Gå til innhold

P38 lekkase på dyse


99p38

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå en diesel lekkase på en dyse, 99mod 236tkm. Byttet først alle retur slangene, de var nærmest forsteinet og gikk i oppløsning av seg selv, så jeg hadde godt håp om at det skulle gjøre susen, men nei. Det ser ut som det lekker i selve dysen, ikke rundt gjengene i blokken og ikke fra retur slangene. Er det en fornuftig antagelse, og er det ny som gjelder, eller kan den overhales?

 

Har også funnet en ledning som ikke er koblet til noe. For meg ser det ut som en sensor som ardri har vært kobet til. Da jeg først fant den for 2-3 år siden, var isolasjonen på begge ender, med en liten avkutt 5mm inn, slik som det ofte er på nye el deler. Lurer på om noen vet hva den går til/ fra. Regner ikke med det er noe viktig siden den ikke har vært koblet så lenge jeg har hatt bilen (10år), og den ikke klager på noe, men litt nysjerrig likevel og helt unyttig kan den jo ikke være. Den løse enden er ved bremseveske tanken, ledningen går derfra inn i en strømpe, ned forran diesel filter, ned forran oljefilter og opp under ved dieselpumpen. Rød med hvit stripe og brun med hvit stripe. Dagen nøtt kanskje ?

mvh

Helge

dyse.JPG

løs1.JPG

løs2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyse #5(?) har en "needle lift sensor" som brukes til å fininnstille innsprøytningen. Er nok ikke noen krise om den ikke er tilkoblet men den gjør jo en jobb når den er i drift. Hør med et lokalt dieselverksted om det er bryet verdt å overhale eller om det er like greit å finne en ny på ebay e.l. Er det bare litt svetting så er det kanskje ikke bryet verdt å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

Det er #4 fra fronten som lekker, den har denne sensoren. Lekkasjen er mer en svetting ja, blir en liten dam under bilen når den står med tilhørende røyk og diesel lukt.

 

Det kan være den løse ledningen går til denne dysen, det skal jeg sjekke i morgen. Fort gjort å koble fra dysen og måle. I så fall er det ikke noe poeng å kjøpe ny med sensor, men det ville vært overraskende rart tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet denne på min P38 når den var i mitt eie. Mener at den kostet rundt 1500,- i 2008/2009 engang. Måtte modifisere en lang kopp , med en Dremel, sånn at jeg fikk kabelen ut av koppen. Bestilte den komplette dysen fra England hvis jeg ikke husker feil, var visstnok billigere der enn i fra Tyskland da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...