Jump to content



Photo

Lakkering av bremsetromler?


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Jarle Ro

Jarle Ro

    Medlem

  • Members
  • PipPip
  • 24 posts

Posted 24 July 2006 - 12:42

Bremsetrommlene bak på bilen ser ikke nye ut lengre. Det synes jeg de bør gjøre, spesielt når resten av bilen skinner smile.gif
Noen som har ett tips til hva som kan brukes av maling/lakk for å friske opp disse? Har forsøkt søkefunksjon på forumet da jeg vet det har vært skrevet om dette tidligere, men har ikke funnet igjen den tråden...

#2 Chr

Chr

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 800 posts

Posted 24 July 2006 - 13:14

Quick har en varmebestandig sort spraylakk , men
den er ganske matt .
Selv tror jeg jeg hadde brukt Artcanol iblandet
10-20% owatrol penetrerende olje.

<!--coloro:#FF0000--><!--/coloro-->Christian Grüner , Telemark
1981 LR serie 3 - SWB

#3 LRPersa

LRPersa

    entusiast

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 246 posts

Posted 24 July 2006 - 13:18

Hei
Ja, det var noe jeg også satt med i tankene Jarle. Ser du har en 2003 mod.
og jeg har en 2004 mod. (levert i mai) som begge tromlene er fulle av rustblærer
og derved stygge der de titter fram gjennom felgåpningene.

Mener Mads SL hadde noen hardtslående meninger om rustbehandling med Owatrol,
riktig nok var vel det ifm. hans restaurering av Mads sin ex-mill, men det må vel gå
for det samme på andre deler?

Kan du hjelpe oss Mads SL ? unsure.gif

#4 anthen

anthen

    4x4 er bare at du setter deg fast på helt utilgjenglige steder,

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,360 posts

Posted 24 July 2006 - 14:31

hvis dere sliper ned rusten, også maler over med en blanding av owatrol/arcanol så vil dette for det første bli blankt(som Mads tidligere har påpekt tongue.gif ) og vil bli (nesten) skuddsikkert...
Holder hus på St.Hanshaugen, og Frogner.
Think City 2+2 med Zebra batterier.
Volvo FL6-12, på vei til å bli C1 bobil.
D1 2,5tdi, 1992, Discotralla
109" Series III ex-ex-mil "HarIkkeFunnetNavnEnda"(Nå med V6 på 156hk)

#5 Mads SL

Mads SL

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,421 posts

Posted 24 July 2006 - 15:32

(LRPersa @ 24. Jul. 2006, 14:18 ) View Post

Hei
Ja, det var noe jeg også satt med i tankene Jarle. Ser du har en 2003 mod.
og jeg har en 2004 mod. (levert i mai) som begge tromlene er fulle av rustblærer
og derved stygge der de titter fram gjennom felgåpningene.

Mener Mads SL hadde noen hardtslående meninger om rustbehandling med Owatrol,
riktig nok var vel det ifm. hans restaurering av Mads sin ex-mill, men det må vel gå
for det samme på andre deler?

Kan du hjelpe oss Mads SL ? unsure.gif
Jeg har vert inne på tanken om å gjør noe med tromlene på våres 99mod freelander. De er ikke direkte stygg men der er noen små rustflekker på de.

Jeg vet erlig talt ikke hvordan owatrol/arcanol takler den høye temperaturen som kan oppstå, jeg er stygt redd for at arcanolen begynner å boble når tempen kommer opp.

Den quik lakken er veldig veldig veldig matt, men kansje det kan nolde med vanlig blank motorlakk???

Jeg har en fin planding av owatrol/arcanol som jeg kan grise lit ut over en stålbil og la det tørke og varme det opp til et par 100 grader så kan vi se hvordan det går!?

Land Rover Discovery 3 HSE PP 06-mod.
"BRUTUS" Land Rover Serie-III 75 mod. Ex-mil, 300Tdi.
Mini Cooper S 03-mod SOLGT (å savnet)

#6 Klusenhusen

Klusenhusen

    I have the body of a god. Buddha

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,062 posts

Posted 24 July 2006 - 19:49

Jeg har med hell benyttet varmebestandig motorlakk på tromlene bak på Morganen, rød sprayboks kjøpt på Biltema, finnes i sort også.
Lakkert for 3 år siden på sandpapirpussede tromler.
Ser kjempebra ut fortsatt, men det kan jo komme av at denne bilen kke benyttes om vinteren.
Mvh Jan Kulseng-Hanssen - Sarpsborg

Skoda Superb 2011
Sandur SWB S2 1960 / 2,25 Bensin & Long tall Sally LWB S3 1973 Diesel
Disco 2 2004 & Morgan 4/4 1970

#7 Jarle Ro

Jarle Ro

    Medlem

  • Members
  • PipPip
  • 24 posts

Posted 25 July 2006 - 09:58

Hadde vært fint med et forsøk for å sikre varmebestandigheten. Hvor mye tror dere trommlene må pusses ned? Må de bli "blanke", eller holder det å fjerne alt løst?


#8 Mads SL

Mads SL

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4,421 posts

Posted 25 July 2006 - 13:00

Når har jeg malet en liten stålbit med en blanding på ca 30% owatrol og 70% arcanol. det har fåt ligge ute i solsteiken siden i går ettermiddag. tak det med inn nå i sta og druste på med den varmen varmlyftpistolen klarer +- 500 grader. Og behandlingen sto akkurat like fint etterpå, ikke antydninger til noe bolbler eller noe.

Så jeg vil si at en kan trykt behandle tromlene med Owatrol/Arcanol

Skal en være 100% sikker så bør en slipe de HELT inn på stålet over alt!
Land Rover Discovery 3 HSE PP 06-mod.
"BRUTUS" Land Rover Serie-III 75 mod. Ex-mil, 300Tdi.
Mini Cooper S 03-mod SOLGT (å savnet)

#9 astrix

astrix

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPip
  • 947 posts

Posted 25 July 2006 - 19:23

Varmebestandig BIltemalakk funker!!Men det herder ikke før det blir varmt...Så jeg varmet opp med varmluftpistol etter lakkering..Sitter bra,og fåes i sølv/sort til 45kr boksen..Vedrørende sliping,så puss ned bobler/løs lakkog spray 2 lag med tørk i mellom,Har lakkert noen tromler med det og det holder en god stund.(de originale ser jo ikke ut til å holde mer enn 2 år!!!!!!Dette er joe en enkel jobb,og kan jo gjerntas bare ved å ta av hjulet,så derfor er det vel ikke såååå viktig med bart stål og det der. smile.gif
All kjøring er et unødig opphold i vedlikeholdet.......!!

1974 serie III 88" LHD/ Petrol Hard-top.
1952 serie I 80"LHD/ Petrol Soft-top ( Endelig hjemme hos meg ! )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Har eiet: 74 modell x.mil , desverre solgt i ett svakt øyeblikk..

ESpen Saatvedt , 2005 Rælingen Mobil : 458null8to74

#10 Harmen

Harmen

    Cured-uncured-cured-uncured a.s.o.

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1,421 posts

Posted 26 July 2006 - 00:53

QUOTE(astrix @ 25. Jul. 2006, 20:23 ) View Post

Vedrørende sliping,så puss ned bobler/løs lakkog spray 2 lag med tørk i mellom,Har lakkert noen tromler med det og det holder en god stund.(de originale ser jo ikke ut til å holde mer enn 2 år!!!!!!Dette er joe en enkel jobb,og kan jo gjerntas bare ved å ta av hjulet,så derfor er det vel ikke såååå viktig med bart stål og det der. smile.gif

Ved siste vinterhjul skift (mars)stod det tilfeldighvis en slik biltema motorlakkboks ved siden av meg, sprayet rett på trommelen uten å gjøre annet en å tørke den av med tynner. Trommelen ser blank ut og det ser ut til å holde greit. Brukte varme pistol for å herde lakken etter at den hadde tørket 10 min.

Edited by Harmen, 26 July 2006 - 00:54.

m.v.h. Harmen i Aust Agder
________________________________________________________________________________
88 s.III
d 82 mod
Discovery II
Td5 04 mod Honda CBR XX 98 mod
EX:Defender 110 300 tdi 98 mod; Freelander 1.8 99 mod;
RRC vogue 78 mod; 109 s.III d 76 mod; 88 sII bens 67 mod

#11 Jarle Ro

Jarle Ro

    Medlem

  • Members
  • PipPip
  • 24 posts

Posted 26 July 2006 - 13:31

Takk for mange gode tips. Tenker en feriedag nå i løpet av de neste ukene blir brukt til å lage en blanding av Owatrol/Arcanol, så får vi se hvordan resultatet blir.