Gå til innhold

P 38 Verktøy til opphengskuler etter første eu-kontroll


Skogsmatros

Anbefalte innlegg

Nå har jeg klart alle utfordringer med mine P38 bare ved å følge med her på forumet. Det er helt utrolig hva dere alle kan, og faktisk bidrar med!!

 

Etter EU-kontrollen fikk jeg 2 stk feil: nedre opphengskule HS og en gummiforing i Radiusarm.

 

Jeg har kjøpt inn originale kuler samt polyforingssett fra Rimmer.

 

Er det noen som kan låne meg verktøy til å skifte kulene? (C-klemme)

 

Bor på Karmøy men kjører lett noen mil for å hente :)

 

RR 2,5 DSE 2000 bikket 292000 km

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen kommentar. Jeg skal aldri ha polyforinger igjen, i noen bil jeg skal eie. I særdeleshet ikke P38 eller tilsvarende comfortmaskiner iallefall.

 

Men nå var det vel gule på din, Espen!?

 

Jeg skal montere blå i radiusarmene og røde i panhardstagene. Tror det blir helt meget bra jeg. :)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg forstår det slik da. at den blir for hard/fast i "fisken"?

Regnet med det også og såpass myk som den er nå så tenkte jeg at det kanskje bare var bra!

Det er jo ikke verre enn at dersom dette blir helt håpløst får jeg bytte til std foringer igjen.

Må jo være noen som virkelig har testet dette ut? Hva er dine erfaringer JokerS30?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg forstår det slik da. at den blir for hard/fast i "fisken"?

Regnet med det også og såpass myk som den er nå så tenkte jeg at det kanskje bare var bra!

 

Tilbake meldingen er vel at polyforinger gjør den hard og stumpete, samt at de slites fort nettopp fordi de er harde og ikke avdemper slagene, dermed blir de fort slarkete. Er demperne i tillegg dårlig oppleves bilen mye verre enn med slitne original foringer.

Det er jo slik at all avdempning som ikke skjer i foringene må jo fanges opp av dempere og videre forplantes det til ramme og karosseri.

 

Synes du bilen er myk og svampete, er nye dempere veien og gå. Samt nye originale radiusarm foringer ( Foringer som da gjerne holder fint i 250 000km )

 

Er det forresten lurt å velge blå, rød, oransje foringer når du har fått de gamle merket med 2 er feil på PKK. De er jo tydelig ikke originale....men kanskje det ikke betyr noe.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg byttet til gule polyforinger på stabstag og phanardstag ble min P38 veldig retningsstabil.

Sammen med 16" helårsdekk er ikke bilen til å kjenne igjen.

Skal iallefall aldri kjøre med 255-55-18.

Ble bedre med 235-65-18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er god å kjøre, og forholdsvis retningsstabil. Jeg kjører på 245/70 16 på originalfelger.

Ser nå i kveld at nedre opphengskule har mye slark. Det samme gjelder foringer i radiusarm høyre foran.

Det er når jeg kjører litt hardt på svingete vei jeg må liksom rette opp litt mer enn jeg føler jeg har styrt!! Viss dere forstår :unsure::)

Ble veldig usikker nå. Nå bytter jeg kuler så tenker jeg meg om på foringene.

Kanskje det kommer et sett med blå Polyforinger til salgs på forumet om ikke så lenge!

 

 


Hei,

Eg har her i Aksdal. Hjemme i kveld om du trenger det i dag.

Hilsen Finn

Hei Finn

 

Har sendt deg PM

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Finn

 

Har sendt deg PM

 

Inge

 

Heisann, har svart på PM. Bare kom innom når det passer for deg en kveld.

 

Eg har byttet alle mine foringer til blå polyforinger og er veldig fornøyd med min bil, men eg har jo ikke noe referansepunkt i forhold til nye originale foringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

En tilbakemelding på jobben med å bytte opphengskuler og foringer!

 

Byttet opphengskuler på begge sider. På venstre side byttet jeg til Lemforder,og på høyre til originale. Jeg justerte ikke høyden på skruen på nedre kule på noen av sidene. Gjorde også gullende rent og monterte nye originale simringer begge sider. Etter noen mil svettet litt olje det fra akslling på høyre side. Tok en titt på dette og kunne lett se, og måle at akslingen stod over senter. Det var lett og se, og å måle da "skiva" på aksling samt hullet som er maskinert i framakselhus er i senter. Lett å måle med en tolk. (les treflis) Løste bare muttere på begge kulene kakket løs begge konene og justerte mutter på nedre kule slik at avstand mellom aksel skiva og hullet rundt var likt over og under. Da var det helt slutt på lekkasjen. Det er da en enkel måte å sentrere akslingene på etter kulebytte uten bruk av spesialverktøy.

 

Byttet også alle foringer på bilen til blå Polyforinger og justerte spissing til 0 mm.

Bilen er nå helt fantastisk å kjøre. Ikke et klunk understell uansett hvordan og hvor en kjører. Retningsstabil som bare det. Nå kan jeg se på klokka eller andre ting uten å være på veg ut i grøfta :wacko::D

Og tusen takk Faah, for lånet av verktøy!!!

Nå er alt fryd og gammen EU-godkjent uten en eneste feil!!

 

Igjen takk for tips og info fra alle dere entusiaster!! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...