Gå til innhold

Pro Long på automatkasse.


Anbefalte innlegg

Jeg har fylt pro long som fåes på tess på motor, differ og fordelingskasse på min d2, og jeg må si meg ganske fornøyd med placeboeffekten det gir. Selgeren på tess mente på at en godt kunne fylle dette på automatkassa også. I salgsbrosjyren står det alle hydraulikksystemer kan fylles med 6-10%, men jeg er redd for at lamellene skal slure.

Er det noen som har erfaringer med slike luriumstoff på atomastkasse, samt evt. blandingsforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan nå snu påstanden også. Hvorfor skal en ikke fylle på ett stoff som potensielt gir bare positive fordeler på girkassa. Forbedrer ytevenen med kald girkasse f.eks.

Endret av fjellfant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan nå snu påstanden også. Hvorfor skal en ikke fylle på ett stoff som potensielt gir bare positive fordeler på girkassa. Forbedrer ytevenen med kald girkasse f.eks.

 

Vet du, har hørt om de produktene i sikkert 30 år, men har ALDRI fått med meg uavhengige tester som sier at dette er goodshit.

Hvorfor skulle ikke automatprodusentene / oljeprodusentene som lager oljet til automatkasser som potensielt kan koste omtrent hva den vil, blande inn dette luriumet til å begynne med ?

 

Sorry, men jeg tror ikke på det. Sålenge automatkassa er frisk, trengs det ikke, og når autmatkassa blir syk så kan diverse remedjer hjelpe til å forlenge livslengden ( les: utsette reperasjonskosnaden ) en viss tid

Tilsvarende Dr. Trannys friksjonsforbedrer mv. Tilsatser endrer dog ikke det faktum om at kassa har f.eks utslitte lameller, tilstoppede ventilblokker eller annet sjafs som får den til å gire ugreit.

 

Det er selvsagt opp til hver enkelt hva man vil tro på. Jeg tror at når ZF sier kassa mi skal ha ATF Dextron sånn og sånn, så ligger det sikkert en tanke bak. Å da kjøpe ATF Dextron sånn og sånn, og egenmodifisere denne med litt tilsatser herifra og derifra, blir iaf for meg helt totalt feil. Selv om tilsatsprodusenten mener dette er kjempelurt. Hva annet skal de si liksom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Qmi (Torshov)på bilene mine og er lykkelig uvitende om både placebo og snake oil.Bilen går bedre, stillere,mindre vibrasjoner,mindre rullemotstand og mindre drivstofforbruk.1-3 dl mindre pr mil er min erfaring på flere biler.Automatkasse er ikke noe problem snarere en glede

Hvorfor IKKE bruke det?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor IKKE bruke det?

Fordi en automatkasse er en sinnrik konstruksjon, beregnet på å bruke smøreprodukter innenfor en gitt spesifikasjon.

 

Hvorvidt en egenkonstuert olje, basert på gitte deler fabrikkspesifisert olje, iblandet lurium-på-boks gir korrekt spesifikasjon, vites ikke.

 

Du vedder åpenbart mange titusenkroner på at hjemmelaget olje er det, jeg vedder ikke imot :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke automatprodusentene / oljeprodusentene som lager oljet til automatkasser som potensielt kan koste omtrent hva den vil, blande inn dette luriumet til å begynne med ?

 

Fordi produsenten har egeninteresse av at den ikke varer evig. Se bare på oljeskiftintervall evt. evighetssmurte automater...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsgiver brukte i 2016 (som var et "rolig" år..) 1157273 tonn brennolje (oppå der kommer ca 500.000 tonn LNG), Tro meg-om det fantes noe mirakalestoff en kunne blande i oljen i noe som helst system som ville gi besparelse i brennstofforbruk hadde vi (og resten av verdens handelsflåte) forlengst tatt det i bruk...

 

Hvorfor tror dere anbefalt dose av mirakalestoff er 1-2%? Selvfølgelig fordi det er for lite til å gjøre noen skade.

 

Den eneste tilsettningen vi har gode erfaringer med er div mykgjørende stoffer som en nødløsning for å stoppe lekkasjer. Men dette er også veldig midlertidig og verken kan hindre at lekksjen oppstår eller "reaprere" tetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...