Gå til innhold

Island - kan noen komme med tips ?


Blom

Anbefalte innlegg

Vi er et par småbarnsfamilier som planlegger en tur til Island og lurer litt på hvordan bil bør settes opp for å fungere rimelig greit. Skal man til Island, så er det jo naturlig å ta turen i innlandet, i fjellheimen :)

 

Dekk blir vel i området 33" på den "minste" bilen og er dette tilstrekkelig ? En bekymring er jo elvene man må krysse og spørsmål hvor dype man bør regne med at disse kan være. Ikke minst med tanke på bil og elektriske komponenter/elektronikk. Alle bilene har bla. sperre på bakaksel og 1 av bilene kommer nok til å ta med vinsj.

 

Siden dene ene bilen har 3 små barn i alderen 1-11 år, er tanken at man fremover bygger seg en offroad-henger som kan fungere som ekstra lasterom og muligens også fundament for taktelt. Regner med at en slik henger ikke er noe problem å trekke rundt på, sånn med tanke på fremkommelighet ? Dekk på denne vil bli tilsvarende som på bilen, dvs rundt 33".

 

Men, hvordan er det med å finne overnatting innomhus, på gårder, vandrehjem, motell/hotell osv osv sånn innimellom en gang i blandt ? Er det innkvartering rundt stort sett hele Island, også i innlandet, eller må man kunne regne med at man kanskje må bo en uke i strekk i telt ? Er kanskje godt å kunne sove "skikkelig" av og til og kunne få seg en skikkelig vask :o

 

Bare kom med tips og innspill !!!

Er foreløpig mest interessert i hva vi bør ha med, hvordan forberede bilene best mulig osv osv

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å få tak i en helt ny bok som kom i år om det å reise med terrengbil på Island. Også litt om utflukter til fots. Har står alt om veier/rutevalg, severdigheter, overnatting, krav til kjøretøy, forberedelser og mye annet.

 

Boka er helt ny, og jeg finner den ikke engang på amazon.com. Men jeg kan finne fram mer info om boka når jeg kommer hjem i ettermiddag. Forfatteren heter nå uansett Paul Asgeir Asgeirsson. Boka er utgitt på Islandsk og Engelsk. Jeg kjøpte den tidligere i høst på Island.

 

Og når det gjelder ovennatting innomhus, så er det en del vandrehjem o.l spredt over hele øya. Kanskje du finner noe ved å søke på vandrehjem, ungdomsherberger, turistforening el.l. ? (søk på Engelsk eller Islandsk)

 

Og forresten: en skikkelig vask er det minste problemet. Det er heitur pottur mange steder på Island, så da kan du ta et utendørs varmt bad året rundt... :D Dette bildet viser en fjellside med mange dampsøyler som stiger opp fra varme kilder.

IPB Image

 

Jeg vil også til Island med egen bil snart...

 

EDIT:

Og siden du har en tilbøyelighet overfor andre bilmerker, Blom, så finner du maaange slike på Island:

IPB Image

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I korte trekk....

 

Du bør regne med minst en tre ukers tur for å få mest mulig ut av turen.. Det vil si to uker på Island, og en uke reise inkludert opphold på Færøyene..

 

Lavasanden på Island sliter veldig på dekk og lakk.. Et tips hvis du skal ha store dekk så er det relativt billig å kjøpe der borte. Mange som kjøper på utførsel når de drar hjem for eksempel... Men da må du legge dem på taket / hengeren for å slippe islansk mva..

 

Sperre er ok, Winch er dødvekt.. Finnes ikke noe der borte å feste Wieren i uansett.. Ta med tauestropp i hver bil så har du det du trenger.

 

Det er bra med overnattingsmuligheter langs Riksveg 1 som går rundt hele landet. Et tips kan være å be om "slepingbag acomodation" vds at du holder eget sengetøy, sovepose el lignende.. De fleste har mulighet for det, selv hotellene... De lengste strekkene i fjellet er ca 45-50 mil hvis du kjører rett over. Jeg kjørte motorsykkel der borte og det går endel fortere offroad, men enkelte etapper ble tre drøye dager likevel. Med barn i bilen så ville jeg regnet ca ti mil om dagen som en god dagsetappe.. dvs 3-5 dager i telt hvis du velger de rene offroad etappene..

 

De fleste elve kryssningene er bre elver.. De stiger i løpet av dagen når sola får tak. En elv som ikke kan krysses på kvelden kan ofte være en uproblematisk bekk om morgenen...

Det er vann strømmen som er problematisk, skjelden vade dybden..

Husk å forberede bilen på vading.

 

God tur :D

Endret av Odd_flock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par linker som kanskje kan være nyttige:

 

Ferðaklúbbsins 4x4; 4x4 travel club of Iceland

 

Islandrover; Islandske Land Rover klubben

 

Og et par linker som kanskje ikke er så nyttige, men har bilder av fine biler på fine turer...

 

Icelandrovers

 

Daytour

 

Eskimos

 

Et bilde fra sistnevnte:

IPB Image

Standard Disco II på fisketur... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig - la det komme !

 

Turen blir nok 3 uker, ja, kanskje mer og skal foretaes om sommeren, glemte jeg å si det ? :D

 

 

Stig - de der har helt misforstått fiskingen...

2 biler ved siden av hverandre, fiskegarn imellom, så kan de begynne å tråle :P

Endret av Blom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting å si: Ha en god tur!! :) Det kommer til å bli fantastisk! Som nevnt over, ingen hindring med barn eller spesielle problemer med forholdsvis standard 4x4-biler... Vi med Land-Rover må evt. huske på vadepluggene i det våte, og snorkel osv. gir jo peace of mind, men det er utrolig hva som går uten også. Sist vi var over møtte vi dansk 2cv-klubb på en campingplass, og kom i prat om rutevalg bl.a. Da hadde de akkurat forsert Sprengisandur, inkl. elvekryssinger!!! B)

 

Men som sagt, GOD TUR! (må for egen del, DESVERRE, vente et år med neste tur... :( )

 

mvh bjørn h

(ligger noen bilder på hjemmeside under..)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dekk (siden du nevner 33" etc):

Det er kun lov å kjøre på veger om sommeren. Der er ikke nødvendig med store hjul, selv om det kan være en fortdel. 33" er helt sikkert stort nok. Du har da fordelen av at du kan kjøre med litt redusert dekk-trykk for å få mukere gange over de mest steinete partiene. Jeg kjøre med 235/85R16 på Disco'n i sommer, og det gikk helt fint. (kjørte på 32psi, noe som kunne føles litt hardt).

 

mvh

HC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst! :)

alt som er tegnet inn på kartet er lovlig, og standarden er lingt fra hva vi er vant til her. Den ene dagen i sommer holdt vi en snittfart på 10km/t pga standarden på vegen. Men, siden det er tracks etc så funker det med standardbiler også, uten heving og 38".

Men, som sagt, islendingene har en litt annen definisjon på 'veg' enn vi har. -heldigvis!

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja, det var det jeg mente... Enkelte "tracks" er jo av en slik kvalitet at det etter vår norske standard vel må kunne betraktes som regelrett offroad... Noen steder er det jo bare gule vegstikker som markerer retningen, og knapt noen hjulspor i det hele tatt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, som sagt, islendingene har en litt annen definisjon på 'veg' enn vi har. -heldigvis!

 

Det er vel heller slik at Islendingene skiller litt mere her, og kaller en spade for en spade. Er det "illfær vegur" så er det det det er. Mens mener de asfaltert vei, så er det det det er. Ikke som i Norge der vi kaller alt for vei, selv om det er en grusvei knapt farbar for menneskebiler eller hullete asfalt i Oslo. Jeg må si at jeg ble imponert over veistandarden rundt Reykjavik. Effektivt trafikkmaskineri der! Men så har de også basert seg på bilen der da, kollektivtransport er det dårlig med.

 

På Island er det 600 biler pr. tusen innbyggere! :blink: Mens f.eks. i Sverige er det omkring 300 biler pr. tusen innbyggere. Hva tallene er for Norge vet jeg ikke, men skulle tro at det ligger omtrent på nivå med Sverige. Men så ser de også resultatet av den amerikanske bilkulturen etterhvert; de har f.eks. Europas feiteste skoleelever... :o

 

De har også målt vektforskjellen på 35-årige menn der oppe. Det viser seg at gifte menn er markant tyngre enn single menn. Og guiden vår hadde en teori om hvorfor:

Når single menn kommer hjem fra en bytur, går de i kjøleskapet men finner ingenting interessant og går til sengs. Gifte menn derimot, kommer hjem og går på soverommet, men finner ingenting interessant og går til kjøleskapet...

:lol:

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bjørn, den turen Blom og vi planlegger blir heller ikke før sommeren 2007, dette av to årsaker:

 

1: Katja, veslejenta vår som ble født 3/10, vi ønsker at hun skal bli over året først, er litt mer robuste da..

 

2: Er jo litt spennende å planlegge turen og få flest mulige tips, få spart opp mere penger sånn at vi kan nyte ferien best mulig og få råd til evt utstyr, evt finne ut åssen utstyr en skal skaffe seg.... :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens meg og en annen skal over 2007 og... :P:blink:

 

Sist vi var der hadde vi Defenderen med +2" og 255.85x16 dekk.

 

Etter vår erfaring er de ikke "veiene, stiene, tracks" som har de største utfordringene

men det er elvene. I ett elv var panseret på bilen vår under vann... :rolleyes:

 

De som er også skummelt med elvene er ikke dybden, siden de fleste (95%) var ikke dypere

en akslingene, men det var strømmen. På en elvekryssing kunne de andre 3 merke at bilen

ble tatt med strømmen mens vi krysste. De hadde 35x12.50x15 dekk med nesten tette felger

slik at de var mye for vannet å ta tak i. Jeg hadde Mach5 felger så ingen problem... :D:D

 

Jeg nevner dette fordi jeg hadde vært skeptisk med en tilhenger. Hvis du ser på bilde med

discoveryene så hadde tilhengeren sikker blitt vrængt og snudd opp ned av den vannmassen. :o:o:o

Og når strømen har fått tak i den så er bilen neste.

 

Kjøp ett kart på forhånd (kan bestilles på internett) og planlegg turen etter camping plassene.

Den helt på N siden av Vatnajøkull er fin å besøke. De hadde en termometer ute som begynnte på

0 og gikk nedover.... :lol::lol::huh:

 

I rekjavik finnes det en bra campingplass litt utenfor sentrum som har bra med

fasiliteter, vaskemaskin, dusjer, etc, etc.

 

Sist men ikke minst GOD TUR...

 

PS hviss dere er noen gang i Sandnes/ Stavanger har jeg fremdeles alle kartene

som er merket opp, 4 timer med video, og noen 100 bilder.... :rolleyes::rolleyes:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet fram den boken jeg nevnte tidligere:

 

Adventure in Iceland

Driving routes, hiking trials and stopping places in the highland og Iceland

Forfatter: Páll Ásgeir Ásgeirsson

Forlag: Heimur hf., Borgartúni 23, 105 Reykjavik, tel: 512-7575 - fax: 561-8646 www.heimur.is. Finner ikke ISBN-nummer på den.

 

Jeg kjøpte også en annen bok som heter Iceland Road Atlas A complete road and reference guide including the highlands and all mountain roads. Ei tykk og omstendelig bok. ISBN 9979-9569-7-6 Forlag: Stöng.

 

IPB Image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Finnes det noen Island for dummies?

 

Planlegger tur til neste år, så årets planlegging er vel mest budsjett og handle biletter til ferga.

 

Sånn enkelt sagt, hva trenger en egentlig, Ikke hva som er kjekt å ha, men egentlig?

 

Pr nå har jeg forstått at Snorkel, to reservehjul og litt grove dekk er fint, taktelt har jeg og ekstra telt er komfortabelt hvis en skal reise fler og lenge.

 

Selv har jeg en relativt vanlig Disco1, dekk som ligger rundt om 33 toms og snorkel ligger i kjellerbua :D

 

Ligger endel info hist & her, men hadde vært stas med en egen "Island for Dummies" faq eller tilsv.

 

Går på nattskift i morra så får google da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vha, kjøp en bok om Islandske fjellveie (fjallvegir) og elve-kryssinger (vöð). Den som er nevnt i tidligere post.

 

Ikke alle elvekryssninger er farbare selvom de er merket på kort. Har snakket med en del turister i årenes løp som var tett på at ødelgge bil og evt. drukne fordi de kjørte efter kort og uten nogen viten om elvene de kryssede og uten at sjekke dybde og strømforhold.

 

Her er en folder fra naturforvaltningen i IS. Her kan man og se den engelske utgave av ovennevnte håndbok.

http://www.heimur.is/heimur/upload/files/ferdabaeklingar/the_highlands.pdf

 

33" er nok. Jeg har kjørt mange tracks på 7.5x16 og 31" all terrain og krysset elver på bensin og diesel 4x4 biler, uten snorkel, uten problemer.

Men hvis dybde og strøm gjør at du mener du krever snorkel skal du i hverfald tenke deg godt om før du prøver at krysse elven. Det er ikke sikkert den er farbar den dagen, på dette sted.

 

Jeg har hatt extra bensin/diesel dunke med men har generellt kun hatt bruk for dette om vinteren. En enkelt 20 liter bensin/diesel dunk ekstra gjør livet lit mere avslappet.

Highlift og en god treplate til at sette under den er en fordel hvis du sette deg fast eller har punktering et uheldigt sted, samt tov og evt. spade (anleggsspade). Relevant verktøy og remmer osv. Jeg har ikke hatt mange reservedeler med på høylandet, kjører forsiktigt og skåner materiell, kjører ikke som jeg var til formula off road.

 

35" og 38" var behageligere om sommeren men ikke nødvendig. 35" eller "38 er tilgengæld minstekrav på vinterturer på høylandet til lette og mellomtunge 4x4. På tunge biler som Land Cruiser 80 og de store amerikanske pickuppene er det min 44".

 

mvh

Kjartan

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...