler.

Ser ikke noe sot mellom hullene på flensen heller.

 

Men jeg synes å huske at jeg selv stusset over dette, helt til jeg stakk fingeren opp et av hullene i manifolden og oppdaget at jeg kunne se fingeren min i det andre hullet. Dvs platen med to hull er kun for montasje av eksos rør/pakning.

Endret av Brom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått merka ut passende steder å plassere sondene.

Har også snakket med Svendsen Eksos som tar jobben. :)

Hvis du har en Lambda med varme dvs. 3 eller 4 ledningere, så kan du næsten sætte den hvor du har lyst!

Men hvis det er en 1-2 wires så skal den sidde varmt, dvs. så tæt på manifoldet så muligt! ellers ville jeg montere den lige efter y stykket så den måler på alle 8.....

 

 

Jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...