Gå til innhold

Høytalere RR P38 HSE 1998


runbreiv

Anbefalte innlegg

Leser på flere forum om den dårlige lydkvaliteten på Harman Kardon systemet som bilen er levert med originalt, så endelig tid til å se nærmere på dette.

Harman Kardon hentet nok ikke fram grom-høytaler elementene i denne bilen, men diskanten er en grei titandome og mellomtonen gjør jobben. Pinlig at jeg ikke har gjort dette før, men etter en lyttetest nede ved dørene viser det seg at bassene i bakdørene skurrer begge to og bassene i front er stille - ikke en lyd. Har byttet sub elementene tidligere, så sammen med fungerende diskantelementer og en bra mellomtone har 6,5" bassene i dørene blitt overdøvet. Så her måtte noe gjøres! Hadde 2 sett med 6,5" komponentsett fra Soundstream liggende (ville jo gjerne ha Gladen, men ... koster for mye - og vet ikke om de "gamle" forsterkerne liker 3 ohm) og satte igang:

 

Dørpanelene i framdørene fjernes enkelt:

  1. Riv forsiktig av diskantboksen og legg den mellom døra og chassi (ikke når det blåser..)
  2. Løsne skruen du finner under.
  3. Løsne de 2 skruene under dørhåndtaket.
  4. Løsne skruen bak døråpnere og fjern plastdelen bak.
  5. Løsne dørpanelet forsiktig fra høyre - gå ned langs bunnen og gå oppover.
  6. Løsne kontakten til mellomtonen FØR du setter bort dørpanelet.

 

Deretter løsner du de 4 skruene som holder høytaleren og kobler fra kontakten bak, samt hekter av ledningene som ligger i en vinkel på toppen av plastkassa som høytaleren sitter i. Denne plastkassa må vi gjenbruke...

 

Nå kommer det litt DIY arbeid, for her må du fram med litt tjoneri:

 

  1. Skjær av gummiforingen som ligger rundt ytterkanten av plastkassa.
  2. Skjær opp gummiringen som holder pappen på høytaleren hele veien rundt. Riv av og fjern pappen i høytaleren.
  3. Kutt ledningene til kontakten nede ved talespolen (senter).
  4. Brett opp de 4 metall leppene som holder høytaler elementet til plastramma.
  5. Legg høtaleren opp ned på et tregulv og gi magneten bak på høytalere en god dask med en hammer, til den løsner fra plastkassa den sitter i.
  6. Sett inn den nye høytaleren med kontaktene pekende nedover (fra vinkelen som ledningene skal hektes bak)
  7. Bor hull der den nye høytaleren skal festes i plastkassa og skru den fast
    IMG_0191.JPG
  8. Snu høytaleren og lodd fast den "gamle" kontakten via kobberledningene til kontakten på den nye høytaleren (skrap de rene først og kutt de til ca. 2 cm lengde)
  9. Lim kontakten fast på innsida av plastkassa med smeltelim.
    IMG_0192.JPG
  10. Lim fast gummiringen du skar av tidligere på samme plass med passende lim (brukte svart monteringslim).
  11. Monter på samme sted med de 4 skruene.
    IMG_0193.JPG

Så er det bare å sette på dørpanelen i motsatt rekkefølge som beskrevet over, MEN - FØR du gjør det må du gjøre følgende:

Sjekk at alle de BLÅ låsestiftene sitter fast i DØRPANELET og ikke i døra.

Sitter de fast i døra kan du nappe de ut med en hammer og sette de på de røde låseknappene i dørpanelet.

 

Sjekk visuelt at du treffer før du presser dørpanelet forsiktig på plass.

 

Slå på tenninga og nyt lyden :-) Har ennå igjen å skifte de bak, men det ble en VOLDSOM forskjell, selv om de ikke spiller mye av frekvensområdet, men nå høres ihvertfall hele registeret.

 

PS! Har beholdt det gamle anlegget (Clarion) originalt og har satt inn en DAB+ mottaker med FM sender og jeg plages ikke med ullen lyd eller annet.

 

Ville nok blitt mye bedre med komponentsett fra Gladen, men til 2 x 198,- for Soundstreamsettene og egeninnsats, så synes jeg dette ble greit nok i en familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor åpne høytalergrillene for bassene er, men de spiller på et rimelig snevert frekvensområde. Skal se etter når jeg skifter bak i morgen.

Problemet er ikke at bassene er av dårlig kvalitet, men over tid så vil tyngdekraften gjøre at høytaleren siger framover i overkant og innover i underkant - og talespolen skraper mot metallet. Om man hadde snudd de 180 grader hvert 5. år så hadde de nok fungert fremdeles.

 

Vil ikke anbefale 6,5" settet jeg satte inn, kun nødhjelp. Har ikke spilt de inn ennå, så vet ikke hvor greit byttet ble. Har sett meg ut en annen bass fra "Pyramid" som er mer lettdrevet og ser mer "solid" ut.

Kan skaffes fra PartsExpress: https://www.parts-express.com/pyramid-w64-6-1-2-pro-plus-midbass-woofer--290-025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sitter delefilteret når du kobler det opp slik og hvordan deler det?

 

Jeg tenkte å legge opp 4x2 ledninger fra baggasjerommet og frem til cdspiller og skjøte meg inn på originalt nett derfra for å få drevet de i fra forsterker bak. Jeg bruker ikke original spiller lenger og disse små innebygde forsterkerne blir litt spake til såpass mange "store" høyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...