Gå til innhold

Nå gjør også jeg det....


svesol

Anbefalte innlegg

Og håper at det snart skal bli en fin bil ut av det igjen.

Men da jeg satte meg inn i bilen i vinter og skulle rette litt på klærne, trykket mot gulvet og knas, der gikk beinet gjennom torpedoveggen!

Det åpenbarte se et stort hull og jeg hadde fri utsikt til forhjulet. Det ble kaldt å kjøre på jobben i minus 10grader eller mer, trekken på beinet var påfallende...

Sammen med en del overflaterust og mistanke om dårlig rust behandling for øvrig, ble til å demontere alt og foreta en opppussing.

Her er et par bilder; før og nå.

IPB Image

IPB Image

Håpet er å få den sammen igjen til sommeren....

 

Tror det blir noen kvelder i garasjen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 302
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hyggelig at andre også tar seg tid til litt arbeide! :) Velvel-- når har vel ikke akkurat jeg gjort så mye med andre enn Donald det siste året da...

 

Har du 5-lagra 2,25 eller er det noe annet med rød blokk du har satt inn?

Endret av Rune Kleven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Få den sammen igjen til sommeren ,.....? svesol ,....da må du jammen stå på for nå er jo sommer`n rett rundt hjørnet her . B)

 

Det var noen på sørlandet som påstod at de hadde ,....nesten sett`an :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at andre også plukker ned bilen sin... felles skjebne, felles trøst. Ser ut som om det raske motorbytte prosjektet mitt tar lenger tid enn planlagt... blush Hadde også planer om å være ferdig tidlig til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å følge med på denne oppussingen både med bilder her på forumet, og live hjemme i Svesols garasje.

Mvh Sven Erik

P.S. Kona hans baker nyyydelig sjokoladekake og kan varmt anbefalles! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig til sommeren???

Det trodde jeg at jeg skulle bli i fjor, nå er jeg pina dø ikke sikker på om jeg blir ferdig i år engang.

Jeg trøster meg med at dette er en hobby, og at jeg ikke har behov for bilen til daglig.

Fordelen er at kostnadene fordeles på flere måneder (år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig til sommeren???

Det trodde jeg at jeg skulle bli i fjor, nå er jeg pina dø ikke sikker på om jeg blir ferdig i år engang.

Jeg trøster meg med at dette er en hobby, og at jeg ikke har behov for bilen til daglig.

Fordelen er at kostnadene fordeles på flere måneder (år).

 

Ja det er nemlig slik at det ene tar det andre , med slike i utgangspunktet " planlagte " utbedringer .

 

Så jeg skulle nesten banne på at denne sommeren ryker , men til neste sommer svesol ? :P

Bare ta deg god tid og legg ut bilder underveis :D

Endret av lumberjack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nemlig slik at det ene tar det andre , med slike i utgangspunktet " planlagte " utbedringer .

 

Så jeg skulle nesten banne på at denne sommeren ryker , men til neste sommer svesol ? :P

Bare ta deg god tid og legg ut bilder underveis :D

Du kjenner tydeligvis ikke "serieslakteren"... :rolleyes: La luftskralla og MIGsveisen få brynt seg, Svein! B)

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 5-lagra 2,25 eller er det noe annet med rød blokk du har satt inn?

 

Jeg vet faktisk ikke sikkert, men tror at det er den originale motoren som er overhalt og lakkert med mer. Den fungerer bra. Den originale er vel den 2,25 med tre lager...

 

P.S. Kona hans baker nyyydelig sjokoladekake og kan varmt anbefalles! :D

Det er mer igjen, så det er bare å stikke innom....

 

Det ser heldigvis ut til å være en begrenset sveisejobb og mest pusse og male. Det er vel ingen som besitter en rustfri torpedovegg og kan tenke seg å overlate den til en trengende?

 

Den vil tilslutt fremstå i en ny farge som ikke er blå...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer noe i garasjen og det fortjener et nytt nå-bilde.

Men nå er det snart ikke noe å ta bilde av....

IPB Image

Det går mot å ta ut motor og gearkasse også... Men nå er jo det ganske enkelt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ting og nå er det ingen vei tilbake. Nå er det cirka tyve komponenter igjen og da er det ikke mer å demontere.

Dagens stemningsbilde under grovrengjøring;

IPB Image

Det er trivelig sammen med Forum-venner!

 

Dagens ned-tur; gjennomrustet høyre fremre utrigger. Bunnen var kun kjeks!

Ellers ser det lovende ut, men har ikke gått nøye over ramma enda. Det skal gjøres når ramma er fri for andre komponenter, forhåpentligvis iløpet av helgen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) og fru Svesol serverte kake igjen, :lol: . Jeg kan venne meg til dette. I tilegg til at det er hyggelig, er det meget lærerikt for en novise som tror at det å skru på bil er like lett som det ser ut som på TV i programmene til Mark Evens. Det er det ikke. <_< Følg med! :rolleyes: Endret av sv1 erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en uke fylt med diverse og et sandblåsekabinett, er jeg endelig i gang igjen!

 

Nå er bunnen nådd; alle vesentlige komponenter er plukket av ramma og for første gang i mitt liv kan jeg sette LR'en opp mot veggen slik at den tar mindre plass....

IPB Image

Og i min lille garasje er det nødvendig for å kunne gjøre litt andre ting. Deler til ramma er bestilt. Åffer det da', sier dere kanskje. Etter å ha banket over hele ramma med slagghakka, viser det seg at det er kun en feil, høyre fremre utstikker. Den har tydeligvis fått en ny funksjon i det siste, hadde jeg visst det i vinter så hadde jo det ikke vært så farlig med litt glatt føre; sandkasse for strøsand.

IPB Image

Denne er helt klart historie.

 

Torpedoveggen avslører stadig nye utfordringer. Jeg tok vekk pakningen mellom frontruteramma og torpedoveggen og under der er det en del overflate rust, trodde jeg. Litt pirking med en skrutrekke og det ble en del huller av samme slag som nederst på bildet.

IPB Image

 

Da begynner neste fase. Ta for seg komponentene en etter en og gå over dem, vurdere behov for utskifting eller fiksing, rengjøre, sandblåse og male, for etterhvert å kunne sammenstille bilen igjen.

Så nå er det viktig med en stor notatblokk i garasjen for å skrive shoppingliste, det har allerede blitt en del punkter på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei det ser ut til at man slipper å få noe særlig fritidsproblemer her eller? Det er tøft å se hvor mye rust det var egentlig.. Jeg har ikke plukket min enda, skal ha den på veien først, slik at man kan kommes eg videre etterpå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tøft å se hvor mye rust det var egentlig..

 

Jeg mener selvfølgelig at det er vondt / hardt å se noe man absolutt ikke regnet med når vogna står skinnende blank i solen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If you are asking for trouble you`ll get it.

 

Hvorfor vaske vogna og bli skuffet??

 

Stå på Solstad!!

 

Gautepenmenikkeren

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er det viktig med en stor notatblokk i garasjen for å skrive shoppingliste, det har allerede blitt en del punkter på den.

 

HVor kjøper du utriggere og det du må ha til ramma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

88eieren var på besøk hos meg idag for å låne steamvaskeren. Effektiv måte å rengjøre ramme på. :)

 

Oppvarming:

 

IPB Image

 

Varmt (130 grader steam..)

 

IPB Image

 

Steamvaskeren.

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble resultatet??? Bilder??

 

Har lurt på om jeg skulle spørre på forumet om noen hadde prøvd den metoden der, og da spessielt med tanke på Tectyl... Og det er det tydeligvis noen som har :rolleyes:

 

Fungerer det å bruke steamer til å fjærne gammel tectyl og gammel dritt på ramme??

Og hvor effektivt er det egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget effektivt siden både tectyl, fett og en god del av gammel lakk blir kraftig oppvarmet, og formelig renner av. Forbehandling med avfetting gjør jobben enda enklere. På møkkete maskindeler er metoden helt suveren! Jeg for min del har aldri hatt bedre vasker enn denne steamvaskeren. P.g.a den høye temperaturen på steamen, så tørker delene du vasker omtrent umiddelbart. Fikk ikke tatt bilder etter vask, men Svein dukker nok opp med noen etter hvert. :)

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...