Jump to content



Photo

Oljeskift automatkasse


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 knutehau

knutehau

    Medlem

  • Members
  • PipPip
  • 36 posts

Posted 09 November 2005 - 21:35

Mener jeg for en tid tilbake så en beskrivelse om oljeksift på automatkassen på td5 2000 mod. Har søkt en finner det ikke. Noen som hvet hvor det ligger?

Knut Einar

#2 HansChristian

HansChristian

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,163 posts

Posted 09 November 2005 - 23:03

Husker ikke helt hvor det ligger, men det er noe slikt som følger:
tapp av gammel olje, sett i bunnpluggen igjen, fyll på med ny olje (så mye som det er plass til). Start motoren. Mens en sitter i bilen og skifter igjennom alle gearene, så fyller du etter med olje på kassa. Når det renner en 2mm bred stripe med olje ut av påfyllingshullet skal du sette i pluggen igjen. Ikke stopp motoren før pluggen er på plass.
Det står i boka at det går på 7,4l olje eller noe slikt, men det er bare første gang. -altså når converteren og alt er tomt. Dersom du er heldig klarer du å få på rundt 4 liter.

mvh
HC
kan også kontaktes på: Discovery[at]hess.no

#3 CaspianBlue

CaspianBlue

    ENTUSIAST

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,678 posts

Posted 09 November 2005 - 23:36

Jeg regner med at det er et filter som også bør byttes ved oljeskiftet??
Ellers vil vel mye partikler/metalldeler fremdeles flyte rundt i kassa...

Rolf Tamber ~ Bergensfødt trønderkar bosatt i Tigerstaden
Freelander 1 TD4 2004, Freelander 1 1.8 2000, Disco 3 2005 - "Lean Mean Driving Machine", Disco 2 2000 - "Black Monday vehicle", Triumph Herald 1968 - "Røde Lynet", S1 1956 86" - "Gammer'n", 2011 Peugeot ION; Har hatt: 1973 exmil, 1989 3.9 RRC, 1987 3.5 RRC, 1995 Defender 110 V8, 1986 Isuzu Trooper, 1993 Suburban 7.3L V8, 1996 Disco 1 300tdi, 1979 serie 3 Lightweight, Disco 2a 2003 - "Silver Rocket",2001 Peugeot 106 Electrique.
Medlem i Discolads, EFIens venner og "Redd en F1"-støttegruppa, arrangør av Swap Meet mm.


#4 Tore Kjernmoen

Tore Kjernmoen

    ................

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14,081 posts

Posted 10 November 2005 - 00:17

Skal du ta service selv bør du skaffe deg verkstedhåndboka. Den er uansett god å ha om en vil bli litt kjent med bilen sin...

IPB Image

IPB Image IPB Image
gallery_3_194_9383.jpg
99MY Range Rover 4.6 HSE (Arden) + 09MY Mercedes E280CDI T Avantgarde 4Matic.  Selges: Nye skinnseter til P38

#5 Lars L

Lars L

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,460 posts

Posted 10 November 2005 - 08:15

Bara så där i allmänhet - det är bara en del av oljan som man kan tappa ur, en hel del blir kvar i momentomvandlaren. Kanske 5-7 liter av totalt ca 11 rinner ur.

På Difflock forum läste jag om en annan metod som jag dock inte testat själv eller kan gå i god för. Kort sagt går den ut på att man lossar båda slangarna till oljekylaren i fronten, låter någon starta motorn och snabbt stänga av den igen så att man ser åt vilket håll oljan strömmar.

Därefter två kärl - ett med ny ATF och ett tomt. I med sugslangen i det fyllda, starta motorn och låt lådan suga i sig ny olja tills det syns att den nya kommer ut i returröret.

Någon som testat? unsure.gif wink.gif

110 CSW 1997

Series II Regular (88) diesel 1958

Range Rover 1976


#6 Carl Georg

Carl Georg

    An engine with 8 cylinders is 4 too few

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 439 posts

Posted 10 November 2005 - 09:19

Ja det er et filter som bør også byttes, ser mer ut som et metall mesh.. Pris ca 750,- hos LR

Jeg fikk kun på ca 3 liter, så filteret er nok viktigere en olja.

cg

Edited by Carl Georg, 10 November 2005 - 09:21.

2000 SE7 V8 - 1 owner
OME Springs & Shocks, 32" BFG AT, TJM Bulless Bumper, Safari Gard Rock Sliders, CLD mod, LPG, Magnacor

1999 BMW 728iA
1993 BMW 850CSi - Everyone should own a V12 once in their life.

"Why is there never enough time to do it right the first time, but always time to do it again? "

#7 Tore Kjernmoen

Tore Kjernmoen

    ................

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14,081 posts

Posted 10 November 2005 - 09:44

Og så er det en liten magnet i bunnpanna. Den kan med fordel renses - om det sitter noe metallpartikler på den da.
gallery_3_194_9383.jpg
99MY Range Rover 4.6 HSE (Arden) + 09MY Mercedes E280CDI T Avantgarde 4Matic.  Selges: Nye skinnseter til P38

#8 gautes

gautes

    Gaute Loftsgaard

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15,306 posts

Posted 10 November 2005 - 19:40

Det er lettere å etterfylle raskt til riktig nivå på
automatkasser med rør og peilepinne hvis
du måler hvor mye du fikk tappet ut.

107 stw 100% orginal og urestaurert,GRÅTASS,107 p-u rel.orginal,GULE FARE;107 stw definitivt ikke orginal,SNEHVIT,
88 SIIA eng.ex-mil,BILLY,88 SII p-u,FREDRIKKE,hjemmesnekret Defender TD5 dcpu 110,FINNI2,Lightweight,
109 stv,SEBRAEN,80 -51,++.EX:for liten plass ;-/ .
Drev Gautes Garage på Økern ,et litt spesielt LR-verksted.
Medlem av Rullekakeklubben til Reidun.

#9 Carl Georg

Carl Georg

    An engine with 8 cylinders is 4 too few

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 439 posts

Posted 12 November 2005 - 09:49

QUOTE(gautes @ 10. Nov. 2005, 19:40 ) View Post

Det er lettere å etterfylle raskt til riktig nivå på
automatkasser med rør og peilepinne hvis
du måler hvor mye du fikk tappet ut.



Helt klart. Men dessverre så har ikke DII'n peilepinne på automaten... blink.gif

cg

Edited by Carl Georg, 12 November 2005 - 09:49.

2000 SE7 V8 - 1 owner
OME Springs & Shocks, 32" BFG AT, TJM Bulless Bumper, Safari Gard Rock Sliders, CLD mod, LPG, Magnacor

1999 BMW 728iA
1993 BMW 850CSi - Everyone should own a V12 once in their life.

"Why is there never enough time to do it right the first time, but always time to do it again? "