Jump to content



Photo

Pkk - Mangel Pga. Oljelekkasjer


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,386 posts

Posted 11 March 2003 - 07:49

Fikk min RR tilbake fre PKK i går med noen småmangler som er kurante å fixe. Men så klaget de på oljelekkasjer fra begge akslingene. Har ikke hatt tid til å se nærmere på det men ble forklart at det drypper litt fra der mellomakslingene er koblet til for- og bakakslingen. Derfor, er det noen pakning eller o-ring der som er kurant å skifte?

Før jeg dro dit skar jeg av den bakre gjennomrusta potta og sveiste på et 2 1/2" rør og bend. Det gikk gjennom uten kommentar og det er nå nydelig lyd fra åtter'n.....
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#2 Frode Haaland

Frode Haaland

    N52°43.183' W001° 77.175'

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13,461 posts

Posted 11 March 2003 - 07:52

Det heter pinion oil seal og er en enkel simmerring som byttes raskt. Kolla under Discovery, Reparasjoner, Aksler og Differensialer.
Du kan være uheldig å finne at flensen er slitt pga gnaging og gnafsing fra skuddermudder, men det utbedres også raskt med Speedi Sleeve.
Hope this helps!
Edward: Land Rover Discovery II TD5 2000 ...mer av veien enn utafor den. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=28598&st=0 Skjermbrev: Discovery@Offroad.no
MISF

#3 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,386 posts

Posted 11 March 2003 - 09:07

Hei Frode;

Takk skal du ha, det er vel bare å bestille disse og få skiftet de fort som fy så PKK'n kommer i orden.
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#4 Frode Haaland

Frode Haaland

    N52°43.183' W001° 77.175'

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13,461 posts

Posted 11 March 2003 - 09:49

FRC8820
Del nr.11 på tegningen:
Posted Image
Edward: Land Rover Discovery II TD5 2000 ...mer av veien enn utafor den. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=28598&st=0 Skjermbrev: Discovery@Offroad.no
MISF

#5 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,386 posts

Posted 11 March 2003 - 09:53

Da er det forhåpentligvis bare å skru av mellomakslingene og plukke den forsiktig ut så jeg ikke skraper opp selve huset?, eller må jeg opp med "klokka" og ut med akslingen/bolten som går til differensialen?
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#6 Frode Haaland

Frode Haaland

    N52°43.183' W001° 77.175'

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13,461 posts

Posted 11 March 2003 - 11:24

Les om dette under Discovery, Reparasjoner, Aksler og Differensialer.

Du må ut med #12, 13, 14, 15 for å komme til #11. Kjøp et par Nyloc mutre (#15) hvis du ikke er sikker på at det er kastellert nøtt (castellated nut) - det er brukt litt forskjellig på ulike årstall.

Bort med propellakslingen. Bort med nøtta holder flensen. Vekk med skiver og møddshield (henger trolig fast i flensen), og du kan plukke vekk zimringen og stappe inn en ny.
Viktig å gi nøtta rett torque når du skrur sammen igjen, fordi det er den som gir riktig slark til diffen.
Edward: Land Rover Discovery II TD5 2000 ...mer av veien enn utafor den. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=28598&st=0 Skjermbrev: Discovery@Offroad.no
MISF

#7 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,386 posts

Posted 11 March 2003 - 12:57

Kjempegreier; da ser det ut til å være en grei sak å fixe. For å skryte litt av dere så må jeg si at dere gjør en kjempejobb her på forumet og at det er utolig nyttig.

Kom forøvrig hjem fra Malawi i går og har fått skikkelig tenning på å kjøre i Afrika, men da må det nok bli en Defender tror jeg. Var en god del LR der, men japsene var nok dessverre helt klart i flertall.

Mvh
Sigbjørn
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#8 Frode Haaland

Frode Haaland

    N52°43.183' W001° 77.175'

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13,461 posts

Posted 11 March 2003 - 14:07

Aoouuuhhhhh. Malawi er jo en av de stedene man må ha vært før man tar turen over Venezia på vei til...
Har du noen XXX bilder av Land Rovere å by på?
Edward: Land Rover Discovery II TD5 2000 ...mer av veien enn utafor den. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=28598&st=0 Skjermbrev: Discovery@Offroad.no
MISF

#9 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,386 posts

Posted 11 March 2003 - 14:16

Hadde dessverre ikke kamera med (var på jobb, ikke ferie). Det var en kar til med som hadde kamera, men det ble dårlig med LR bilder. Men opplevelser og minner ble det.... Har vært der nede en gang tidligere og har muligens noen bilder fra da. Skal se og evnt. maile over til deg.
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#10 Frode Haaland

Frode Haaland

    N52°43.183' W001° 77.175'

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13,461 posts

Posted 11 March 2003 - 14:21

Sånn jobb vil jeg også ha, Sigbjørn!
Når jeg er på jobb i Det Store Utland, er jeg i Småland :o
Edward: Land Rover Discovery II TD5 2000 ...mer av veien enn utafor den. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=28598&st=0 Skjermbrev: Discovery@Offroad.no
MISF

#11 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,386 posts

Posted 11 March 2003 - 14:32

Nå skal du ha et par LR bilder på mailen din....
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2

#12 Frode Haaland

Frode Haaland

    N52°43.183' W001° 77.175'

  • Moderators
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13,461 posts

Posted 11 March 2003 - 14:47

Lasta dem opp her jeg!
Misunnelsesverdig jobb - Sigbjørns bilder fra Rwanda og Tanzania:

Posted Image

Denne her går nok billig, så viss noen trenger deler er det bare å sikte på Afrika:
user posted image
Edward: Land Rover Discovery II TD5 2000 ...mer av veien enn utafor den. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=28598&st=0 Skjermbrev: Discovery@Offroad.no
MISF

#13 Ezzie

Ezzie

    Orakel - lovsang til en jente som heter......Rakel

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5,145 posts

Posted 11 March 2003 - 15:14

Er det ikke et paradoks at du får en mangellapp for det som viser seg å være en overflod ikke en mangel?

Edited by Ezzie, 11 March 2003 - 15:14.

Eirik Russell Roberts "Lucy" MY74 SIII 109 FFR HT, "Hermione" MY54 86, "Arwen" MY03 D2a, MY55 Polynorm, "Knerten" MY79 Aria 390, "Store Trille" MY00 Dethleffs New Line 530TK

#14 siglis

siglis

    Entusiast

  • LRF Society
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,386 posts

Posted 11 March 2003 - 15:29

Det kalles "tingenes iboende faenskap".....
52 80" Serie 1, BMW R1200GS Adventure
Egentlig så er det ganske OK å ha LR. Fritiden blir fylt med tidvis lystbetont mekking
Ex: 109 S2A, 4 x RRC med alt fra 2.4 VM til 6.2 GM, via 3.9 LPG, 98' 110, 00' D2